Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4

Gestart door ib130258 maandag 27 maart 2017, 19:34:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Vorig jaar heb ik een Kato HO ?Hayabusa? shinkansen analoog cadeau gekregen (voor bewezen diensten) van mijn zoon. Hij ging verhuizen en zat toen in Japan en ik had ondertussen verbouwingswerken uitgevoerd in zijn huis ? enfin, ik was daar heel tevreden mee en wist op voorhand dat het ombouwen mogelijk was (op basis van foto?s en een paar youtube filmpjes over die set.
De set bestaat uit doos 3-516, 3-517 en 3-518, alles samen is dat een set van 10 rijtuigen voor een totale lengte van 2,92m!!! Dat betekent dat op een normale modelbaan dit model in volle lengte lastig automatisch te rijden is.

Maar goed, hier gaat het over de ombouw.
In onderstaand schema kan je zien hoe de bedrading is uitgevoerd. Er worden 2 decoders gebruikt die elk een motorrijtuig aansturen. Dat rijtuig heeft 2 wielstellen met ingebouwde motor, vandaar dat de slepers onder de koprijtuigen gemonteerd zitten ? wat uiteindelijk beter is voor automatische sturing. Maar het betekent wel dat een aantal draden moeten doorgeschakeld worden van rijtuig naar rijtuig. Door de decoders ook in de koprijtuigen in te bouwen kunnen daar lokaal de kop- en staartlichten aangestuurd worden.
Je ziet dat ik ook ervan geprofiteerd heb om binnenverlichting in te bouwen. Ik heb gekozen voor de led-strips van Digikeijs (warm-wit).
De stekkers die tussen de zijtuigen zitten zijn van het type ?header? met pitch 1,27. Dat zijn heel kleine stekkertjes, maar uiteindelijk valt het soldeerwerk met aangepast soldeermateriaal en dito vergrootglas met ingebouwd led-lichtje heel goed mee.

Mocht iemand zich afvragen waarom de rijtuigen in die volgorde zijn opgesteld. Heel eenvoudig: de rijtuigen zijn genummerd van 1 tot 10. Dat is in de realiteit ook zo. Ze anders opstellen gooit die nummering overhoop, dat is niet de bedoeling!

Weetje: er kunnen in werkelijkheid (en dus ook met dit model) 2 volledige shinkansens aan elkaar gekoppeld worden! In de realiteit zijn het 2 verschillende types, een groene Hayabusa (zoals ik heb) en een rode ?Super Komachi die tussen Morioka en Tokyo samen rijden. In het filmpje merk je dat de Komachi slechts 7 rijtuigen telt. Alles bij elkaar een treinlengte van 430m!
In dit filmpje kan je goed zien hoe de koppeling tot stand komt: https://www.youtube.com/watch?v=_eYLKlnWTlQ
In dit filmpje zie je ook de belangstelling dat dit dagelijks ritueel steeds weer lokt ? Japanners zijn train lovers! https://www.youtube.com/watch?v=xHkFUoYkgR8
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Deel 2

Maar laten we doorgaan met het harde werk!
Vermits ik geen ervaring heb met het plaatsen van slepers ben ik ten rade geweest bij Olaerts in Genk en die hebben voor mij 2 Roco slepers gemonteerd. Netjes gedaan en een zorg minder voor mij.
Daarna ben ik aan de slag gegaan met de staartrijtuig - je moet ergens beginnen - en daar heb ik zowat alles gesloopt wat er te slopen viel. De mechanische - en naar mijn mening zeer fragiel uitgevoerde omschakeling van het kop/staart licht viel zowaar uit elkaar in mijn handen ? ik had dat niet meer nodig, dus weg ermee. Ik heb wel het printplaatje over gehouden waar de ledjes op gemonteerd staan. Er zaten al soldeerpuntjes op want Kato biedt, tegen betaling, ook digitalisering aan en dus hebben ze dat op een bepaald punt ook nodig ? vandaar dat die er al op staan. Het was even zoeken wat waar bij behoort en wat plus en min is. Maar ik ben eraan uit geraakt (eerste foto).
De SMD weerstand die je op het plaatje ziet staan staat ook aan de achterkant en is berekend voor een 12V gelijkstroomsysteem. Voor Märklin is die weerstand wat aan de lage kant, daarom monteer ik een bijkomend weerstand van 430 ohm/0,6W in serie zodat er een normale stroom door de led loopt (ongeveer 20mA).

Verder valt er in dit rijtuig geen bijzonder aandacht besteed te worden aan extra elektrische voorzieningen. De aansluitingen van de ESU decoder zijn algemeen gekend, dus dat is geen probleem. Het is wel handig dat Kato voor de opname van de stroom koperbaantjes gelegd heeft over de volledige lengte van het rijtuig. Hier maak ik handig gebruik van deze stroken om de massa hier op te nemen en beide kanten door te verbinden. De andere pool komt natuurlijk van de sleper die in dit rijtuig gemonteerd is.

Ten slotte moet de binnenverlichting nog aangesloten worden en moeten de draden gelegd worden naar de stekker naar het volgende rijtuig: binnenverlichting en motoraansturing. Na al het soldeerwerk ziet dit er uit zoals op de tweede foto.

Het enige freeswerk dat noodzakelijk was is gebeurd waar de decoder komt te liggen ? in de buik van het rijtuig. De draden kunnen netjes worden weggewerkt in de bestaande ruimtes onder de binneninrichting ? derde foto.
Om de binnenverlichting te bereiken was het noodzakelijk een opening te maken in de bodem van de binneninrichting, dat voorts niet zichtbaar is van buitenaf ? vierde foto.
Ten slotte zie je op de laatste foto ongeveer hoe het rijtuig eruit ziet met de binnenverlichting aan.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Deel 3

Het volgende rijtuig dat aan de beurt kwam is het motorrijtuig (rijtuig 7), dat leek mij logisch omdat ik dan de decoder volledig kon testen. Bij het openen van het rijtuig bleek er een zwaar gewicht in het rijtuig te zitten en is was verrast door de klein omvang van de motoren (2x). De motoren halen hun stroom van het linker en rechter wiel, het was dus zaak om dit te onderbreken en gelukkig was dit uitgevoerd met een draadje. Opletten want het draadje is heel kort dus zeer voorzichtig tewerk gaan om het niet te beschadigen. Elk draadje was gesoldeerd op een koperen baantje. Ik heb dat los gesoldeerd en de grijze en oranje draad van de decoder eraan verbonden. Uiteraard komt dat niet rechtstreeks van de decoder maar van een stekker die past in die van het kop/staart rijtuig. De andere motor aan het andere eind van het rijtuig omgekeerd aangesloten en klaar is kees. Vervolgens een stekker gemonteerd voor de binnenverlichting (aan de motor was het mogelijk om de draden naar boven te leiden langs een kleine opening in het midden). Er moest geen stekker voorzien worden aan het eind van dit rijtuig omdat dit rijtuig de scheiding vormt tussen het domein van de 2 decoders.

Vergeleken met het koprijtuig was dit vrij eenvoudig, het was alleen effen uitzoeken welke de juiste polariteit was voor de motoren.

Het derde rijtuig was een rijtuig met alleen binnenverlichting. Uiteraard nog eenvoudiger dan het vorige rijtuig: alleen een stekkertje voorzien en dat kon in het midden van het rijtuig naar boven gebracht worden. (geen foto)

Hier volgen enkele foto?s. De laatste foto zijn de 3 rijtuigen bij elkaar met de binnenverlichting aan. Het koprijtuig moet wat bij geregeld worden.

De andere rijtuigen zijn een herhaling van deze 3. Een kwestie van tijd om die allemaal uit te rusten.
Binnenkort ga ik een testrit maken. Ik laat dan wel weten hoe dat afgelopen is want de wielen zijn de standaardwielen en die zijn net iets breder dan die van Märklin. Bovendien zijn de flensen wat lager ? Benieuwd hoe dat af loopt want de wielen vervangen is eigenlijk niet mogelijk.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Eens hij omgebouwd is ga je een unieke set hebben,  :thumbup:
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Dit is wel een heel bijzonder ding. Interessant om te lezen!
Op mijn lange verlanglijst staan ook nog wat stellen die er alleen als 2rail zijn. Deze exercitie ga ik dus ook nog een paar keer doen.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Leuk verslag van een uniek model.....
Leuk om te lezen dat je in ieder geval niet stil zit , en uit eindelijk met een prima resultaat.
Ben zeker benieuwd straks hoe dit op je baan rijd.

Veel suc6.

Mvg: Alex
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Citaat van: ib130258 op maandag 27 maart 2017, 21:49:53
De andere rijtuigen zijn een herhaling van deze 3. Een kwestie van tijd om die allemaal uit te rusten.
Binnenkort ga ik een testrit maken. Ik laat dan wel weten hoe dat afgelopen is want de wielen zijn de standaardwielen en die zijn net iets breder dan die van Märklin. Bovendien zijn de flensen wat lager ? Benieuwd hoe dat af loopt want de wielen vervangen is eigenlijk niet mogelijk.
Alles is om te bouwen ook de aandrijf wielen het is meer de vraag hoeveel geld en tijd is het je waard?
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Beste Ivan,

Best de wielen iets dichterbij drukken.
14.1 mm tussen de wielen is prima.
Met welk type van rails rijd jij ?..
Mvg

Olivier 77
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Wel, ik heb nog geen baan (plaatsgebrek), maar ik ben van plan met de K-rails van Märklin te werken. Momenteel heb ik een beperkte set M-Rails.
Mijn broer heeft een baan in opbouw met K-Rails. Ik ga binnenkort bij hem eens testen. Wat mij het meest zorgen baart is de minimale draaicirkel ...
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Ivan, kan je wat meer vertellen over de stekkertjes die je gebruikt hebt tussen de wagons en hoe je dat eenvoudig koppelbaar heb gemaakt? Welk type is het bijvoorbeeld?
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Ik heb die gekocht bij Conrad: nummers 739179 (http://www.conrad.be/ce/nl/product/739179/Female-connector-standaard-Aantal-rijen-2-Aantal-polen-per-rij-3-W-P-Products-605-006-1-2-00-1-stuks) & 718725 (http://www.conrad.be/ce/nl/product/718725/Male-header-standaard-Aantal-rijen-2-Aantal-polen-per-rij-3-W-P-Products-712-1-006-1-10-00-1-stuks).

Het zijn stekker van het type 'header' wat normaal gezien thuis hoort op printplaten. Gemakkelijk koppelbaar is niet aan de orde. Momenteel is het zo dat ik ze met behulp van 2 bektangetjes ze in elkaar moet steken alvorens de wagons te koppelen. Een andere mogelijk was er niet ... of zag ik niet. Als iemand een beter idee heeft dan is dat meer dan welkom. Nu, zo'n trein (net zoals in de realiteit) wordt niet dikwijls ontkoppeld. Eens hij op de sporen staat blijft zijn samenstelling identiek. Ik weet dat het geen elegante oplossing is.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Toch effen een update over mijn projectje dat eventjes tot stilstand gekomen is ... letterlijk.
Ik heb de trein getest op een echte baan (bij mijn broer) met K-rails en dat is niet zo goed afgelopen ... de eerste wissels gingen goed, maar bij de volgende set ontspoorde de trein. Niet geheel onverwacht eigenlijk omdat de koppeling en de draadjes niet goed gecontroleerd ten opzichte van elkaar bewegen. De minste hapering maakt dat de koppeling blokkeert, met ontsporen tot gevolg.
Ik moet dus werk maken van een betere geleiding van de draadjes. Ik denk dit te doen door de vrouwelijke stekker vast te kleven aan het koppelmechanisme zodat er geen interactie meer is met de draadjes en de koppeling.
Veel uitleg, maar wanneer ik tijd heb om rustig eraan te werken post ik nog een aantal foto's en dan wordt het allemaal duidelijk. Daarna zullen testritten moeten uitwijzen of daarmee het ontsporen opgelost is of niet.
Indien de trein nog ontspoort dan moeten er nieuwe wielen onder, maar dat lijkt me een nog groter probleem. Ik hoop dat het niet nodig zal zijn.
... het blijft een mooie uitdaging!
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Eigenlijk had je wat rijtesten zonder draadjes moeten doen  O:-D

Kun je niet een stekker tegen de tussenwand  plaatsen en dan een kabelboompje vanaf het andere rijtuig.
Dan blijf je uit de buurt van de koppelingen.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Ik heb vooraf een aantal 'manuele' testen gedaan, maar geen testen met onafhankelijk rijden (was trouwens moeilijk omdat de decoder/sleper niet in het rijtuig van de motor zit omwille van het beperken van het aantal draden die door de ganse trein moeten lopen). Ik bekijk eens of dit alsnog mogelijk is (de motor van rijtuig wisselen, bv? De moeite om te overwegen!
Bedankt voor de suggesties, trouwens!
Maar ik ben niet zeker wat je met 'de tussenwand' bedoelt. Als je de wand aan het eind van een rijtuig bedoelt dan is dat geen optie want het koppelmechanisme heeft die ruimte nodig. Wat ik ga proberen is de stekker in de koppeling te monteren ... een beetje moeilijk om uit te leggen. Ik ga morgen een paar foto's posten die moeten duidelijk maken wat ik denk dat kan werken.
Ondertussen (na een battle met Conrad, maar het moet gezegd ze hebben me wel correct behandeld ... met dank aan de klantendienst van Conrad!) ben ik aan het nodige aantal stekkers geraakt en kan ik de ombouw nu verder zetten. Ik hoop de eerst komende dagen wat meer info te kunnen geven.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Zou je misschien een foto van de koppeling kunnen plaatsen zodat we een beeld krijgen van wat je gaat maken en misschien krijg no wel een betere feedback van iemand.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Die begrijp ik niet.

Het koppelmechanisme heeft die ruimte nodig.

Je zegt dat de rijtuigen met koppelingen aan elkaar zitten.

Dan kun je toch tegen het dak aan een gaatje in de kopse rijtuigwand maken en daar een stekkertje in plaatsen.

Zoek eens wat foto's van hoe een fleischmann sprinter is gekoppeld.
Dat is wat ik bedoel.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
In bijlage enkele foto's van de koppeling, geen gewoon ding.
Mijn idee was om de vrouwelijke connector in het grijs plaatje vast te lijmen na het maken van een opening die net groot genoeg is - enkele milimeters (bovenste gedeelte dat vrij is) en om de mannelijke stekker vrij te laten (daarvoor moet wel een voldoende grote opening gemaakt worden tegenover de vrouwelijk connector in het grijze plaatje aan de kant van de mannelijke stekker).
Het is goed om weten dat je de koppeling enkel los krijgt door een lichte opwaartse beweging van een van de grijze plaatjes (vandaar de zwarte hendeltjes die naar buiten steken). Het is dus geen optie om ook de mannelijke stekker vast te lijmen in het grijze plaatje. De opening aan de kant van de mannelijke stekker zal dus ook wat groter moeten zijn om de opwaartse beweging toe te laten.
Ik heb hier geen marge voor fouten, het moet onmiddellijk goed zijn!
De stekkers zijn van plastiek en het grijze plaatje ook. Welke lijm gebruik ik het best om de vrouwelijke connector in het grijze plaatje vast te lijmen? Ik dacht aan een soort superglue, gaat snel, maar misschien ook TE snel. PVC lijm? Of een lijm van Faller?
Graag jullie advies ...
De rails waarop de trein staat zijn K-rail 2221 - r=360, wat minimaal moet kunnen. Het is de bedoeling om bredere bochten te gebruiken ... maar R1 moet ook kunnen.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Aparte koppelconstructie.


Kan je niet aan die zwarte bufferachtige uitsteeksels iets aan de binnenkant zetten?

Vroeger had je van die metalen pinnen die je als stekker in een printplaat kon solderen.
Daar waren ook opsteek stekkertjes voor.

Die passen denk ik wel. En anders de bus uit je huidige stekkertje slopen.

Mvg Robin
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Goed idee! Ik ga dat eens van dichtbij bekijken.
Misschien lukt het inderdaad om de vrouwelijke connector (met meer plastiek) op het horizontaal gedeelte van de zwarte hendels te lijmen. Voorwaarde: het moet stevig genoeg vast zitten. Wat stevigheid betreft is het grijze gedeelte wel beter, maar wel delicaat precisiewerk - en prutswerk dat ik 8 keer moet herhalen ...
Ik ken die pinnekes voor printplaten wel, maar die zijn te grof. De stekker die je ziet is een stuk kleiner. Solderen kan alleen onder vergrootglas, veel licht en heel fijne soldeerpunt. Maar het lukt wel.
De draadjes die je ziet op de laatste foto zijn de dunste die er te krijgen zijn (ESU) en naar mijn mening eigenlijk te dun voor wat ze moeten dienen. Het is zoeken naar compromissen.
En doordat alles plastiek is en dus licht heeft de minste beïnvloeding van die draadjes en stekkers een invloed op het gedrag van de koppeling en bijgevolg het ganse rijtuig.
Maar ik geef de moed niet op ... we komen er wel!
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Eindelijk succes! Het heeft wat denk en zoekwerk gekost, maar eindelijk kan ik de draden van het een naar het ander rijtuig leiden zonder dat de wagons in een S-bocht ontsporen.
Hoe ben ik tewerk gegaan:
- al snel ben ik tot de conclusie gekomen dat de draden moeten mee gaan met de koppeling, anders heb je geen controle over de draden. Om dit te doen heb ik een stukje van de onderkant van de koppeling met een dremel afgekort zodat ik een mooi vlak oppervlak had om de vrouwelijk connector op vast te kleven.
- maar dat loste niet alles op. De uitstekende zwarte staafjes links en rechts van de koppeling gingen niet steeds door de uitsnijding van de buitenkant van de rijtuigen, waardoor de wagon nog steeds (of moet ik zeggen ... opnieuw) ontspoorde. Dan ben ik beginnen bekijken waarom überhaupt die spullen daar op zitten. De enige reden die ik kon bedenken was om aan de buitenkant van het rijtuig controle te krijgen over de plaatsing van de koppeling tov van een te koppelen rijtuig. Dat vergemakkelijkt het koppelen. Ontkoppelen doe je door een van beide wagons lichtjes op te lichten.
Die ondingen zaten in de weg, dus ik heb ze afgeknipt. De koppeling ziet er dus nu zo uit:
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Nu nog uitgebreide testen doen op een echte baan (daarvoor moet ik naar mijn broer want daar ben ik nog niet aan toe).
Als dat OK is, dan kan ik de trein afwerken.
Mijn broer maakte mij attent op het wielprobleem. Zoals algemeen gekend zijn DC wielen dikwijls van andere afmetingen en wat erger is in dit geval is dat de flenshoogte heel miniem is in vergelijking met de Märklin wielen. Echter ... Märklin wielen passen er totaal niet in, dus ik ga daarvoor eens bij de treinspecialist langs om te bekijken wat de mogelijkheden zijn. Ik heb wel liefs AC wielen omdat ik de mogelijkheid open wil houden om op mijn toekomstige baan bezetdetectie te doen op massa. Daar heb je dus AC wielen voor nodig (eenvoudigste methode - anders kan ook maar dan wordt het onnodig ingewikkeld).
Of misschien kan ik zelf wielen maken op een metaaldraaibank.  8o
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Ook Märklin /AC wielen heb je in verschillende maten.  Peter de Geluidsman vertelde mij eens dat hij voor een bepaalde wagon extra kleine/lage wielen had gescoord. Je treinspecialist, en anders wellicht wat 'specialisten' hier op het forum zouden je daar mee moeten kunnen helpen. Je zou kunnen beginnen met de diameter van de Kato wielen op te meten zodat men kan vertellen wat het AC equivalent daarvan is.

Tof dat je de koppeling voor elkaar heb gekregen, mooi werk!
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Bedankt voor de tip.
De wielen zijn ook speciaal ... niets is normaal aan die rijtuigen feitelijk  :-)
De as loopt in een metalen geleider die in het wiel valt, de as zelf steekt nauwelijks uit het wiel.
Ik haal zo'n wiel er eens uit en meet het volledig op. Ik post het hier.
Ik durf er niet aan denken hoe de wielen van de motoren gaan moeten aangepast worden. Eerlijk? Ik zie het niet gebeuren ... maar we geven het een kans.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Als het je alleen om de detectie gaat.
Je kunt de geïsoleerde delen overbruggen door een geleidende verf of lak op te smeren.

Ik weet dat Busch dat verkoopt. Beter is even te zoeken bij forumlid Roy die had een link voor grotere flesjes voor hetzelfde geld.

De meeste mensen wisselen de normale wielen om en laten de aangedreven exemplaren zitten. Tenzij die wielstellen ontsporen. Dan heb je geen keus en moet je op zoek.

Zelf laat ik nog wel eens alles zitten als het goed rijd.
Likje lak voor de detectie  en rijden maar.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Na een aantal testritten ben ik tot de conclusie gekomen dat foutloos rijden met deze rijtuigen er alleen in zit met andere wielen, want de beperkte flenshoogte veroorzaakt bij het schuin oprijden van wissels nogal wat problemen en dat is zeker het geval met de eindrijtuigen waar de slepers op gemonteerd zitten. Ik heb ook kunnen vaststellen dat ook zonder sleper wielstellen gemakkelijk uit een wissel springen en dat gebeurt steevast bij het oprijden ervan en NIET bij het kruisen van  de sporen. De rijtuigen zakken niet spectaculair in de wissels, dat valt wel goed mee.
Ik heb nog geen testen gedaan met slanke wissels. Moet ik absoluut doen, want uiteindelijk is het de bedoeling voornamelijk deze wissels te gebruiken.

In bijlage vinden jullie de opmeting van een wielstel.
Wat er NIET op staat is dat de as aan de uiteinden verzonken ligt in het wiel. De foto's moeten dat duidelijker maken.
Heeft iemand een idee hoe en waar ik aan andere wielen geraak met een hogere flens en die beantwoorden aan deze afmetingen (behalve flenshoogte dan)?
Ik probeer ondertussen via KATO te weten te komen of zij een oplossing zouden hebben (ik schat de kans klein in).
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Maat F = 21,4 is wel bijzonder als G= 20,0. Dat zou betekenen dat de aspunten 0,7 zijn?

Meet F van de huidige wielen eens op.

Hier kun je wielen bestellen: http://www.das-service.de/modellbahn-radsatz/index.php Voor afwijkende maten kun je mailen, ze maken alles wat je wilt.

Gr, Ben.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Hallo Ivan,

Eén verhelderende vraag: Heb je ook al geprobeerd, wat er gebeurd als je de wagen wat verzwaard?

Als het verkrijgen van andere wielen lastig is, zou je ook met een draaibank 0,35 - 0,5 mm van het loopoppervlak af kunnen halen, waardoor de flens hoger wordt. Ik denk niet, dat het gaat opvallen, dat de wagons een klein stukje lager staan.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
De maten kloppen. De aspunten liggen verzonden in het viel en ja, ze steken slechts 0,7mm uit het wiel. De assen lopen in een geplooid profiel dan in het wiel valt. Dat kan je duidelijk zien op de foto's. bedankt voor de link, ik bekijk die optie!

Verzwaren van de wagens: ik dacht ook dat dit zou helpen, maar de wagens zijn niet bepaald lichter dan andere wagons (bv. van Märklin). Ik heb toch een aantal testen gedaan en bij +30 gram gaat het iets beter, maar niet feilloos. Zeg maar 50% kans dat het mis gaat. Meer gewicht en dan wordt het weer erger ...
Wat het verlagen van het loopvlak van de wielen betreft: ik vrees dat dit ook geen optie is omdat de wagon al erg laag hangen (in bochten schuren ze zelfs lichtjes tegen de wisselaandrijving van gebogen wissels).

Nog meer detailafmetingen in bijlage (doorsnede) zodat je een beter idee hebt wat soort wielen het zijn. En nog een paar foto's van de wielen, je kunt dus zien dat het half-wheels zijn die in een plastieken buisje vast zitten.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Hallo Ivan,

het tussenstuk (H) tussen de wielen vervangen door een messing buis van 14 mm. ipv (14,4) maken van je assen wisselstroomassen en heb je gelijk de goede wielafstand, wel zou je eigenlijk het konische uiteinde (E) 2 mm. per wiel naar buiten moeten schuiven (als dit niet in 1 stuk gegoten zit) anders heb je kans dat de wielen uit de houders vallen.

Ik heb dit ooit voor heel veel Brawa assen gedaan om er wisselstroomassen van te maken, ronde messing buis besteld bij Conrad, en zelf op maat gesneden totdat het exact paste.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Maar daarmee heeft hij enkel zijn as-afstand opgelost. En dat was niet zijn grootste probleem. Juist de flensmaat (of eerder het gebrek daaraan) zorgt voor ontsporingen.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Bijzonder die assen, nog nooit gezien. Dat zal niet mee vallen die te verkrijgen.

Gr, Ben.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
In hoeverre zou een plaatje of ringetje dat net iets hoger is dan de huidige flens het probleem oplossen? Dan kan je dat plaatje misschien bevestigen tussen flens en as.
Ik geef het eerlijk toe, het is een wilde gok, maar wellicht dat hierdoor voorkomen wordt dat de wielen bij wissels uit cq. over de rails geduwd worden? Heb je daar wel de ruimte voor?
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Hallo Ivan,

Is het mogelijk om tussen het draaistel en wagon iets meer afstand te maken door er een ringetje tussen te doen van 1 mm? Dan zou het afdraaien kunnen.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Citaat van: PaT op maandag 07 augustus 2017, 06:53:04
Maar daarmee heeft hij enkel zijn as-afstand opgelost. En dat was niet zijn grootste probleem. Juist de flensmaat (of eerder het gebrek daaraan) zorgt voor ontsporingen.

Hallo,

ik betwijfel dat, wielflensen die tegen een strijkregel van een wissel aanlopen, en aan de andere kant tegen de railstaaf opklimmen, zorgen ook bij een hoge flens voor ontsporing, en dat is juist wat er gebeurd met een gelijkstroomas van 14,4 mm.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
OK... Bedankt voor alle suggesties en voorstellen.
Maar ik heb het hele gedoe met die wielen eens meer van nabij bestudeerd ÉN ik was ondertussen ook bezig met het bekijken van de verlichting in een set van Märklin NMBS 4351/4352, waarvan  1 van de 4352's al een sleper had. Het was echter NIET de aanwezen sleper voor dit type wagons maar een andere (oudere en niet te identificeren) sleper. Deze set had meerdere problemen en toen die allemaal van de baan waren bleef er nog 1 probleem over: hij ontspoorde ook op dezelfde manier als de shinkansen ... na overleg met mijn broer ben ik de druk gaan meten die de sleper uitoefent en toen bleek dat bij het naar boven duwen van de sleper op een wissel (overgang van het spoor) de druk zo hoog (23g) werd dat het wielenstel aan die kant naar boven geduwd werd. Een kleine berekening liet ons toe om te bevestigen dat de sleper teveel weerstand bood en dus het wielenstel uit de rail lichte. 4351 en 4352 beschikken ook over asymmetrisch montage waardoor, bij gebruik van een symmetrische sleper, het hefboomeffect de ontsporing veroorzaakt. Ik had nog een conforme, maar wel een symmetrische, sleper (73404) liggen en die bood een stuk minder weerstand (15g). Dat was al voldoende om het ontsporen te vermijden. Een asymmetrische sleper zal in dit geval zeker nog beter presteren.
Ik kon het eerst bijna niet geloven, maar wat meet- en weegwerk en een kleine berekening leert veel.
Met deze kennis heb ik het shinkansen ontsporingsprobleem herbekeken en heb moeten vaststellen dat iets dergelijks gaande is. Het wielenstel is symmetrisch, maar de beweeglijkheid van het wielenstel maakt dat de druk heel snel verlegd wordt van de ene naar de andere as. Die beweeglijkheid is nodig om het kanteleffect van de wagens toe te laten, wellicht. Daar komt bij dat het rijtuig bijzonder licht is en dat op dat wielenstel de slepen gemonteerd staat (sleper = fluistersleper van Roco). De meting laat zien dat bij het indrukken van de sleper een opwaartse druk van minimaal 21g ontstaat. De wagon in zijn geheel weegt slechts een goede 100g. Dat betekent dat je daar flirt met de grens. Combineer dat met de kleine wielflenzen en dan is een ontsporing snel gebeurd.
Ik zou ook hier kunnen kiezen voor een andere sleper (Märklin) met minder weerstand (die van Märklin hebben een weerstand van slecht 15g), maar ik heb die niet in stock. Een type 73406, bv., zou kunnen gebruikt worden mits een kleine aanpassing. Ik heb getest met verzwaring van de wagen met 110g en dag werk uitstekend.

Conclusie: de shinkansen rijdt nu over mijn testbaantje, op een matige snelheid, zonder problemen. Pas op: deze snelheid is in verhouding al onverantwoord snel ... dus ik ben zeer tevreden over het resultaat.  :)
Ik wil best wel een filmpje posten om dit te illustreren. Weet iemand hoe ik dat op dit forum kan doen?

Andere wielen? Zeker, maar nu iets minder acuut als probleem. Mij lijkt het duidelijk dat de goede wielen vinden zoeken is naar iets dat niet bestaat. Ik ben dus aangewezen op maatwerk in dit geval. Weet iemand waar ik die kan laten maken? Ik heb al geprobeerd contact te zoeken met 'shop[at]modellbahn-radsatz[punt]de' maar daar heb ik nog geen reactie van gehad.


Edit Looney Tunes: e-mailadres aangepast
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Hallo Ivan,

Je zou voor maatwerk eens kunnen zoeken op het internet naar instrumentmakerijen of cnc-draaien en frezen fijn metaal.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Hoi Ivan,

Mooi dat je de oplossing heb gevonden. Een filmpje ol het forum plaatsen kan niet rechtstreeks. Je kan hem wel plaatsen op YouTube en dan de video hier tonen.

Als je geen YouTube account heb moet je mij maar een pb sturen, dan kan ik hem desnoods wel onder mijn account plaatsen.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
OK. Filmpje is voor later. Ik spits mij nu toe aan het rijdbaar maken van de shinkansen.

Een update van de laatste werken en acties:
Bij de werken aan de motoren heb ik een motor kapot gemaakt, wellicht alleen een aansluitingsdraadje dat intern is afgebroken, maar helaas onherstelbaar.
Na een zoektocht op het internet heb ik het PN (part number) gevonden (per toeval op een Braziliaanse site) en heb dan de motor besteld. Die stond gerefereerd voor een ander type lok, maar het bleek dezelfde motor te zijn. Speciaal is dat deze motor door Kato ook gebruikt wordt in hun N-schaal modellen. De motor is dus heel klein in verhouding tot het HO model, vandaar dat er 2 motorrijtuigen zijn die elk 2 motoren bevatten.
Als je het zo bekijkt is er niet veel 'normaal' aan dat treinstel. Ook het gebruik van de antislipwielen is speciaal: 1 per motor, de 2de motor zit 180° gedraaid zodat het antislipwiel dan op de andere rail trekt.
Gisteren is de motor toe gekomen (besteld bij Kato USA) en ik heb hem meteen ingebouwd volgens de instructies die ook op de site van Kato USA te vinden is. De 2 foto's laten zien hoe ik het eerst gedaan had (dan blijven de draadjes van de motor heen en weer bewegen) en zoals voorgeschreven (de draadjes van de motor zitten vast en het zijn de eigen draadjes die de beweging maken). Begrijpelijk dat dit laatste een stuk bedrijfszeker is.
Aan de draadjes wordt een koperen baantje gesoldeerd (dat zit er standaard al op) en dat koperen baantjes wordt aan het vergrendelkapje van de motor vast gekleefd met dubbelzijdige tape. Aan de uiteinden daarvan worden de draden van de decoder gesoldeerd. Dan worden de 2 baantje overplakt met een 2de tape zodat die goed blijven vast zitten. Foto 3 laat je duidelijk zien hoe alles samen zit.
Het eerste motorrijtuig is nu klaar. Ik heb de snelheid van beide motoren (oud en nieuw) getest en die lopen bijna perfect even snel. Het 2de motorrijtuig moet ik nog ombouwen.
Weer een stapje dichter bij de volledig ombouw.

1 probleem blijft nog open: de wielen.
Vorige week heb ik een testrun gedaan bij mijn broer en dat ging vrij goed, behalve op een kruising (geen kruiswissel!), gevolg door een bocht - ontsporing op systematische wijze. Het was een beetje verwonderlijk dat net daar een probleem was. Op datzelfde punt had ik ook een probleem met een stoomlok van Liliput (L131725) - een BR45. Ook die lok blijkt niet te houden van deze combinatie.
We hebben ook kunnen vaststellen dat de shinkansen op wissels en kruiswissels een beetje in de wissels valt, maar niet noodzakelijk daardoor ontspoort. 1 wissel bood af en toe een probleem (ontsporing) maar we hebben niet objectief kunnen vaststellen waarom.
Maar er is dus al heel veel progressie gemaakt. Mijn punt is dat de resterende problemen te wijten zijn aan het type wielen. Naar alle waarschijnlijkheid zijn het NMRA 25 wielen waarvan de Amerikanen beweren dat ze op alle soorten sporen goed lopen. Het grappige is dat bepaalde Amerikaanse fabrikanten van wielen toch nog wielen maken die aangepast zijn aan de "Europese rails". Dit geheel ter zijde ...
Ik ben dus op zoek gegaan naar wielen en naar firma's die CNC-gefreesde producten aanbieden. Ik heb een 11-tal Belgische firma's aangeschreven en 1 heeft tot nu toe een offerte gemaakt op basis van maattekeningen met een flenshoogte gelijk aan die van de Märklin wielen. Bedrag: 1296,00 euro voor 80 wielen (de shinkansen heeft 3 types wielen: gewone wielen met spitse punten - 64 stuks, gewone wielen met stompe punt - 12 stuks - en aandrijfwielen met antislipring met stompe punt - 4 stuks). Bij dit bedrag moet je nog BTW tellen. Hoe dan ook ... een onmogelijk dure oplossing. Deze wielen kosten 2x de aankoopprijs van de trein!
3 andere firma's hebben interesse getoond, maar nog geen offerte ingestuurd. Maar ik vrees dat deze offerte's naar een gelijkaardige prijs zullen gaan.

Alternatief: zelf frezen? Kan men frezen huren? Zijn die precies genoeg? Heeft iemand ervaring hiermee?
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Heb je ook bij die Duitsers een offerte aangevraagd. ( uit de link van Ben. )

Zij maken standaard wielen en hoeven alleen een andere as in hun standaard wielen te steken.

Zitten er echt 80 Assen onder dat stel?
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Ik heb de Duitsers ook gemailed maar geen reactie gekregen.
Standaard wielen werken niet omdat het buitenprofiel van het wiel zeer specifiek is (zie rudimentaire tekening in een eerdere post) en je daar moet aan houden, anders past het wiel niet in het wielenstel. De as is geen probleem omdat de as van plastiek is. De wielen zijn wat men noemt 'Half Wheels' die je dus in die plastieken as schuift.
1 as = 2 wielen, 40 assen = 80 wielen, vandaar. Er zijn 10 rijtuigen met elk 4 assen.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Wat jij buitenprofiel noemt valt normaal onder de as.
Je tekening ziet er uit als een wiel met as voor een punt lager. Alleen is de punt wat korter als normaal.

Dus misschien loont het de moeite om een poging te doen de punten in te korten van een wiel as.
Dus standaard wielen zoeken van de juiste diameter, as eruit persen en die vervangen of korter maken.


40 asjes draaien moet een stuk betaalbaarder zijn.

Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Ik probeer de zaak wat te verduidelijken (ik kan mij inbeelden dat het op afstand niet gemakkelijk is om de omstandigheden juist in te schatten - het is ook een zeer unieke situatie).
Standaard wielen zijn onbruikbaar omdat ze niet in de beugel passen waar de as in rust, zeker niet wanneer je het puntje korter maakt. Die (koperkleurige) beugel kan je wat hoger in dit draadje duidelijk zien, die valt namelijk in de zijkant van het wiel. Een standaard wiel is daarvoor veel te ondiep (vergelijk maar op onderstaande foto's).
Je kunt ook zien dat er geen groot verschil is ter hoogte van het loopvlak (0,5mm verschil in diameter, maar dat de flenshoogte heel erg verschilt (0,6mm tegenover 1,4mm).
In bijlage vind je ook de technische tekening in de juiste verhoudingen van een van de wielen die ik zou willen laten maken. De flenshoogte is hier 1,1mm. Ik heb dit bekomen door het loopvlak iets te verlagen en de flens iets te verhogen (samen goed voor 0,5mm).
Ik herhaal: de ruimte tussen de as en het loopvlak moet minstens die afmetingen hebben op de maattekening, anders past de beugel er niet in. Een standaard wiel heeft een veel kleinere holte en is bijgevolg onbruikbaar.

Het enige alternatief dat mogelijks een oplossing zou zijn is een standaard wiel uitfrezen en de punt inkorten. Dat zal werken voor 8 wagen, maar niet voor de aangedreven assen. Daar blijft er toch nog altijd een probleem over: de omkasting van de aangedreven assen is anders en laat maar heel weinig toe wat de diameter van de flens betreft (vandaar dat ik die op de maattekening ook maar heel weinig heb kunnen vergroten).

Er is geen eenvoudige oplossing en misschien zal de uitkomst zijn dat ik er zal moeten mee leren leven dat hij af en toe ontspoort. Bij de bouw van een definitieve baan kan ik ook rekening houden met de specifieke moeilijkheden van deze trein (bv. zoals een kruispunt gevolgd door een bocht).
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Ik zie nu inderdaad dat je draaistel zijkanten een nogal ongewone vorm hebben.Dat ze in het loopvlak steken valt daar niet heel erg op.

Valt daar niet iets te winnen met andere beugel waar ze in hangen ,een die minder naar binnen komt ?

Je zou ook eens bij Walthers op de site kunnen kijken naar andere draaistellen.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Er is niets echt standaard aan deze trein. Ook een ander draaistel is geen optie omdat de bevestiging van het draaistel ook nogal speciaal is... ik ben bij Walthers al eens gaan zoeken ... zonder resultaat.

Kort videotje over de shinkansen ...


Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Met de video is iets mis Ivan.
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
 O:-D
Ik ben een volledig groentje (bleuke in België) wat youtube aangaat. Ik denk dat ik vergeten publishen ben. Nu zou het moeten werken ...
Re: Ombouw Kato HO shinkansen analog naar 3L digital met ESU lokpilot V4
Yeb , bedankt voor het delen......ziet er mooi uit.

Mvg: Alex