Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking 3-rail modellen ander fabrikaat
| | |-+  Esu 31030
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Esu 31030  (gelezen 615 keer)

Har

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Esu 31030
« Gepost op: maandag 23 november 2020, 13:46:38 »

Waarde spoorvrienden,

Ik over weeg de ESU 31030 aan te schaffen. Heeft iemand daar ervaring mee? Of anders met ESU locs in het algemeen.

Er zitten veel features op. Tegelijkertijd lijkt me dat ook kwetsbaar.

Mvg Harry
« Laatst bewerkt op: maandag 23 november 2020, 15:30:57 door Har »
Gelogd
Met vriendelijke groet Harry

1211

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
    • henk'swebpagina's
Re: Esu 31030
« Reactie #1 Gepost op: maandag 23 november 2020, 16:15:05 »

Beste Harry,

Ik heb de 3102, de rode versie van de 151 serie. Al zo.n jaar of twee rijdt hij zijn rondjes op C-rails Märklin, er zijn geen problemen mee met het rijden over wissels, en prachtig als hij remt, dan zie je het "vonken" bij de wielen. ook de vele functies doen het prima.

Met groet, Henk
Gelogd

Degeluidsman

  • Forum Moderator
  • *****
  • Online Online
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: Esu 31030
« Reactie #2 Gepost op: maandag 23 november 2020, 17:44:02 »

Ik heb al jaren deze loc in mijn bezit en nog geen dag spijt van gehad.


Mvg,

Peter Degeluidsman

ACTS.zuid

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Esu 31030
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 10:04:26 »

Ik heb er zelf geen maar heb veel ervaring met de binnenkant van andermans exemplaren w.o. deze.....



.....en deze......



.....en deze.......



Gr, Ben. ;)
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Esu 31030
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 11:29:44 »

Ik over weeg de ESU 31030 aan te schaffen. Heeft iemand daar ervaring mee? Of anders met ESU locs in het algemeen.

Zie posts van mij vanaf hier.

Er zitten veel features op. Tegelijkertijd lijkt me dat ook kwetsbaar.

Ook de 31030 staat inmiddels terzijde. Defecte panto's . Ik kan ze (duur) laten repareren (geen garantie meer) maar dat is voor mij geen alternatief. De "ESU-lokomotieven-lol" is er bij mij al lang af. Hier komen geen ESU loks meer op de baan.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

(3railforum lid van 2007-2015, 2016-heden)

ACTS.zuid

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Esu 31030
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 12:58:58 »

 @citaat Ik lees dit Hans.......


.........vanwege slechte rijeigenschappen op K-rail en dan met name op wissels en defecten. Sommigen zijn inmiddels te oud om nog garantie aanspraken te kunnen maken en reparatie is mij te duur.


..... en wat betreft de rij eigenschappen op K-rail kan ik je zeggen dat dat simpel op te lossen is door de afstand tussen wielen aan te passen naar 3Rail norm: 13,8 - 14mm. Dat is prima zelf uit te voeren. Esu werkt met een tussenmaat waardoor een lok op zowel 2 als 3rail is in te zetten. Dat vind ik niet zo'n geweldige keus maar dat terzijde.

Verder heeft Esu een uitstekende onderdelenservice dus daarom hoef je het ook niet te laten. En wie een schroevendraaier kan hanteren haalt zo'n lok uiteen.

Gr, Ben.
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Esu 31030
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 13:48:16 »

 @citaat Zeer bedankt voor je reactie, Ben  :thumbup:

Nu ik inmiddels heel veel meer vrijetijd heb gekregen ga ik die ESU-loks uit de mottenballen halen en jouw tip wat de wielafstand betreft uitvoeren en kijken of dat (hopelijk) wat oplevert. Optisch blijven het natuurlijk prachtige loks!

Wat het repareren van de panto's van de Br 151 betreft begreep ik tot nu toe dat dat een zeer complex karwei is dat uitsluitend door ESU zelf gedaan kan worden....

Maar ik kan me vergissen. Ik ga er nog is naar kijken.

Nogmaals bedankt voor de tips!
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

(3railforum lid van 2007-2015, 2016-heden)

huub

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Esu 31030
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 17:54:48 »

Ik heb een Class 77 van ESU, de 31051.
Buiten te weinig trekkracht heb ik er geen problemen mee.
Dus een E94 aangeschaft, de ESU 31122.
Daar heb ik dus behoorlijk spijt van.......

Na een rondje op een ovaal baantje ging hij steeds slechter rijden en gaf het toen helemaal op.
Teruggestuurd naar Lippe, die het ding naar ESU opstuurde.
Bij terug ontvangen de loc weer op het ovaaltje gezet.
Het ding reed weer, maar niet erg lang.
Toen heb ik hem zelf maar geopend en constateerde dat de cardankoppeling tussen de twee motoren alweer uit elkaar lag.
Met veel gepiel heb ik de boel weer rijdend gekregen en de loc weer in elkaar geschroefd.
Hierbij viel het volgende op: drie van de vier grijpstangen gingen mooi in een daarvoor bestemd gaatje op de kap.
De vierde stang kreeg ik maar niet in het gaatje.
Een grote loep erbij (ik ben ook al 64 jaar oud...) en toen zag ik dat er helemaal geen gaatje was om de stang door te steken.

Het lijkt er op dat de cardanverbinding uit elkaar valt als de loc een te krappe bocht moet rijden.
Kortom, ik heb het ding weer in zijn doos gepakt en ergens opgeslagen.
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Esu 31030
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 19:17:22 »

Kortom, ik heb het ding weer in zijn doos gepakt en ergens opgeslagen.

Zo verging het mij twee jaar geleden met 5 (ja , je leest het goed: VIJF) vrij prijzige ESU lokomotieven. Met nummer 6 (jouw Class 77) was ik gelukkig nog op tijd. Die hebben ze terug genomen en netjes aan mij gecrediteerd!

De resterende 5: storingen van allerlei aard. Door tips van Ben heb ik ze vanmiddag allemaal weer tevoorschijn gehaald en eerst maar is op de rollenbank gezet en aangesloten op de ESU Lokprogrammer.

Na twee jaar komen de gedachten weer boven waarom ik die zooi terzijde heb gesteld. Twee van de vijf lijken het nog goed te doen dus daar ga ik conform Ben zijn advies mee aan de slag. (Wielafstand) en zijn wellicht alsnog "te redden". Er zijn wel wat "dingetjes" die ik daaraan vanmiddag ontdekte. de 220 stopt er mee naarmate hij harder gaat rijden bij aanstaand geluid. De 245 wordt niet door de ESU Lokprogrammer herkent maar WEL door de ECoS op de baan..... dus ja. Het blijft twijfelachtig allemaal.

Over de problemen met 2x Br 151 en 1x Br 215 wil ik het nu niet hebben... Die heb maar meteen weer in de doos gestopt en weggelegd.
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

(3railforum lid van 2007-2015, 2016-heden)

ACTS.zuid

  • Vaste Gast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2020
Re: Esu 31030
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 19:26:48 »


de 220 stopt er mee naarmate hij harder gaat rijden bij aanstaand geluid.


Als dat op de LokProgrammer is: die kan NIET het vermogen leveren voor een zware rijdende lok met geluid aan. Een LokProgrammer is om te programmeren, niet om mee te rijden. ;)

Gr, Ben.
Gelogd

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Esu 31030
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 24 november 2020, 20:04:40 »

 @citaat Oké.

Maar die mogelijkheid wordt wel geboden middels de “fuhrerstand” je kunt daar zelfs het aantal rijstappen kiezen.

Afgelopen week bouwde ik een oude Märklin om naar digitaal met ESU Lopi 5. Geweldig gelukt. Testen op de rollenbank met rijden geen probleem. Zonder geluid weliswaar.

Daar zit ‘m dus de kneep. Of of dus en niet en en.

Bedankt weer!

Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

(3railforum lid van 2007-2015, 2016-heden)

Har

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Esu 31030
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 26 november 2020, 13:43:00 »


Oef mannen... Behalve een aantal positieve waarderingen lees ik hier toch erg veel waarschuwingen..

Ik was bijna zover er één te halen, maar nu zie ik toch geen heil in 400 euries in een bult frustraties stoppen..

Nb ik rij met m-rail  met een gevoel van nostalgie en veel plezier. Ik heb een bonte verzameling merken 3 railers:  Marklin, Roco, Hag, Piko en lilliput. Geen van deze merken laat het afweten op M rail. Soms (zoals Ben al zegt) ff de wieltjes een beetje aanpassen. Maar door deze waarschuwingen twijfel ik toch over ESU..


Gelogd
Met vriendelijke groet Harry

Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.044 seconden met 24 queries.