Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

SCARM Extension Model Trains Simulator

Gestart door Simon BR39 vrijdag 31 maart 2017, 13:16:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
SCARM Extension Model Trains Simulator
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
SCARM Extension Model Trains Simulator
Hi,

Volgens mij is het nog nergens gepost, dus bij dezen. Vandaag was ik even voor Marten bezig en toen kwam ik de optie 'zoeken naar extensies' tegen.
Zodoende kwam ik erachter dat er voor Scarm een extensie van MTS (Model Trains Simulator) bestaat.

Wel grappig om te doen, gratis zijn er 5 twee-assige passagierswagons en ook 5 twee-assige goederenwagons + 1 V100 locomotief. (in de betaalde versie heb je circa 20 verschillende locs en wagons).

Installeren:
1) zorg dat je Scarm up-to-date is.
2) ga in het programma naar de optie 'zoeken naar extensies' en klik erop
3) in de browser wordt dan de website geopend. Klik daar de link naar de starter-edition aan.
4) onderaan de pagina staan 2 linkjes: demo start set en basic train controller. Je kan ze downloaden als het stoplicht op groen staat. (alle extensies in je browser zoals AdBlock uitschakelen).
5) klik beide aan en installeer ze. Scarm opnieuw opstarten, baantje maken en dan de MTS aanklikken. Wagons en loc plaatsen en there you go.


(als je de extensie start moet je dus de wagons en locs op dezelfde manier als de rails plaatsen. Vervolgens rechts de voeding inschakelen en dan kan je met de vooruit/achteruit en de snelheidsregelaar rijden).
Re: SCARM Extension Model Trains Simulator
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: SCARM Extension Model Trains Simulator
Besturing:
- muis klikken op voor en achteruit en snelheid
- of scrollen voor snelheid (wel in het besturingselement)
- klikken op de snelheidsmeter voor andere weergave
- koppelen gaat automatisch bij botsen
- loskoppelen door klikken op de grafische koppeling (nauwkeurigheid vereist)
- klik op de wissel voor omleggen daarvan
- toets V om tussen m/s en km/h te schakelen
- toes D om rijrichting te wisselen (lichten veranderen ook echt :) )


Het makkelijkste is om met je linkerhand de pijltjestoetsen te gebruiken in 3D modus om de loc te volgen, de 'D' voor rijrichting en dan scrollen voor de snelheid. wissels omleggen en koppelen moet met de muis.

Re: SCARM Extension Model Trains Simulator
Ik zou bijna zeggen: ga wat nuttigs doen Simon. Maar da's niet aardig dus doe ik dat maar niet....... :D
Re: SCARM Extension Model Trains Simulator
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: SCARM Extension Model Trains Simulator
 @citaat en
@citaat @citaat

Ik vindt dit wel nuttig want zolang ik niet op mijn kan rijden kan ik dat wel virtueel in SCARM / MTS doen.

Zucht..... waar haal ik de tijd vandaan?

Henk
Re: SCARM Extension Model Trains Simulator
En toch is dat een leuke optie. Ik wist ook nog niet dat het bestond (dus dank, Simon!). Grappig om uit te testen of het ontwerp klopt.
Tekenen kun je alles, maar een virtuele rijtest doen, da's best lachen, toch? En nuttig? Pfff, nee, een modelbaan in elkaar knutsen, daar winnen we de oorlog mee! Het is een en en al heerlijke nutteloosheid!

De groeten,

Peter