Prijsontwikkeling=prijsgekte.
Of noem het marktwerking, maakt niet uit, resultaat is hetzelfde, hogere prijzen afgewisseld met absurde kortingen op nog absurdere prijzen.
Die prijsstijging na de gulden weten we nu wel, maar hiermee is het wel begonnen.
Grondstofprijzen gestegen? Zal wel, reken de kiloprijs maar eens uit, zie je dat je voor goud betaald voor je plastic.
Onzin.
De consument is de weg kwijt, weet niet meer wat iets waard is en betaald voor wat hij nodig heeft, of koopt het niet.
Laatst nog een discussie over de prijs van een pond Das klei wat bij sommige zaken 4 maal zo duur is als bij anderen, krijg ik de mededeling: je hoeft het niet te kopen!
Het gaat over de hele linie zo, begint al bij de zorgverzekeringen, keuze uit tig pakketten die met geen mogelijkheid met elkaar te vergelijken zijn.
Medicijnen die plots 5 maal zo duur worden.
Waarom kost een elektrische rolstoel meer dan een Mercedes? Omdat "we" betalen wat ze vragen.
Om dat ze weten dat we het nodig hebben. Vroeger zeiden we dat een hobby nu eenmaal geld kost, tegenwoordig is alle extra duur als het voor een hobby is.
De overheid doet hier netjes aan mee, jaarlijks worden alle tarieven verhoogd, meestal zonder argumentatie.
Daarnaast worden we verleid met koopjes: goedkope rotzooi uit China, die zonder garantie, niet aan de kwaliteitseisen voldoen en vervolgens alsnog als zonde van het geld weggegooid moeten worden. Bedrijven moeten dit soort producten laten recyclen en betalen hier een vermogen voor. Gebruikte steigerplanken zijn duurder dan nieuwe, echt, ik heb het gezien!
Sla de krant maar open, je ziet aanbiedingen met 75-80% korting en dan nog 2 maal zo duur als ergens anders.
En waarom? om er geld aan te verdienen!
En als het niet lukt, gaan ze gewoon failliet, schuldeisers in de kou laten staan en overnieuw beginnen.
We hebben die handelaren zelf geleerd dat ze kunnen vragen wat ze willen.
Als we dit willen veranderen moeten we eens stoppen met te betalen wat ze vragen.
Vraag maar overal een offerte voor, vraag of ze de prijs kunnen specificeren en vraag korting.
Koop niets meer online, er zijn al bedrijven (noem even geen namen) die online een groter assortiment hebben dan in de winkel en zelfs voor een lagere prijs.
Dit is het bewijs dat ze zelf bezig zijn de winkels om zeep te helpen!
De handel zal er even aan moeten wennen, maar uiteindelijk wordt de klant weer Koning.