Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Piko's NS2200

Gestart door molly w donderdag 23 maart 2017, 13:24:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Piko's NS2200
Heeft iemand al ervaring met de nieuwe NS2200 van Piko (3-rail uitvoering)??? Nog geen ?140 p/st.
Ik zit nl. te overwegen er twee (jawel) te kopen, om die multiple, met z'n tweeën dus voor een trein te zetten op een analoge baan met M-rails. Van de achterste verwijder ik de sleper en verbindt deze via een stroomvoerende koppeling met de voorste loc. Dan geeft dat geen problemen bij stoppen op een stroomloze sectie. Dat is mijn idee.
Clubgenoten zeiden: dan kun je een klompentrein maken: een loc vóór, een loc achter. Dat wordt lastiger als de loc zonder sleper voorop rijdt en de trein moet stoppen voor een rood sein -  dan rijdt ie door totdat de loc mét sleper op het stroomloze stuk komt. Ik zou dan iets moeten verzinnen dat de locs alleen stroom krijgen van de voorop lopende loc. Ik vrees dat dat alleen kan in een digitale omgeving, niet in een analoge omgeving. Maar misschien heeft iemand een lumineus idee :) :)
Waarom geen dummy als tweede loc (van Roco bijv.)??? Dat kan, maar dat voelt voor mij als een wagen in loc-vermomming: die loopt mee, maar doet niks, en dat voelt niet aan als écht.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2015

Een mens heeft af en toe buffers nodig

offline
Re: Piko's NS2200
O! De site van AenW suggereert dat ie er al is, want je kunt er al bestellen. Nog even geduld dus.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

offline
Re: Piko's NS2200
Als je maar een sleper kan / wil gebruiken valt er vast wel een stroomgeleidende koppeling tussen te zetten om de achterste loc te voeden.
Dat kunnen ze in Medemblik vast voor je regelen.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2006

offline
Re: Piko's NS2200
bij de klompentrein ( sandwichbedrijf ) levert maar 1 loc tractie . 900 pk voor zo'n 400 ton is genoeg . de achterlopende loc had dus vrij . verwarming en licht werd via een energiewagen geregeld .

Op een andere forum is een topic hier over ( ff googlen op klompentrein ) 
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Piko's NS2200
 @citaat

Tussen Arnhem en Winterswijk reden deze treinen vroeger ook en maar hier leverden beide locs tractie om toch nog een beetjes snelheid te kunnen maken.
Vond deze treinen altijd wel relaxed rijden ten opzichte van de 3 gekoppelde DE2 stellen die ook vaak in de spits werden ingezet.
Re: Piko's NS2200
Meester
gast

Re: Piko's NS2200
Je kunt wel wat problemen hebben met analoog rijden omdat de motoren niet altijd precies gelijke sterkte leveren
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Nog meer info op de site van bentink modelspoor:

https://www.bentinkmodelspoor.nl/

Met filmpje. Andere bedrijfnummers ook leverbaar.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Piko's NS2200
In september 2017 leverbaar dus ook al is september niet niet voorbij: wie heeft deze lok al?
Zou je niet beter een goedkopere DC versie kunnen kopen en dan zelf naar MFX of MFX+ of FX ombouwen. Of leent zich de motor daar niet voor? Heeft deze de PluX22 Decoder nodig?
Dat goedkoop 2e hands een DC-lok  kopen overweeg ik wel vaker maar heb mij er nog niet aan gewaagt. Ondanks alle beschouwingen in deze map.
Sound (raar rem geluid in het filmpje) is leuk maar ga ik bij lange na niet altijd gebruiken.
Dirk
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Je wilt voor 30 euro prijs verschil een DC variant kopen die geen sleper heeft en dus waarschijnlijk geen bevestiging hiervoor wielen moet verzet worden of mogelijk zelfs vervangen worden? Naar mijn ga gewoon voor de AC variant gaan bespaard je moeite en geld.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Piko's NS2200
Dat met wielen en geen sleper: is Roco niet zo universeel opgebouwd dan? Dat er een schroefgaatje of zo onder zit zodat je zo een sleper eronder zet. Die DC-wielen passen niet op Marklinrails? Verschilt een DC variant dan zoveel van een AC variant? Ja dan is de keus voor die 30 euro meer snel gemaakt bij een gloednieuw exemplaar. Ik dacht ook meer aan een 2e hands DC model om eens mee te experimenteren. Geïnspireerd door en lezende al de verhalen over ombouw en DC-fabrikanten die ook een AC variant uitbrengen hier op dit forum en elders. Nieuw uitgebracht Marklin AC is ook DCC inzetbaar zonder decoder wisseling. (afgezien dan van het belangrijke punt niet geïsoleerde wielen). Omgekeerd moet er blijkbaar bij DC loks nog steeds een andere decoder ingezet worden wil deze met Marklin systeem overweg kunnen. DC wielen moet geen probleem zijn, gewoon de draden doorverbinden. Voordat het helemaal off topic wordt.
Die AC variant van Piko heeft een PluX22 decoder. Wat moet ik me van deze Piko-decoder voorstellen? Functioneert deze ook als ik eens met wisselstroom rijdt dus niet digitaal maar analoog Marklin?
Dirk
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 22 mei 2017, 16:50:49
Plaatje van Piko:


Gr, Ben.
Dat is nou jammer.
Re: Piko's NS2200
nobody
gast

Re: Piko's NS2200
 @citaat De, 4 maanden oude, link werkt bij mij (nog) prima :important:
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Piko's NS2200
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: trein-ice3 op dinsdag 19 september 2017, 00:04:34
Dat met wielen en geen sleper: is Roco niet zo universeel opgebouwd dan? Dat er een schroefgaatje of zo onder zit zodat je zo een sleper eronder zet. Die DC-wielen passen niet op Marklinrails? Verschilt een DC variant dan zoveel van een AC variant? Ja dan is de keus voor die 30 euro meer snel gemaakt bij een gloednieuw exemplaar.
Dirk
Mijn ervaring is dat Marklin de enigste is die een redelijk universeel bouw heeft je dus sleper eraf en trix wielcontact erop wielen wisselen draadje om solderen en klaar anders om zou je klaar kunnen zijn met alleen het plaatsen van een sleper en die wielen op 14 mm te zetten DC is meestal 14,3 mm en een draadje om solderen alleen heb je nu een verhoogde kans op ontsporen door de lagere flens.
Ombouwen doe je omdat je het leuk vind of omdat een bepaald model niet leverbaar is in 3rail(uitzondering is het uitwisselen van onderdelen tussen marklin en trix daar kun je wel geld mee besparen als je het goed doet)niet om er geld me te besparen want ik weet uit ervaring dat je dan duurder uit bent.
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Kijk is bij 252 in het filmpje!!!! Volgens mij zie ik daar het gaatje zitten met schroefdraad voor de slepert.
Dus dat betekend dat je er zo een kunt onderzetten lijkt me.
Maar ik hou het wel bij de 3 rail uitvoering  :D
En mooie loc waar ik gewoon Super blij mee ben.
Het is dat ik al enkele Roco 2200 locs heb , anders kocht ik er zo weer een bij.
Vooral de vele mogelijkheden met de decoder is TOP.
Piko heeft een prima product voor niet al te veel geld uitgeleverd(beetje reclame mag)... :D
Een zware loc , met een prima trekkracht.

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Piko's NS2200
Oké dat is dan duidelijk mannen geen ombouw plegen voor dat prijsverschil. Op beurzen zijn de ROCO DC´s ook niet echt goedkoop. Zo is ook niet mogelijk aan een goedkope 2200 te komen. Wordt dus toch nieuw kopen bij de goedkoopste dealer.
Alex, je schreef wat over de PluX22 decoder. Is top schreef je. Is dat idem top als een FX-decoder of MFX? Is een PluX22 plug and play op de baan en direct te gebruiken met een MS2?
Mijn vraag is wat off topic ik weet dat. Als er veel berichten komen over de PluX22 dan ga ik naar de map digitale besturing andere merken met mijn vraag(en)  ;)
Dirk
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Dirk.
Ik kan je daar geen direct antwoord opgeven daar ik geen MFX heb en ook geen ms2.
Ik gebruik een intellibox.

Wat ik wel mooi vind zijn de rijeigenschappen en de mogelijkheden van deze decoder , en deze heeft Piko voor mij heel goed benut.
Binnen verlichting schakelbaar , en schakelbare front of sluit verlichting.

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Er zit toch een ESU in of niet? Als je graag MFX wilt kun je altijd de decoder vervangen door een M4 plux  decoder van ESU.
Maar het is wel een mooi lokje en het ziet er ook degelijk uit.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2023

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 22 september 2017, 07:12:41
Er zit toch een ESU in of niet?


Recentelijk uitgelezen. Er zit een Uhlenbrock Plux 22.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Piko's NS2200
Zeer bijzonder..... Oude voorraad...

De sounddecoder is een Esu Loksound 4.0
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2023

offline
Re: Piko's NS2200
Niet zo bijzonder.


Het is geen sounddecoder die erin zit.  Volgens de gebruiksaanwijzing is het een Piko 56123.
Download je het Excel mapping schema van de 56123 van de PIKO site, dan staat er zelfs rechts onderin dat schema Uhlenbrock 76590.
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Helemaal correct , maar ik mag zeker niet klagen over deze huilenbroek , normaal vervang ik dat spul voor een ESU.
Maar dat is echt bij deze zeker niet nodig. De loc geeft een mooie curve bij de snelheidsmeting , die je normaal niet zo ziet bij andere decoders van dit merk.

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
nobody
gast

Re: Piko's NS2200
 @citaat Eens. In m'n Piko E93 zit een Uhlenbrock sounddecoder. Ze rijdt gewoon goed.
In tegenstelling tot m'n ervaringen met vroegere Uh* decoders.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Piko's NS2200
Het wordt steeds beter mannen. Roco in de aanbieding en de Piko decoder is prima. Nog wel deze vragen: hoe roep ik deze decoder aan op een MS2? Of kan ik ook gewoon de DC-variant nemen en die via de MS2 aanroepen?
Ik hoef geen expl. uit de ''Exclusive series NS2200'' Ik ga voor een NS 2200 zonder demper. Die heeft Roco ook maar ik las in een andere topic over de brosse kunststof kap dus ga ik nu voor een Piko. Hopenlijk stelt deze Piko 2297 mij niet teleur. Nu nog een leverancier van deze Piko 52681 H0 AC digitaal. Bijna ? 140 + vrzkstn kwam ik al tegen. Maar eerst nog de antwoorden op mijn twee vragen over de MS2 graag.
Dirk
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2023

offline
Re: Piko's NS2200
Dirk,
De plux 22 uit de niet sound versie is een DCC/MM decoder. Die meld zich niet automatisch aan op je MS2.
Gewoon loc handmatig invoeren met adres 3, en rijden maar !
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Piko's NS2200
Klopt Ben, die is niet voor de pukkeltjes. Het geschikt maken voor 3-rail doe je niet. Dat realiseerde ik mij ook toen ik het bericht had gepost, onderweg was en aldus geen rectificatie meer kon plaatsen.
Stom want het antwoord was al gegeven door Mark. Die DC-variant heeft andere wielflenzen en om het prijsverschil ga je niet ombouwen. Zeker niet met een veel duurdere decoder.

Alphons: waarom op adres 3? Daar rijdt nl. mijn oude BR 003, #3085 met een Fx-decoder.
Dirk
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2023

offline
Re: Piko's NS2200
@Dirk
Omdat 3 waarschijnlijk het standaardadres is van de decoder af fabriek.
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Vrijwel alle locs worden vanaf fabriek standaard op adres 3 uitgeleverd.
Dus een loc op adres 3 laten staan , gaat vroeg of laat problemen geven als je er even geen erg in hebt.
Ze gaan dan lekker allebei rijden , en dan maar hopen dat je het ziet gebeuren , anders hoor je het wel.....en dan is het  :-(

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Piko's NS2200
Niet verkeerd
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2010

wensmodel 52 8060 -7

offline
Re: Piko's NS2200
Zeker niet verkeerd. Dat Piko maar snel meerdere uitvoeringen maakt. Ik zag afgelopen zondag in Zuidbroek tijdens de NNTTM Modelspoorweekend een ROCO 2200 en 2400 (met Digitrax verlichting). De twee locs. zijn -vind- ik aardig aan de kleine kant. Het zal wellicht 1:87 zijn. De locs ogen veel kleiner. Ik weet een 2200 is 1:1 ook minder robust ogend dan een 1200, ik vind de 6400 MAK qua verhouding mooier. Ook in model.
Wordt wel flink sparen als de Piko heel mooi is uitgevoerd, uitstekend op K- en M- en C-rail loopt en er veel variatie in modellen komt. Hoorde al iemand zondag zeggen dat hij geen geld had voor een dure Piko terwijl hij wel meerdere ROCO´s had. Dat wordt flink door sparen O:-D
Dirk
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Voor de wisselstroom uitvoering Hier klikken

En voor de wisselstroom uitvoering met sound die er binnen kort aankomt  Hier klikken

Dus tja ze bennen wel mooi , en het rijden er mee is subliem.. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Maurits
gast

Re: Piko's NS2200
Hallo treinvrienden,

Inmiddels is de Piko NS2200 uit. Werkelijk een prachtige loc. Ik rijd ermee op 3 rail digitaal en ben zeer te spreken over de rij-eigenschappen (optrekken en afremmen gaat naar mijn mening veel natuurgetrouwer dan de MFX locs die ik van Marklin heb..... excuses wanneer ik nu zit te vloeken in de kerk :)) .

Vandaag de geluidsdecoder ingebouwd: komt neer op de aanwezige decoder vervangen door een decoder met geluid en een speaker inbouwen. Behoudens een heel voorzichtig soldeerwerkje bij het vastzetten van de draadjes van de speaker is het inbouwen vrij eenvoudig (ondanks dat ik daar ook nog geen ervaring mee had). Jammer is wel dat PIKO er geen inbouwinstructie bij doet. Maar ach, lang leve google en collega hobbyisten: https://gertvanvoorst.nl/treinproject_piko_2297.html

Het enige wat ik niet opgelost krijg is het kunnen activeren van de cabineverlichting. Ik werk met Mobile Station 2 (MS2) en heb daardoor (maar) 16 aanstuurbare functies op een Loc. Het cabinelicht zit na inbouw van de sounddecoder net een paar nummers verder. Weet iemand een manier om de volgorde van de functies aan te passen? In MS2 kan ik wel de symbolen van de functies aanpassen maar het kiezen/wijzigen van de 16 gewenste functies lijkt niet mogelijk. Wie van jullie heeft nog een idee?

Groeten,

Maurits

Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: Maurits op zaterdag 30 september 2017, 18:07:42
Hallo treinvrienden,

Inmiddels is de Piko NS2200 uit. Werkelijk een prachtige loc. Ik rijd ermee op 3 rail digitaal en ben zeer te spreken over de rij-eigenschappen (optrekken en afremmen gaat naar mijn mening veel natuurgetrouwer dan de MFX locs die ik van Marklin heb..... excuses wanneer ik nu zit te vloeken in de kerk :)) .
Maurits
Dit zijn instellingen die zelfs bij de goedkoopste Marklin FX decoder kunnen doen het staat los van MFX.
Ben het met Ben eens dat dit het makkelijkst gaat met een programmer omdat je CV's kunt veranderen en dan gelijk testen of het werkt.
Cab licht zit standaard op F20(MS2 gaat tot F15)alleen met een CS2 vanaf versie 4.2 kan wel of een DCC centrale dus bij gebruik van een MS2 zal je de cab verlichting aan een F functie van F15 of lager.
Maar wil je de functies volledig gebruiken zul je op zoek moeten gaan voor minimaal een CS2 of DCC centrale.
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Volgens mij lees je niet helemaal goed Mark.

Hij heeft het over zijn ervaring citaat: optrekken en afremmen gaat naar mijn mening veel natuurgetrouwer dan de MFX locs die ik van Marklin heb.
Hij heeft het dus over de rijeigenschappen optrekken en afremmen.
Hij heeft het dus niet over instellingen.

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Maurits
gast

Re: Piko's NS2200
Beste vrienden,

Inderdaad zoals Aliebengalie al terecht opmerkt heb ik het over mijn ervaring met de Piko NS2200. Maar hoe dan ook vind het enthousiasme om elkaar verder te helpen helemaal top.

Om dan nog maar wat ervaringen te delen. Het is mooi gedaan dat op het moment dat je bijvoorbeeld de handrem, de rem of de noodrem toepast (deze laatste met weer een prachtige uitloop voordat de trein tot stilstand komt), dat je deze eerst ook weer keurig moet uitschakelen voordat de Loc opnieuw in beweging wil komen. In geval van de toegepaste noodrem: schakel je deze uit dan trekt de loc automatisch weer mooi gelijkmatig op naar de snelheid van het moment dat je de rem activeerde. Kortom, de geluidsdecoder geeft naar mijn mening ook een hoop extra beleving voor de besturing.

Mvg, Maurits

Maurits

Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Helaas is me zakgeld op...... :D :D :D

Maar zeker zijn dat mooie toevoegingen.

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Citaat van: Aliebengalie op zondag 01 oktober 2017, 15:28:22
Volgens mij lees je niet helemaal goed Mark.

Hij heeft het over zijn ervaring citaat: optrekken en afremmen gaat naar mijn mening veel natuurgetrouwer dan de MFX locs die ik van Marklin heb.
Het optrekken en afremmen heeft alles te maken met instellingen het is een mening als je over de verschillen tussen merken praat maar waar over gesproken word is echt een instelling maar MFX is een protocol dat zegt verder niks of het een goede of slecht decoder is ;)
Ik heb zelf meerdere marklin loks waar geluid is gekoppeld aan het optrekken en afremmen uit eindelijk bepaal je zelf wat het beste bij jou baan past kwa instellingen.
Heb zelf trouwens de 2273 in voororder staan nu toch maar is gaan kijken naar een CS2 of hoger.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Ik hoop vandaag mijn 2200 te krijgen(verjaardags cadeautje)gelijk even de instellingen veranderen bedankt Ben voor het aanpassings lijstje :thumbup:
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Heb vandaag ook mijn Piko zijn eerste rondjes op de baan laten maken mijn eerste ervaring is dat die het niet leuk vind als je er een roco railcleaner achter hangt motor begint dan een hoog fluitend geluid te maken en loopt een beetje te bokken :(
Dus toen maar rondjes maken zonder en dat ging al een stuk beter,maar wat gebeurt er nu in mijn oog hoe zie ik de lok een duikvlucht maken naar de grond gelukkig op een stoffen tas die daar lag :eek:
Wat bleek nou er was een elastiekje op de rails terecht gekomen die de lok figuurlijk heeft gelanceerd schade een krom hekje en een krasje op het metalen frame :?
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Onbegrijpelijk.
Als je zie wat ik er af en toe achter hang , zonder problemen door me spiraal heen.
Dan moet je reiniger wel heel zwaar lopen lijkt me. En ik vermoed zelfs een beetje te zwaar.

Tja en hem daarna nog is lanceren......BRUUT...... :D
Maar zonde v/d schade , daar koop je ze niet voor.
Hopelijk straks toch meer tevreden.

Het is dat ik moet gaan uit dunnen , anders had ik hem zeker er graag nog een gezien bij zijn bruine zusje...... :D
Ondanks alles veel suc6.

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Heb ook de bruine komt later nog sound in en de geel/grijze komt ook nog.
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
Hoeveel kranten wijkjes loop je :help: :help: :help: :D :D :D

Mvg: Alex
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re: Piko's NS2200
Jij hebt er nog niet genoeg Lexxie :D :thumbup: Maar jij hebt nog wel een plekkie voor een geel grijze..... anders kom ik binnenkort wel ff langs heb je weer ruimte Hahahahaha !! ;)
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Geen maar heb wel eens beun werk en oude koperen kabels voordeel als je elektro monteur bent.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Ben ik nou de enige die problemen heeft met die Uhlenbrock decoder in de 2342?

Vandaag eindelijk de tijd gevonden om met dat ding aan de gang te gaan en om te beginnen lees ik dan de CV's zoals het ding uit de doos komt eerst uit. Hij had al even een klein stukje gereden op standaard #3, dus CV1 is 3.
Uitlezen...CV1 is 0  8o
Verder het rijtje afgegaan (CV 2 t/m 8 ) en ik krijg de meest waanzinnige waardes en wat nog gekker is, bij nogmaals uitlezen weer andere....
Dan CV 52 t/m 56: respectievelijk 0, 16, 4, 0, 20  :?

BTW Ik rijdt de lok op DCC, 28 stappen.

Overigens lees ik uit met de IB IR uit dezelfde stal als de decoder, dus zouden die elkaar moeten begrijpen op z'n minst.

Toen de stoute schoenen aangetrokken en CV1 geprogrammeerd op 74 wat de bedoeling is. Proberen en ja, de lok rijdt als ik de IB op 74 zet.
Dan weer CV1 uitlezen en ja hoor: 74!  :thumbup:
Voor de zekerheid nog een keer uitlezen: 0..... nog een keer dan: 10
Het hele rijtje t/m 8 nog eens uitgelezen en krijg weer allemaal waardes anders dan de eerste keer.
Slechts 1 keer CV1 = 74 gezien (wat klopt) en 1 keer CV8 = 85 (=Uhlenbrock) gezien. Dat zijn CV's die ik zeker weet.
Hij rijdt op 74 en het boekje zegt dat het een Uhlenbrock is.
Verder op alle CV's dus de meest onwaarschijnlijk waardes. Bijvoorbeeld CV5 achter elkaar: 0, 28, 12, 24 en CV6 achter elkaar 7, 0, 14, 1

Daarna het virtueel nummer op 2342 gezet en ook daar rijdt de lok goed op.

Kennelijk gaat programmeren goed en uitlezen niet dacht ik, dus begonnen aan de reeks CV's die moeten wijzigen om de functies tussen F1 en F8 te krijgen (volgens de hier al eerder geposte lijst van Scale Trading)
Alle CV's ingegeven en resultaat.....niets komma nul. Nog steeds de seinen op F0 en uitschakelen van de sluitseinen op F7 en F8. Er is dus niets veranderd.

NU had ik het idee dat de snelheid niet eens zo gek was en om te kijken of ik iets zou willen doen aan CV 5 en 6 (niet dat het lukt overigens) om de snelheid aan te passen. Bij voorkeur stel ik de zaak in dat de lok op stap 28 ca. 80 km/u loopt.

Hieronder het resultaat van de ijking in Koploper. Het kan er mee door, maar normaliter zou ik e.a. nog gaan veranderen.

Dus nu terug naar mijn vraag: zijn er meer mensen met dergelijke ervaringen met de Uhlenbrock decoder?
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Die decoder heeft zo zijn kuren gister even weer gereden nadat de baan uit elkaar was geweest voor een aanpassing maar na een spanningsonderbreking begon het licht te knipperen tussen front en sluitseinen en toen ging die er als een sneltrein vandoor,dus die Uhlenbrock gaat eruit en een ESU met sound erin.

Edit Fred: naam van decoder gecorrigeerd om de post leesbaar te maken.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Ik heb hem al een paar weken liggen, maar vandaag eens uitgeprobeerd, en:
Jawel, ook hier komt er onzin uit de decoder.
Als je om te beginnen CV1 een aantal malen leest, wil je toch iedere keer 3 terug lezen, maar dat doet ie dus niet, er komen random getallen uit.
Programmeren lukt ook van géén kant.
(Ik gebruik een CS1R)

Verder is de decoder ook al een keer op tilt geweest, de loc bleef stil staan en de verlichting was gewoon aan.
Dit gebeurde 10 minuten na dat ie uit z´n doos kwam.
Ik dacht al dat ook deze decoder kaduuk was, maar na een tijdje spanningsloos te zijn geweest, was dit probleem weer weg.

Dan de sleper: daar heb ik maar één woord voor, maar dat mag ik niet gebruiken op dit forum  :P

Men heeft 1 ledje vergeten te plaatsen, maar verder ziet ie er gelikt uit !
Ook deze loc krijgt hier een Märklinsleper en een ESU-decoder; ik ga nog niet meer eens proberen met die Uhlenbrock; die gaat gewoon bij het oud vuil.

Let wel: Gezien de prijs van die dingen is het toch een prima aanschaf !

Edit Fred: naam van decoder gecorrigeerd om de post leesbaar te maken.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2014

offline
Re: Piko's NS2200
Heb eigenlijk nog geen problemen met de sleper.
Re: Piko's NS2200
Lid sinds: 2008

offline
Re: Piko's NS2200
Ik ook niet eigenlijk...geluidsloos, al is dat moeilijk te constateren omdat het ding ook een zoemtoon maakt.
Bij normale rij-snelheid hoor je die niet echt, maar bij langzaam rijden wel. Het geluid zou in een VIRM niet misstaan  :D

Bij de Piko ACTS 7105 heb ik destijds de Uhlenbrock ook vervangen door een ESU maar kreeg elders de tip eens te proberen te programmeren in de Uhlenbrock-mode i.p.v. DCC. dat wil ik vanavond eens proberen. Kijken of dat wat doet.
Re: Piko's NS2200
Aliebengalie
gast

Re: Piko's NS2200
De mijne (bruine versie) hoor je echt niet.
En daar komt echt niemand aan die cv instellingen,dat ding rijd echt helemaal TOP.

Als het je irriteert , ga je toch terug als dat mogelijk is tenminste.
Die oude decoder hoor je het wel , en bij gebruik van een ESU ook niet meer , maar echt hier komt gewoon geen ESU in.
Loc rijd echt helemaal zoals het hoort . trekt gelijdelijk op en remt ook gelijdelijk , en dat alles nagenoeg zonder bij geluiden.

Kijk desnoods is bij een ander die hem ook heeft , kan je kijken en luisteren naar het verschil.
En kan je kijken wat je er ev aan moet en kan doen.

Suc6 gewenst.

Mvg: Alex