Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

armsein viessmann 4501

Gestart door peterke33 maandag 03 april 2017, 11:17:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
armsein viessmann 4501
peterke33
gast

armsein viessmann 4501
Hallo Spoorvrienden,

Heb een klein probleem, ik gebruik al naar maanden naar tevredenheid armseinen van viessmann 4501
Nu weigert er 1 in mijn station, ik gebruik Marklin schakelkastjes met terugmelding en remmodules.
Ik hoor de module schakelen, maar het sein doet niets meer, als ik de stekkers versteek doet het andere sein het wel.
Re: armsein viessmann 4501
Hallo Rob

Waar vind ik bv die contact spray ergens, de lampjes branden enkel schakelen doet het sein niet.  8o
Re: armsein viessmann 4501
 @citaat ===> klik
Re: armsein viessmann 4501
Wim  :thumbup:

Dank je heb een winkel gevonden waar ik het kan vinden hier in BE.  :D  :thumbup:
Re: armsein viessmann 4501
Peter, is de mechaniche verbinding tussen spoelen en seinarm (de stang) in orde?
Re: armsein viessmann 4501
Wim

Als ik de stekkers versteek dan werkt het andere sein wel, dus sein 3 in het station werkt niet meer.
Ik hoor de remmodule wel schakelen, het sein doet helaas niets morgen eens contactspray halen.
Re: armsein viessmann 4501
-Peter:
Ik denk dat je de electromagneet van het sein hoort en niet de remmodule.
Re: armsein viessmann 4501
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: armsein viessmann 4501
Jorg, In (de) remmodules (die Peter gebruikt) zit ook een relais, het is dus goed mogelijk dat Peter deze hoort. Mede doordat hij van sein gewisseld heeft hij de goede conclusie getrokken, door te zeggen dat het sein kapot is.

Peter, je zou inderdaad kunnen kijken naar wat Wim zegt, eventueel kan je ook kijken of het relais van het sein nog schakelt door te meten hoeveel weerstand je hebt tussen de rode draden die uit het sein komen, die je, als je geen remmodules gebruikt, voor je stopsectie gebruikt.
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: armsein viessmann 4501
Hi Peter,

Ik zou wel een "droge" Contactspray  gebruiken en geen "vette".

groet
Harald
Re: armsein viessmann 4501
Ben den Hollander
gast

Re: armsein viessmann 4501
Waarbij de ervaring is dat contactspray, welke dan ook, slechts tijdelijk helpt bij deze Viessmannen.

Nog geen 2 jaar oud: terug naar de winkel zou ik zeggen.

Gr, Ben.
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: armsein viessmann 4501
Beste Peter,

In het bewegende stuk van de elektromagneten (die hoor je) zit weer een zuigertje die voor de langzame beweging zorgt en die wil wel eens te veel weerstand hebben.

Aan de onderkant zit een klein gaatje, je kunt met een speld eens prikken in dat gaatje, je duwt dan tegen de onderkant van dat zuigertje, als hij het dan nog niet doet dan contactspray in dat gaatje spuiten, je loopt overigens dan wel de kans dat je de langzame beweging grotendeels kwijt raakt.

Het is een mooie constructie van Viessmann, maar niet helemaal bedrijfszeker, ze zijn nu ook begonnen met het omschakelen op ingebouwde servo's, iets wat jij ook kunt doen, aandrijving er af slopen, behalve de stang en een servo er aan frutselen,

Groet, Anne W
Re: armsein viessmann 4501
Hallo iedereen,

Als ik het sein op rood zet dan stopt de loc, maar de armen bewegen niet meer.
En als ik de seinen verwissel stopt de loc ook dus armen bewegen niet meer.
Helaas heb ik geen ticket meer van die seinen, hoe dom kan je nou zijn.
Alle andere seinen werken wel mooi en netjes, als ik het kapje er af haal onderaan kan ik de armen bewegen zelf met de hand.
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: armsein viessmann 4501
Beste Peter,

Voor mij is het duidelijk, dat zuigertje beweegt niet, heb je dat gaatje al gevonden?

Groet, Anne W
Re: armsein viessmann 4501
Beste Anne W

Ik heb inderdaad het kleine gaatje gevonden, kan er met een naald in en dan krijg ik groen en of rood licht.
Maar dan wil ik schakelen, en dan gebeurt er niets vrees dat de aandrijving stuk is ga het gewoon vervangen de 8 andere seinen werken wel heel mooi....... .


Groeten

Peter
Re: armsein viessmann 4501
Hoi Rob

Ga eerst even langs de winkel, mss krijg ik wel een nieuw sein anders hoor je het wel van me.  :thumbup:
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: armsein viessmann 4501
peter
anders hetzelfde sein kopen, bonnetje bewaren en volgende maand terug gaan met het sein werkt niet meer

gr Ed
Re: armsein viessmann 4501
Eddy

Ga donderdag gewoon naar de winkel waar ik het gekocht heb, en zal dan normaal een nieuw sein krijgen en de winkel krijgt hun centen weer omdat het een gekend probleem is bij Viessmann.  8o

Anders ga ik jou raad opvolgen  :D  :thumbup: :thumbup:
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2008

offline
Re: armsein viessmann 4501
Citaat van: eddyflame op maandag 03 april 2017, 19:38:25
peter
anders hetzelfde sein kopen, bonnetje bewaren en volgende maand terug gaan met het sein werkt niet meer

gr Ed
Daar bestaat een goed Nederlands woord voor... Oplichting!

Groeten,
Ton.
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: armsein viessmann 4501
Beste Peter,

Als je poging om gratis/weinig kosten een nieuwe te krijgen op niets uitlopen, koop dan geen 4501 maar de nieuwe met servo, de 4701, mogelijk is hij nog niet leverbaar.

Dan een "tandarts" verhaal, je hebt kiespijn, je gaat naar de tandarts en daar heb je ineens geen kiespijn meer, er is een redelijke kans dat door het transport naar de winkel zal blijken dat het sein het weer doet, soms heb ik dat ook, dan tik ik even redelijk hard tegen de aandrijving, en ja hoor hij doet het weer.

Groet, Anne W
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: armsein viessmann 4501
Citaat van: Yeoman op maandag 03 april 2017, 20:12:15
Citaat van: eddyflame op maandag 03 april 2017, 19:38:25
peter
anders hetzelfde sein kopen, bonnetje bewaren en volgende maand terug gaan met het sein werkt niet meer

gr Ed
Daar bestaat een goed Nederlands woord voor... Oplichting!

Groeten,
Ton.




Hallo Ton

Dat is zeker geen oplichting, je hebt dat sein al gekocht alleen een bonnetje ontbreekt.
en door een zelfde sein te kopen heb je wel een bonnetje
weet jij van elk artikel waar je er meerdere van hebt welk bonnetje waarbij hoort?

zolang je dat sein bij die winkel ook gekocht hebt maakt het niet uit

Gr Ed



Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: armsein viessmann 4501
Heb zelf inmiddels al 2 keer hetzelfde probleem gehad, in Houten gekocht zonder bonnetje maar op het doosje zat wel een sticker van de winkelier.
2 keer een nieuwe gekregen die nu nog steeds in het doosje wachten om gebruikt te worden.
Ook problemen gehad met een mechanisch voorsein, dat viel spontaan uit elkaar.
Nieuwe verbindingarmpjes besteld maar daar was niets meer mee te doen.
Geheel opgestuurd naar Viessmann, was niet meer te redden, kreeg een nieuw voorsein met 50% korting.
Alles bij elkaar worden het zo wel hele dure armseinen.
Ben uiteindelijk overgestapt op lichtseinen. De armseinen die ik nu nog heb ga ik met servo's aandrijven, geen gedoe meer met die magneetaandrijving.
Re: armsein viessmann 4501
Heb geen bonnetje meer geen doosje, ga donderdag eens kijken of ik een nieuw krijg of moet kopen.
Er is maar een sein dat niet meer werkt, en aansturen met servo daar ken ik helaas niets van.
Het is niet leuk dat het stuk is, en ik ben van mening iets dat stuk is gewoon vervangen.


Zoals Anne W aangaf eens een flinke tik op geven maar ik vrees dat het verloren is.
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: armsein viessmann 4501
Er is in onze modelspoorwereld een dilemma: alles wat mooi is en mooi werkt, is kwetsbaar en alles wat betrouwbaar blijft werken is niet kwetsbaar maar ook niet zo mooi.

Ik denk dat de nieuwe Viessmann seinen, de 4700 serie, een stuk betrouwbaarder zijn, blijft dan over de "armpjes" en de "brillenglaasjes", dat valt duidelijk onder het eerste gedeelte van de bovenstaande zin.

Groet, Anne W
Re: armsein viessmann 4501
Hoi Anne W

Dat ie een prachtige uitspraak van je, inderdaad er zijn mooie dingen en die zijn kwetsbaar  :?

Maar ga gewoon het sein vervangen en klaar, ga niet moeilijk doen dan is het een huisje minder op de baan deze maand.  ;)
Re: armsein viessmann 4501
Beste Anne W

Heb jou raad even opgevolgd, ergens in een bericht zeg je tik eens teken de zuiger van het sein.  :)

En ja hoor het werkt weer, dus zo bespaar ik 50 euro en of een nieuw sein.  :D
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: armsein viessmann 4501
 @citaat  :thumbup:

Groet
Harald
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: armsein viessmann 4501
Heel mooi Peter dat hij het weer doet. :thumbup: :thumbup:
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: armsein viessmann 4501
Beste Peter,

Daar heb je ervaringsdeskundigen voor nodig......, hou er wel rekening mee dat je vaker moet gaan tikken, er zit vuil of vet aan het zuigertje/cilindertje, een beetje contactspray kan werken, maar ook te goed werken.

Groet, Anne W
Re: armsein viessmann 4501
Ben den Hollander
gast

Re: armsein viessmann 4501
Citaat van: peterke33 op dinsdag 04 april 2017, 12:49:36

En ja hoor het werkt weer, dus zo bespaar ik 50 euro en of een nieuw sein.  :D


De Anne W. oplossing is van tijdelijke aard, het probleem komt weer terug. Wees slim en ga terug naar de winkel en vraag een nieuwe. Niet geschoten altijd mis.

Gr, Ben.
Re: armsein viessmann 4501
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: armsein viessmann 4501
Wees nog slimmer en neem ze allemaal mee en probeer ze om te ruilen voor de versie met servo, dan ben je in 1 klap van de ellende af.
Dat tikken is net wat Ben aangeeft van tijdelijke aard.
Re: armsein viessmann 4501
Dank iedereen voor de reacties hier, het sein werkt weer.
Als het nogmaals stuk gaat, dan ga ik naar de winkel en vraag of koop een nieuw.
Heb speciaal deze seinen gekocht, omdat de toeter (buis) onder de tafel valt och een seintje van de 9 dat even haperde vind ik OK.
Re: armsein viessmann 4501
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: armsein viessmann 4501
Heren, alle irrelevante commentaren zijn geveegd, graag on topic blijven en elkaar met plezier helpen. :thumbup: