OK... Bedankt voor alle suggesties en voorstellen.
Maar ik heb het hele gedoe met die wielen eens meer van nabij bestudeerd ÉN ik was ondertussen ook bezig met het bekijken van de verlichting in een set van Märklin NMBS 4351/4352, waarvan 1 van de 4352's al een sleper had. Het was echter NIET de aanwezen sleper voor dit type wagons maar een andere (oudere en niet te identificeren) sleper. Deze set had meerdere problemen en toen die allemaal van de baan waren bleef er nog 1 probleem over: hij ontspoorde ook op dezelfde manier als de shinkansen ... na overleg met mijn broer ben ik de druk gaan meten die de sleper uitoefent en toen bleek dat bij het naar boven duwen van de sleper op een wissel (overgang van het spoor) de druk zo hoog (23g) werd dat het wielenstel aan die kant naar boven geduwd werd. Een kleine berekening liet ons toe om te bevestigen dat de sleper teveel weerstand bood en dus het wielenstel uit de rail lichte. 4351 en 4352 beschikken ook over asymmetrisch montage waardoor, bij gebruik van een symmetrische sleper, het hefboomeffect de ontsporing veroorzaakt. Ik had nog een conforme, maar wel een symmetrische, sleper (73404) liggen en die bood een stuk minder weerstand (15g). Dat was al voldoende om het ontsporen te vermijden. Een asymmetrische sleper zal in dit geval zeker nog beter presteren.
Ik kon het eerst bijna niet geloven, maar wat meet- en weegwerk en een kleine berekening leert veel.
Met deze kennis heb ik het shinkansen ontsporingsprobleem herbekeken en heb moeten vaststellen dat iets dergelijks gaande is. Het wielenstel is symmetrisch, maar de beweeglijkheid van het wielenstel maakt dat de druk heel snel verlegd wordt van de ene naar de andere as. Die beweeglijkheid is nodig om het kanteleffect van de wagens toe te laten, wellicht. Daar komt bij dat het rijtuig bijzonder licht is en dat op dat wielenstel de slepen gemonteerd staat (sleper = fluistersleper van Roco). De meting laat zien dat bij het indrukken van de sleper een opwaartse druk van minimaal 21g ontstaat. De wagon in zijn geheel weegt slechts een goede 100g. Dat betekent dat je daar flirt met de grens. Combineer dat met de kleine wielflenzen en dan is een ontsporing snel gebeurd.
Ik zou ook hier kunnen kiezen voor een andere sleper (Märklin) met minder weerstand (die van Märklin hebben een weerstand van slecht 15g), maar ik heb die niet in stock. Een type 73406, bv., zou kunnen gebruikt worden mits een kleine aanpassing. Ik heb getest met verzwaring van de wagen met 110g en dag werk uitstekend.
Conclusie: de shinkansen rijdt nu over mijn testbaantje, op een matige snelheid, zonder problemen. Pas op: deze snelheid is in verhouding al onverantwoord snel ... dus ik ben zeer tevreden over het resultaat.
Ik wil best wel een filmpje posten om dit te illustreren. Weet iemand hoe ik dat op dit forum kan doen?
Andere wielen? Zeker, maar nu iets minder acuut als probleem. Mij lijkt het duidelijk dat de goede wielen vinden zoeken is naar iets dat niet bestaat. Ik ben dus aangewezen op maatwerk in dit geval. Weet iemand waar ik die kan laten maken? Ik heb al geprobeerd contact te zoeken met 'shop[at]modellbahn-radsatz[punt]de' maar daar heb ik nog geen reactie van gehad.
Edit Looney Tunes: e-mailadres aangepast