In de afgelopen week mijn plan V ontvangen. Zo blij als een kind het treinstel uitgepakt en op de baan gezet en volgens advies in laten rijden.
Een mooi model met toch een paar puntjes van kritiek:
- er ontbreekt de mogelijkheid tot tonen van een rangeersein
- cabineverlichting zou toch ook redelijk eenvoudig gerealiseerd kunnen worden
- verticaal streepje zichtbaar op de neus
- de voorzijde van koppelingen staan niet mooi verticaal
Maar de grootste kritiek: het treinstel blijft op kruipsnelheid hangen op driewegwissel, kruiswissel en een enkel gewoon wissel
Er blijkt maar 1 draaistel aangedreven te worden en op slechts 1 as zitten wielen met een antislipbandje.
Ik dacht dit te kunnen verbeteren door een wiel zonder, te wisselen met een wiel met antislipband. Kortom één antislipband op elke as van het motordraaistel. Helaas bleek dit niet te helpen.
Daarna ben ik de afstand gaan meten tussen de metalen strips in het wissel en de kop van de rail: 1,6 mm
De flenshoogte bleek 1,8 mm te zijn. Hierdoor raakt de antislipband de rail niet meer!
Oplossing: Na de flens afgedraaid te hebben tot 1,5 mm kruipt het stel moeiteloos over de verschillende wissels
Voor een model met een adviesprijs van ruim 500€ had ik dit niet verwacht!