Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Wat een joekels zijn het toch

Gestart door Janvis zondag 05 maart 2017, 22:20:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat een joekels zijn het toch
Hallo allemaal,

Tijdens mijn nachtdienst was het even rustig en had de camera mee genomen naar het het werk, ben eens aan het stoeien geweest met nachtfotografie en heb o.a. deze foto gemaakt. Ik weet niet of het nou de mooiste foto is die ik ooit gemaakt heb maar vind het wel altijd imposant om zo dicht voor die treinen te staan.

Even voordat iedereen me voor gek verklaart dan ik in het spoor sta: Van beroep ben ik storingsmonteur bij de NS en ik heb dus de bevoegdheid om in het spoor te lopen. De trein die ik heb gefotografeerd heb ik volledig veilig gesteld zodat hij niet in beweging kan komen dus de veiligheid was gewaarborgd. Ik wil iedereen die niet in deze positie is met klem afraden om dergelijke foto's te gaan maken want je weet maar nooit wat er kan gebeuren.

Dit is de foto:

Re: Wat een joekels zijn het toch
Hallo jan WiIlem,
Dank voor het delen van deze bijzondere foto.
Ik vind hem geslaagd. :thumbup:

Groet,

Erik
Re: Wat een joekels zijn het toch
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Wat een joekels zijn het toch
"De veiligheid" in acht nemend, heb je dus voor ons een pr8ig plaatje geschoten en geplaatst, bedankt voor het delen.  :arrow: :thumbup:
Re: Wat een joekels zijn het toch
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Wat een joekels zijn het toch
 B) Erg indrukwekende foto. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan

N.B. tis geel en het zit bijna in mijn oog. :o)
Re: Wat een joekels zijn het toch
Mooie kiek, beetje uitgeschoten met HDR.
Re: Wat een joekels zijn het toch
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Wat een joekels zijn het toch
Jan Willem,

Bedankt voor het plaatsen van deze prachtige foto. :thumbup:
Re: Wat een joekels zijn het toch
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wat een joekels zijn het toch
Dit is zeker imposant Jan, moet je nagaan als dit met 130 kilometer op je af komt zetten  8o


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Wat een joekels zijn het toch
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Wat een joekels zijn het toch
Ik heb veel met de Koplopers gereisd tussen het noorden van het land en de randstad, ook nog toen de doorloopkoppen functioneel waren. Waarschijnlijk daardoor hebben deze stellen een bijzonder plekje bij mij. Het blijft imposant spul en is voor de reiziger ook nog eens behoorlijk comfortabel.

Mooie foto!
Re: Wat een joekels zijn het toch
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wat een joekels zijn het toch
Imposante kop

groet
Harald
Re: Wat een joekels zijn het toch
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Wat een joekels zijn het toch
Gave foto !  :thumbup:
Re: Wat een joekels zijn het toch
Citaat van: nobody op dinsdag 07 maart 2017, 23:53:40
Mooie kiek, beetje uitgeschoten met HDR.

Is geen HDR is gewoon een single shot  ;)

Exif:
F8.0
30 seconde belichting
ISO100

Bewerkt in lightroom. De witbalans is een tikkie aan de warme kant, maar zo midden in de nacht (foto is genomen nond de klok van 4en) vind ik het toch ook wel weer wat hebben dus heb de witbalans maar gelaten voor wat het is.
Re: Wat een joekels zijn het toch
Iedereen bedankt voor de reactie's  :thumbup:
Re: Wat een joekels zijn het toch
Citaat van: Janvis op woensdag 08 maart 2017, 17:34:15
Citaat van: nobody op dinsdag 07 maart 2017, 23:53:40
Mooie kiek, beetje uitgeschoten met HDR.
Is geen HDR is gewoon een single shot  ;)
Single shot. Nou en... Bij de meeste geavanceerde camera's is HDR in single shot mogelijk,
ook in de meeste nabewerkingsprogramma's kun je HDR effecten bewerkstelligen.
Re: Wat een joekels zijn het toch
Als ik aan HDR denk dan denk ik aan meerdere foto's met verschillende belichtingen die je samen voegt. Zo kun je het dynamisch bereik in een foto enorm groot maken.

IK beschik over een Nikon D7200 die een dermate groot dynamisch bereik heeft (groter dan menig full frame camera) dat ik deze foto gewoon als enkele foto heb kunnen maken zonder HDR toestanden.
Mijn camera heeft wel een optie om standalone automatisch een HDR te kunnen maken uit meerdere foto's maar dat gebruik ik eigenlijk nooit omdat het dynamisch bereik standaard al enorm is.
Re: Wat een joekels zijn het toch
 @citaat Beste Jan Willem, ik heb ook een tweetal Nikon SLR camera's en weet hoe ik daar HDR uit kan persen in één
foto. Er zit trouwens een extra HDR functie op.
Aangezien ik (bijna) alles in RAW formaat (NEF bij Nikon) opsla, kun je naderhand in een fotobewerker, van één digitaal
negatief verschillend belichte foto's maken en die dan weer met een HDR programma samenvoegen tot de meest
sprookjesachtige resultaten

Maar laat ik niet te ver afdwalen van het feit dat jouw kiek van het front van de koploper, fantastisch is. :exclaim:
Re: Wat een joekels zijn het toch
Citaat van: nobody op donderdag 09 maart 2017, 17:19:55
Maar laat ik niet te ver afdwalen van het feit dat jouw kiek van het front van de koploper, fantastisch is. :exclaim:

Waarvoor dank   ;)

Maar toch zit ik een beetje raar te kijken van je kijk op HDR techniek en dat houdt me bezig. Het nut van HDR is juist dat je foto's kan maken met een groter dynamisch bereik dan het bereik van je sensor (HDR staat immers voor: High Dynamic Range). Dan heeft het geen zin om uit één enkele RAW (of NEF zo je wil, maar RAW is een meer algemene benaming voor de ruwe opname uit de camera) meerdere foto's te exporteren met verschillende belichtingscorrecties en die dan later weer gaan samenvoegen. (Als ik immers een taart in 3 stukken snijd en die 3 stukken later weer samenvoeg heb ik nog steeds 1 taart ;-) en meer kan je er niet van maken, alleen maar minder )
Het RAW bestand bevat alle informatie die door de sensor is vast gelegd ten tijde dat je de foto maakte en meer info als dat is er niet uit te toveren. Met een goed bewerkingsprogramma kan je zonder omwegen, uit dat ene RAW bestand, alle informatie gebruiken die voorhanden is en daar moet je het dan mee doen.

Wil je echter een foto maken met een dynamisch bereik dat groter is dan het bereik van de sensor dat wordt het een heel ander verhaal, die opname is namelijk onmogelijk met 1 opname te maken. Of je hooglichten clippen en je schaduwen zijn goed belicht, óf je schaduwen clippen en de hooglichten zijn goed belicht. Wanneer je nu dus meerdere opname's gaat maken met verschillende belichtingen, dan kan je de goeie hooglichten uit de ene foto gebruiken terwijl je de schaduwen uit de andere foto gebruikt en zo heb je een foto met een groter dynamisch bereik dan het bereik van je sensor.

Als ik mijn camera trouwens zelf een HDR laat maken dan wil de camera zelfs dat ik opgeef wat de verschillen in belichting moeten zijn en hij maakt dan zelf 3,5,7 enz. foto's en voegt die dan zelf samen. Maar ik kan ook d.m.v. bracketing de camera automatisch meerdere RAW's laten maken die ik dan dan later in lightroom zelf ga samenvoegen als HDR.

Wat ik hiermee wil duidelijk maken is dat je never nooit van 1 RAW bestand een HDR kan maken, dan is het namelijk geen HDR maar een gewoon bewerkte foto waar het maximale uit is gehaald binnen de grenzen van het dynamisch bereik van de sensor.

Ik hoop niet dat je me een zeikerd vindt, maar ik kan er niet tegen als mensen dingen vertellen die niet kloppen ;-)
Re: Wat een joekels zijn het toch
Lid sinds: 2006

Ns tijdperk V

offline
Re: Wat een joekels zijn het toch
@jan- Willem

Leeuwarden als ik het goed zie aan het oude postperron?
Re: Wat een joekels zijn het toch
Klopt helemaal  :thumbup:
Re: Wat een joekels zijn het toch
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Wat een joekels zijn het toch
Mooie foto Jan Willem. En doe ze de groeten van me in Groningen. Loopt Erik Bakker er nog rond?