Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

sluiting trafo

Gestart door Jaap van Zuthem zaterdag 01 april 2017, 11:52:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
sluiting trafo
Jaap van Zuthem
gast

sluiting trafo
Tijdens het rijden zijn de locs ineens gestopt. Als ik de trafo (control unit Marklin) reset, hoor ik een brom wat op een sluiting wijst. Maar er ligt niets op de rail en ik deed niks terwijl de locs reden. Weet iemand een oplossing ?
Groeten Jaap
Re: sluiting trafo
Freak
gast

Re: sluiting trafo
Ook als de cu niet op de baan aan gesloten is ?.


Mvg,
Peter
Re: sluiting trafo
Lid sinds: 2012

offline
Re: sluiting trafo
Beste Jaap

Ik zou beginnen om de baan los te koppelen van de trafo, als het goed is hoor je dan geen brom meer, anders zit weer het probleem in de trafo.
Vervolgens alle loc's en rijtuigen van de baan halen, baan opnieuw aansluiten.
Hoor je dan weer een brom de wissels nalopen, en de aansluitdraden natuurlijk.
Geen brom? een voor een de loc's terug plaatsen, nog steeds geen brom dan de rijtuigen.
Als het goed is vind je hiermee de boosdoender.
Succes
Groet Paul
Re: sluiting trafo
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: sluiting trafo
Het kan ook zijn dat er iets op je rails ligt wat kortsluiting maakt.
Ook even nadenken of je wat veranderd hebt aan de baan of op de baan.
Re: sluiting trafo
nobody
gast

Re: sluiting trafo
Re: sluiting trafo
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: sluiting trafo
Ja dat zegt hij. Maar de baan nog eens goed inspecteren kan geen kwaad. Vooral tussen de wissels.
Re: sluiting trafo
Jaap van Zuthem
gast

Re: sluiting trafo
Ik heb de trafo los gemaakt van de rails en dan hoor ik geen brom, dus de fout ligt niet bij de trafo. Ook heb ik al de treinen van de rails gehaald en de wissels verwijderd aan de kant waarvan de brom komt. De rails heb ik diverse keren gecontroleerd of er iets op lag.
Re: sluiting trafo
Roberd
gast

Re: sluiting trafo
Als eerste moet je voorkomen dat je zekeringen en allerhande beveiligingen moet vervangen of resetten. dat doe je door een lampje met enig vermogen in serie te zetten met je trafo. Dan zet je weer spanning op het geheel. De kortsluiting in je installatie zorgt ervoor dat de lamp voluit brandt. dan ga je dingen loskoppelen en op het moment dat het lampje uitgaat of zwak gaat branden heb je de kortsluiting losgetrokken.
Lampje moet wel in het bereik liggen van de trafospanning, als dat 19 volt is neem je een 24 v lampje ofzo, neem een 5 watt lampje. Dat beperkt de stroom door eventuele elektronica... Het kan vast ook anders...
Re: sluiting trafo
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: sluiting trafo
als je met k rails rijd wil er nog wel eens zo een puko lipje tegen een rail aanduwen.Alles netjes in delen losmaken is de enige oplossing om het te vinden.Of een multimeter op ohmse weerstand setting gebruiken.
Re: sluiting trafo
Jaap van Zuthem
gast

Re: sluiting trafo
Heb delen los gemaakt en weet nu waarschijnlijk in welk baanvak de fout zit. Hierin zitten geen digitaal bedienbare wissels. Ik kan daar moeilijk bij komen door de ballast en de bovenleiding. Ik vind het alleen vreemd dat het spontaan onder het rijden is gebeurd zonder dat ik ergens aanzat.
Re: sluiting trafo
Jaap van Zuthem
gast

Re: sluiting trafo
Ben er achter, een seinpaal maakte sluiting. Maar allemaal bedankt voor het meedenken.