Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Piepende/knarsende slepers over K-rail puko's

Gestart door Kappa woensdag 22 maart 2017, 23:08:57

Re: Piepende/knarsende slepers over K-rail puko's
Dag allemaal,

Hier mijn goedkope en zeer effectieve tip om de puko's van de middenrail *snel* weer storingsvrij te maken:
Koop een kleine wedsteen/slijpsteen met een fijne grid!
Ga hiermee in langsrichting over de puko's en maak de baan vervolgens schoon met een stofzuiger.
De wedsteen/slijpsteen kun je schoon maken met een fatsoenlijke ontvetter bijvoorbeeld remreiniger.
Ik plaatst zometeen een foto van de wedsteen:)

Groetjes,

Jozef

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Jozef op zondag 31 maart 2024, 13:51:08Koop een kleine wedsteen
Helpt die wedsteen dan ook bij de toto?
Hier de foto:
Dag allemaal, en dag Henk/Lobomotion69

Citaat van Henk: "Helpt die wedsteen dan ook bij de toto?"

Euh... Henk/Lobomotion69 Voor jou heb ik óók een tip: Laat de drank staan tot later op de avond;)

Groetjes,

Jozef

graag een glaasje wijn

gewoon een wagonnetje met sleper en superfijn schuurpapier eronder.Houd de pukos netjes proper zonder slijtage.Zoals bv : https://www.lokschuppen-dominik.de/Spur%20H0/Lok%20Umbau/Mittelleiterreinigung/Seite.htm
;
Dag allemaal en dag bellejt,

Ik neem aan dat je het op jou baan hebt opgelost zoals jij hierboven voorstelt?
Dan heb je wellicht ook een foto van jou "slijpwagentje"?

Mogen wij die foto zien?

Groetjes,

Jozef

graag een glaasje wijn

geen foto want alles ligt klaar om te bouwen maar lig al 3 jaar stil met de hobby.Heb hier wel ergens zo 1 wagonnetje liggen maar geen foto er van.Heb er wel eentje waar ik een sleper heb onder gemonteerd voor sluitlichten en dat is idem behalve dat je op de sleper superfijn (korrel 1200) schuurpapiertje kleeft

samen staan we sterker

Leuke tip!
Maar schuren is uit den boze,
want dan is het gauw gedaan met je puko's...
Een slijpwagentje met een schuurpapier eronder is heel normaal. Ooit ook toegepast voor een Märklin-baan in opbouw. Volgens mij met een houtje of zo om de boel op de puko's te krijgen. Een uurtje of wat laten rondrijden en de boel reed weer goed. Goed, het toch vreemd voor degenen die altijd roepen dat je bij Märklin niet hoeft te poetsen. Dat poetsen alleen voor 2-rail is. Dat is altijd eigenlijk al een fabeltje geweest en dat blijft iedere keer door de Märklinfanboys terugkomen.

graag een glaasje wijn

#58 : papier korrel 1200 is nauwelijks wat weghalen hoor.Zelfs veel fijner dan een gom.Meestal moet je wel wat zoeken om het te vinden
Dag allemaal en dag ronaldk,

Citaat van ronaldk: "Goed, het toch vreemd voor degenen die altijd roepen dat je bij Märklin niet hoeft te poetsen. Dat poetsen alleen voor 2-rail is. Dat is altijd eigenlijk al een fabeltje geweest en dat blijft iedere keer door de Märklinfanboys terugkomen."

Andere forums even buiten beschouwing gehouden...
Wáár op dit forum heb jij gelezen dat 3-rail niet gepoetst hoeft te worden? Ik ben reuze benieuwd:)

Groetjes,

Jozef
@Jozef Ik ben niet zo benieuwd. Zelf onderzoeken is ook een groot goed. Gewoon het forum volgen en je komt het vast wel weer tegen. Märklin is hier heilig. Daar mag je niet te veel aan komen. De kwaliteit (zowel technisch, materialen, uiterlijk) is niet veel beter of minder dan die van andere grotere leveranciers. Kleine fabrikanten leveren meestal in een ander prijssegment die voor velen hier buiten het gewenste uitgaven patroon liggen. Daar kan je wel wat aan kwaliteit missen. Al is dat ook niet altijd gezegd. Het is en blijft hobby speelgoed. Sommige mensen doen daar iets te spastisch over. Het is geen leven of dood materiaal.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Citaat van: ronaldk op zondag 31 maart 2024, 15:23:22Goed, het toch vreemd voor degenen die altijd roepen dat je bij Märklin niet hoeft te poetsen. Dat poetsen alleen voor 2-rail is.
Geen idee waar dit fabeltje vandaan komt Ronald, want ik moet ook regelmatig poetsen hoor, inclusief de wielen. ;)
Ik denk wel dat regelmatig rijden de puko's schoon "slijpt", maar rail blijft gewoon vies worden en voor de ATF methode ben ik een beetje huiverig voor, vooral op de langere termijn.
Forum Moderator

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

Heren ik heb even de bezem er door gehaald, graag ontopic blijven aub.

Klein Jünkerath

@citaat  @citaat Een drupje ATF op de sleper werkt prima om de puko's (als ze eenmaal schoon zijn) weer een tijdje te beschermen tegen oxidatie.
Op de rails raad ik niet meer aan, dat is op langere of kortere termijn funest voor de antislipbandjes.

Groet, Paul