Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanplan Kopstation

Gestart door Nspoor maandag 03 april 2017, 21:19:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baanplan Kopstation
Nspoor
gast

Baanplan Kopstation
Goedenavond,

Bij deze post ik een foto van een "  uitgelegde opzet " van mijn idee omtrent een kopstation incl opstelemplacement voor mijn baanplan..

- Ik wil graag een redelijk station uitbeelden waarbij de stationsporen hoger liggen als het maaiveld, waardoor automatisch het stationsgebouw onder de sporen komen te liggen.

- Aan de kant van de opstelsporen, wil ik gebruik maken van half relief of gewone gebouwen, nagelang de beschikbare ruimte. Hier worden dan voornamelijk gebouwen geplaatst, die verbonden zijn met het opstelemplacement.


* De rail is nu globaal uitgelegd & nog niet gebogen.
* De wissels liggen gedeeltelijk op hun plaats.
* De overloop wissels zijn nog niet gelegd, daar ik er momenteel geen op voorraad heb :) Ook heb ik aan de binnenzijde een mogelijkheid gelegd, om evt. een doorlopend spoor te maken ( evt. dubbelsporig ), zodat de trein die binnenrijdt, niet perse hoeft te stoppen, waardoor het verrassingseffect iets groter is.
* Daarnaast komt er onder de gehele baan een schaduwstation, welke bereikbaar wordt, dmv 1/2 spiralen aan beide zijde van de tafel.

Afmetingen:

U-vorm --> 3.30M met 2 uitlopers van 2.30M. De tafel is overal 1.22M breed/diep & ik kan volledig rondom de tafel lopen.

Foto1: Sporenplan
Foto2: Voorbeeld verhoogd station

Graag jullie 1e reactie :)

Grtz
Re: Baanplan Kopstation
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Baanplan Kopstation
Ziet er veelbelovend uit! Ik hou wel van die modern vormgegeven modelbanen.

Zelf ben ik van plan om de achterste sporen onder een dichte overkapping te maken. Op die manier dienen ze als schaduwsporen, terwijl het toch bij het station hoort.

In mijn topic staat wel een schets van wat ik bedoel.

Gr Richard
Re: Baanplan Kopstation
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Kopstation
Hoi,
Is de rest van je baan ook al bekend?
Heb je een tekening of leg je gewoon je rails neer hoe het uitkomt?
Wel eens aan gedacht om je opstelsporen niet naast je station te leggen maar voor je station?
Re: Baanplan Kopstation
Ey,

Verder nog niet bekend, weet alleen dat ik via een paradespoor voorlangs richting schaduwstation wil gaan.
Ik heb eraan gedacht om mijn opstelemplecement voor mijn station te leggen, daar ik in 1e instntie een doorgaand station zou willen.  Deze rail is gewoon gelegd.

Grtz

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd; lees hier waarom.
Re: Baanplan Kopstation
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Kopstation
zomaar ff wat gemaakt (n-spoor is niet mijn ding dus er zal hier en daar iets niet kloppen)
Re: Baanplan Kopstation
Ey Herman,

Dat zijn me te korte stationsporen, die wil ik toch wel 1.50 - 1.70 hebben.. dat zou dan kunnen als het opstelemplacement op de rechter loper ligt...

Voor de rest, zoet het er al redelijk uit.

Grtz
Re: Baanplan Kopstation
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Kopstation
langere station sporen
Re: Baanplan Kopstation
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan Kopstation
Van wat voor N-rails ga je uit: ik herken op de foto Peco. Kato ook goed?
Dit o.a. in verband met kruiswissels, wisselhoeken e.d.
Re: Baanplan Kopstation
Citaat van: Jan22 op zondag 09 april 2017, 21:52:51
Van wat voor N-rails ga je uit: ik herken op de foto Peco. Kato ook goed?
Dit o.a. in verband met kruiswissels, wisselhoeken e.d.


Hallo Jan22,


Sorry voor de late reactie.. Vanwege omstandigheden niet meer online geweest!


Ik ga ind gebruik maken van Peco 55 rail.


Mvg,
Re: Baanplan Kopstation
Citaat van: marklinmanus op zondag 09 april 2017, 18:54:05
langere station sporen


Hoi MarklinManus,


bedankt voor je aangepaste opzet.. Die 2 sporen die onder de kopsporen doorlopen, zijn niet echt mijn ding.. Ook aangezien het station onder de sporen komt te liggen, zowel bij doorgaand als kopstation.. Het hoeft namelijk niet perse een kopstation te zijn, echter vindt ik het bij een doorgaand station nog wat lastiger om daar de opstelsporen bij te creƫren..


Misschien heb jij een leuk idee hiervoor ?


Mvg,
Re: Baanplan Kopstation
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Kopstation
hierbij wat duidelijker
rails met een F is peco 55
Re: Baanplan Kopstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanplan Kopstation
Als je het station eens een aantal graden zou draaien? Dus meer diagonaal in de ruimte zou leggen, wat zou je daarop eventueel tegen kunnen hebben?
Re: Baanplan Kopstation
Citaat van: Laurent op dinsdag 02 mei 2017, 15:24:43
Als je het station eens een aantal graden zou draaien? Dus meer diagonaal in de ruimte zou leggen, wat zou je daarop eventueel tegen kunnen hebben?


Ey Laurent,


Ik heb daar niks op tegen.. Heb je een evt. voorbeeld van hoe jij het bedoeld ?


Grtz
Re: Baanplan Kopstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanplan Kopstation
Je wil graag lange sporen, als je het station van Herman uit zijn eerste post nou eens tegen de klok in draait, een graad of 30 tot 45, en dan in/richting de linker onderhoek legt.
Re: Baanplan Kopstation
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Kopstation
Door een plan schuin te plaatsen win je volgens mij niet echt veel lengte
Re: Baanplan Kopstation
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Baanplan Kopstation
Als je een kopstation maakt zoals uit jouw eerdere postings, dan win je veel ruimte. Nu blijf je met die klotebocht zitten.
Re: Baanplan Kopstation
Citaat van: marklinmanus op vrijdag 05 mei 2017, 20:32:52
Door een plan schuin te plaatsen win je volgens mij niet echt veel lengte


Hey Herman,


Hoelang zijn hier de stationsporen in deze afbeelding,als ik vragen mag 😀 Heb je een evt foto van dit plan met de railnummers, want heb hem geprobeerd over te tekenen, maar ergens gaat het fout 🙈


Alvast dank.
Re: Baanplan Kopstation
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Kopstation
Nee, die heb ik niet.
Alle wissels en de flexrail  zijn van peco55
Re: Baanplan Kopstation
Citaat van: marklinmanus op zaterdag 13 mei 2017, 11:31:25
Nee, die heb ik niet.
Alle wissels en de flexrail  zijn van peco55

Hey,

Ah dat is jammer :) Krijg hem zelf niet helemaal correct getekend momenteel.. Blijf maar proberen haha.. Kan je me wel vertellen hoelang de stationsporen zijn in onderstaand plan .. ?

Grtz
Re: Baanplan Kopstation
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Kopstation
De wisselstraat neemt best wat ruimte in beslag dus echt lang zijn de station sporen niet.
Het raster is 10x10 dus daar kun je al wat lengte uit opmaken.
Hier het plan in h0, is wat duidelijker
Re: Baanplan Kopstation
Ey Herman,

Op andere media krijg ik ook input. Het baanplan ziet rg goed uit, echter blijft er 1 puntje terugkeren.. Hieronder even wat commentaren :

++++++++

  Heel mooi ontworpen als ik het zo zie gebruik je slanke wissels in je plan wat ik ook gebruik op mijn baan doet veel natuurlijker aan en kost helemaal boel veel extra ruimte .zou toch een paar wissels weghalen

++++++++

Ben het wel eens met Ronald Schreuder zo zitten er linksonder ook een aantal  engelse wissels naast elkaar wat teveel van het goede is. Zo te zien kun je daar wel 2x of 3x achter elkaar van spoor wisselen, dat is niet nodig.

++++++++

in het echt proberen ze met zo min mogelijk wissels te werken. Daar vind ik er links wat veel van liggen.

++++++++

Wat vindt jij.. En zijn daar mogelijkheden..?

Grtz
Re: Baanplan Kopstation
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Kopstation
Dan krijg je zoiets, is maar net wat je zelf wil
Re: Baanplan Kopstation
Hey,

Dit is toch een heel ander plan, volgens mij inzichten :) haha
Re: Baanplan Kopstation
marklinmanus
gast

Re: Baanplan Kopstation
ff snel gemaakt in n, met wat meer gelijkenis met de vorige maar de wissel straat is het zelfde