Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Overige Spoorzaken
| |-+  Foto/Videohoekje Grootspoor
| | |-+  Nieuw Zeeland
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Nieuw Zeeland  (gelezen 1444 keer)

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Nieuw Zeeland
« Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:01:16 »

Beste forumvrienden,

Van 14 februari tot 20 maart hebben mijn vrouw en ik onze droomreis naar Nieuw Zeeland gemaakt. Tijdens deze rondreis over het Zuidereiland en het Noordereiland hebben we heel veel natuurschoon gezien, zoals een prachtig fjordengebied (Doubtful Sound en Milford Sound), schitterende blauwe meren, de Nieuw Zeelandse Alpen met de twee grootste gletsjers (Fox Glacier en Franz Jozef Glasier), geisers, sterrenhemel met de maan en diverse bekende sterrenbeelden op zijn kop, een zon die tegen de klok in draait en via het Noorden naar het Westen loopt, walvissen, dolfijnen. Maar we hebben ook de gevolgen van het natuurgeweld. De aardbeving in 2011, die een groot deel van het centrum van Christchurch heeft verwoest en de recente aardbeving van 16 november 2016 in Kaikoura, waar we de schade nog grotendeels zelf hebben kunnen aanschouwen. Het is voor ons een geweldige reis geweest, waar we nog heel veel van nagenieten. Wie belangstelling heeft voor foto?s en verhalen moet maar een PB sturen met zijn e-mail adres. Dan stuur ik de link naar onze blog wel op.

Voor dit forum beperk ik me maar tot de spoorse zaken, die we hebben meegemaakt. Ik doe dat in een paar berichten met bijbehorende foto?s.

KIWI Rail
De nationale spoorwegmaatschappij heet KIWI Rail. Het spoor is smalspoor (1.067 mm) vanwege het bergachtig terrein op de beide eilanden. Er rijden voornamelijk goederentreinen. Foto 1,2 Alleen op het Noordereiland is er veel (metro-achtig) personenvervoer in de omgeving van de twee grote steden Auckland en Wellington. Daarnaast rijdt er een toeristische trein, de Northern Explorer tussen deze steden. Deze trein rijdt slechts op 3 dagen in de week, de ene dag heen, de andere dag terug. Op het Zuidereiland is er geen regulier personenvervoer. Wel rijdt er normaal gesproken in het seizoen oktober-april een trein per dag, die speciaal voor toeristen rijdt. Dit is de Coastal Pacific, die langs de oostkust rijdt tussen Picton (de plaats waar de veerboot uit Wellington aankomt) en Christchurch en de TranzAlpine tussen Christchurch en Greymouth, dwars door de Nieuw-Zeelandse Alpen. Alleen toen wij er waren reden deze treinen niet. Foto 3, 4, 5.

Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:06:03 »

De TranzAlpine kan niet rijden omdat door een bosbrand een van de houten bruggen dusdanig beschadigd is dat deze eerst hersteld moet worden. De door ons geboekte treinreis werd daarom helaas geannuleerd. We hebben de route over de Arthur?s Pass wel gereden, maar dan met de auto. Foto 6. De Coastal Pacific kan niet rijden omdat door de aardbeving bij Kaikoura de spoorlijn over grote lengten is bedolven. We hebben de gevolgen hiervan met eigen ogen kunnen aanschouwen. Door deze problemen lag ook het goederenvervoer op het Zuidereiland stil.

Bijzondere situaties
Tijdens onze rondreis zijn we nog een bijzondere situatie tegengekomen. Rond de grote steden Auckland, Wellington en Christchurch zijn meerbaans-wegen aangelegd. De hoofdwegen op de rest van de eilanden zijn allemaal 2-baanswegen. Deze 2-baanswegen zijn voldoende voor het verkeer in dit land. Er zijn veel bruggen over rivieren aangelegd. Op diverse plaatsen zijn deze bruggen nog niet verbreed, dus zijn er nog veel ?one line bridges?, waar je even moet kijken welke rijrichting voorrang heeft. Ook in de spoorlijnen zijn er veel, soms heel spectaculaire bruggen aangelegd. Foto 7,8,9. Bij Hokatiki reden we een tijdje langs de spoorlijn, die we diverse keren gekruist hebben. Soms met een overweg type AHOB, vaak als onbewaakte overweg (wel duidelijk op de weg aangegeven) en soms als een onderdoorgang. We kwamen op een rotonde terecht met 5 aansluitende wegen. Dwars door deze rotonde liep de spoorlijn! Een paar honderd meter verderop werd er weer een ?one line bridge? aangekondigd, die tevens als RailCrossing werd aangeduid. Tot onze verbazing was deze brug ook als spoorbrug in gebruik! Foto 10.
Zoals gezegd reden er in de tijd dat wij er waren helaas geen treinen, maar op dit filmpje kun je zien hoe het er normaal aan toe gaat!


Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:08:06 »

Aardbeving Kaikoura

Het gebied rond Kaikoura is op 16 november 2016 getroffen door een aardbeving met een kracht van 7,1. Het stadje was toen helemaal van de buitenwereld afgesloten. Inmiddels is de plaats weer vanaf Christchurch bereikbaar. Wel moesten we onderweg een paar keer van de doorgaande weg af en via een omweg een nog defecte brug passeren. Ook zaten er hier en daar grote scheuren in de weg. De vangrails hingen soms een halve meter schuin ONDER de weg. Een 20 km ten zuiden van Kaikoura bereikten we de kust. Prachtige zee, of liever de Pacific Oceaan, zo blauw?. De weg was wat minder. Op verschillende plaatsen zag je enorme hopen puin liggen. Het asfalt was hier en daar opnieuw aangebracht. Op verschillende weggedeelten stonden zeecontainers in twee lagen om puin van de bergen tegen te houden. We moesten op een gegeven moment een minuut of 10 wachten. Een van de tunnels voor de auto?s was geblokkeerd dus moest alles over één baan. Je staat versteld van de kracht van het natuurgeweld. Naast de weg loopt de spoorlijn. Die was hier en daar verzakt, soms geblokkeerd met puin, bomen en rotsen. Je zag ook duidelijk dat er rotsen zo ver naar beneden gezakt waren dat ze over de spoorlijn waren komen te hangen.
Om een idee te geven van de kracht van de aardbeving: hij heeft hier 2 minuten geduurd: steeds weer een nieuwe laag in de aardkorst werd aangestoten. De bodem van de zee is hier 2 (!) meter omhoog gekomen. De haven, die gebruikt wordt voor vissersboten en voor toeristen die naar walvissen en dolfijnen willen gaan kijken, was daardoor niet meer te gebruiken. Inmiddels is het uitdiepen zo ver gevorderd dat kleinere schepen wel de haven in en uit kunnen. Het is niet zo als in Nederland, waar je even een paar dagen een baggerschuit aan het werk zet. Nee, hier bestaat de zeebodem uit keiharde rots.
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:09:35 »

Treinramp Tangiwai

De vulkaan Mount Ruapehu heeft een groot meer in de krater. In 1946 is de vulkaan uitgebarsten en al het water is met de as en lava verdwenen. In de jaren erna is de krater geleidelijk weer gevuld met regen, sneeuw en ijs. De natuurlijke overloop, die uitmondt in de gletsjer, is door een groot ijsblok verstopt geraakt. Rond de kerstdagen in 1953 ? het is in Nieuw Zeeland dan hoogzomer ? is er zoveel ijs gesmolten dat het waterpeil 8 meter hoger werd dan voor de uitbarsting in 1946. De druk op de ijsmassa, die de overloop afsloot, werd zo groot dat deze is bezweken. Dit leidde tot een grote stroom water en ijs naar beneden. Deze vloedgolf met grote ijsbrokken heeft twee pijlers van een spoorbrug weggeslagen - een ervan is twee en een halve km verderop teruggevonden - en even verderop ook een verkeersbrug verwoest. Een minuut of 5 nadat dit gebeurd is, kwam de expresstrein van Wellington naar Auckland bij de brug en de locomotief is met 6 van de 10 wagons vele meters lager in de rivier gestort. Er waren 151 slachtoffers te betreuren, een kleine 100 hebben het overleefd.
Inmiddels zijn er allerlei extra maatregelen getroffen om zo?n ramp te voorkomen. Er is veel meer waarschuwingsapparatuur aangebracht. Opvallend is wel dat één meetstation een seismografische uitslag heeft laten zien toen die ijsmassa door de overloop heen brak, maar omdat de andere meetinstrumenten elders geen aardbeving registreerden had men het verband niet gelegd. Het zou overigens weinig geholpen hebben omdat de trein al binnen enkele minuten bij de verwoeste brug was. In 1953 had men nog niet de draadloze communicatiemiddelen die wij vandaag hebben. De treinramp leeft hier nog net zo als de Watersnoodramp bij ons.
In 2011 heeft zich een soortgelijke situatie voorgedaan: ook toen is de ijsmassa bij de natuurlijke overloop plotseling bezweken. De waarschuwingssystemen hebben toen goed gewerkt. Ook de constructie van de nieuwe brug is berekend op zo?n situatie. Het water in de rivier kan in 30 minuten 5 meter stijgen!
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:11:07 »

Driving Creek Railway

Bij Coromandel Town op het Noordereiland ligt een mijnspoorweg, de Driven Creek Railway. Het is een smalspoortreintje dat de bergen in gaat en o.a. gebruikt is voor het winnen van een speciale soort klei, die pottenbakkers gebruiken. Het spoor gaat met allerlei bochten over hoge houten bruggen, door een paar tunnels, over een keerlus, maar we moesten ook een paar keer achteruit steken om al zigzaggend naar boven te gaan. Het laatste gedeelte van deze lijn is pas later aangelegd om toeristen een mooi uitzicht op 176 m hoogte te bieden. Het eindpunt hebben ze ?Eiffeltoren? genoemd, maar ze schrijven het als ?Eye Full Tower? ofwel een prachtig gezicht voor je ogen over de baai van de Coromandel met op de achtergrond de bergen waar Auckland ligt.

Voordat je in het treintje plaatsneemt moet je kennis nemen van de nodige veiligheidsmaatregelen. Ook werd de aandacht gevestigd op een waarschuwingsbord voor een besmettelijke ziekte:  ?Rail Enthusiasts Disease?.
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:12:00 »

nog meer foto's
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:12:49 »

en nog meer foto's
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:14:01 »

Tram Christchurch

In Christchurch is in het begin van deze eeuw opnieuw een tramlijn aangelegd, die als een ring door het centrum voert. De tram is opgezet als een toeristische lijn waarmee je een stadsrondrit kunt maken. Op de lijn worden oude tramrijtuigen ingezet. Het kaartje voor deze tram is de hele dag geldig en je kunt steeds op- en afstappen. Tijdens de tramrit wordt het een en ander verteld van de omgeving. De eerste lus is uitgebreid met een tweede lus, die momenteel voor ¾ gereed is.
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:15:07 »

Cabletram Wellington

Wellington is een grote stad, gebouwd om een baai. Aan weerszijde van de baai liggen bergen. Een van die bergen is ontsloten met een kabeltram. Het is een oud systeem uit 1902, maar inmiddels wel gemoderniseerd. Er zijn 2 voertuigen die met een kabel aan elkaar verbonden zijn. Als de een naar beneden gaat trekt hij de andere omhoog. Halverwege is een wisselplaats, maar er is geen wissel zoals wij dat kennen. Wagen 1 gaat altijd naar links, wagen 2 altijd naar rechts. De wielen van de ene wagon hebben aan de linkerzijde dubbele flenzen en aan de andere zijde geen flenzen. De andere tram heeft de wielen met de dubbele flenzen aan de rechterzijde. Bij de wisselplaats lopen de buitenste spoorstaven gewoon door en trekken zo het voertuig over de rails naar boven. Ben je boven aangekomen dan heb je een prachtig gezicht over de stad en de haven. Vanaf de top kom je in een woonwijk, waar veel huizen hun eigen privé ?cablecar? hebben!

Bij het eindpunt boven is ook een klein museum waar je het een en ander kunt lezen over het ontstaan van de kabeltram. Ook stond daar een exemplaar van de eerste en van de tweede serie trams. De derde serie is de huidige tram.
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:30:40 »

Bedankt voor de mooie opnamen, Roel :thumbup: :important:
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Tony

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Märklin fahren-ärger sparen
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:35:46 »


Zo Roel,

Jullie een wereldsnoepreis en wij een smulverslag  :thumbup:
Die gedeelde trein/autobrug zal weinig problemen opleveren, als ik zo naar het aantal auto's kijk.

Ik hoop dat jullie nog lang nagenieten van deze belevenis  ;)

Grtz Tony
Gelogd
65-jarige digibeet en dit vind ik leuk; schilderen, gitaar spelen, analoog en met MS-1 mijn banen handmatig  bedienen en met Carl van ouwe troep iets nieuws maken.

Topic;  https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.0   index op blz 1

Jørg

  • Gast
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:36:24 »

-Roel:
Heb zeer genoten van je reisverslag, dat het een prachtig land is daar kan je zeker van zijn, schitterende foto's en filmpje, das een ervaring waar je nog lang van gaat genieten,  :thumbup:
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:50:14 »


Alleen voor slanke mensen?
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 15:53:46 »

 @citaat Slanke mensen met een dikke beurs. :D
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

GWS

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Jong blijven om ouder worden niet op te merken!
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 16:48:05 »

Roel,
Wat een heel mooi verhaal en dan die prachtige foto's gecompleteerd met jouw verslag erbij, hebben nu al een diepe indruk achtergelaten. Het is een belevenis om zoiets moois te mogen aanschouwen. Jullie zullen er een hele mooie herinnering aan over gehouden hebben. Bedankt voor jouw verhaal erbij! :thumbup: 8)
Gelogd
Groetjes

Gerard W. Steenhoek

dezee

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #15 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 19:12:46 »

Driving Creek Railway

Bij Coromandel Town op het Noordereiland ligt een mijnspoorweg, de Driven Creek Railway. Het is een smalspoortreintje dat de bergen in gaat en o.a. gebruikt is voor het winnen van een speciale soort klei, die pottenbakkers gebruiken. Het spoor gaat met allerlei bochten over hoge houten bruggen, door een paar tunnels, over een keerlus, maar we moesten ook een paar keer achteruit steken om al zigzaggend naar boven te gaan. Het laatste gedeelte van deze lijn is pas later aangelegd om toeristen een mooi uitzicht op 176 m hoogte te bieden. Het eindpunt hebben ze ?Eiffeltoren? genoemd, maar ze schrijven het als ?Eye Full Tower? ofwel een prachtig gezicht voor je ogen over de baai van de Coromandel met op de achtergrond de bergen waar Auckland ligt.

Voordat je in het treintje plaatsneemt moet je kennis nemen van de nodige veiligheidsmaatregelen. Ook werd de aandacht gevestigd op een waarschuwingsbord voor een besmettelijke ziekte:  ?Rail Enthusiasts Disease?.

Ik neem de vrijheid om dit verhaal aan te vullen, ik ben hier nl vorig jaar ook geweest.

De eigenaar annex bouwer is 3 jaar geleden overleden en ligt begraven op zijn eigen terrein, waar je met de trein langs komt en even stil blijft staat. De eigenaar is dit project gestart als hobby en heeft nagenoeg alles zelf aangelegd. Omdat deze heer zijn hypotheek al in geen jaren meer betaalde, is de bankdirecteur maar eens bij hem op bezoek geweest. Die zag wat hij aan het maken was en maakte de afspraak met de eigenaar dat hij het moet openstellen voor publiek. Als hij daaraan zou meewerken en het zou gaan lopen, hoefde hij dan pas weer de hypotheek te betalen. Het is aan de bankdirecteur dus te danken dat dit bijzondere meesterwerkje is opengesteld voor publiek. Zijn lievelingslocomotief heet "de Olifant". Mocht je hier ooit in de buurt komen het is een aanrader om dit te gaan bekijken en met het lijntje mee te rijden.


Verder dank voor het plaatsen van de mooie foto's, het was een fantastische reis een feest van herkenning.
mvg,
Wim
« Laatst bewerkt op: dinsdag 28 maart 2017, 19:15:51 door dezee »
Gelogd
Periode III - IV, Koploper, 6021, K-rail

Volg hier de bouw van Virgental

Maarten Marklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • Gepensioneerd NS'er
    • St. Martin
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #16 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 20:37:55 »

Prachtig verslag en mooie fotoos. Bedankt voor het plaatsen.
Gelogd
Met vriendelijke groeten, Maarten. 
Mijn modelbaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=73285

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #17 Gepost op: dinsdag 28 maart 2017, 21:17:24 »

Hartstikke leuk en bedankt voor het plaatsen.
Ook in Google-Earth geplaatst voor evt. vakantie die kant op.

groet
Harald

RoelMarklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 29 maart 2017, 21:37:30 »

Beste forumvrienden,

Hartelijk dank voor jullie reacties. 
Het is voor ons een geweldige reis geweest waar we naar uitgekeken hebben en waar we met heel veel genoegen op terugkijken. Het was een droom, die waarheid geworden is.

bedankt Wim voor de aanvulling op het verhaal van de Driven Creek Railway. Sinds dit jaar stoppen ze niet meer bij het graf, maar het wordt wel vermeld.
En voor Jan, die rijtuigen zijn zo breed dat twee dikke Amerikanen naast elkaar kunnen plaatsnemen zonder klem te zitten.

Groeten,
Roel
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 maart 2017, 23:42:49 door RoelMarklin »
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Dicklz

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Glenfinnan viaduct, Schotland
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 29 maart 2017, 22:07:58 »

Hoi Roel,

Bedankt voor deze mooie reportage, ik heb met plezier zitten lezen. Top :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Dick

ceess

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • Railbusfan
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 29 maart 2017, 22:48:13 »

Hoi Roel,
Wat een geweldig mooi spoors verslag van een prachtige reis.
Ook voor ons is het genieten hier, bedankt voor het delen.  :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Gelogd
Met Vriendelijke Groet, Cees  ;)

Planning duitse baan Tijdperk III/IV met BW en paradestrecke langs de Moezel (bij Punderich) op 14 m2 en een raillengte van 175 meter.
Rijdt met TrainController ;-)

dp

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
    • Treinenfoto's
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 30 maart 2017, 13:31:30 »

Super verslag!
Gelogd
Peter

Voor meer bewegende treinenbeelden uit Zweden en Nederland EN vrachtwagen filmpjes, bezoek ook  http://www.trainsandtrucks.nl .

Alex 0850

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 30 maart 2017, 13:49:40 »

Roel

Bedankt voor het delen van deze mooie droomreis   :thumbup:

Gr Alex 0850
Gelogd

ikke650

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • Geen brug is te ver.
    • Hembrug
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 30 maart 2017, 13:52:27 »

Hallo Roel,

Super mooi verslag met foto's. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Dank je wel voor het delen ervan.

En ik weet zeker dat je hier lang aan terug denkt.

M.vr.gr. Erwin
Gelogd


Baanbouw met brug: Klikkie

Grootspoor: Klikkie

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
    • Michelstadt
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 30 maart 2017, 13:52:53 »

Roel,

Bedankt voor het mooie foto en tekst verslag van jullie reis door Nieuw Zeeland. :thumbup:
Ik heb het met plezier gelezen en bekeken. :)
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Nieuw Zeeland
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 30 maart 2017, 18:51:09 »

kabeltram. Het is een oud systeem uit 1902, maar inmiddels wel gemoderniseerd.
Zwitserland heeft veel cable-trams (Bern heeft er zelfs twee als je de Gurtenbahn meerekent).
In Como, net over de grens van Chiasso, is er ook eentje: deze werkt op waterinname/waterlozing.
De tank van de tram boven wordt gevuld met water, de tank van de tram beneden wordt geleegd.
Ook een heel oud systeem.
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.032 seconden met 24 queries.