Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Prijsontwikkeling

Gestart door arkowe vrijdag 24 maart 2017, 03:35:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Prijsontwikkeling
Door de jaren heen heb ik de nodige bouwpakketjes gesprokkeld, die voor het merendeel
nog liggen te wachten.
Al zeg een jaar of twee valt het mij op de prijzen voor huisjes de pan uit rijzen.
Ik denk dat het begon met de 1/87 pola pakketjes, die steeds gewilder werden na einde productie en
via marktplaats/ebay/etc meer gingen kosten dan ooit nieuw in de winkel.

Maar ook de heruitgaven van Faller van de pola kits zijn inmiddels in mijn visie
vreselijk duur. De serie van pizzeria Alfredo, de bioscoop en meer zijn ruim boven de 40 euro p/s.
De bekende kibri kerk  39760 jakobswullesheim met de dubbele toren heb ik een aantal jaren geleden
nieuw gekocht voor nog geen 30 euro. Nu in de aanbieding voor 66,50 ipv 75 euro.

Oude mallen, geen ontwikkelingskosten; is het plastic dan goud aan het worden op de wereldmarkt?
Natuurlijk is het simpel: vindt je het te duur dan koop je het niet.
Helaas lijken ook de losse muurplaten etc voor zelfbouw ook redelijk te stijgen in prijs.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is als mijn waarneming zou kloppen?
Ben eigenlijk erg benieuwd waar die rare prijsgekte vandaan komt...

Arnold
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Prijsontwikkeling
Het zal een opstapeling zijn van meerdere dingen.
Niet alleen de hobby is duurder geworden in de afgelopen jaren.
De overstap van gulden naar euro maakte alles al een stuk duurder.
En nu kan je gewoon minder kopen voor dezelfde euro dan een paar jaar terug.
Wat de hobby betreft schijnt het dat de prijzen voor de grondstoffen de afgelopen jaren gestegen (wie controleert dat?).
Al denk ik zelf inderdaad dat de fabrikanten de prijs wel erg veel verhogen per jaar. Misschien wel omdat de groep die de hobby doet kleiner wordt en de fabrikanten ook wel dezelfde inkomsten willen zien. Beetje kip-ei idee krijg je dan. Net als bij de post. We versturen minder brieven omdat het verzenden van brieven duurder wordt, en omdat wij minder post verzenden gooit de post het tarief weer verder omhoog omdat ze wel de bezorgers moeten betalen.
Re: Prijsontwikkeling
Prijsontwikkeling=prijsgekte.
Of noem het marktwerking, maakt niet uit, resultaat is hetzelfde, hogere prijzen afgewisseld met absurde kortingen op nog absurdere prijzen.
Die prijsstijging na de gulden weten we nu wel, maar hiermee is het wel begonnen.
Grondstofprijzen gestegen?  Zal wel, reken de kiloprijs maar eens uit, zie je dat je voor goud betaald voor je plastic.
Onzin.
De consument is de weg kwijt, weet niet meer wat iets waard is en betaald voor wat hij nodig heeft, of koopt het niet.
Laatst nog een discussie over de prijs van een pond Das klei wat bij sommige zaken 4 maal zo duur is als bij anderen, krijg ik de mededeling: je hoeft het niet te kopen!
Het gaat over de hele linie zo, begint al bij de zorgverzekeringen, keuze uit tig pakketten die met geen mogelijkheid met elkaar te vergelijken zijn.
Medicijnen die plots 5 maal zo duur worden.
Waarom kost een elektrische rolstoel meer dan een Mercedes? Omdat "we" betalen wat ze vragen.
Om dat ze weten dat we het nodig hebben. Vroeger zeiden we dat een hobby nu eenmaal geld kost, tegenwoordig is alle extra duur als het voor een hobby is.
De overheid doet hier netjes aan mee, jaarlijks worden alle tarieven verhoogd, meestal zonder argumentatie.
Daarnaast worden we verleid met koopjes: goedkope rotzooi uit China, die zonder garantie, niet aan de kwaliteitseisen voldoen en vervolgens alsnog als zonde van het geld weggegooid moeten worden. Bedrijven moeten dit soort producten laten recyclen en betalen hier een vermogen voor. Gebruikte steigerplanken zijn duurder dan nieuwe, echt, ik heb het gezien!
Sla de krant maar open, je ziet aanbiedingen met 75-80% korting en dan nog 2 maal zo duur als ergens anders.
En waarom? om er geld aan te verdienen!
En als het niet lukt, gaan ze gewoon failliet, schuldeisers in de kou laten staan en overnieuw beginnen.

We hebben die handelaren zelf geleerd dat ze kunnen vragen wat ze willen.
Als we dit willen veranderen moeten we eens stoppen met te betalen wat ze vragen.
Vraag maar overal een offerte voor, vraag of ze de prijs kunnen specificeren en vraag korting.
Koop niets meer online, er zijn al bedrijven (noem even geen namen) die online een groter assortiment hebben dan in de winkel en zelfs voor een lagere prijs.
Dit is het bewijs dat ze zelf bezig zijn de winkels om zeep te helpen!
De handel zal er even aan moeten wennen, maar uiteindelijk wordt de klant weer Koning.
Re: Prijsontwikkeling
Ben den Hollander
gast

Re: Prijsontwikkeling
Mooi verhaal Peter, wat overigens nergens op slaat. :D

Wel eens van globalisering gehoord en wat dat doet met prijzen?

Gr, Ben.
Re: Prijsontwikkeling
je zit er dus in tot ver over je oren, globalisering is van invloed op grondstoffenprijzen maar heeft geen invloed op de prijs van paracetamol die bij de apotheek 4 maal zo duur is dan bij de Lidl.
Re: Prijsontwikkeling
Ben den Hollander
gast

Re: Prijsontwikkeling
Maar dit gaat over de plakpakketjes van Faller etc. en niet over pillen of elektrische rolstoelen.......
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2016

offline
Re: Prijsontwikkeling
Eh, plastic is olie...
Toch?
En die prijs is wel op de wereldmarkt nogal onderhevig aan schommelingen.
Maar misschien is dit ook een oliedomme bijdrage. Het lost ook niks op...

Groeten,

Peter
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Prijsontwikkeling
Ik ga me niet in onderstaande discussie mengen over globalisering e.d., wat me overigens ook niet gepast lijkt op dit forum o.a. gezien de nauwe relatie met politiek.
Wel kan je simpel even wat marktprijzen erbij pakken, een voorbeeld: maalgoed prijzen ?/ton week 12 (http://www.vraagenaanbod.nl/marktprijzen/id2244-Kunststofprijzen_week.html)
PVC 2009: 100-150 / 2017: 200
PP 2009: 400-500 / 2017: 600
LDPE 2009: 200-350 / 2017: 675

Je kan zeggen dat ondanks zo'n 'willekeurige' selectie de prijzen toch wel significant gestegen zijn...

Achterliggende oorzaken ga ik me niet over uitlaten.

Prijzenstijging na 2002 wordt langzamerhand wel lastig om toe te wijzen aan de euro ;)
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Prijsontwikkeling
Hoor je mij zeggen dat dit het hele bedrag verklaard? :P
Maar neem wel even de W&V rekening van Faller mee in je achterhoofd, daar telt het wel op.
Ik meen dat Architec (?) bijvoorbeeld last had van de wisselkoersen ivm inkoop. Kortom, tal van mogelijke oorzaken ;)
Oh ja, en ook de medewerkers daar vinden t leuk om elk jaar n centje extra te krijgen, net als iedereen...
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Prijsontwikkeling
Citaat van: Simon BR39 op vrijdag 24 maart 2017, 19:47:31
Oh ja, en ook de medewerkers daar vinden t leuk om elk jaar n centje extra te krijgen, net als iedereen...

In sommige branches zijn de personeelskosten de grootste kostenpost.
Kijk bijvoorbeeld eens naar je eigen (netto)salaris.
Wat was dat toen je begon  met werken en wat is het nu (of was het toen je met pensioen ging).
Als ik naar mijzelf kijk is dat toch wel zeven keer zoveel door CAO-verhogingen, promoties, functiejaren, inflatiecorrectie, e.d.

Deze personeelskosten moeten dus wel even terugverdiend worden.
Dus willen we prijsstijgingen voorkomen dat moeten we ook collectief ons (bruto)salaris bevriezen.
Haalbaar? Never nooit.

Waarom wordt er zoveel geautomatiseerd? Om op personeelskosten te kunnen bezuinigen want de ondernemers vinden dat deze de pan uitrijzen.
Waarom koop ik een servo-motor voor ? 1,50 a ? 1,80  in China en dezelfde servomotor voor ? 5,-- a ? 8,-- in Nederland? Omdat ik rechtstreeks bij de producent koop en de tussen-, groot- en eindhandel er tussen uit haal. Iedereen wil er wat aan verdienen en ik geef ze groot gelijk.

Henk
Re: Prijsontwikkeling
Ben den Hollander
gast

Re: Prijsontwikkeling
De plakhuisjesfabrikanten hebben het gewoon moeilijk in de treintjes markt. Er is veel competitie: zelfbouw, resin, lasercut, plotten, 3D printen etc. vaak nog goedkoper en met meer details. Als omzetten dalen zullen de prijzen omhoog moeten.

@Simon: met globalisering wordt bedoeld dat je vanuit je luie stoel over de gehele wereld spullen kunt kopen dus vooral ook in de lage lonen landen. Dat heeft niets met politiek van doen.
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Prijsontwikkeling
En dat lijkt me toch sterk verwant met handelsverdragen (TTIP om maar eens wat te noemen), handelsbarrières, EU in de zin van vrij verkeer van geld en goederen, kunstmatige aanpassingen van valuta's door overheden enzovoorts. Die zijn toch nauw verweven met politiek, zowel nationaal als internationaal... Maar goed, dat is off-topic.
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Prijsontwikkeling
Als de fabrikanten alleen producten konden leveren uit oude mallen, dan was het allemaal veel goedkoper, maar dat willen we niet, we willen ook nieuwe producten, dus nieuwe mallen of oudere, gemoderniseerde producten uit nieuwe mallen en mallen ontwerpen en maken kosten geld.

Alle plakhuisjesfabrikanten zijn in de financiële problemen geweest, te goedkoop geleverd in het verleden?

Het is overigens een onzinnige discussie, hoofdzakelijk omdat er geen "verdeeldere" markt bestaat als de modelspoormarkt, stuk voor stuk allemaal andere meningen, help je de één met goedkopere plakspullen, dan begint de ander te mopperen dat het er niet uitziet.

Groet, Anne W


Edit Looney Tunes: bepaald woord vervangen door mopperen
Re: Prijsontwikkeling
Bahn-AG
gast

Re: Prijsontwikkeling
Citaat van: robbie103 op vrijdag 24 maart 2017, 19:59:28
Zullen we het gewoon even eens zijn dat die 10 cent plastic in zo'n bouwdoosje absoluut geen relatie meer hebben met de verkoopprijs van 30 euro ofzo ???

Hallo

Als het zo eenvoudig is....

Bij deze bestel ik bij jou 500 bouwpaketten "station Venlo".

Omdat ik in een gulle bui ben bied ik je een inkoopprijs van 4?. Haal je je plastikkosten er gemakklijk mee uit :D

Bart
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Prijsontwikkeling
Als ik alle reacties lees, zie ik helaas niet echt een antwoord.
Een antwoord heb ik zelf ook niet, maar blijf het allemaal maar vreemd vinden.
Kits van US fabrikanten zijn minder fors gestegen, zoals Walthers; althans als je
de prijzen aldaar neemt. In de EU zijn die dan ook weer fors hoger.

Een andere, misschien rare referentie, zijn tamiya bouwkits 1:20 F1.
Zo rond 1980 heb ik daar een paar van gebouwd. Prijs destijds 22,50 gulden.
Nu zijn diezelfde modellen nog te koop voor 25 euro.
Lijkt me toch ook iets van plastic en bestaande mallen.
Is dan toch een heel ander verhaal.

Een jaar of 10 geleden kon je bij conrad Auhagen dak/muur-platen kopen voor weinig.
Iets van 1,75 per pakje. Ook die zijn ruim over de kop gegaan.

Gelukkig heb ik zelf een flinke voorraad aan bouwpakketten op de plank liggen en ga ik als
ik die ooit gebouwd krijg de tanden zetten in zelfbouw. Kan eigenlijk niet wachten...
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Prijsontwikkeling
Er is één manier om het veel goedkoper te doen: alles zelf bouwen, dan hoef je de vaste kosten en de arbeidsuren van de fabrikant/groothandel/winkelier niet te betalen, tenminste als je je eigen kosten niet berekent.

Resultaten kun je vandaag en morgen bij de MSG/Den Bosch bekijken/bewonderen, van eenvoudige zelfbouw van karton tot de precisie nabouw van een dubbele watertoren van de Langstraat Spoorlijn.

Groet, Anne W
Re: Prijsontwikkeling
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Prijsontwikkeling
Ik denk dat wisselkoersen en vraag/aanbod ook een aandeel hebben en hadden.
Re: Prijsontwikkeling
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Prijsontwikkeling
Hallo,

Citaat van: arkowe op zaterdag 25 maart 2017, 05:34:00
......
Zo rond 1980 heb ik daar een paar van gebouwd. Prijs destijds 22,50 gulden.
Nu zijn diezelfde modellen nog te koop voor 25 euro.
.........

Zo rond 1980 kostte een frietje(of patatje) rond de 1.50 gulden. Nu betaal ik voor hetzelfde bakkie friet toch al tegen de 2 euro. Dat ligt niet aan het plastic bakkie waar ie ingekwakt wordt, ook de papieren puntzakken gevuld met friet zijn evenredig gestegen.
Begin jaren 60 kon mijn vader ons ouderlijk huis kopen voor 30.000 gulden. Een wereldbedrag destijds.
Als je nu met pakweg 30.000 euro een makelaarskantoor binnenstapt en vraagt wat je daarvoor kunt kopen, zullen ze ongetwijfeld een leuke middag hebben....

Sla maar eens een treinencatalogus met prijzen uit de jaren 80 open en vergelijk een lok maar eens met een vergelijkbare lok nu. Ik heb toen maar weinig mensen horen klagen dat het ding rampzalig slecht reed, dus de toegenomen functie's, toeters en bellen kan het verschil ook niet verklaren.

Inflatie is de grootste boosdoener in deze. Inflatie die wordt gevoed doordat we allemaal (me included) steeds meer en beter willen.

Ik denk dat dit antwoord al een paar keer gegeven is en het lijkt me het juiste antwoord op deze vraag.

Groetjes

Willie
Re: Prijsontwikkeling
nobody
gast

Re: Prijsontwikkeling
 @citaat Dat heet winstmaximalisatie en dat vinden de aandeelhouders fijn. ;)
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Prijsontwikkeling
Een aanvulling op het antwoord van Willie ( Wakkie )

http://www.gemiddeld-inkomen.nl/inkomens-vanaf-1970/

De rest is rekenwerk..... :P   

Grtz Tony
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Prijsontwikkeling
Wat vergeten wordt in deze is het besteedbaar inkomen.
Wat kan je nu besteden in relatie met vroeger
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Prijsontwikkeling
Misschien moeten we het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) maar eens inschakelen.
Die onderzoeken dit soort dingen en kunnen zij definitief uitsluitsel geven.
Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

Henk
Re: Prijsontwikkeling
Ben den Hollander
gast

Re: Prijsontwikkeling
CBS, inflatie, .....?

Arnold stelt o.a. dit vast.....

Citaat van: arkowe op vrijdag 24 maart 2017, 03:35:47

De bekende kibri kerk  39760 jakobswullesheim met de dubbele toren heb ik een aantal jaren geleden
nieuw gekocht voor nog geen 30 euro. Nu in de aanbieding voor 66,50 ipv 75 euro.


.... en vraagt zich af waarom deze excessieve prijsstijging in slechts enkele jaren. Lijkt me niets te maken hebben met inflatie, er is dus kennelijk iets anders aan de hand en daar is Arnold naar op zoek.

Gr, Ben.
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2023

offline
Re: Prijsontwikkeling
We hebben tegenwoordig hoge eisen aan onze modelspoorproducten.
Veel details, hoge kwaliteit en noem maar op.Dus nieuwe producten ontwikkelen voor toch een beperkte doelgroep ( het zijn geen smartphones ) en dat is duur.
Pola bouwdoosjes met doorschijnende muren, die kunnen al lang niet meer.

Verder :
Te specifieke producten die door een te beperkt aantal fabrikanten worden gemaakt.
Andere fabrikanten stappen niet meer in, want er is te weinig vraag.
Sterker nog, je ziet veel clustering.
BV. Hornby : Rivarossi, Arnold, Lima, Electrotren, Jouef
      Märklin : Trix, Märklin, LGB ( en dit is weer onderdeel van Simba Dickie )
      Modeleisenbahn GMBH  : Fleischmann, Roco
      Viessmann : Viessmann en Kibri
      Faller :  Faller en Pola

Verder is Vollmer ermee gestopt.
Dus een kleine hoeveelheid aanbieders.
     
Daarnaast is er binnen de modelhobbywereld een hang naar veel zelf doen en informatie uitwisselen. Ergo : een nog beperkter markt.

We zitten dus in een niche markt en het gevolg daarvan is : torenhoge prijzen.
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Prijsontwikkeling
Het is al eerder genoemd, de crisis is voorbij, het gaat weer goed bij de meeste bedrijven dus de winstmaximalisatie stijgt (weer) naar grote hoogten. Niets geleerd van de internetbubbel in 2001 en de laatste crisis.
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Prijsontwikkeling
Ik ben verbaasd over dat iedereen precies weet waar het geld blijft, zonder dat er veel bekend is over de kostenstructuur... We hebben het tenslotte niet over beursvennootschappen...
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Prijsontwikkeling
CiteerInflatie is de grootste boosdoener in deze. Inflatie die wordt gevoed doordat we allemaal (me included) steeds meer en beter willen.
zolang de lonen meebewegen met de inflatie is er niks aan de hand.
Aan de andere kant een globale koopstaking om zo de bouwpakket fabrikanten op hun knieen te krijgen zit er niet in.
Misschien ligt het aan het duurder worden van de grondstoffen voor het maken van plastic
Re: Prijsontwikkeling
nobody
gast

Re: Prijsontwikkeling
Citaat van: RuudH0 op zaterdag 25 maart 2017, 15:11:52
zolang de lonen meebewegen met de inflatie is er niks aan de hand.
Beetje kortzichtig.
Het treinartikelen kopersbestand bestaat niet geheel uit loontrekkers. ;)
Re: Prijsontwikkeling
Ben den Hollander
gast

Re: Prijsontwikkeling
Hoe dan ook: het maakt mij allemaal weinig uit, ik heb tot mijn pensioen gratis geld van meneer Lodewijk Asscher en als ik wat wil kopen doe ik dat. En kan het een weekje niet uit dan zaag ik een plakpakketje doormidden en heb ik er twee. :P
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Prijsontwikkeling
CiteerBeetje kortzichtig
niet mee eens....verschil tussen werkende en anderen is generiek
Re: Prijsontwikkeling
nobody
gast

Re: Prijsontwikkeling
 @citaat Niet mee eens: Je vergeet b.v. de lieden die moeten bestaan van spaargelden en/of pensioenen.
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Prijsontwikkeling
Met "anderen" bedoel ik gepensioneerde en spaargelders, maar nobody je mag van mij gelijk hebben  >:-D
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: Prijsontwikkeling

@Verder is Vollmer ermee gestopt.

Misschien off-topic, maar Vollmer is overgenomen door Viessmann en produceert weer. Langzaam krijgt het hele assortiment een update en komt alles in nieuwe moderne verpakkingen.

Met vriendelijke groet,
Maarten
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2023

offline
Re: Prijsontwikkeling
Citaat van: marklin150jaar! op zaterdag 25 maart 2017, 21:08:01
Vollmer is overgenomen door Viessmann en produceert weer. Langzaam krijgt het hele assortiment een update en komt alles in nieuwe moderne verpakkingen.

Ergo : nog meer merken in nog minder handen.
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2013

offline
Re: Prijsontwikkeling
Ik denk dat er nog twee belangrijke oorzaken zijn nl:

Familiebedrijven waar de productie- en personeelskosten deels
door de keukentafelformule werden bepaald gaan steeds vaker ter ziele door gebrek aan opvolging.

Als oude bedrijven na overname worden gesaneerd zijn milieuvergunningen, als
die er al waren, niet meer geldig. Aanvragen van deze vergunningen en voldoen aan de voorwaarden is
een belangrijke kostenpost, ook in Duitsland.

Frans
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Prijsontwikkeling
Ik zat vandaag effies naar preisertjes te kijken, die doosjes onbeschilderd.
Gelukkig is daar iets moois te zien. Ik heb rond 2000 een aantal doosjes gekocht.
Die kostten toen tussen de 40 en 45 gulden.
Tegenwoordig rond de 22 euro. Het kan dus wel!
Zijn zowel oude doosjes (oude mallen), maar ook nieuwe setjes die destijds nog niet beschikbaar waren.
Re: Prijsontwikkeling
Stijn Laceur
gast

Re: Prijsontwikkeling
Kijk ook eens naar het overheidsbeslag!
Hier in België is de belastingsdruk gestegen van 30% begin de jaren 1980 naar nu 54 a 55%, waarbij arbeidsgerelateerde taksen zo goed als koning zijn.
Ik verschiet er niet van dat producten duurder worden ...
Re: Prijsontwikkeling
Ben den Hollander
gast

Re: Prijsontwikkeling
Ik las dat de prijs van een Raptor centrale wederom met ?100 is verhoogd nadat dit vorig jaar ook al was gedaan. Nieuwe prijs is ?490 excl. noodzakelijke aan te schaffen modulen a ?9,95. Een beetje systeem komt dan toch op zo'n bijna zeven-en-een-half-honderd euro en dan heb je nog een booster en trafo nodig om te rijden. 8o

Da's pas een prijsontwikkeling. Goed werk Raptor, uw prehistorische voorganger was al uitgestorven, ik voorspel niet veel goeds...... ;)
Bron: http://www.raptor-forum.nl/index.php?topic=605.0

Gr, Ben.
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2006

offline
Re: Prijsontwikkeling
8o 8o Bizar! Naar mijn mening is dit echt overpriced voor dat apparaat.
Bijkomend gevolg van deze ontwikkeling is dat het Raptor forum ermee lijkt te gaan stoppen...

Koen
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Prijsontwikkeling
Nee hoor, ik ga deze move niet verdedigen, ik heb er dan ook helemaal niets over te zeggen, verder blijft het voor mij gewoon een lekker en goed apparaat om mee te werken, dit jaar het 10 jarige jubileum en "still going strong" en wat me altijd nog veel blijer maakt, geen gedonder met en tussen computers, operating systems, interfaces, drivers, centrales en resets, waar ik geregeld over lees op de diverse forums.

Groet, Anne W
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Prijsontwikkeling
Ik hoorde deze week ook dat Piko de prijzen verhoogd heeft, naar zeggen omdat ze van een B merk tot A merk gekomen zijn.
Weet niet of dit juist is, maar zie wel dat de hondenkoppen nu 180 moeten doen.
De mijne heb ik in de aanbieding voor 99 bij conrad kunnen kopen...

Ooit heb ik 2 pola setjes voor perron waldbrunn gekocht. Toen 15 gulden, zeg 8 euro.
Nu heb ik er nog 2 nodig en gelukkig heeft Faller deze heruitgegeven onder nr 120204.
Heel blij mee en kostte e17,50. Nu zocht ik ff de maten op en plots kost het in 2017 23 euro.
Oud modelletje etc. Gekkigheid

Re: Prijsontwikkeling
philippe_007
gast

Re: Prijsontwikkeling
Tja, de prijzen gaan natuurlijk mee met wat de zot er voor betaald...

Iedereen klaagt dat sommige dingen veel te duur worden, maar we blijven het kopen.
De producenten houden hun prijzen kunstmatig hoog door gewoon "beperkte" reeksen te produceren. Als je zorgt dat het aanbod kleiner is dan de vraag dan kan je de prijzen hoog houden.
En eenmaal dat alles is uitverkocht komen de dingen op bv ebay voor nog duurdere prijzen...

Persoonlijk hou ik mij aan mijn princiepes, een loc mag voor mij max x ? kosten en als ze duurder zijn dan laat ik het gewoon voorbij gaan, ik heb deze dan niet, maar ben er niet minder gelukkig voor.



Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Prijsontwikkeling
http://www.fleischmann-ho.nl/nieuws/nieuws-2016/201607.html

Of het echt aansluit bij de voorgaande discussie weet ik niet, maar interessant vindt ik hem wel!
Re: Prijsontwikkeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Prijsontwikkeling
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 27 april 2017, 20:15:44
Ik las dat de prijs van een Raptor centrale wederom met ?100 is verhoogd nadat dit vorig jaar ook al was gedaan. Nieuwe prijs is ?490 excl. noodzakelijke aan te schaffen modulen a ?9,95. Een beetje systeem komt dan toch op zo'n bijna zeven-en-een-half-honderd euro en dan heb je nog een booster en trafo nodig om te rijden. 8o

Da's pas een prijsontwikkeling. Goed werk Raptor, uw prehistorische voorganger was al uitgestorven, ik voorspel niet veel goeds...... ;)
Bron: http://www.raptor-forum.nl/index.php?topic=605.0

Gr, Ben.

Wat ook veranderd is, is dat je niet meer op het forum kan kijken zonder een inlog.

Goede "reclame".  ;)
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Prijsontwikkeling

Ben je daar zeker van? Een kleine test hier wees het tegenovergestelde uit....

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Prijsontwikkeling
Beste Simon,

Olav bedoelt dat het Raptor Forum alleen voor ingelogde mensen zichtbaar is, overigens in goed gezelschap van het iTrain Forum....

Groet, Anne W
Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Prijsontwikkeling
Ah!  ;)  Op zich is registreren natuurlijk een kleine moeite, aanschaf is geen vereiste (bij iTrain iig).

@Olav, klein misverstand.
Re: Prijsontwikkeling
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Prijsontwikkeling
"Probleem" is dat je bij aanmelden een raptor id moet doorgeven. Ik weet niet wat er gebeurd zonder raptor id.

Re: Prijsontwikkeling
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Prijsontwikkeling
Beste Olav,

Dat weet ik ook niet....., iedereen kan het zaterdag in Houten vragen, de beheerder, Teunis, staat met zijn "Digitale Spoorkraam" (LDT en Raptor) daar.

Overigens heb jij in dat geval als Trainbrainer nog een streepje voor, een mailtje aan Teunis met de melding van dat feit, zal wel genoeg zijn.

Groet, Anne W
Re: Prijsontwikkeling
Het echte probleem is, met alle respect, dat jullie te oud zijn en dus veel geld hebben. Daardoor kunnen fabrikanten veel vragen en alsnog veel verkopen. Vroeger waren modeltreinen voornamelijk kinderspeelgoed, dus het mocht niet te duur zijn, maar binnen zakgeldbereik zitten. Tegenwoordig is het een hobby voor oude mannen die, hooguit wat verontwaardigd, bereid zijn absurde bedragen te betalen. En ja, natuurlijk kun je de kosten afschuiven op stijgende fabricagekosten en wat al dan niet, maar dat is het gevolg van bedrijfsbeslissingen. Mensen kopen het ondanks de prijs toch wel. Vergelijk het maar eens met die plastic vliegtuig kitjes. Die zijn nog steeds (gedeeltelijk) gericht op kinderen en daardoor goedkoop, terwijl ze technisch helemaal niet zoveel verschillen met de bouwpakketten van faller. Het verschil is dat de fabrikanten van de vliegtuigjes ze goedkoop proberen te houden en faller niet.