Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Lichtwisseling Metronom stuurstand

Gestart door Annemia maandag 03 april 2017, 12:26:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Lichtwisseling Metronom stuurstand
Via eBay heb ik een stuurstandrijtuig voor de Metronom kunnen kopen. Deze heeft standaard rode ledverlichting, maar geen lichtwisseling o.i.d.
Ik heb er eens binnenin gekeken, maar zie geen enkel aanknopingspunt om hier ook gele verlichting in te bouwen.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dezelfde heb ik ook over de lok, de 36650
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Hi Annemia,

Eventueel lichtgeleiders gebruiken.

groet
Harald
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Hallo Winus,

Ik heb een tijdje geleden voor iemand ook hetzelfde gehad met dezelfde rijtuigen (alleen in de groen/witte kleurtje), daar zaten op de print alleen rode leds. Toen heb ik een donor met lichtwissel gekocht, en de verlichtingsprint samen met het mechanisme daarvan overgezet. Als donor is bv de 43586 geschikt.
Mochten er op deze print naast rode leds ook gele/witte? zitten voor de frontseinen, dan kan je met alleen de verlichtingsprint, 2 weerstanden en een functiedecoder ook uit. Mochten ze er niet opzitten en je wil geen donorrijtuig gebruiken dan zou je kunnen navragen of M* de lichtprint los levert. Of eventueel zelf aan de knutsel gaan met wat losse ledjes.

Voor de lok zal je bv. een setje van Schonwitz moeten kopen en deze inbouwen - maar dan moet je ook een nieuwe decoder inbouwen.
Zelf heb ik een ledprintje gemaakt welke zowel met een nieuwe decoder, als met de huidige werkt, klik voor een foto van het resultaat, het printje zelf staat een paar berichten verder. Maar ook hier zou je met wat losse ledjes kunnen knutselen om het werkend te krijgen.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
smd leds met lichtgeleiders of wit/rood buisleds
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Bedankt voor de tips tot nu toe.
Op de site van Schönwitz heb ik een ombouwset voor deze lok gevonden. Die ziet er goed uit, alleen als ik dan alles bij elkaar ga optellen, moet ik nog even nadenken over de kosten.
Een paar wit/rode buisleds heb ik nog wel liggen, alleen moet ik nog eens goed kijken hoe ik die kan monteren. Dat zal bovendien het makkelijkst via een functiedecoder gaan.
Kortom, ik studeer verder.
Hier nog even de link naar Schnitz ombouwset: Schönwitz
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Welke lichtprint zit bij de traxx een print of is het folie?
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
volgens mij is het een folie
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Een flex-pcb, oftewel een flexibele printplaat van een paar tiende mm dik. Waarbij jullie dat als folie benoemen. ;)
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Ik denk als ik er flex-pcb neer had gezet dat dat alleen maar tot vraagtekens had geleid :D
Heb ook al ergens gelezen dat iemand een lichtprintje van digikeijs voor de piko BR189 had gebruikt in zijn marklin traxx deze kosten +- 20,- euro.
Je hebt ook een setje van marklin maar dan ben je weer minimaal 5,- duurder uit en moet je er nog extra leds op solderen  ;)
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Vandaar dat ik ook de extra uitleg erbij gezet heb.

Om die van een piko erin te bouwen is nieuw voor me, maar die nieuwe van M* heb ik wel gezien, dat vond ik te duur worden en heb ik nu opgelost met zelfgemaakte printjes B)
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Heb je misschien nog een setje over?
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Zijn er ook ergens setjes voor het stuurstand-rijtuig? Voor de lok zijn er inderdaad voldoende mogelijkheden, maar voor de stuurstand heb ik die nog niet kunnen ontdekken en de bestaande print zelf aanpassen zie ik (persoonlijk) niet zitten.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Mark, stuur maar even een PB, dan hoeven we Winus zijn draadje niet er verder mee lastig te vallen ;)
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Bedankt voor de tip. Ik vraag me wel af of deze inderdaad geel en rood licht kan wisselen. Daarom heb ik de verkoper er even een vraag over gesteld.
Ik ben benieuwd.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Volgens de omschrijving moet deze geel en rood kunnen tonen.

Märklin Original-Ersatzteil: 1x Beleuchtungseinheit gelb/rot für Doppelstock-Steuerwagen (43586, 43583 und weitere Doppelstockwagen dieser Serie)

Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Nu ik het beter heb gelezen zie ik dat dit inderdaad klopt. Ik heb alleen ook gevraagd of hij weet of deze ook past op de Metronom wagen.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Het zijn allemaal dezelfde printen. Afmetingen zijn gelijk.
Alleen de wagens van de laatste jaren hebben wit-rode verlichting.
Mooi projectje voor zelfbouw. Is iig makkelijker dan de Br 146/185. dat is te veel priegelwerk.

Gr. Marcel
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Volgens de verkoper op eBay moet het printje passen. Maar als ik zijn foto vergelijk met wat er nu in de stuurstand zit, vraag ik me af hoe ik één en ander aan moet sluiten. Het is de bedoeling dat er een functiedecoder in komt en dan sluit je de rode en de gele leds apart aan met gemeenschappelijke plus. Kan dat, eventueel via een weerstand, rechtsreeks op dat printje?
Bijgaand een foto van wat er nu in de stuurstand zit.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
De rode en bruine draad die naar het rechter printje gaan, zet je op je functiedecoder. De gemeenschappelijke plus van de funciedecoder gaat naar het middelste vlakje van de linker print. Het rechter soldeervlakje van die print gaat via een weerstand van b.v. 1500 ohm naar de licht voor van de functiedecoder, en de linker gaat via een weerstand naar de licht achter uitgang van de funciedecoder.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Bedankt voor je antwoord. Moet ik nog verschillende weerstanden gebruiken omdat er drie gele en twee rode leds gebruikt worden?
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Winus, je moet daarbij gewoon even kijken wat je zelf mooi vind, begin bv. met 1500 ohm, vind je het dan te fel, dan verhoog je de waarde tot het naar je zin is.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Bedankt, ik denk dat ik er wel uit kom.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
De lichtprint op de foto is dat jou lichtprint? zit daar anders geen gele verlichting in?
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Citaat van: hmmglaser op donderdag 06 april 2017, 22:47:14
De lichtprint op de foto is dat jou lichtprint? zit daar anders geen gele verlichting in?
Dat is inderdaad mijn lichtprint en het zou mooi zijn. Daarom heb ik het voor de zekerheid nog even uitgeprobeerd, maar er zit geen geel licht in.

Wat me nu wel opgevallen is, is het verschil in lichtkleur. Het printje op eBay is geel/rood en de set van Schönwitz is wit/rood!

Nog even een andere vraag, weet iemand welke stroomvoerende koppelingen ik voor de dubbeldekswagens kan gebruiken? ik kom twee nummers tegen 72020 en 72021.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
 @citaat Zie hier voor 't verschil tussen 72020 en 72021 ===> klik
Even naar beneden scrollen.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Citaat van: nobody op vrijdag 07 april 2017, 10:17:43
@citaat Zie hier voor 't verschil tussen 72020 en 72021 ===> klik
Even naar beneden scrollen.
Bedankt voor de link. Eigenlijk schaam ik me een beetje omdat ik weer eens eerst de vraag stel, zonder zelf in de wiki te kijken.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
ORANJE draad is de gemeenschappelijke PLUS.
grijs is in principe voor verlichting voor (wit of geel licht) en voor rode sluitverlichting achter bij Wendezugverkehr.
geel is voor verlichting achter, en sluitlichten voor.

Ik heb alleen rijtuigen met geel/rode verlichting.
Anders had ik ze al omgebouwd.
De set van Schönwitz is wit/rood; zoals het hoort! Echter op de site kan ik hem niet vinden, en heb deze ook nog nooit gezien...  Mocht hij echt bestaan, stuur mij de link dan even.

Je mag ook van mij een geel/rode verlichting overnemen voor je stuurstand.
Dan houdt je alles rood/geel. Maar geel hoort wit te zijn.
Terzijnertijd maak ik wel een nieuw printje.

De verlichting van Schönwitz voor de Br 146/185 heb ik hier wel. Maar ook is deze voor mijn gevoel niet 100 precies.
Als je zo een print maakt, dan komt het zeer nauw bij het plaatsen van de leds. Deze moeten exact gelijk voor de lichtgeleiders zitten. Anders heeft de ene lamp meer uitstraling dan de andere, wat weer opvalt.

Gr.
Marcel
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Citaat van: loc1200 op vrijdag 07 april 2017, 11:04:17
De set van Schönwitz is wit/rood; zoals het hoort! Echter op de site kan ik hem niet vinden, en heb deze ook nog nooit gezien...  Mocht hij echt bestaan, stuur mij de link dan even.

Je mag ook van mij een geel/rode verlichting overnemen voor je stuurstand.
Dan houdt je alles rood/geel. Maar geel hoort wit te zijn.
Terzijnertijd maak ik wel een nieuw printje.

De verlichting van Schönwitz voor de Br 146/185 heb ik hier wel. Maar ook is deze voor mijn gevoel niet 100 precies.
Als je zo een print maakt, dan komt het zeer nauw bij het plaatsen van de leds. Deze moeten exact gelijk voor de lichtgeleiders zitten. Anders heeft de ene lamp meer uitstraling dan de andere, wat weer opvalt.

Gr.
Marcel

Marcel, ik denk dat de set van Schönwitz waar ik het over heb dezelfde is die jij bedoelt.
Hierbij de link nog een keer Schönwitz set
Er staat daar trouwens wel bij dat deze geschikt is voor de lok die ik heb, de BR 246, Märklin 36650.

Het setje voor de stuurstand wil ik graag hebben. Daarvoor stuur ik je wel een PB.
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Citaat van: Annemia op donderdag 06 april 2017, 12:08:27
Volgens de verkoper op eBay moet het printje passen. Maar als ik zijn foto vergelijk met wat er nu in de stuurstand zit, vraag ik me af hoe ik één en ander aan moet sluiten. Het is de bedoeling dat er een functiedecoder in komt en dan sluit je de rode en de gele leds apart aan met gemeenschappelijke plus. Kan dat, eventueel via een weerstand, rechtsreeks op dat printje?
Bijgaand een foto van wat er nu in de stuurstand zit.


hallo Winus,


hoe is het afgelopen met deze ombouw?
ik heb een gelijkaardige stuurstand met enkel rode sluitlichten :arrow: [size=78%]https://forum.3rail.nl/index.php?topic=77115.0[/size]


mvg,
Michel
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re: Lichtwisseling Metronom stuurstand
Helaas Michel,
De set is verkocht en ik weet eerlijk gezegd niet meer hoe het afgelopen is. Ik dacht goed.
Maar ik weet het echt niet meer.
Proberen dus maar. Succes.