Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo

Gestart door jeroenk donderdag 23 maart 2017, 22:24:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Hoi,

onlangs heb ik een Marklin 3378 gekocht. HEG V 31 diesellok, type Lollo.

Nu dacht ik die bouw ik even snel om met een Marklin setje 60944 en een ESUv4 decoder.
Maar nu lijkt de permanent magneet niet te passen.

Ik vraag mij nu af of iemand al ervaring heeft met de opbouw van de Marklin 3378 of andere Lollo uitvoering?
Of dat iemand weet of er een ander passend permanent magneet bestaat?

Alvast bedankt voor een ieder zijn reactie.

groeten,
Jeroen
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
IK heb de Lolo omgebouwd naar een Lopi 4 en een permanentmagneet van ESU met serienr eindigend op 630.
Bij mij zit er een LFCM in.
Ik heb geen verdere problemen ervaren bij de ombouw.
Het is overigens de Lolo uit de set met de vier rijtuigen.
Volgens mij 2864.
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Hallo Jeroen,

Theoretisch zou dat de ESU 51962 moeten zijn voor de orginele rotor. Zie antwoord Joske.
Of Marklin 60941 dus.

Bij oudere Br216, heb ik geregeld bij de montage de magneet moeten splitsen. Eerst het onderste gedeelte en daarna het bovenstegedeelte van de magneet monteren. De plastic witte plaatjes kunnen dan terug.

Jan-Peter
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Ik denk dat de 3378 of 3379 al uit een iets jongere productie is dan de genoemde 3074.

De 33xx kwamen al met voorschakelelectronica, en niet met de oude motor uit de 3074.

Jan-Peter
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
 @citaat @citaat De 3378 had geen voorschakelelectronica maar een Deltadecoder met DCM motor. Heb deze loc destijds zelf omgebouwd met een 60941 set en een 6090x decoder. Rijdt nog steeds prima, geen omkijken naar.
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Citaat van: robbie103 op donderdag 23 maart 2017, 23:10:16
Citaat van: jeroenk op donderdag 23 maart 2017, 22:42:25
ik heb hier misschien het antwoord al gevonden:


https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Drum_Collector_Motor_(DCM)

Lijkt me sterk, want je lok heeft een lfcm motor vziw en dan is de 60944 de juiste ombouwset.
Blijkbaar niet dus
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Beste Jeroen,

Plaats een foto, dan wordt duidelijk om welk type Märklin motor het gaat.

Willy
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
 @citaat Dat geeft hij toch al aan in de link https://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_Drum_Collector_Motor_(DCM) zie zijn tweede post.
Op die link staat een foto van de motor.
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
iedereen bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad een Drum Collector Motor er hier heb je de ombouwset 60941 voor nodig. Andere Lollo's hebben mogelijk een ander motorhuis waarvoor een andere ombouw set vereist is.

Hierbij een foto waar links de permanent magneet (uit de ombouwset 60941) in het motorhuis zit en rechts de permanent magneet uit de 60944 set. De laatste is een stuk groter. De M3378 heeft blijkbaar een klein motorhuis :)

groeten,
Jeroen
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Hallo Jeroen,

Dat komt omdat jouw lok al een Delta uitvoering was, en dus een drum collector motor had.

De drum komt van trommel en die benaming komt omdat de koolborstels (gelijke uitvoering) op de as drukken, waar ook de collector op zit.

De 60944 is daarvoor dus ongeschikt zoals je gemerkt hebt, en die is wel geschikt voor de schijfcollector motoren.

Mocht je in een lok van jouw verzameling, of in een op de kop getikte model tegenkomen, dan kun je die magneet uit de 60944 daarvoor nog altijd gebruiken.

Hou wel in de gaten dat de ankers uit de set verschillen in tandwielen de ene heeft er 7 de andere houd er 8 tanden op na, en dan nog welk type motorschild je nog nodig hebt.

Heb me altijd wel afgevraagd waarom Märklin niet een op de lok specifiek gerichte set wilde verkopen, en ik denk dat de handel in de modellen daar mee te maken heeft.

Zo van dan heb je de ene set in een lok gebouwd, voor een andere lok gebruik je dan die andere set wel, met een los toegevoegde decoder.

Let wel dit is niet bevestigd te krijgen van Märklin , maar het zou een gedachten gang kunnen zijn.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Jeroen,

De eerste Lollo uitvoering van de V160 kwam pas in 1990 uit en toen hadden de gewone V160/Br216 al een DCM.
De Lollo heeft dus nooit een LFCM gehad.
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Inderdaad.
De Lolo is een latere productie, voor het eerst gemaakt in de jaren '90
En het gebruik van de drumcollectormotor geldt voor alle 215/216/218 met één aangedreven draaistel vanaf de jaren '90.  De schijfcollectormotor werd toen nog maar incidenteel toegepast.

Mvg. Marcel
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Citaat van: Kappa op zondag 26 maart 2017, 17:52:53......De Lollo heeft dus nooit een LFCM gehad.
Ik ben nu niet thuis, maar in mijn schema staat voor de Lolo uit de 2864set een LFCM-motor!
Als ik weer thuis ben zal ik hem eens open schroeven.
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Citaat van: Kappa op zondag 26 maart 2017, 17:52:53
.......De Lollo heeft dus nooit een LFCM gehad.
Ik ben nu weer thuis en heb de Lolo uit de 2864-set eens opengeschroefd.
Kijkt zelf!!
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen Marklin 3378 HEG V 31 diesellok, type Lollo
Jos,

Je hebt gelijk, de v160 uit de set 2664 had nog een LFCM.
Ik had o.a. op hfkern gespiekt en daar stond DCM vermeld bij de V160 003 uit de set 2664.