Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Piko's NS2200

Gestart door molly w donderdag 23 maart 2017, 13:24:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Dat zoemen doet die bij mij ook in lage snelheid en met belasting word het alleen maar erger misschien een verkeerde instelling?
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2016

offline
Re: Piko's NS2200
Ik heb inmiddels 9 Piko locs en die 'zoemen' ook allemaal vooral bij lage snelheid (idem bij Roco locs die ik heb met ESU decoder). Volgens mij komt dit uit de motor door het hoogfrequente signaal waarmee deze wordt aangestuurd door de decoder. Dit is normaal. :)

Het klinkt zoals in dit filmpje bij het wegrijden rond 1:20


De sleper ratelt in dit filmpje ook verschrikkelijk trouwens, maar daar gaat het niet om met dit voorbeeld. :)
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Ratelende slapers is algemeen bekend van Piko loks , je moet een beetje durven buigen om dit goed stil te krijgen.
In mijn topicje,  en later is daar uitvoerig over geschreven hoe je ze stiller kan krijgen (mooiste is 2 rail daar hoor je ze niet daar ze er niet zijn).... :D :D :D :O sorry.

Het motor geluid hoor ik hier vrijwel niet zoemen. Maar motoren maken vrijwel toch allemaal wel wat herrie , alleen Piko met Uhlenbrock standaard decoders willen af en toe gillen bij het weg rijden , zet je daar nu een ESU in ben je dit geluid vrijwel kwijt......irriteer je je er daarna nog aan......tja ik vermoed dan dat je uit moet gaan kijken naar een loc op batterijen of een andere hobby zoeken (wat zegt ie nou???).... >:-D :o) :idea:,
Nee hoor er zijn zat andere voorbeelden dmv bv ombouwen naar andere motoren etc etc , maar dat geld niet voor Piko en Roco locs....pff gelukkig...... had het me weer geld gekost.

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Het is een 76590 lees ik net in de beschrijving en daar staat ook zwart op wit dat hij via DCC te programmeren zou zijn via de IB.
Tja...dat doet ie dus niet   :P
Net even in het boek van de IB geneusd en die Uhlenbrock-mode bij programmeren is puur voor Motorola.

Overigens ziet de IB de lok wel, want van het spoor gepakt en een CV opvragen geeft onmiddellijk: 'Geen lok'.
Bij opvragen van een CV hoor je soms de lok even 'tikken' met gevolg een waarde voor de CV. Niet de juiste, maar er staat wat. Hoor je niks, wat meer dan de helft van de keren gebeurt, dan is het resultaat 0.

Wat die sleper betreft. Niks mis mee. Ik hoor 'm niet, wat bijvoorbeeld wel anders is met de ACTS 7105 van Piko die ik ook heb.
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Sorry , heb echt geen id hoe en of dit allemaal kan met de IB. (is je boek overigens niet verouderd van de IB)???
Het zou inderdaad allemaal moeten lukken , ik heb dat altijd als een rompslomp ervaren , maar ouwe rotten die al jaren met een IB spelen draaien hier hun hand niet voor om......maar zo een benk er niet , had al heel snel een ESU programmer gekocht ...... ging toch maar voor het makkelijkere werk , heb daar tot nu toe nog nooit geen spijt van gehad.

Ik programmeer daar dus alleen mee , kan je helaas met je IB - daar dus niet mee helpen.

Of probeer dit ev bij iemand die dicht bij je in de buur woont.
Of kijk waar je hem gekocht hebt voor de mogelijkheden.(als dit tenminste in de buurt is).

Over je ACTS 7105 gesproken , deze zou je bijna geheel geluidloos moeten krijgen , ik heb daar namelijk een veelfout van zusjes en brooertjes van (ben namelijk gek op dat type dieseltjes), en die hoor je bijna helemaal niet (de meeste slepers heb ik dan wel iets gebogen zoals is beschreven in mijn top).
Voorbeeld -


Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Geweldig filmpje Alex! Was trouwens wel iets voor de gastendag geweest, een demo slepers buigen. Daar had ik nog wel een paar patiënten voor gehad, niet alleen van Piko...  ;)
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Ik heb effe de IB en lok niet bij me op mijn werk  :D
Huub post net op MSW hoe dat moet. Ik zal vanavond eens proberen.
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Nee??? Wij spelen altijd in de schaft met treintjes...... :D

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Werkt ook niet Ben...  :(

Zo juist Speciale Opties geprobeerd:

342 [6] verhoogd naar respectievelijk 7,8,9
364 [10] verhoogd naar respectievelijk 11,12,13
344 [8] verhoogd naar respectievelijk 9,10,11

weer teruggezet en dan

284 [6] verhoogd naar respectievelijk 7,8,9
304 [8] verhoogd naar respectievelijk 9,10,11

weer teruggezet en dan

224 [8] verhoogd naar respectievelijk 10,11
244 [6] verhoogd naar respectievelijk 8,9
264 [10] verhoogd naar respectievelijk 12,13

Geen resultaat....
Wat wel opviel was dat vaak de eerste CV die ik opvroeg, nadat ik vanuit Speciale Opties weer in de programmeer-mode terug kwam, klopte.
Ik vroeg steeds als eerste CV1 op en die is nu 74. Vraag je die dan nog een keer op is het weer random een waarde. Net als de derde vierde etc...
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Ik had vandaag per ongeluk een boks partijtje Marklin 37956 BR03 VS Piko NS 2297 Piko ging zelfs K.O wou niet meer voor of achter uit 8o pas na dat ik hem van de baan had gehaald wou die weer lopen.
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Dat klopt als een bus.
Dat niet meer willen lopen kan ook voorkomen als je sluiting hebt gemaakt op de baan (spreek uit ervaring).
Dat zijn problemen met de Uhlenbrock decoders oude en nieuwe versie's , daar heb ik dan wel problemen mee.
Maar komt gelukkig niet TE vaak voor.
Hierdoor kun je ook met de IB na het invoeren van het adres de loc niet meer benaderen , terwijl de verlichting gewoon blijft branden.
Maar er geen beweging in te krijgen is.
Als de IB maar heel even stroom loos is geweest werkt alles weer perfect.
Hier heb ik met ESU nog geen last van gehad.....dat klopt dus.

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Na Eurospoor ga ik 'm eens op de ECOS van een vriend proberen of op zijn Programmer.
Kijken wat ie dan doet.

Een ritje naar MTE met wellicht een nieuwe Uhlenbrock decoder onder garantie kost bijna net zo veel als een ESU decoder meenemen op Eurospoor...
Dat laatste kan ik sowieso doen, mocht de ECOS-sesie tot niets leiden, kan meteen de ESU er in.
Wordt vervolgt  ;)
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Klopt het dat je met de Uhlenbrock decoder onder MM maar 8 functie toetsen hebt?
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Geen idee...ik rijdt op DCC en mijn IB kan inderdaad maar 8 functies aan maar dat ligt er aan dat ik niet de laatste software er op heb en dat is dan weer met opzet  ;)
Re: Piko's NS2200
nobody
gast

Re: Piko's NS2200
Re: Piko's NS2200
Bahn-AG
gast

Re: Piko's NS2200
Hallo

Hoe reageert die decoder als je eerst de analoogherkenning (meen CV49) uit zet?

Bart
Re: Piko's NS2200
nobody
gast

Re: Piko's NS2200
 @citaat Goed. 'k Zet standaard de analoge modus uit. Zie ook ===> klik
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Hmm....dat is ook nog wel een idee. Als ie 'm wil zien tenminste. Ik heb 'm ook op nummer 74 gekregen, dus soms lukt het. Ik ga dat proberen Bart  :thumbup:
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Programmeerspoor is goed. Andere loks zijn gewoon te benaderen en/of te programmeren.
Ik ga kijken of ik analoog uit kan zetten wat inderdaad in CV29 en 50 zit. Of het wat uit haalt...we zullen zien.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Gevonden dat om analoog uit te schakelen in CV29 bit 3 op 0 moet en in CV50 bit 3 op 1.
Beide staan op 0 en de laatste is met geen mogenlijkheid op 1 te krijgen.
De IB zegt wel braaf na elke poging OK! maar dat is het niet...  :?
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
Vraag,

Ik werk sinds kort met de ms2 en ms3 na eerst de 6021.

Heb  zo juist de geel/grijze binnen gekregen de  Piko 52683

Bij automatisch herkennnen word de loc gevonden , ik krijg alleen de cabine verlichting en de zwaailamp niet aan?
Wat doe ik fout?

Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Piko's NS2200
Barry, op de pagina van Piko staat de onderstaande tekst.

Der PluX22 Decoder #56123 ist ein Standarddecoder. Um die Funktionen der Blicklichter vollständig nutzen zu können, müssen Sie folgende CV ändern. CV 109 Blinkgenerator für Blinklicht auf Wert 48 (über Funktionstasten 11 und 18 können die LEDs ein- und ausgeschaltet werden)

Piko pagina klik

Dus CV109 aanpassen blijkbaar.

Gr.  Charlie
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Beste is om deze decoder een schop te geven en er een ESU in te hangen bij mij leeft deze decoder(zal waarschijnlijk met analoge instelling te maken hebben)een eigen leven doet waar die zin in heeft gaat te pas en te onpas zacht tot topsnelheid rijden zonder dat die een commandheeft gekregen :?
Ik ben helemaal genezen van Uhlenbrock bij mij komen die er niet meer in.

Edit Fred: naam van decoder gecorrigeerd om de post leesbaar te maken.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2023

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: Barry1972 op maandag 30 oktober 2017, 20:18:01
ik krijg alleen de cabine verlichting en de zwaailamp niet aan?
Wat doe ik fout?


Kijk even in post 47 van deze draad.
Daar staat keurig in beschreven wat te doen !
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
Had post 48 gezien, maar dacht dat die voor de bruine was.
Maar we gaan het proberen, Dank u  :thumbup:
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
Is voor mij de eerste x dat ik aan cv waardes ga rommelen, dus van de week eens kijken of het lukt met de ms.

Anders neem ik de loc wel mee naar de gastendag volgende week.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Piko's NS2200
Volgende week????

Gr. Charlie
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
@citaat
Misschien Ben,

Zaterdag ga ik naar een lokaal beursje in sluiskil,
Zondag word een twijfel , of naar een beursje van de Zwitserse treinenclub uit Belsele (15 min. Rijden en ?3 inkom)
Of naar eurospoor rijden (4 uur reistijd) en 100 euro armer alleen al aan diesel entree en parkeren ,
Tja  O:-D
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Na een bezoek aan Wpl Veenendaal waar de loc aan de ECOS is gehangen lijkt alles gewoon te werken...
Meteen konden de CV's met de ECOS worden uitgelezen en ook gewijzigd.
Alle CV's gewijzigd zoals aangegeven op de site van Scale Trading om de functies op F1-F7 te krijgen en dat werkte perfect. Niks mis mee....   :?
Thuis de loc weer op het programmeerspoor gezet van de IB en verrassing! alle CV's zijn uit te lezen en ook de correcte waardes zoals met de ECOS geprogrammeerd.

Wie het weet mag het zeggen... De op Eurospoor gekochte ESU 54617 blijft nog even in z'n doosje zolang Uhlenbrock doet wat hij moet doen.
De lok is zojuist weer geijkt in Koploper met de in Veenendaal gewijzigde CV's 5 en 6 en lijkt braaf te doen wat er van hem verwacht wordt.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
Hier alles zelf geprogrammeerd via de ms2 en netjes werkend  :thumbup:
Vind alleen de cabine verlichting wat zwakjes branden, voor de rest perfect en blij mee  :)

Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Ja, dat kan beter bewijst Roco  :?
Maar niet meer naast elkaar zetten   :P
Re: Piko's NS2200
gotischeboog
gast

Re: Piko's NS2200
Beste forumlezers,
Vorige week de PIKO 2327 (3-rail) aangeschaft en ben dit weekend aan het proberen geweest. Ik bedien mijn treinen met een CS2/MS2.
De 2200 heeft een multiprotocol decoder van ESU loksound 4.0 aan boord . Mijn treinen bestuur ik met DCC. Echter deze decoder is met een CS2 of MS2 met geen mogelijkheid op DCC te zetten. Steeds meldt de lok zich aan met het MFX protocol. CV's kan ik daardoor niet voldoende veranderen, zoals b.v. DC gebruik (CV50) , het remmen en een vast ingestelde remtijd bij een seinmodule werkt dus ook niet, etc..
Wie weet een manier om via een CS2 of MS2 het DCC in te stellen?
P.S. Op de Scaletrading site staat wel een verhaaltje maar er staat niet bij of dit geldt voor een Uhlenbrock of een ESU decoder.
Verder een prachtig model, alleen moet volgens mij de rand van de voetplaat rondom ook geel zijn, maar ik kan mij vergissen.
Belangrijker is dat ik de belangrijke CV's aanpassen naar mijn wensen.
Hoor graag van jullie, groet Ad.
Re: Piko's NS2200
gotischeboog
gast

Re: Piko's NS2200
Hoi Ben, hoe zet ik tijdelijk MFX uit in mijn centrale en hoe zet ik M4 uit? Nog nooit gedaan. Kun je me helpen? Alvast dank, Ad.
Re: Piko's NS2200
gotischeboog
gast

Re: Piko's NS2200
Zojuist geprobeerd met mijn MS2, nadat ik de lok weer op de fabriekswaarden heb gezet, handmatig de decoder in te stellen. DCC gekozen en daarna CV instellen. Ondanks dat er MFX knipperde accepteerde hij kennelijk DCC en kon ik via CV47 op 1 DCC activeren.
Het werkt en ben blij me de tip.  Remweg en remtijd en andere belangrijke CV's en prima kunnen instellen. Probleem opgelost. Gek eigenlijk dat dit werk eigenlijk makkelijker gaat dan met een CS.
Ad.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Op zich niet vreemd een MS2 is simpeler dan een CS2/3 dus ook de bediening is simpeler :D
Het enigste wat ik me afvraag kan de M4 versie ook tm F31 wat de mld3 en msd3 wel kunnen.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
Die van de roco zijn gewoon rode niet werkende plastic dopjes   :P
Vind ik dit toch leuker  :thumbup:
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Ja onder DCC dat weet ik maar werkt het ook onder M4/MFX.
Ik ben nu eenmaal van meer is meer :D
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
Graag een nieuw draadje idd, en misschien wel interessant.

De genoemde afkortingen, mld3 en msd3 enzovoort zijn voor mij in ieder geval abracadabra ??

Maar wat hier dan wel weer de vraag is voor in dit draadje, wat zou je met al deze 32 functie?s willen doen op deze loc?
Kolen scheppen aan? Fluit? Schudden van rooster?
Het is een dieseltje, daar zitten in het echt ook niet zo geweldig veel functies op toch?
Ja misschien zand strooien aan?
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
Tja,

Waarvan er minstens 12 volgens mij niet echt kloppen?

Hoorn hoog/laag? Heeft maar een hoorn?
Brandstofpomp ?? Wat voor geluid?
Handrem?
Noodrem?
Conducteursfluit hmmm ja kan misschien
Dubbele hoorn?
Deur machine ruimte, Ha dat zijn die blikken aan de buiten kant? Zo iets als openen sluiten van een motorkap van een auto?

Maar de mooiste vind ik functie 28 , fade geluiden. Waar ik de d vervang voor een k , dan word het ineens een elektrische locomotief  :thumbup: O:-D O:-D
Wat ook zo is, want ik moet nooit tanken met dit model  >:-D

Ik zeg dit met een beetje satire, iedereen moet uiteraard zelf weten welke toeters en fietsbellen hij op zijn loc. Wil  :P :D
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2023

offline
Re: Piko's NS2200
 @citaat2 @citaat2

Barry,

Je krijgt hier van alles aangereikt en er blijven ?? bij je of het wel klopt.
Waarom wendt je je niet tot PIKO himself of je leverancier ?
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Voordat je nog meer onzin gaat lopen kramen Barry , kijk is op Youtube , daar kan je af en toe is heel veel info vandaan halen.
Ook daar kan je horen dat er wel degelijk een hoge en lage toon op zit en nog veel meer.
Maar ik vermoed zomaar dat bij jou de kennis ontbreekt om alles er uit te halen wat er in zit.
Leer eerst is de diverse onderdelen uit te vinden , en uit te proberen , voor je hier allemaal onzin loopt uit te kramen.

Klein voorbeeldje :
Hier klikken

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Piko's NS2200
Heren, sorry  :-*

Ik zij het met een grapje, maar dat er misschien inderdaad wel 32 verschillende geluiden uit de echte loc komen, tja WHO CARE?s ??

Maar als jullie het fijn vinden  :thumbup:
Ieder zijn plezier.

Zoals gezegd, ik zei het voor de gein, maar desondanks ben ik wel weer een stuk wijzer geworden, waarvoor dank.
Re: Piko's NS2200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Piko's NS2200
Ik zag deze lok op Eurospoor bij de Piko stand, erg mooie lok. :thumbup:
Piko is erg goed bezig.
Overigens zijn heel veel functies geluidfuncties, die vaak niet veel voorstellen, zoals omroepen, cabine geluiden etc, die volgens mij niet in een loc thuishoren.
Ik weet niet of dit bij deze 2200 van Piko ook het geval is.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko's NS2200
Sinds vorige week vrijdag heb ik twee exemplaren binnen van deze loc. Prachtig model, mooi geluid, alleen hoor ik de sleper over de puko's van mijn m-rails. Kleinigheid. Wat voor mij een verrassing was dat de loc prima reed op de industrie-boog, rail 5120 in tegenstelling tot wat in de specificaties stond bij AnW  (min boogstraal 35,8 cm)
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2009

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: hmmglaser op maandag 06 november 2017, 15:15:38
Ja onder DCC dat weet ik maar werkt het ook onder M4/MFX.
Ik ben nu eenmaal van meer is meer :D
Mfx t/m F15

Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Citaat van: molly w op maandag 06 november 2017, 21:53:26
Prachtig model, mooi geluid, alleen hoor ik de sleper over de puko's van mijn m-rails

Voor het teveel herrie maken van de sleper (gisteren ook nog toegepast bij het 3 rail forum locje) kan je het volgende proberen .

Hier klikken

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 06 november 2017, 15:18:52
@citaat MFX sucks. Maar open effe een nieuw topic, misschien kan iemand je helpen. Hier gaat het over de Piko 2200.
Ik heb het ook over de 22/2300 waarom MFX sucks  bij jou geen idee bij mij werkt het goed ben er tevreden over.
Maar mijn vraag is simpel werken de 28 functies bij de sound uitvoering alleen onder DCC of ook onder M4?
Re: Piko's NS2200
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko's NS2200
De laatste post is een technische vraag over protocollen, dit soort vragen graag in een ander topic bespreken / behandelen.

Laten we in dit topic het maar bij de 2200 van Piko houden.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Mijn vraag gaat over de decoder van of voor de piko 22/2300 Dit is bij mijn weten een ESU die door piko word geleverd dus er kunnen beperkingen aan zitten dus als dit niet on topic is dan ontgaat mijn een beetje de reden van reacties op mijn vraag het is toch de bedoeling om duidelijkheid te creëren en niet meerdere topics te gaan maken over een zelfde product?
Deze vraag is dus alleen gericht op de piko 22/2300 sound variant en dus gericht aan mede forum leden die een piko 22/2300 hebben in samenwerking met een CS2/3.
Re: Piko's NS2200
nobody
gast

Re: Piko's NS2200
 @citaat Zie ook ===> klik