Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Marklin 39186 DB BR218

Gestart door robertb vrijdag 24 maart 2017, 16:45:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 39186 DB BR218
robertb
gast

Marklin 39186 DB BR218
Onlangs kocht ik de Marklin 39186 BR218 op Ebay. De lok heeft een zogeheten middenmotor, led verlichting, uitgebreide geluidsfuncties, MFX+ en een heleboel meer. Het is bepaald niet de eerste BR218 die Marklin uitbrengt en dus zal ik verder niet heel uitgebreid stilstaan bij dit model behalve dat ik 2 nadelen wil noemen waar ik tegen aan ben gelopen en die ik vaker gehoord heb bij andere loks.
1. De led lichten schijnen door. Dus als je wit licht aandoet dan schijnt er ook een beetje naastgelegen rood licht mee en andersom. Toch wel een beetje slordig. Bij eerdere BR218 modellen (nog met Softdrive sinus motor) is dit niet het geval.
2.  De lok lijkt soms een sprongetje terug te maken bij het optrekken. Dus hij trekt vrij constant op en dan ineens remt de lok weer wat af.

Voor de rest een prima lok voor een prima prijs. Ik denk dat alleen de Esu variant hier kwalitatief echt tegenop kan. Maar daar betaal je dan wel voor. Mijn voorzichtige indruk is dat Pico en Roco het niet halen bij de kwaliteit van Marklin maar ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf nu eenmaal geen fan ben van beide merken want erg veel plastic fantastic.
Re: Marklin 39186 DB BR218
Ben den Hollander
gast

Re: Marklin 39186 DB BR218
Ga je de lok terugbrengen naar de winkel of neem je genoegen met de 2 genoemde minpunten van een lok van ?300........?  ;)

Gr, Ben.
Re: Marklin 39186 DB BR218
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 39186 DB BR218
Citaat van: robertb op vrijdag 24 maart 2017, 16:45:46
Voor de rest een prima lok voor een prima prijs. Ik denk dat alleen de Esu variant hier kwalitatief echt tegenop kan. Maar daar betaal je dan wel voor. Mijn voorzichtige indruk is dat Pico en Roco het niet halen bij de kwaliteit van Marklin maar ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf nu eenmaal geen fan ben van beide merken want erg veel plastic fantastic.
perfecte modellen bestaan eigenlijk niet er is altijd wel wat op aan te merken ;)soms moet je gewoon zelf even de puntje op de I zetten :D
Het ESU model zal ook wel iets mankeren omdat je anders gewoon modellen gaat krijgen die eerder in de buurt van de 1000,- euro kosten dan de 500,- euro :(
Re: Marklin 39186 DB BR218
Ik ga de lok zeker niet retourneren. Ik kan met die doorschijnende led lampjes wel leven. Misschien dat ik er zelf iets aan probeer te doen. Heb overigens euro 200 voor de lok betaald en geen euro 300. Dat sprongetje in de snelheid kan ik denk ik ook wel verhelpen. En idd. de perfecte lok bestaat niet. Zelf Hag loks van nieuw euro 650 hebben wel eens mankementen zo lees ik op internet. Bijgaand een foto van het led probleem. Is misschien niet heel duidelijk te zien maar toch wel een beetje.. Misschien helpt het als ik het licht minder fel afstel. Vraag is of dat kan..
Re: Marklin 39186 DB BR218
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39186 DB BR218
Robert,

Dit fenomeen doet zich bij heel veel modellen voor, o.a. de 1200, V200, Br150 etc.
De oorzaak is vaak te vinden in het feit dat de lichtgeleider uit één stuk bestaat.
Maar ik weet niet hoe het bij de Br218 is gedaan.
Op foto's zie ik wel dat de led module geen licht masker heeft, of deze zit in de kap verwerkt.
Kijk daar eens of je e.e.a. kan verbeteren.
Op recenties van de 39180 lees ik dat er geen licht lekkages konden worden waargenomen. ==> Klik.
Re: Marklin 39186 DB BR218
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: Marklin 39186 DB BR218
Probeer de lichtuitgang te dimmen...
via de decoder.
Re: Marklin 39186 DB BR218
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin 39186 DB BR218
Soms is het mogelijk een stukje krimpkous over de lichtgeleider te schuiven.
Werkt iig prima bij de reeks 22, 23 en 25 van de SNCB.
Re: Marklin 39186 DB BR218
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 39186 DB BR218
Volgens de explosie tekening, zitten er alleen maar lensjes in de kap, voor de onderste lampen.
En de led module heeft geen masker.
Wellicht is er in de kap een scheidingsschotje aangebracht dat het rode van de witte licht moet scheiden.
Misschien kun je daar nog wat verbeteren.
Re: Marklin 39186 DB BR218
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin 39186 DB BR218
Ik heb zelf al eens een masker gemaakt van de strips waar de led in verpakt zit,er zit meestal al een gaatje in opmaat knippen of snijden en er overheen plakken.
Re: Marklin 39186 DB BR218
Bedankt allemaal voor het meedenken. Al met al denk ik dat de enige oplossing is om een scheidingsschotje aan te brengen. Die moet dan wel heel, heel klein zijn. Ik ga er mee aan de slag. En anders gewoon accepteren dat als je goed kijkt je een klein beetje ledlek ziet (leuk woord voor galgje).