Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

BR216 op hol

Gestart door Theootjuh dinsdag 21 maart 2017, 18:12:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
BR216 op hol
Theootjuh
gast

BR216 op hol
Hallo allemaal,

Ik heb een tweedehands locje gekocht via marktplaats, maar heb er een probleempje mee. Zodra ik het locje op het spoor zet, gaat ie er vol gas vandoor. Waarschijnlijk stond dit locje eerst in analoge stand. Nu heb ik met de dipswitch al wat digitale adresjes geprobeerd, maar ook dan gaat ie er vandoor. De verlichting brand niet en ik kan m alleen maar stoppen met de stopknop op m'n ms3.
Ik heb al gezocht en ik kan niks vinden over dit specifieke probleem. Wel over analoge locs op digitale banen. Ik hoop dat iemand me kan helpen of misschien weet iemand een reparateur in de omgeving van Groningen.

Groetjes
Re: BR216 op hol
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: BR216 op hol
Deze decoder luistert alleen op MM1 protocol...

Dat schijnt de MS 2 ( 3?) niet uit te zenden...
Re: BR216 op hol
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: BR216 op hol
Ook met de MS3 moet deze lok kunnen rijden ondanks de antieke decoder. Probeer de dipswitches eens een paar maal heen en weer te bewegen. Kies daarna een simpel adres met 1 switch op ON en voer dat adres handmatig op de MS3 in.

Dan moet het in principe lukken.
Re: BR216 op hol
Theootjuh
gast

Re: BR216 op hol
Dank je wel voor jullie reacties.
Ik heb geprobeerd om hem handmatig in te stellen en heb alle switches even op en neer bewogen. Helaas werkt dit niet. Zou ik er dan een andere decoder in moeten (laten) zetten?
Re: BR216 op hol
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re: BR216 op hol
Zitten de rode en bruine draad goed aan de rails?
Draai anders deze eens om...
Re: BR216 op hol
Theootjuh
gast

Re: BR216 op hol
De draden zitten goed. M'n andere loc is wel te besturen en bij de wagons brand de verlichting continu. Bij het probleemlocje brand de verlichting helemaal niet. Dat deed het alleen bij het programeren even. Daarna sloeg ie op hol zonder verlichting.
Re: BR216 op hol
Ben den Hollander
gast

Re: BR216 op hol
Citaat van: Theootjuh op dinsdag 21 maart 2017, 19:25:24

Bij het probleemlocje brand de verlichting helemaal niet. Dat deed het alleen bij het programeren even.


Wat bedoel je daar mee, er valt toch niets te programmeren?

Gr, Ben.
Re: BR216 op hol
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR216 op hol
De loc is niet voor niets te koop aangeboden denk ik dan maar.
Als de loc met dit type decoder er als een haas vandoor gaat, dan is de decoder overleden. Alle handelingen en adviezen ten spijt, dat zal allemaal niet helpen.
Stil in een hoekje gaan zitten en uithuilen, en er een andere decoder in (laten) zetten.

Groetjes
Re: BR216 op hol
Theootjuh
gast

Re: BR216 op hol
Toen ik het locje voor het eerst op de baan zette en de ms3 hem heb laten herkennen, leek het alsof ie geprogrammeerd werd. Lampjes voor aan, lampjes achter aan, en toen ging ie er vandoor.
Re: BR216 op hol
Theootjuh
gast

Re: BR216 op hol
Ik wil toch leren om zelf locjes om te bouwen, dus misschien is dit wel een goed moment daarvoor. Iemand nog tips?
Moet ik alleen de decoder vervangen of kan ik beter het motortje ook meteen vervangen? Welke decoder/motortje kan ik hiervoor het beste gebruiken?
Re: BR216 op hol
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR216 op hol
Het gaat hier wss om de 3674 die precies 30 jaar geleden werd geproduceerd.
Programmeren was toen nog toekomst muziek. ;)
Je kunt de lok eens analoog testen en eventueel op een oude 6020, of 6021 proberen.

Re: BR216 op hol
Theootjuh
gast

Re: BR216 op hol
Volgens de verpakking is dit de 3074. Maar weet niet zeker of dit de ovp is. Op een analoog baantje, reageert ie wel normaal, alleen zonder verlichting.
Re: BR216 op hol
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: BR216 op hol
Als de loc het nummer 216 090-1 heeft is het de 3074.
Deze loc heb ik ook alleen deze is nog analoog.
Re: BR216 op hol
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: BR216 op hol
Deze 6080 decoder is zoals Ad al zei niet programmeerbaar.
Bij analoog gebruik wordt dit automatisch herkend en zal de decoder ook netjes reageren, de verlichting werkt hierbij inderdaad niet.
Als hij analoog goed rijdt zal die het digitaal ook moeten doen, hij is wel polariteitsgevoelig.
Re: BR216 op hol
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: BR216 op hol
Citaat van: Wilfried op dinsdag 21 maart 2017, 21:13:02
Als de loc het nummer 216 090-1 heeft is het de 3074.
Deze loc heb ik ook alleen deze is nog analoog.
Er is volgens Helmut Kern ook een 3674 uitgebracht met nummer 216 090-1.
Maar het is natuurlijk goed mogelijk dat de decoder later is ingebouwd.
Re: BR216 op hol
Theootjuh
gast

Re: BR216 op hol
Het locje heeft idd het nummer 216 090-1. Ik beschik helaas niet over een 6020 of 6021. Dus dit kan ik helaas niet testen.
Re: BR216 op hol
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR216 op hol
Loc heeft een Moterola I C80 decoder, (en wel van de 2e generatie) deze decoder wenst te worden aangestuurd met een Moterola signaal. Daarnaast dient bij deze loc ECHT de rode draad aan de middenpuntcontacten te worden aangesloten. De decoder is nl polariteitsgevoelig.

3074.1 => 216 090-1 (van 1975-1977)
3074.2 => 216 090-1; verhoogte greep onder cabine nr aanduiding links is weggelaten. (van 1978-1991)
3074.3 => 216 188-3; dak bruingrijs.

3674.1 => 216 127-1; (van 1985-1986)
3674.1 => 216 090-1; (van 1987-1992)

Je hebt een 3674.2 in de doos van een 3074.
Haal nog eens flink wat keren de dipswitches heen en weer en stel een adres in met weinig "maak-contacten".
Loc zou het moeten doen. (je kan 'm ook in de database opzoeken onder 3674, en het adres aanpassen)
Succes!

m.v.g.
Marcel
(die ze beide heeft)
Re: BR216 op hol
Lid sinds: 2006

offline
Re: BR216 op hol
Mannen daar gaat het toch helemaal niet om. De decoder werkt niet, in wat voor uitvoeringen de loc allemaal is uitgebracht en wanneer is toch helemaal niet aan de orde.

En ja dit was ooit een analoge loc waar ooit door iemand een decoder in is gezet.
De decoder ziet nu de spanning die op de rails staat als een analoge spanning en gaat er als een speer vandoor, hoe dat komt, waarschijnlijk door een defect in de decoder, die herkent zijn digitale signaal niet meer.
Om de loc te programmeren, zet je de dipswitch in de juiste standen.
Op je MS3 kies je dan het decoderadres wat je hebt ingesteld in het Motorola format.
Als alles werkt zal hij dan reageren, gaat hij er nog steeds als een speer vandoor dan uithuilen, en een andere decoder monteren.
Het adres van de decoder op de foto is adres 78.

Groetjes
Re: BR216 op hol
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: BR216 op hol
 :thumbup: De enige juiste reactie. Nog een aanvullende opmerking: in de beginjaren van M* digitaal waren de 6080 en 6081 decoders zo kwetsbaar dat ze bij wijze van spreken al kapot gingen als je er naar keek. Gelukkig zijn de huidige decoders een stuk robuuster.
Re: BR216 op hol
Theootjuh
gast

Re: BR216 op hol
Iedereen bedankt voor jullie reacties. Ik heb alles geprobeerd wat jullie gezegd hebben. Helaas helpt het allemaal niet. Ik heb idd ook nog adres 78 ingevoerd, maar dat werkt ook niet. Denk dat de decoder stuk is.
Wat is nu het beste? Alleen de decoder vervangen? Of meteen ook de motor?
Welke decoder/motor kan ik het beste nemen voor dit model en is een beetje makkelijk te installeren voor een beginner?
Re: BR216 op hol
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: BR216 op hol
Of een ESU magneet met ESU decoder.
Re: BR216 op hol
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: BR216 op hol
Een voordelige efficiente optie is een Esu magneet kopen en proberen een decoder uit de 60760 te bemachtigen.

Simpel maar goed te doen in deze lok.

Anders is een Tams LD-W type mogelijk. Dan hoeft de motor niet te worden omgebouwd.
Of een oude 6603 Delta inbouwen. Robust, maar geen fijngevoelige geregelde decoder.

John
Re: BR216 op hol
Ben den Hollander
gast

Re: BR216 op hol
Je zal maar een vraag hebben op dit forum, krijg je deze eensluidende antwoorden.  :D 

Citeer

Het beste is ombouwen motor en marklin of esu decoder


Citeer

.......een uhlenbrock 76200 decoder


Citeer

een ESU magneet met ESU decoder.


Citeer

.......een decoder uit de 60760


Citeer

.....een Tams LD-W type


Citeer

......een oude 6603 Delta inbouwen


Iemand nog? ;)

Gr, Ben.
Re: BR216 op hol
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR216 op hol
Hoi Theo,

Je kan ook aan de workshop van Harald en mij deelnemen, en dan ben je echt niet de enigste beginner, maar met zijn achten zijn we dan maximaal.

Het zaaltje ervoor huren is helaas niet gratis, en ook de spullen die je nodig hebt voor je lok, decoder en eventueel een vijfpolige motorombouw of alleen de magneet en decoder.
Zei het wel dat als je alleen de Esu magneet wil toepassen de motor driepolig blijft, de vijfpolige heeft een wat soepelere loop ten op zichten van de driepolige.

Bij de 60944 zitten alle benodigdheden voor een motorombouw, alleen de decoder is dan nog benodigd en dat mag een Esu of een Märklin decoder zijn.
Stel je het automatische aanmelden op prijs dan zou ik zeker naar een M4 (van Esu) of een mLD3 kijken.

Een decoder met sound is natuurlijk mogelijk, maar het moet ook in het budget passen, daar geluidsdecoders alleen al rond de 100 euro schommelen, dus zonder motorombouwset die in prijs variëren tussen de 26 en 30 euro.

Let wel er is niks verplicht, het is maar een tip, en snap heus dat je als beginner in de digitale techniek niet alles kent.
Daarom zijn we ook die workshop gestart, om mensen over die drempel heen te helpen, wat een ombouw vaak in de weg ligt.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR216 op hol
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: BR216 op hol
.......een decoder uit de 60760
(Een voordelige efficiente optie is een Esu magneet kopen en proberen een decoder uit de 60760 te bemachtigen  :thumbdown:

Dit is geen oplossing en leidt tot een teleurstelling.

Een decoder uit de 60760 kan alleen samen met een 5-polige motor.
Anders rijdt de trein met horten en stoten

M.v.g.
Marcel

PS.  Je geeft aan met K-rail te rijden.
Er zit niet toevallig nog een condensator in de aansluitrail?
Re: BR216 op hol
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: BR216 op hol
Beste Ben,

Nee hoor, dat laat ik aan de deskundigen over en aan de deskundige in mijn winkel (toch een heel klein adviesje.....)

Groet, Anne W
Re: BR216 op hol
Theootjuh
gast

Re: BR216 op hol
Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken. Maar idd is het behoorlijk wat info. En met mijn autisme is dit misschien een beetje te veel info. Zo'n workshop lijkt mij eerlijk gezegd wel wat. Waar wordt zoiets gehouden? Ik denk dat ik sowieso voor de 60944 ga met een Esu decoder. Maar ben het nog aan het uitpluizen. Geluid vind ik nog niet zo belangrijk. Als ie eerst maar weer normaal rijdt, vind ik al mooi genoeg.
Re: BR216 op hol
Theootjuh
gast

Re: BR216 op hol
Oh, en ik gebruik aansluitrail zonder condensator.
Re: BR216 op hol
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: BR216 op hol
Hoi Theo,

We houden dit in Utrecht, en als je mee wilt doen dan is dat motorsetje en je decoder voldoende, maar ook de workshop zelf kost nog iets, dat kan via de mail worden medegedeeld.

klikje doen en lezen maar

Ook even aanmelden in het topic en via persoonlijk bericht zodat je op de lijst gezet kan worden.

Dat checken Harald en ik regelmatig, zodat we niemand overslaan of vergeten in te lichten.

We doen het geven van deze workshop met zijn tweeën, en ik hoorde van de cursisten dat dit wel een fijne werking heeft, dus dat houden we ook zo.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: BR216 op hol
Ben den Hollander
gast

Re: BR216 op hol
Citaat van: robbie103 op woensdag 22 maart 2017, 21:24:23

Waar blijf jij met een zimo  >:-D


Je mist de boodschap.......