Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!

Gestart door AlbertJan zondag 25 november 2007, 17:18:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Hallo Forumleden.
Op mijn Koploper testbaan wilde ik nu, om te showen (voor de familie), wat mooie wagons achter de tot nu toe wagonloze locs hangen.



Wat schetst mijn verbazing, de mooie 3-assige set personen rijtuigen van de voormalige Reichsbahn, met originele Märklin verlichting + sleper + stroomvoerende koppelingen, maakt sluiting op alle wissels! :(
Terwijl de Rheingoldset prachtig verlicht over al deze wissels rijdt blijft de sleper op elke wissel hangen!
Mijn conclusie is dat als zo'n sleper star onder een as van een 3-assig rijtuig gemonteerd zit het niet anders kan, door de uitzwaai van de sleper, dat een op deze manier gemonteerde sleper de bocht van een wissel niet kan maken en dus altijd sluiting zal maken! :shock:


Helaas niet zo'n duidelijke foto. :?

Wie heeft dit probleem ook en hoe los je dit eventueel netjes op?
Het is al een extra korte sleper waarvan het metalen gedeelte ook nog eens in een plastic behuizing zit en dan nog sluiting veroorzaakt!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Ik heb deze set zelf ook en zal er deze week eens naar kijken. Zal het geheel eens laten rijden op mijn m-rails baan.

Groeten,
Davy
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
een korte heeft altijd storig op een wissel maar aan de foto te zien is het een lange
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Hallo Peter.
Het is een korte sleper.

@Davy.
Als je dit wilt proberen, graag!

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Ha die Peter.
Dan moet ik morgenavond eens onder de treintafel zoeken naar de doos met reserve onderdelen.
Ik had alle dozen uitgezocht op mooi materiëel om een modeltrein showtje voor de familie te doen, maar met deze sluiting helaas (gedeeltelijk) mislukt.
Dus met een lange sleper op naar de herkansing, als ze weer zouden willen komen kijken! :?
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Ik heb ook even met deze set gereden. Bij mij maakt de sleper geen kortsluiting op mijn m-rails baan. Wel ontsporen ze af en toe. Ik denk zelf dat dit komt omdat ze te licht zijn qua constructie.

Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Hallo Davy.
Bedankt voor het uit proberen!
Zit er bij jouw wagon ook zo'n korte sleper met kunststof behuizing onder, of is dit een geheel metalen uitvoering?

@Peter.
Heb geen andere sleper los liggen dus eerst even eentje kopen of even los solderen van een andere wagon.
Even een overcomplete wagon opzoeken.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Dezelfde als bij jou.

Maar volgens mij ligt het niet aan de sleper maar aan de constructie van die wagens.


Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Albert Jan,

Kan het zijn dat je slepers iets los zitten en daardoor scheef onder je wielstel komen?
Ik had dit ook, omdat ze scheef gaan staan, maken ze kortsluiting.
Ik heb het verholpen door ze te fixeren onder het draaistel d.m.v. een druppeltje secondenlijm en daarna heb ik tot heden geen problemen meer gehad

Groeten

Nico
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Hallo Meedenkers!
Ben nog even met de hand de wagon over de baan aan het rijden!
Het probleem doet zich uitsluitend voor bij wissels die afbuigend bereden worden!
De punt van de sleper komt dan tegen de punt van de wisseltong, maakt sluiting en staat dan stil!
Waarom de sleper tegen de punt aankomt is niet goed te zien, het lijkt er op dat door de lengte van deze 3-assige wagon en de constructie van sleper en starre as, de sleper niet voldoende meedraait! :(
Ik ga dit nog proberen met een ander type (lange) sleper en kijken hoe deze over de wissel gaat.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan. 
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Hoi Albert Jan,

Ik heb ook wel eens iets dergelijks meegemaakt. Kan de sleper niet 180 graden gedraaid worden? Dat wil zeggen meer in de richting van het midden van de wagen worden geplaatst?

Het kan namelijk zijn dat door het omhoog duwen van de sleper door de puntcontacten bij het afbuigen op een wissel, de sleper contact maakt met de wiel as. Bij het afbuigen moet de sleper nl. behoorlijk hoger komen om de spoorstaaf niet te raken. Je hebt in dat geval direct kortsluiting!

Gr. Fred.
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Hallo AlbertJan,

Gisteravond een gelijk soortig probleem gehad. Ik had al mijn "oude" TEE rijtuigen opgezocht om achter mijn omgebouwde BR 103 te hangen.

Van de 7 rijtuigen bleken er 3 met verlichting en een ook met sluitlichten. Uiteraard heb ik die als laatste gekoppeld en wat bleek bij het rijden over een meegebogen wissel Kortsluiting  :(
Door heel simpel het rijtuig om te draaien waardoor het sleepcontact aan de voorkant van het rijtuig zat ipv aan de achterkant maakte hij geen sluiting meer  :) alleen heb ik nu geen sluitlichten meer  :(

Op zich vreemd alle sleepcontacten in de stam leveren geen probleem op maar als er een sleepcontact aan het einde van de trein zit op het laatste draaisetel dat levert dit sluiting op  :shock:

verder onderzoek volgt  8)

groetjes Fulco
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Hoi Fulco.
Ook even de wagon omgedraaid, geen sluitlichten en volgens het boekje ook andersom te gebruiken!
Rijdt nu wel over de wisseltong maar maakt op het puntje ook sluiting! :(
De oplossing van Peter en/of Fred lijkt mij een goede oplossing, ik heb alleen geen lange sleper met kunststof behuizing gevonden.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
P.s. Misschien waren de hele korte oude slepers (schoentjes) van Märklin om deze reden wel zo kort! :shock:
Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Hallo AlbertJan,

de oplossing van Peter werkt hoor  :)

Ik heb net even een andere langere sleper onder het rijtuig gezet en het werkt prima, geen sluiting meer en de sluitlichten zitten weer waar ze horen  :)

Als je mij kan aangeven welke sleper jij nodig hebt dan kijk ik even of ik er een voor je heb.
In mijn erfenis zitten diverse doosjes met onderdelen waaronder een met slepers in alle soorten en maten   8)

groetjes Fulco

Re: Originele sleper set 43973 maakt sluiting op wissels!
Hallo Fulco.
Heel erg bedankt voor het aanbod om een sleper uit jouw "erfenis" te mogen gebruiken, alleen heb ik (nog) geen idee welke langere sleper dit moet gaan worden! :?
Zelf heb ik ook nog een paar losse slepers maar ik moet eerst de "oude" los solderen en kijken hoe deze bevestigd is, lijkt mij een normale aansluiting maar deze sleper is toch, vanwege de kunststof behuizing, een afwijkend model.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.