Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

BR 84 met mfx decoder start niet

Gestart door Arthur woensdag 29 maart 2017, 20:07:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR 84 met mfx decoder start niet
Lichtjes branden maar starten doet mijn 184 enkel wanneer hij een tikje krijgt. De lok wordt gevoed met een mfx-decoder. Ik heb de motor uiteen gehaald, grondig gereinigd en nieuwe koolborstels in gestoken. Een kwartiertje doet hij het goed, maar dan wil hij weer niet starten. Zou het anker defect zijn? Of zou het aan de decoder liggen? Dank voor het meedenken.
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
ik was nog vergeten te noteren dat het drijfwerk van de lok prima is, de tandwieltjes lopen mooi soepel zonder enige hapering.
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Just for sure: het ligt niet aan de rails? (Stoppen op een vast punt)
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Citaat van: robbie103 op woensdag 29 maart 2017, 21:21:30
Brandt het licht dan wel ?
Topicstarter begint met "Lichtjes branden"


Mvg,
Peter
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Niks nieuws onder de zon. Ik ben ook alleen vooruit te branden nadat
ik een tik heb gekregen. :P
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Beste Arthur,

Even je multimeter ter hand nemen in de weerstand modus en tussen de koperen vlakjes van je anker meten, klinkt een beetje als één pool krijgt geen spanning meer.

Of ergens een nieuw anker kopen natuurlijk.

Groet, Anne W
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Hoi Arthur,

Als de loc veel gelopen heeft en regelmatig gesmeerd is, kan het zijn dat de spleetjes tussen de collector lamellen vol zitten met koolstof slijpsel van de koolborstels.
De koolstof vormt een zachte kortsluiting tussen de lamellen en zorgt ervoor dat de motor slecht draait en zelfs kan verbranden.
Kijk eens in dit Wiki artikel over het reinigen van vervuilde ankers.
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Alvast dank voor de suggesties. Ik ga het anker onder handen nemen, ten gronde reinigen en de weerstand meten van de vijf wikkelingen. 
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Anker mooi gereinigd en weerstand doorgemeten. Alles perfect. Motor terug gemonteerd, drupje olie er bij en hij rijdt mooi en soepel, maar het blijft een mechanisch probleem. Wanneer de lok een redelijke snelheid haalt en een stop doet, dan heeft hij het moeilijk om terug aan te zetten. Soms is een tikje nodig. Voor alle duidelijkheid, ik heb (nog) geen afremsecties. De directe stop bij digitale locs is ook meteen "stop", zonder uit te lopen. Al mijn andere locomotieven hebben geen probleem met de directe stop. Ik zal dus moeten kijken of er ergens iets de lok doet blokkeren bij een stop. De rijeigenschappen van de 184 zijn nochtans voortreffelijk!
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
 @citaat

Het lijkt mij toch eerder een probleem in de decoder dan een mechanisch defect als de loc verder goed rijdt, de motor schoon is en de wielen zonder hapering ronddraaien. Heb je de wielen ook goed schoongemaakt ivm de massa? Gr, Hans
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Kijk ook eens naar het motorscild of deze goed geplaatst is. Door een onjuiste plaatsing kan het anker wat scheef zitten.


Mvg,
Peter
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Let ook eens op de temperatuur van de decoder.
Laat het model eens rondrijden zonder kap.
Sommige decoders hebben een temperatuurbeveiliging.
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Vreemd! Ik heb alles gedaan wat ik kon doen: motor grondig gereinigd, anker goed gereinigd en elektrisch doorgemeten. Motorschild en magneet goed geplaatst. Nieuwe koolborstels en decoder vervangen. Drupje olie op de voorziene plaatsen. Testrit gedaan zonder kap. Eerst ging het goed, maar na een vijftal minuten maakte de lok vreemde geluiden, alsof een varken gekeeld werd. Dan moet er ergens iets fout lopen in de motor, bv. het anker dat tegen de lamellen van de magneet sleept. Na demontage kon ik niets fout zien, zelfs geen speling op de asjes waar het anker in draait. Ik zet de machine even opzij en overweeg een nieuw anker en magneet te bestellen. Helaas is dit geen standaard anker, want dan zou een eenvoudige ruilmotor waarmee analoge locs omgebouwd worden, de oplossing zijn.
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Intrigerende slotzin.... ik ben zeer benieuwd naar het type motor. Foto?
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Ja, inderdaad, het anker van de 184, Märklin nummer 37312, is afwijkend van de standaard. Het asje aan de kant van de tandwielen is smaller. Het motorschild is ook één millimeter dunner, dus met een standaard motorschild kom je er niet, omdat het asje er niet door komt. Een foto ga ik nu niet posten, want ik heb de lok al tien keer uit elkaar gehaald.
Ik heb de lok een uur op de testbank gezet en hij is er door gekomen. De vreemde geluiden zijn langzaam uitgestorven en de haperingen zijn hopelijk achter de rug, alsof hij terug ingereden werd. Wellicht hebben de koolborstels zich aan het anker aangepast. Vooralsnog einde verhaal, en ik dank elkeen die mij een tip gegeven heeft!
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Ik heb 'm ook, geen probleem mee, maar voor de liefhebber:
motorschild 386940 en anker 386820

Bij mij zit er overigens inmiddels een locsound V4 in.
Groet, Paul
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
De 37312 heeft volgens de exploded view op de Märklin site een doodgewone motor, dus een setje bestaande uit vijfpolig anker, magneet en borstelplaat (60941) zou moeten passen. Dat die borstelplaat dunner is (dunner dan die van de driepoler neem ik aan) is logisch omdat de magneet dikker is dan de magneetspoel van de driepoler. Alles bij elkaar lijkt het probleem nu opgelost zonder dat de oorzaak is gevonden en dat is altijd jammer. De suggestie dat de borstels zich hebben aangepast aan het anker klopt i.i.g. niet, omdat nieuwe borstels met de juiste ronding worden geleverd. (Tijdje geleden had iemand de borstels met het gleufje aan de collectorzijde gemonteerd, :=) dan moeten ze inderdaad inslijten). Gelet op de varken-keel geluiden is er sprake (geweest) van een te zwaar lopend onderdeel, waarschijnlijk in dit geval het anker, omdat duidelijk wordt aangegeven dat de verdere aandrijving prima loopt. Mogelijke oorzaken zijn dan een "scheef" asgat, te vast aangedraaide schroeven, een verschoven lager in het motorhuis, een anker met 8 tandjes ipv. 7 en nog wel een paar. Er wordt niet vermeld wanneer het euvel voor het eerst optrad, was dat vanaf het begin of na een ombouw of reparatie? Allemaal niet echt meer van belang, omdat e.e.a. nu in orde lijkt te zijn, maar toch.......
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR 84 met mfx decoder start niet
Geluiden van een genomen varkentje duiden erop dat er toch een tandwieltje droog over het asje heeft gedraaid. Dit tandwieltje draait dan niet zuiver meer, maar wikkelt zich als het ware af over het asje, Dat kan inmiddels nu iets verminderd zijn omdat de olie zich ook naar die plaats heeft verspreid. Maar smeren moet summier gebeuren, daar de aandrijving straks weer veel te vet is.
Ook kan een te royaal geoliede sleepcontact ( door het verspreiden van de olie) stotterend motorgedrag bewerkstelligen.

M.v.g.
Marcel