Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)

Gestart door Dick donderdag 30 maart 2017, 00:03:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Beste allen,

Mijn 1e bezetmelder rosoft (loconet) aangesloten op de ib2, br op de massa en geen problemen. Nu heb ik de S88n met diodetruc aangesloten en deze geeft sluiting als ik de br aan de massa aansluit.
Is het fout dat ik de massa aansluit op de 2e module ? Zonder massa aansluiting heb ik geen sluiting. Moet nog wel de bezetmelders activeren in KL, maar was er even klaar mee voor vanavond.

Alvast bedankt.
Dick
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Goedemorgen,

De sluiting vind plaats overigens op het moment dat een lok zich op 1 van de blokken bevind. Dan een zoemend geluid en zie ik dat de IB zich uitschakelde en interne booster storing aangeeft.

Gr.
Dick
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Je foto is wat donker. 
Maar de BR draad aansluiting zit bij je 1e melder op een andere plaats. 
Dus zet eerst je bruine draden eens op de juiste plaats vast.
Het lijkt op je foto net of je de twee bruine draden op de bovenste schroef wil aansluiten.
Terwijl de massa van je loconetmelder in het midden zit.
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Excuus voor de foto.
Op de bovenste module zit de massa op schroefklem 10 (br ). Op de module eronder had ik hem op schroefklem 18 (br). De bruine draad die beste zichtbaar is, is de draad die ik uit de onderste module heb gehaald en niet meer aangesloten is.
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Dick,

Excuus is niet nodig.
De duidelijkheid dat je het juist had aangesloten wel.


Die BR aansluitingen daar hangen alleen de diodes van de diode truc aan.
Geven die sluiting dan is de kans groot dat uit een van de meldersecties komt.

Haal al je aansluitingen van die 2e module eens los en houd die direct tegen de bruine draad aan.
Vermoedelijk heb je er toch per ongeluk een aan een puko lipje onder de rails gesoldeerd.
Of het lipje van het geïsoleerde stuk komt daar mee in aanraking.
Heb je de hele bruggetjes weg geknipt of alleen een hoekje eruit?

Als alle melders los zijn eerst je decoder aansluiten.  Werkt dat stuk voor stuk je melders er weer op.

Succes.

Mvg Robin
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Goedeavond,

Ik heb alle 4 de melders los gehaald en deze 1 voor 1 aan de baan gehangen en de massa op BR aangesloten.
In eerste instantie geen gekke dingen, totdat de lok op bv de eerste contactrail komt. Dan krijg ik sluiting. En dat is met alle 4 de contactrails zo. Ik heb ze onafhankelijk van elkaar getest.

CiteerHaal al je aansluitingen van die 2e module eens los en houd die direct tegen de bruine draad aan.
Indien ik dit doe, gebeurt er weinig, tenzij er een lok opstaat. dan krijg ik weer sluiting.

wat ik daarna heb gedaan, is alle rails weer aansluiten, contactrails weer aan de 2e module, echter de massa niet meer aan de BR van de 2e module. Vervolgens alles ingegeven in KL en gekeken of dit werkt en dat is wel het geval. De module werkt dus zonder de massa aan te sluiten. Vraag me alleen of dit zo hoort ofdat het meer geluk is dan wijsheid. Hopelijk heeft iemand hier het antwoord op.

CiteerHeb je de hele bruggetjes weg geknipt of alleen een hoekje eruit?
Hele bruggetjes weggeknipt, maar heb echt geen idee waar het fout gaat helaas. Maar misschien moet je sommige dingen niet willen snappen. Als het werkt, dan werkt het......of is dit een gevaarlijke aanname van mij.
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Je hebt dus een melder gemaakt en als daar een lok op staat krijg je sluiting.
ook als de draad los is en je deze tegen de massa aanhoud?

Als dit zo is dan maakt je geisoleerde railstaaf contact met de puko's

Die zweeft dan totdat je met de lokwielen contact maakt met de vaste massa zijde.

Dus moet je het in je rails zoeken. Niet per ongeluk aan het verkeerde lipje gesoldeerd?
Doe eens wat plaatjes van de onderkant.
Er moet daar wat fout zitten.

mvg Robin
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Beste Dick,

Voor 100% zekerheid: de bruine draad is wel verbonden met de railmassa?

Verder is "meten is weten", neem je universeelmetertje, haal de draden naar de terugmeldrailsstaven los en meet tussen je terugmeldrailstaven en de middenleider en de massarailstaven.

Groet, Anne W
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Goedemiddag,

de volgende zaken heb ik nu getest.
De massa van module 1 aan module 2 gekoppeld, en andersom --> nog steeds sluiting in module 2, module 1 werkt zoals hij moet werken.
Tevens de 4 melders van module 2 aan module 1 aangesloten --> Geen sluiting, 4 melders werken zoals ze zouden moeten werken.
Dus de massadraden zijn ok, en de melders correct geknipt en gesoldeerd lijkt mij.
Dan kan ik nog maar 2 opties bedenken: De BR aansluiting van de 2e module werkt niet of de opvolgende modules moeten niet op de massa aangesloten worden.

Zonder massa aan module 2 werken de melders wel, dus ik kan sowieso verder met koploper.
In iedergeval bedankt voor de tips, mochten er nog aanvullingen zijn, dan verneem ik dit graag.

Gr.,
Dick
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Beste Dick,

Wellicht dat hij hier reageert, maar anders neem eens contact op met Rosoft, je doet wat verkeerd of er is iets verkeerd.

Groet, Anne W
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Je verhaal lezend klopt er iets niet in decoder twee.
Ik kan het alleen niet verklaren.
De symptomen wijzen op een melder die op de verkeerde draad is aangesloten.
Maar bij aansluiten op de andere decoder is er niets aan de hand.
Dus dan valt dat af. Tenzij je bruine draad verkeerd is aangesloten. Maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.

Wat Anne zegt neem contact op met Wim.
Die lost het op mocht het in de decoder zitten. En anders heeft hij misschien de gouden tip.

Mvg Robin
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Beste Dick,

Ik heb nog een raar idee die de "lading grotendeels dekt", zitten je railvoedingsdraden wel goed aangesloten, dus rood op de puko's en bruin op de railmassa?

Groet, Anne W
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Hallo Anne,

Ja, deze zitten ook allemaal goed. Heb ik ook nog nagekeken.
Als ik van de week zin heb, dan sluit ik alles aan op een nieuwe bezetmelder, welke ik nog heb liggen. Kijken of er dan nog steeds sluiting is.

Gr.,
Dick
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Goedemiddag,

vanmiddag andere module aangesloten, maar ook met deze krijg ik sluiting. Ligt dus niet aan de modules, lijkt mij.
Aangezien ik een aanpassing heb gedaan aan mijn baan, heb ik alle bedrading losgehaald.
Zal alles wederom nalopen en opnieuw aansluiten. Word vervolgd dus......

Gr.,
Dick
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Dick,

In de bijlage een foto van een Loconet-terugmelder en een gewone terugmelder.
Op de Loconet is duidelijk te zien waar ik de massadraad heb aangesloten en op de gewone heb ik een pijl getekend.

Als je de terugmelddecoders aangesloten hebt, gaven ze dan al sluiting op je IB?
Ik had op mijn Ecos2 wel bezetmeldingen zonder dat er een trein op stond en dat bleek toch sluitingen te zijn.
Houd er rekening mee dat als je stijgt of daalt met je rails de blokscheidingen door contact van je railstaven sluiting/melding kunnen geven.

Citaat van: Dick op zaterdag 01 april 2017, 12:13:49
De massa van module 1 aan module 2 gekoppeld, en andersom --> nog steeds sluiting in module 2, module 1 werkt zoals hij moet werken.
Hang je massa van decoder 2 NIET aan de massa van decoder 1 maar direct aan de rails.
Heb je dat al geprobeerd?

Edit: Wel handig als je dan ook de foto's erbij doet.  >:-D
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
@Dick, als je een Intellibox hebt sluit je de massa GND NIET aan: http://rosoft.info/images/LNets88nDiodemanual.pdf

Gr, Ben.
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Lijkt met toch dat er een lipje tegen de middelrail aankomt.
Zodra de meldstaaf contact met massa, heb je sluiting. Of door een lok of door de diodetruuk.

Gewoon alle draadjes effe los nemen en dan een voor een aansluiten totdat er weer kortsluiting is. Dan weet je welke rails het veroorzaakt. Wel de BR aansluiten op de S88.

Groeten Sander
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Hallo Ben,

GND niet aangesloten, zoals manual inderdaad aangeeft. Die ken ik inmiddels uit mijn hoofd.

Hallo Henk.
CiteerHang je massa van decoder 2 NIET aan de massa van decoder 1 maar direct aan de rails.
Heb je dat al geprobeerd?
Mijn aansluiting : Module 1 (loconet), BR aangesloten direct op de ringleiding (massa) vanuit de centrale.
Module 2, BR ook aangesloten op de ringleiding  (massa) vanuit de centrale. Als jij zegt 'direct aan de rails', bedoel je dan aan de geïsoleerde railstaaf of de niet-geïsoleerde railstaaf ?

Hallo Sander,

Alles ligt los, dus sowieso ga ik alles nogmaals checken en opnieuw aansluiten.

Bedankt weer.
Dick
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
 @citaat
Dick,

De NIET-geisoleerde staaf.
Oftewel de massa die naar je centrale/trafo gaat.
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Bedankt Henk.
Zodra ik weer operationeel ben, zal ik het hier weer laten weten.

Gr.
Dick
Re: Sluiting na aansluiten 2e bzm (rosoft)
Net even getest of mijn niet Rosoft  3R terugmelders zonder de bruine draad aangesloten werken en dat gaat gewoon primadeluxe. Aangezien ik een IB-Com gebruik leek mij dat wel belangrijk om te checken. Het gedoe van de Viessmann Commander ben ik nog niet vergeten.

Dus bedankt voor de indirecte tip.... wie leest leert altijd weer iets nieuws.

Groet,

Walter :D