Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR 216

Gestart door Kelderspoorder zaterdag 01 april 2017, 18:13:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 216
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
BR 216
Beste Medeforummers,

ik heb een probleem met mijn lok de BR216,
na veel proberen heb ik hem uiteindelijk in mijn CS3 kunnen inladen, maar nu heb ik een ander probleem,
hij rijd met horten en stoten, hij heeft enkele rondjes gereden zonder veel problemen, soms viel hij wel eens stil, vuile baan, en wat vuile wielen, dit opgelost en hij reed weer als een trein, tot er 1 wagon ontspoorde op een wissel, viel de BR216 stil, en vanaf dat moment rijd hij bijna niet mer, stukjes van amper 20à 50 cm ik probeer hem telkens opgang te duwen, maar dat helpt niet echt, alsof hij nog slecht contact maakt,

wie weet raad
Re: BR 216
Ben den Hollander
gast

Re: BR 216
Als ik naar jouw baan kijk zie ik heel veel rails maar heb jij wel een ringleiding liggen waaruit de baan wordt gevoed?

Gr, Ben.
Re: BR 216
Lid sinds: 2008

offline
Re: BR 216
Heeft de loc een mfx+ decoder?
Anders even in speelwereldmodus zetten en verbruiksstoffen aanvullen.
Daarna weer terug naar normale modus zetten.

Groeten,
Ton.
Re: BR 216
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: BR 216
Ben,

er ligt een vollededige ringleiding, maar de baan wordt gevoed nog niet overal gevoed door de ringleiding, maar andere loks hebben er geen problemen mee, ga dit vandaag wel proberen aan te passen, want de baan moet nog volledig afgebroken worden voor de BM en wisseldecoders aan te sluiten,

Yeoman,

de lok heeft geen MFX, dat was eerst al een probleem, ik kreeg hem niet op de CS3 aangemeld, dit is raar maar waar, wel gelukt na dat er een MFX lok op de baan was ingelezen en dit was ook het geval met 3 andere loks die geen MFX zijn

de speelwereldmodus , deze is enkel bij MFX neem ik aan?
Re: BR 216
Lid sinds: 2008

offline
Re: BR 216
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 02 april 2017, 10:04:50
...
de speelwereldmodus , deze is enkel bij MFX neem ik aan?
Nee, de speelwereldmodus is enkel bij MFX+ decoders van toepassing.
Dit zijn de nieuwste generatie decoders van Märklin.

Groeten,
Ton.
Re: BR 216
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: BR 216
Ton,

ben momenteel nog eens aan het testen,
op rechte stukken rijd hij nu wel, zodra hij over een bocht komt valt hij stil, zou dat te maken kunnen hebben met de massacontacten
Re: BR 216
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR 216
Heb je een massa draad aan het schroefje van je motorschild naar je frame lopen?
Deze zit meestal aan het schroefje waarmee de decoderadaptor vast zit. (Bruine draad)

Gr. Marcel
Re: BR 216
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: BR 216
Marcel,

hier enkele foto's, zie niet direct een kabelaansluiting tussen motor en frame




waar kan ik het best op het frame een kabeltje vastmaken, er zit niet bepaald een plaats waar ik een massa aan kan bevestigen, of gewoon ergens wat verf weg krabben en daar op solderen?


Re: BR 216
Lid sinds: 2016

offline
Re: BR 216
Ik denk dat het draaistel zonder motor geen goede massa heeft.
Ik soldeer altijd een extra draad aan het metalen draaistel zelf,
even een beetje blank maken en een bruine draad hier op solderen en op de bruine soldeer punt in het midden van de bevestigen.

Grt. jo
Re: BR 216
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 216
Freddy,

Aan het paaltje waar de decoder aan vast geschroefd is, zit een haakse soldeer lip, met twee bruine draden.
Normaal zou één van deze twee bruine draden aan een haaks soldeerlipje, onder één van de twee schroeven van het motorschild, gesoldeerd moeten zijn.
Als dat niet zo is, dan kun je dit alsnog doen.
Re: BR 216
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: BR 216
Jo, Ad,

dank voor jullie hulp, ik heb een van de bruine draden doorverbonden aan het soldeerlip dat onder het motorschildschroef zat bevestigd, en ja het probleem opgelost

nogmaals dank voor jullie snelle reacties
toch leuk zo'n forum waar altijd een helpende hand terug te vinden is

groetjes Freddy
Re: BR 216
Lid sinds: 2012

offline
Re: BR 216
Fijn dat ie weer lekker loopt, maar technisch gesproken heb je het probleem niet opgelost, maar omzeild. het probleem is dat de oorspronkelijke massa-verbinding van het draaistel om de een of andere reden is gaan haperen. Door nu het motordraaistel een extra massa-verbinding te geven wordt het draaistel "uit de wind" gehouden. Het advies om een draadje aan het draaistel te solderen en het ding daarmee rechtstreeks aan massa te leggen lost het probleem echt op.
Re: BR 216
Ben den Hollander
gast

Re: BR 216
Volgens mij had het motordraaistel toch al een bruine draad, dat is wat ik zie op de wazige foto. Aan het paaltje zitten 2 bruine draden, eentje naar het motordraaistel en eentje naar de decoder.

Gr, Ben.
Re: BR 216
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: BR 216
hvanschaik,

ik neem je advies mee in mijn achterhoofd, zodat bij een volgende hapering ik het alsnog op jou manier kan oplossen, momenteel rijd hij als een trein.

Ben,

het is idd niet heel duidelijk op de foto 1, maar er zit toch maar 1 bruine draad aan het motorschild,
Re: BR 216
Ben den Hollander
gast

Re: BR 216
 @citaat Dan heeft het toch ook geen zin een 2e bruine draad aan het motorschild te leggen?
Re: BR 216
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: BR 216
Zou ook maar eens twee van die drie bruine ontstoorspoeltjes er af halen.

Gr.  Charlie
Re: BR 216
Freak
gast

Re: BR 216
Citaat van: Charlie op zondag 02 april 2017, 18:52:39
Zou ook maar eens twee van die drie bruine ontstoorspoeltjes er af halen.
Waarom ?. Dit is een 6090x decoder en hebben naast een condensator tussen beide koolborstels ook een condensator tussen elke koolborstel en chassis. Zie ook maar eens een 6090x set, daar werden twee extra condensatoren mee geleverd.


Mvg,
Peter
Re: BR 216
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: BR 216
Je hebt gelijk Peter. Heb ff niet goed opgelet bij die decoder.  :|

Gr.  Charlie
Re: BR 216
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: BR 216
Dacht ik dat het probleem was opgelost,
neen hoor, wilde de behuizing er terug opzetten, en hup hij bleef weer stilstaan,  :thumbdown:
wat bleek nu de eigenlijke oorzaak te zijn... :help:
het blauwe draadje was losgekomen van het rose/grijze componentje en dit zat onder het zwarte afschermkousje dat je op de foto kan terug zien. bij het vastnemen van de lok zonder behuizing werd dit contact weer dichter bij elkaar gebracht en daardoor kon de trein rijden, nu met de behuizing terug te plaatsen is het draadje ongezien weer terug losgekomen en dus reed de trein weer niet meer, na het opnieuw afnemen van de behuizing werd alles duidelijk, het draadje lag los, ik heb dit terug vast gesoldeerd, het extra massadraadje terug weggenomen, want dat was dus niet de oorzaak. En nu rijd hij dus weer in alle glorie over de baan.

nogmaals aan alle die hebben meegezocht naar de oorzaak en oplossingen hebben aangebracht, dank hiervoor :thumbup: :thumbup:
Re: BR 216
marcel
gast

Re: BR 216
Fijn dat het eindelijk gelukt is de oorzaak te achterhalen. Scheelt je weer een hoop ergernis.
Re: BR 216
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 216
Citaat van: Kelderspoorder op maandag 03 april 2017, 19:07:20
wat bleek nu de eigenlijke oorzaak te zijn... :help:
het blauwe draadje was losgekomen van het rose/grijze componentje en dit zat onder het zwarte afschermkousje dat je op de foto kan terug zien.
Tja die had niemand zien aankomen.
Wel weer top dat je loc weer rijdt.  :thumbup:
Re: BR 216
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: BR 216
Het is idd een geruststelling dat ik de uiteindelijke oorzaak heb gevonden :thumbup:, nu kan hij weer lekker over de baan rollen