Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie

Gestart door RoelandR donderdag 23 maart 2017, 21:12:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Hallo,

Na wat digitaal gepionierd te hebben met een Marklin mobile station2 en ook het hiermee aansturen van de wissels zijn wij van plan om de baan verder te gaan bouwen en digitaliseren met als uiteindelijke doel het geheel automatisch laten rijden van de treinen maar met als mogelijkheid om hier zelf een beetje tussen door te rijden.
Dit willen we in eerste instantie gaan doen met een Marklin CS3 en later met Win-Digipet
Het aansturen van de wissels willen we gaan doen met de DR4018 van Digikeijs.
Maar nu het detecteren van de baanvlakken/baanblokken. Ik heb gezien dat er verschillende manieren van detectie zijn.
Eén die mij het meeste aanspreekt is de massadetectie mede omdat hier ook wagons mee worden gedetecteerd die bijvoorbeeld ergens opgesteld staan of los zijn geschoten.
Als we gaan rijden met Win-Digipet is er op één baanvlak maar 1 punt van detectie nodig. Softwarematige kan de rest ingeregeld worden. Maar wij gebruiken C rails van Marklin en als ik het zo een beetje bekeken heb zou het dan inhouden dat ik alle rails in een blok zou moeten gaan knippen om de beide buitenste spoorstaven uit elkaar te houden. Is mijn redenatie hierin juist? Zijn er mensen die met hetzelfde rijden? Of ideeën? Of toch naar twee of meerdere detectie punten in een blok?

Met vriendelijke groet,

Roeland
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Hoi Roeland,

Het is juist dat alle railzen geknipt dienen te worden behalve wissels.

Hoe Win-digipet omgaat met melders weet ik niet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Om een melder te maken van C-rail moet je een minimale lengte aanhouden. Door Märklin wordt hier ongeveer 2 raillengten (van 18 cm) aangehouden. De geisoleerde rail kun je verbinden met de S88-decoder.

Je hoeft dus niet "alle" rails te knippen. Wel zul je geknipte rails ook op de geknipte zijde moeten isoleren van de niet-geknipte rails.

Maar....
- of je nu met één melder, twee melders of drie gaat werken, de meeste programma's weten er wel raad mee. Er zijn prgramma's die een virtuele melder gebruiken.
- de betrouwbaarheid van het meldmoment in combinatie met warmgelopen loks kan nog wel eens voor ongewenste verrassingen zorgen.
Daarom is het toepassen van een "enter" ("inrij") en "in" ("rem" of "stop") melder wel zo verstandig. De besparing aan meld-modules lijkt interessant, maar frustraties laten zich moeilijk in geld uitdrukken.

John
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Dat zou je denken, maar het blijft gewoon een natuurkunde wetmatigheid.

John
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Er zit weldegelijk snelheidsverschil in een koude of warmgereden lok al is het minimaal. Ga maar eens een koude lok ijken en ijk een tweede keer als de lok een half uurtje gereden heeft. Ik spreek uit ervaring 8)
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Om weer on topic te gaan. Als je massadetectie gaat uitvoeren neem dan iets meer tijd, dus alle rails gewoon knippen en gebruik minimaal twee melders per blok.
Bij hele korte blokken (1á2 railstukken) is 1 melder wel voldoende.
Voor de kostenbesparing hoef je het niet te laten. Gemiddeld kost een bezetmeldmodule 25? en kost 1 aansluiting op de module dus 25/16=?1,50.
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Ik ben me suf aan het lezen over alle meningen, aantal melders en blokken, type centrales, type besturing, enz...
Er is voor mij geen touw meer aan vast te knopen...hahaha...
Als ik eerlijk ben zie ik geen concreet antwoord op zijn vragen, en ook de mijne dus...
Ik heb een CS1 en wil automatisch gaan rijden met blokken en bezetmelders
A) Heb ik alleen aan een CS1 voldoende ?
Zo ja, prima, zo nee, wat voor centrale moet ik dán hebben als het überhaupt al gaat ?
B) Welke centrale kan dus ALLEEN volledig automatisch rijden ? CS2 ? CS3 ? Intellibox II ? Esu EcoS ?
Zo ja, prima, zo nee, wat voor computerbesturingssysteem past hieraan ?
C) Windigipet, Koploper, iTrain ? welke is voor 3 rail het "beste"( o jee...weer 300 meningen :-) )
D) Kan mijn CS1 aan een computer worden aangesloten ? Kunnen hier DR4018 decoders en DR4088LN bezetmelders op worden aangesloten ?
Ik ben zéér benieuwd...
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Let op: hier volgt een mening. Per definitie dus subjectief.

A) Heb ik alleen aan een CS1 voldoende ? Ja, in combinatie met een trein besturingsprogramma zoals Koploper, iTrain etc.

B ) Welke centrale kan dus ALLEEN volledig automatisch rijden ? CS2 ? CS3 ? Intellibox II ? Esu EcoS ? Geen een!
Zo ja, prima, zo nee, wat voor computerbesturingssysteem past hieraan ? Zie eerder.

C ) Windigipet, Koploper, iTrain ? welke is voor 3 rail het "beste"( o jee...weer 300 meningen :-) ) De beste bestaat niet, elk pakketje heeft z'n voors en tegens en zijn of gratis of betaalde pakketten. Sommige pakketten kunnen niet met sommige centrales worden gecombineerd. Verder heeft automatisering niets van doen met 2-rail of 3-rail

D) Kan mijn CS1 aan een computer worden aangesloten ? Kunnen hier DR4018 decoders en DR4088LN bezetmelders op worden aangesloten ? Ja maar CS1 heeft geen LocoNet aan boord. CS2 en 3 ook niet en Ecos alleen met een apart aan te schaffen LocoNet adapter.

Meer algemeen: bij computergestuurd rijden is een centrale slechts een doorgeefluik van signalen van PC naar je treinbaantje. In die zin volstaat de meest simpele die er is. Dure centrales als CS3 of Esu Ecos hebben veel andere eigenschappen aan boord, nice to have maar feitelijk overbodig: veel niet functioneel bling bling.

Gr, Ben.
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
In aanvulling op het bericht van Ben.

Met de CS1,CS2, CS3 kun je wel rijwegen inprogrammeren waarmee een trein een vaste route rijdt en daarbij deels gestuurd kan worden via S88-contacten, maar dat betreft dan uitsluitend het aanroepen van nieuwe zg. "gebeurtenissen".
Deze centrales kunnen niet zoals een PC-programma:
- de beste rijweg kiezen op basis van bezetspoor indicatie;
- een tijdgestuurde dienstregeling uitvoeren.
Kortom de meeste acties waarbij "voorwaarden" gesteld worden kunnen de centrales als regel niet.

Voor het aansluiten van de PC gebruikt de CS1, CS2 en CS3 de ethernet-aansluiting zoals ook op de PC/router aanwezig is.
Voor het aankoppelen van terugmelders wordt het S88-ground systeem gebruikt. De S88 wordt daarmee getriggerd door de stroomkring Massa t.o.v. Centrale en Rail. De S88-bus (oud of S88N worden hierbij gebruikt naar de centrale)
Loconet is NIET beschikbaar. Dus ook een loconet-terugmelder kan alleen werken via een S88-tussenstation. 

John
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Als het alleen maar gaat om "blokken" en niet om computergestuurd rijden kun je overwegen
om remmodules in te bouwen.


Op onze modulebaan hebben wij een CS1 al krachtbron en met de remmodules werkt dit tot volle tevredenheid.
Je kunt gaan voor dure en goedkope, kant-en-klaar of zelfbouw.
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Citaat van: VT601 op donderdag 16 november 2017, 09:41:04
Dus ook een loconet-terugmelder kan alleen werken via een S88-tussenstation. 

Een betere omschrijving is een LocoNet based melder kan alleen werken via een LocoNet adapter, naar b.v. s88 of naar Can-based zoals op een ECoS.

Voor LocoNet melders en Modules heb je een LocoNet centrale of aansluiting nodig.

De CS1 en de CS2 werken met de normale standaard s88 modules die je aansluit op de s88 aansluiting op de centrale.
Daar zijn heel veel aanbieders van spotgoedkoop tot peperduur. Prijzen zijn er vanaf 19,00 b.v. tot b.v. 200,--

Groetjes
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Citaat van: Sprinter op donderdag 16 november 2017, 14:11:14
Citaat van: VT601 op donderdag 16 november 2017, 09:41:04
Dus ook een loconet-terugmelder kan alleen werken via een S88-tussenstation. 


De CS1 en de CS2 werken met de normale standaard s88 modules die je aansluit op de s88 aansluiting op de centrale.
Daar zijn heel veel aanbieders van spotgoedkoop tot peperduur. Prijzen zijn er vanaf 19,00 b.v. tot b.v. 200,--

Groetjes

HUH ??? een CS1 en CS2 hebben toch helemaal geen S88 aansluiting ? Simpele vraag, ik heb een DR4088LN + 2 stuks DR4088. Wat heb ik nodig om dit aan te sluiten op een CS1 ?
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
CS1: rechts zie je de S88 bus.



CS2: onder op zit de S88 bus.



Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Afijn, mijn Digikeijs DR modules kunnen dus weer op Markplaats begrijp ik, en ik dien  S88 terugmelders te kopen ? van welk merk dan ook ?
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Geen idee welke je hebt. De DR4088 GND kun je gewoon aansluiten. Zie ook de gebruiksaanwijzing.

Gr, Ben.
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Kan ik bij een CS1 deze adapter gebruiken om mijn DR4088LN aan te sluiten ? Please zeg ja...
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Nee......
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Yep, ik heb de GND versie, dat wel :-)
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Grrr....wordt er een bietje simpel van...
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Ben, ik kan toch met de S88 aansluiting op de CS1 en een S88_N adapter deze decoder aansluiten ? daarna met reguliere S88 kabels naar de volgende decoder ?
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Nee helaas. Wat je ziet is 2x LocoNet, 1x S88 IN met RJ45 en 1x S88 IN met platte kabel. De beide laatsten (IN) gaan naar de volgende S88, afhankelijk van het soort bekabeling die je hebt.

Een gewone S88 (dus zonder LocoNet) een heeft 2x IN en 2x OUT, ook weer voor 2 kabelsoorten. En OUT gaat naar de centrale.

Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Beste Thom,

Hier een module die je kunt gebruiken, en die schaf je aan inclusief de juiste aansluitkabels voor de genoemde prijs.


Groetjes
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Lid sinds: 2015

iTrain 5.0, Central Station 3, C rails,

offline
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Ik ben er op het moment ook mee bezig. Bekijk even mijn uitleg filmpje. Als je dan nog vragen heb stel je ze maar.
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Nog een aanvulling voor de volledigheid op de bijdrage van Ben van vanmorgen, er zijn twee centrales waarmee je goed/flexibel automatisch kunt rijden: de Viessmann Commander en de Raptor.

Overigens kent de Raptor ook geen Loconet, is bij mij na 10 jaar bedrijf ook niet nodig gebleken, maar zoals Ben al aangaf: ook dit is een mening en wel die van Anne W.

Groet, Anne W
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Hallo

je kan bij Maerklin ook de L88 link gebruiken waar je dan verder kunt met S88N en klassieke S88. Op CS3 heb je dan geen klassieke S88 bus meer, op CS2 kan je beide parallel gebruiken.

Luc
Re: Automatisch rijden, Märklin CS3, vragen over detectie
Citaat van: Anne W op donderdag 16 november 2017, 22:46:56

Nog een aanvulling voor de volledigheid op de bijdrage van Ben van vanmorgen, er zijn twee centrales waarmee je goed/flexibel automatisch kunt rijden: de Viessmann Commander en de Raptor.


Ik was al volledig hoor. De vraagstelling gaat om deze centrales:  CS2 ? CS3 ? Intellibox II ? Esu EcoS ?