Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 15 december 2020, 22:18:17
...
Wat mij wel aan het denken zet is het meten over de buffers en/of de koppelingen.
Wat je zou kunnen doen is de lengte over de buffers plus de lengte van een koppeling erbij nemen.
De koppelingen schuiven in elkaar dus een gedeelte valt weer af.

Zie mijn opmerking hierboven: 'Bij kortkoppelingen komt er 0,2cm per wagon bij en bij de 'oude' koppeling 0,4 cm per wagon.' (en dat geldt ook voor een loc). Dit heb ik overigens proefondervindelijk vastgesteld door eerst de wagons en loc in iTrain in te voeren met de over de buffers gemeten lengte (dan krijg je ook de lengte van de samengestelde trein) en dan de werkelijke lengte op de baan te meten. Het verschil 'verdeel' je over het aantal wagons + loc en dan pas je in iTrain per loc/wagon de lengte aan. En voor de puristen: voor de voorste loc en de achterste wagon zou de helft van de correctie voldoende zijn. Omdat je echter niet weet waar betreffende loc/wagon in een samengestelde trein terecht kan komen heb ik toch de volledige correctie toegepast. Op die 0,1/0,2 cm per trein komt het ook niet aan...

Gr,
Rob.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Ik gebruik automatische lengtemeting bij koploper.
Als de trein door een lichtsluis rijdt meet koploper de lengte van de trein en past deze automatisch aan.

Enige wat ik zelf met de hand opmeet is de lengte van de lok.

Maar het is wel een mooi gemaakt hulpmiddel. Erg handig.

Groeten Sander
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Nog even terug komen op mijn verhaal van afgelopen dinsdag:
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 15 december 2020, 22:18:17
Wat mij wel aan het denken zet is het meten over de buffers en/of de koppelingen.
Wat je zou kunnen doen is de lengte over de buffers plus de lengte van een koppeling erbij nemen.
De koppelingen schuiven in elkaar dus een gedeelte valt weer af.

Ik heb een foto van een willekeurige wagon toegevoegd en je zou dan daar waar de rode pijl staat kunnen beginnen met meten.
Als je een sleep wagons/rijtuigen hebt zullen ze elkaar bij de punt van de rode pijl raken en dan heb je volgens mij een betrouwbare lengte van je sleep wagons/rijtuigen.

Freddy zou zij meet apparaat kunnen aanpassen door in het midden een stop te fabriceren die dan net onder de beugel komt.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
 @citaat Het millimetergeneuk (want dat is het) doet er helemaal niet toe, het is onzin. Treinlengtes variëren bij trekken of duwen en op recht spoor versus in bogen door het kortkoppel mechanisme.

Gr, Ben.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Reken op ongeveer 5 mm per wagen (verschil tussen trekken en duwen) met de oude Märklin beugelkoppelingen.
De minste speling hebben (mijn inziens) de kortkoppelingen van Fleischmann en Roco.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 19 december 2020, 09:30:33
@citaat Het millimetergeneuk (want dat is het) doet er helemaal niet toe, het is onzin. Treinlengtes variëren bij trekken of duwen en op recht spoor versus in bogen door het kortkoppel mechanisme.

Dan moet je eens in schaal N kijken.
Daar is het halve millimetergeneuk.

Freddy laat een apparaat zien waarmee hij makkelijk en nauwkeurig de lengtes van zijn loks, wagons en rijtuigen kan opmeten om dat dat nodig is voor zijn treinprogramma en daar krijg je reacties op.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Klopt, en een aantal van die reacties zijn van Ben.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Citaat van: Trainhenk op zaterdag 19 december 2020, 18:07:11
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 19 december 2020, 09:30:33
@citaat Het millimetergeneuk (want dat is het) doet er helemaal niet toe, het is onzin. Treinlengtes variëren bij trekken of duwen en op recht spoor versus in bogen door het kortkoppel mechanisme.

Dan moet je eens in schaal N kijken.
Daar is het halve millimetergeneuk.

Freddy laat een apparaat zien waarmee hij makkelijk en nauwkeurig de lengtes van zijn loks, wagons en rijtuigen kan opmeten om dat dat nodig is voor zijn treinprogramma en daar krijg je reacties op.

@citaat @citaat

Zo is het Henk,
Ik heb een (voor mij) handig apparaatje gemaakt om de lengte van een wagon, rijtuig of lok kunnen op te meten.
Deze maatvoering die hieruit vloeit gebruik ik in iTrain. Wat een ander er ook van denkt of hoe hij dat interpreteert  is zijn probleem.
En is het een milimetergeneuk of niet , zal mij worst blijven. :neutral:

Grts Freddy


Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 20 december 2020, 09:55:17
Ik heb een (voor mij) handig apparaatje gemaakt om de lengte van een wagon, rijtuig of lok kunnen op te meten.
Zeker handig voor het meten van de lengte over de bufffers  :thumbup:

Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 19 december 2020, 09:30:33
Het millimetergeneuk (want dat is het) doet er helemaal niet toe, het is onzin.
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 20 december 2020, 09:55:17
En is het een milimetergeneuk of niet , zal mij worst blijven. :neutral:

"Leuke" discussie over daar waar de meesten voor zoiets in centimers rekenen  :D :D
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "


Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Allen bedankt voor deze interessante bijdrage over o.a. Kadee koppelingen, succesvol in gebruik op C-rails.

Ooit heb ik op een forum gelezen dat Kadee-koppelingen ongeschikt zijn voor 3-rail omdat de koppelingshaak in aanraking zou komen met de pukkels. ik dacht toen: "datkannie, want dan kunnen ze ook niet over de kruisende spoorstaven van wissels in 2-rail".

En warempel nu blijkt: dat kan gewoon wél. En omdat de spoorstaaf van C-rails lager is dan die van K-rails, Piko-rail, e.d. moet het daar dus ook op passen. Weer een fabeltje naar de filistijnen geholpen. Nogmaals dank daarvoor.

Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
 @citaat @citaat

Jan je hebt een Pb.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
Dag iedereen,

Intussen volg ik een tijdje al een online cursus acties in iTrain bij een forumlid.
Nu zijn we inmiddels al enkele lessen verder,
en is er aanbod gekomen om o.a. verlichting, servo's voor bv lokloods deuren te openen,
om deze dan aan te sturen met iTrain.
Nu kan dit allemaal wel virtueel getest worden, maar het zou toch veel mooier en boeiender
zijn als ik dit ook in de praktijk zou kunnen proberen.
Hiervoor zijn er natuurlijk meerdere modules van verschillende merken waarmee dat kan verkrijgbaar.
Maar ik heb gekozen voor de DCCNext Arcomora.



Nu moet ik wel zeggen, dit is volledig nieuw voor mij.
Ik heb dan ook meteen maar de handleiding op papier gedrukt.
Nu hoor ik er al denken "op papier" dat is toch niet meer van deze tijd.
Awel voor mij dus nog wel, ik kan beter een handleiding lezen op papier dan op het PC scherm. 8)

Intussen heb ik ook de software op mijn PC ingeladen en al eens even een kijkje genomen in handleiding en de configuratie van de DCCNext.
Dit gaat een enorme uitdaging worden om dit in goede banen te krijgen. :O
Als eerst, je kan er ook servo's mee aansturen, maar ik zie niet de 3 pennetjes dewelke ik nodig heb  voor een servo stekkertje aan te sluiten.
Dus wie tips en of ervaring hiermee heeft, deel het hier, ik ben enorm dankbaar ervoor.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
Dat is wel mogelijk, maar je had bij het bestellen ook op kunnen geven hoeveel servo's je had willen aansluiten dan had Nico zeker daar pennetjes op gezet  :)
Nu het signaaldraadje van de servo op het kroonsteentje aansluiten, welke maakt niet uit, dat komt in de configuratie wel aan bod. De +en - aansluiten op de 5v uitgang.
Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
hoi,

Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 09 januari 2021, 10:34:49
Als eerst, je kan er ook servo's mee aansturen, maar ik zie niet de 3 pennetjes dewelke ik nodig heb  voor een servo stekkertje aan te sluiten.

Het is wat Tom al aangeeft. Bij het bestellen had je het aan kunnen geven. Of de zelfbouwvariant kiezen  ;) Er kunnen iets van maximaal 12 servo's op aangesloten worden. Het aansluiten zoals Tom aangeeft is een goed alternatief. Iets meer werk. Eventueel kan je bij conrad of een andere elektronicaboer kabels met een stekkertje aanschaffen en zo aansluiten op je Mardec / Arcomora. Meer info over de Arcomora / Mardec / DCCNext is te vinden bij de buren: DCCNext, een nieuwe DCC decoder! en De Mardec.

Groet Ronald.
Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
 @citaat @citaat

Ik had er helemaal niet op gelet bij de bestelling dat er andere mogelijkheden waren zoals de uitvoering met de pennetjes voor servo. Maar dat is nu ook niet zo erg, want het hoofddoel van de DCCNext voor mij is toch om de verlichtingen aan te sturen. Mocht ik er een servo op aansluiten kan ik altijd wel een verlengkabeltje gebruiken zoals Ronald voorstelt in de link van de kabelboeren. Ik heb er hiervan trouwens nog een partij liggen met twee zijden een stekkertje ( V / M), en dan knip ik er eenzijdig een stekkertje eraf, en kan deze dan wel aansluiten op een schroefconnector.

Ronald,
De zelfbouwpaketten daar ga ik me zeker niet aan wagen, voor de meerprijs van een kant en klaar exemplaar ga ik het echt niet proberen.

Grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
Intussen maar eerst eens de filmpjes bekijken die op de website van Arcomora staan.
Eerste filmpje al bekeken,
Brengt al veel duidelijkheid. :thumbup:

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "DCCNext Arcomora "
Freddy,

Dat wordt weer studeren ...
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Dag modelspoorders,

Aangezien ik de DCCNext  nog niet krijg geïnstalleerd op mijn PC , wel op mijn laptop, maar ja deze gebruik ik niet aan de treinbaan, kan ik hiermee even niet verder. Mijn zoon komt mij helpen en kijken waar zich het probleem situeert, maar door heel de corona pandemie is dit nog niet gebeurd en kan ik voorlopig nog niet verder met de DCCNext.
Maar dus ben ik maar even iets helemaal anders begonnen. :)
Mijn gedachte zat al langer bij de vraag hoe ga ik het viaduct maken op mijn baan. Het is een dubbelspoor viaduct dat in een bocht ligt. Iets wat het zeker al niet makkelijk maakt. Verder loopt er ook nog eens een ander spoor lager gelegen in het ravijn welk tussen de steunpilaren zit. Een extra uitdaging. 8o
Heb eens op het www rondgekeken maar geen enkel viaduct voor dubbelspoor in een bocht weliswaar kunnen vinden. Ook liggen de sporen niet over de volledige lengte van het viaduct volledig parallel.

Na veel nadenken er dan toch maar eens aan begonnen.
Hiervoor gebruik ik XPS plaat van 5cm dikte.
De steunpilaren krijgen een dikte van 3 cm.












Op de foto's zijn er tijdelijke steunpilaren geplaatst om een idee te krijgen van hoe het er gaat uitzien.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Zo zie je, er is overal een oplossing voor.
Ben benieuwd naar het eind resultaat en hoe de steentjes er in gekrast gaan worden, dat gaat een hele uitdaging worden.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Ziet er goed uit Freddy  :thumbup: Ik zou voor de steunpilaren hout gebruiken (multiplex oid) en dan met gips muren maken en die rondom brengen... maar een idee  :idea:
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
De steunpilaren bekleden met hardschuim steentjes platen van Noch.
Dat gaat eenvoudiger en sneller dan met gips.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Hoi Freddy,

Mooie plannen voor een toekomstig fraai stuk scenery. Ik ga je met veel interesse volgen en misschien wat ideetjes pikken ;). Bij mij liggen de bruggen er al in, maar moet ook nog kruisende (verborgen) sporen zien weg te werken. Ik ben benieuwd hoe jij een en ander gaat invullen/oplossen. Ik zie dat je dezelfde gips portalen gebruikt als ik zelf. Ook nog een leuk klusje om die mooi "in te kleuren". Ik heb al eens een probeerversie gemaakt

Groeten,
Wico
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Hoi Freddy,

Mooi dat jij hiermee aan de slag bent gegaan, ook ik zit straks met een viaduct ( beton ) en ben benieuwd hoe je met name de balustrade rond gaat maken.

Het begin ziet er in ieder geval al prima uit  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Citaat van: iTom op zondag 14 februari 2021, 10:02:33
Zo zie je, er is overal een oplossing voor.
Ben benieuwd naar het eind resultaat en hoe de steentjes er in gekrast gaan worden, dat gaat een hele uitdaging worden.

Tom,

Als eerste keuze dacht ik er ook aan om de steentjes er gaan in te krassen, maar dat is een monnikenwerk denk ik.
Hiervoor had ik in gedachte te werken met aangepaste penselen.


Maar dit werkt toch niet zo goed in XPS plaat dan ik had verwacht.
Dus nog even nadenken hoe ik dit beter kan doen.

Citaat van: JoBe op zondag 14 februari 2021, 10:10:54
Ziet er goed uit Freddy  :thumbup: Ik zou voor de steunpilaren hout gebruiken (multiplex oid) en dan met gips muren maken en die rondom brengen... maar een idee  :idea:

Johan,

Fijn om nog eens iets van je te horen makker. ;)
Is nog niet zo een slecht idee hoor, maar dan zou ik toch voor XPS plaat kiezen met daar omheen gips.
Iets dat ik eens ga bekijken hoe dat uitvoerbaar is.

Citaat van: pinkf op zondag 14 februari 2021, 10:47:01
De steunpilaren bekleden met hardschuim steentjes platen van Noch.
Dat gaat eenvoudiger en sneller dan met gips.

Pinkf,

Zoiets had ik ook al eens bedacht, maar dan met Depron, deze is buigzaam, al weet ik niet in hoeverre zulke materialen buigzaam zijn om ook de onderzijde van de boog van steenmotief te voorzien.
Heb jij ervaring met de Noch hardschuimplaten, zijn die voldoende buigzaam?
De boogstraal is ongeveer 50-60 mm, is dit haalbaar?

Citaat van: Wico op zondag 14 februari 2021, 11:05:14
Hoi Freddy,

Mooie plannen voor een toekomstig fraai stuk scenery. Ik ga je met veel interesse volgen en misschien wat ideetjes pikken ;). Bij mij liggen de bruggen er al in, maar moet ook nog kruisende (verborgen) sporen zien weg te werken. Ik ben benieuwd hoe jij een en ander gaat invullen/oplossen. Ik zie dat je dezelfde gips portalen gebruikt als ik zelf. Ook nog een leuk klusje om die mooi "in te kleuren". Ik heb al eens een probeerversie gemaakt

Groeten,
Wico

Wico,

Fijn dat je dit stukje scenery mee gaat volgen. En je mag gerust ideeën pikken hier , ik doe dat ook bij andere forummers  >:-D.
Ik had het reeds gezien in je topic dat de bruggen er al liggen, ben stiekem toch wel jaloers hoor op die mooie resultaten van jou, Het is juist daardoor dat ik nu weer verder ben gegaan met mijn viaduct.
Ik heb enkele modellen van portalen, maar vond deze wel passen hier.
jou probeerversies zien er heel goed uit van kleur. Kan je hier je werkwijze (volgorde van kleuren) uitleggen.
Zelf ben ik er meermaals mee aan de slag gegaan om ze van kleur te voorzien, maar ben nog nooit tot een goed en aanvaardbare kleur gekomen.

Citaat van: Degeluidsman op zondag 14 februari 2021, 11:33:48
Hoi Freddy,

Mooi dat jij hiermee aan de slag bent gegaan, ook ik zit straks met een viaduct ( beton ) en ben benieuwd hoe je met name de balustrade rond gaat maken.

Het begin ziet er in ieder geval al prima uit  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter,

Dankjewel voor de complimenten.
Ik ga voor een metselwerk viaduct. :)
Voor de balustrade had ik volgende in gedachte,





Eerst komt er nog een opvulling die straks de bedding van de c-rail wat moet verbergen. Daarop wil ik dan een soortgelijke balustrade op zetten. Waarschijnlijk wel eentje die al wat meer verwaarloosd is, weinig onderhoud heeft gekregen de laatste 10 jaar. Waar er bv stukken balustrade van zijn afgebroken door de vele roest.





Grts Freddy





Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Freddy,

Met veel plezier je update bekeken met de prachtige viaducten in wording.
Het is nu al een fraai gezicht / geheel laat staan al het klaar is dan is het kijkplezier nog groter.
De tunnelingangen van Wico zijn een goed voorbeeld en is een mooi voorbeeld hoe ze kunnen worden na een behandeling wat jou zeker af zal gaan.
Jammer dat het even tegen zit met DCCNext maar ook daar zal een oplossing voorkomen helaas kan ik je niet helpen mijn kennis is zeer beperkt zeg maar nu van dit soort dingen.

Succes met de verdere bouwwerkzaamheden en ik blijf je met veel plezier volgen.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Pinkf, heb jij ervaring met de Noch hardschuimplaten, zijn die voldoende buigzaam?
De boogstraal is ongeveer 50-60 mm, is dit haalbaar?


Ik heb zelf alleen ervaring met Noch hardschuimplaten op vlakke ondergronden.
Volgens de fabrikant zijn ze met behulp van een fohn wel te buigen.
Kijk op hun website, dan vind je meer info.

Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
 @citaat @citaat
Hans,

Dank voor je reactie.
Ik heb inmiddels eens op de site gekeken van Noch, maar ik zie enkel dikke muurplaten , en die zijn wel buigzaam, maar voor aan de onderzijde van het viaduct vin ik deze veel te dik, dan wordt de boogstraal te klein.
Er zijn hier modelbouwers die dunnere muurplaten gebruiken, iets van een dikte van 3 a 5 mm denk ik.
Wie weet van welk merk of waar ik deze kan bestellen? Liefst iets met wat reliëf erin natuurlijk.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
 @citaat wat is er mis met de muurplaten van karton, kan toch ook heel goed en verder zou het ook nog kunnen dat het van betyon is gemaakt.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Hoi Freddy,

Misschien is KLIK: Redutex

In de Railhobby heb ik gelezen dat je het ook nog kunt verouderen/verweren.

Groeten,

Henk
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Beste Freddy
ga eens langs bij een handelaar van bouwmaterialen , daar hebben ze heel harde xps balkjes van 10x10 x120 cm die houten paletten vervangen onder de isolatie verpakkingen , je kan ze zeker gratis krijgen , deze xps balkjes hebben een heel hoge densiteit omdat die een dragende functie hebben , als je het goede snij materiaal hebt kan je er wondermooie dingen mee doen , gemakkelijk tot 5 mm (en minder)te snijden , zeer buigzaam en mooi graveerwerk mogelijk , als je de platen gegraveerd hebt kan je met een zachte koperen borsteltje mooie structuur aanbrengen in het gegraveerd gedeelte ( niet overdrijven) , ikzelf maak het graveerwerk af met een echte voeg specie ,eerst kleuren- dan mat vernissen - daarna  voegen met sponsje  - ik denk voor jou dat het de moeite is om te proberen ( ikzelf maat bv mooie lange perrons  uit een stuk ,doorgangen  en ook bergen - spijtig genoeg kan ik geen foto's plaatsen omdat ik daar niets van ken , graag enkele tips om foto's te plaatsen
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 14 februari 2021, 14:18:20
Wico,

Fijn dat je dit stukje scenery mee gaat volgen. En je mag gerust ideeën pikken hier , ik doe dat ook bij andere forummers  >:-D.
Ik had het reeds gezien in je topic dat de bruggen er al liggen, ben stiekem toch wel jaloers hoor op die mooie resultaten van jou, Het is juist daardoor dat ik nu weer verder ben gegaan met mijn viaduct.
Ik heb enkele modellen van portalen, maar vond deze wel passen hier.
jou probeerversies zien er heel goed uit van kleur. Kan je hier je werkwijze (volgorde van kleuren) uitleggen.
Zelf ben ik er meermaals mee aan de slag gegaan om ze van kleur te voorzien, maar ben nog nooit tot een goed en aanvaardbare kleur gekomen.

Grts Freddy

Hoi Freddy,

In het modelbaanbouw topic van mijn oude baan "Donnerwetter Wald" vind je HIER een beschrijving van het gieten en verven van de portalen. Hopelijk kun je daar wat mee :).

Groeten,
Wico
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
 @citaat Freddy: zet m op ; ik volg t met Argus-ogen
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
het is maar net wat voor eindresultaat je wilt nastreven.
met Redutex, karton of welke andere muurplaat dan ook, het blijft behelpen en een compromis.
de gebogen gewelven met sluitstenen gaat hiermee al helemaal nie tgoed.

dus voor een mooi eindresultaat zul je flink aan de bak moeten:
krassen in XPS of in Depron (bekleden met 3 mm plaat gaat goed, zeer buigbaar)

kijk hier maar eens, het krassen begint na 25 min.

https://www.youtube.com/watch?v=DOSpKwIUTGE&t=1373s
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
weeral bijgeleerd
dank u
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Wel een mooie klus, zelf zo'n groot dubbelsporig gebogen boogviaduct bouwen. Rustig aan, vindt uit wat de mooiste bouwmethode is, overhaast het niet en maak er een mooie blikvanger van! Ben benieuwd en succes!
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
 @citaat das n gouden tip Hans!!!
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Citaat van: iTom op zondag 14 februari 2021, 10:02:33
Zo zie je, er is overal een oplossing voor.
Ben benieuwd naar het eind resultaat en hoe de steentjes er in gekrast gaan worden, dat gaat een hele uitdaging worden.

* Tom,

Op zich is er niets mis met karton, maar hierin ben ik volgens mij beperkter. Kan hier geen kantstenen maken rond de bogen bv. iets wat ik wel graag zou willen verwezenlijken.

Citaat van: Trainhenk op maandag 15 februari 2021, 11:14:26
Hoi Freddy,

Misschien is KLIK: Redutex

In de Railhobby heb ik gelezen dat je het ook nog kunt verouderen/verweren.

Groeten,

Henk

* Henk,

Redutex is mij een onbekend materiaal, al ziet het er wel zeer mooi en praktisch uit.

Citaat van: JanHaagdorens op maandag 15 februari 2021, 23:01:55
Beste Freddy
ga eens langs bij een handelaar van bouwmaterialen , daar hebben ze heel harde xps balkjes van 10x10 x120 cm die houten paletten vervangen onder de isolatie verpakkingen , je kan ze zeker gratis krijgen , deze xps balkjes hebben een heel hoge densiteit omdat die een dragende functie hebben , als je het goede snij materiaal hebt kan je er wondermooie dingen mee doen , gemakkelijk tot 5 mm (en minder)te snijden , zeer buigzaam en mooi graveerwerk mogelijk , als je de platen gegraveerd hebt kan je met een zachte koperen borsteltje mooie structuur aanbrengen in het gegraveerd gedeelte ( niet overdrijven) , ikzelf maak het graveerwerk af met een echte voeg specie ,eerst kleuren- dan mat vernissen - daarna  voegen met sponsje  - ik denk voor jou dat het de moeite is om te proberen ( ikzelf maat bv mooie lange perrons  uit een stuk ,doorgangen  en ook bergen - spijtig genoeg kan ik geen foto's plaatsen omdat ik daar niets van ken , graag enkele tips om foto's te plaatsen

* Jan,

De XPS balkjes zijn mij wel bekend, heb er bij toeval nog enkele liggen bij mijn dochter  waar ik tussendoor bezig ben met de verbouwing van een oude woning. Ik ga het maar eens proberen om er dunne plakjes van te snijden.
Verder heb ik een heel grote partij aan XPS platen van verschillende diktes liggen in mijn magazijn. >:-D
De tip van het koperen borsteltje ga ik onthouden. :thumbup:
Het voegen met een voegspecie had ik wel al in mijn gedachten. Al wist ik wel niet van het eerst mat vernissen. Dus deze ga ik bij mijn notities zetten en vooreest eens op een proefstukje uittesten. Ik heb nog wel meerdere ideeën en projecten te doen aan de baan, dus die tips kan ik zeker wel ergens toepassen.
Het plaatsen van foto's doe ik via https://postimages.org/ Het is trouwens gratis.


Citaat van: Wico op maandag 15 februari 2021, 23:21:52


Hoi Freddy,

In het modelbaanbouw topic van mijn oude baan "Donnerwetter Wald" vind je HIER een beschrijving van het gieten en verven van de portalen. Hopelijk kun je daar wat mee :).

Groeten,
Wico

* Wico,

Dank voor het delen van deze link, hier kan ik iets mee. :thumbup: :thumbup:

Citaat van: wimpietje op dinsdag 16 februari 2021, 05:20:45
@citaat Freddy: zet m op ; ik volg t met Argus-ogen

* Wim,

Ik ga mijn best doen, al zal het wel heel wat tijd in beslag nemen, maar ja het is ook een hobby hé. Fijn dat je dit project volgt.  :thumbup:

Citaat van: RocnetHans op dinsdag 16 februari 2021, 07:49:08
het is maar net wat voor eindresultaat je wilt nastreven.
met Redutex, karton of welke andere muurplaat dan ook, het blijft behelpen en een compromis.
de gebogen gewelven met sluitstenen gaat hiermee al helemaal nie tgoed.

dus voor een mooi eindresultaat zul je flink aan de bak moeten:
krassen in XPS of in Depron (bekleden met 3 mm plaat gaat goed, zeer buigbaar)

kijk hier maar eens, het krassen begint na 25 min.

https://www.youtube.com/watch?v=DOSpKwIUTGE&t=1373s

* Hans,

Dank voor het delen van deze link. Ik heb het filmpje eens aandachtig bekeken. Het is wel de moeite waard om mij er eens aan te zetten om beginnen te krassen in die XPS.

Het ziet er alleszins wel geweldig goed uit het eindresultaat.
De depron, die ligt hier al jaren onder mijn ogen zonder het te beseffen, Ik gebruik dit product (depron) namelijk als ondervloer bij laminaat.  8o
Meteen eens een stukje afgesneden en eens geprobeerd om in te krassen, en dat gaat geweldig goed.

Citaat van: JanHaagdorens op dinsdag 16 februari 2021, 11:29:18
weeral bijgeleerd
dank u

* Jan,

Je bent niet de enige hoor die hiermee weer iets heeft bijgeleerd.
Maar daar is het forum natuurlijk voor.

Citaat van: Hanzi op dinsdag 16 februari 2021, 21:36:18
Wel een mooie klus, zelf zo'n groot dubbelsporig gebogen boogviaduct bouwen. Rustig aan, vindt uit wat de mooiste bouwmethode is, overhaast het niet en maak er een mooie blikvanger van! Ben benieuwd en succes!

* Hans,

Het gaat een enorme klus worden om dit viaduct te bouwen. Maar ik ga het zeer rustig aanpakken, Heb nu al vele tips gekregen, en ga hiermee aan de slag om te zien en ervaren wat mij het best zal meevallen en het mooiste resultaat zal geven.
En ja het zou de blikvanger van mijn baan moeten gaan worden.

Citaat van: wimpietje op woensdag 17 februari 2021, 05:49:35
@citaat das n gouden tip Hans!!!

* Wim,

Die gouden tip, neem ik zeker aan.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Succes bij het proberen met de xps balkjes
je zal zien bij het snijden van deze balkjes dat je een hoge temperatuur nodig hebt , ikzelf snij deze balkjes met een draad die echt roodgloeiend is , je mag niet stoppen want dan krijg je aftekening van het snijgebeuren, doe je met een rode gloeidraad en met een plaat die een lagere densiteit heeft dan krijg je gegarandeerd mislukkelingen 
Met deze balkjes kan je ook dragende constructies maken zoals pijlers ed. 
proberen maar
groetjes Jan
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Inmiddels gaat de bouw van het viaduct verder.
De eerste zijde van het viaduct heeft al een steenstructuur gekregen.
Ook zijn de dekstenen al meteen aangebracht, en verlijmd op de muur.
Om een eerste indruk te geven heb ik het muurtje ( eigenlijk kan ik wel spreken van een muur, ze is maar liefst 120 cm lang op schaal ) dus dat is eigenlijk toch bijna 105 m in werkelijkheid.  >:-D

Ik heb gekozen voor een klassieker metselwerk, had nochtans eerst in gedachte van meer voor het wildstructuur metselwerk van natuursteen te gaan, maar het is dus anders gelopen dan eerst gedacht, Maar ik ben er best tevreden over.

En ja foto's zeggen meer dan woorden, dus.....













Graag jullie mening en of tips voor verdere afwerking van de muur

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Dag Freddy,

Dat is een flinke brug geworden!

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 21 februari 2021, 15:06:32
Graag jullie mening en of tips voor verdere afwerking van de muur

Tja, de kleur is natuurlijk een kwestie van smaak.
Ik heb bij mijn brug die ik nu aan het maken ben voor een lichtere kleur van de rotsen gekozen.
Die wil ik straks nog met een iets donkere kleur drybrushen.
Beetje een omgekeerde volgorde.
Op de laatste foto in mijn topic kun je zien wat ik bedoel.

Henk
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
fraaie steenstructuur Freddy,
je hebt goed naar het filmpje gekeken zie ik.  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Daar ben je wel even mee bezig geweest.
De kleur beetje aanpassen aan de baan, de stenen komen dikwijls uit de directe omgeving.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Citaat van: Trainhenk op zondag 21 februari 2021, 15:19:29
Dag Freddy,

Dat is een flinke brug geworden!

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 21 februari 2021, 15:06:32
Graag jullie mening en of tips voor verdere afwerking van de muur

Tja, de kleur is natuurlijk een kwestie van smaak.
Ik heb bij mijn brug die ik nu aan het maken ben voor een lichtere kleur van de rotsen gekozen.
Die wil ik straks nog met een iets donkere kleur drybrushen.
Beetje een omgekeerde volgorde.
Op de laatste foto in mijn topic kun je zien wat ik bedoel.

Henk


Henk,

Ik heb even terug gekeken in je topic, en ja nu snap ik wat je bedoeld.
Ben toch benieuwd hoe dat er zal gaan uitzien, ik heb nog wel even de tijd om na te denken in welke kleurstelling ik de brug ga maken.

Citaat van: RocnetHans op zondag 21 februari 2021, 15:32:07
fraaie steenstructuur Freddy,
je hebt goed naar het filmpje gekeken zie ik.  :thumbup:

Hans,

Dankjewel, Ik heb het filmpje meermaals opnieuw bekeken naar de techniek hoe hij dat doet. En dan mag ik zeggen dat het mij goed is gelukt.  ;)

Citaat van: iTom op zondag 21 februari 2021, 15:59:07
Daar ben je wel even mee bezig geweest.
De kleur beetje aanpassen aan de baan, de stenen komen dikwijls uit de directe omgeving.

Tom,

Alhoewel, Het is best goed meegevallen om de steentjes te graveren, voor dit stukje muur ben ik een goed uurtje bezig geweest.  >:-D
De kleur zal ik best idd maken in de kleurstelling van de rotswand die er iets verderop ligt, ( Die we samen nog gemaakt hebben in de privé workshop.)

Maar i zit een beetje te denken, zou ik rechtstreeks op het XPS de kleur aanbrengen, of zal ik deze eerst  invoegen met gips zeg maar.
zoals in volgende filmpje :



vanaf minuut 8.02

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Freddy,

Het klassieker metselwerk misstaat niet op deze mooie lange muur.
De stenen zijn mooi bewerkt met het aluminiumfolie en zien er meteen natuurgetrouw uit.
Ik ben zeer benieuwd naar de verder vorderingen en dan met name naar het schilderwerk.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Hoi Freddy,

Dat is een fraai resultaat dat je zo bereikt hebt :thumbup:. Het zal wel een precisiewerkje zijn, maar dan heb je ook een heel mooi resultaat. Je bent nog even bezig voordat de hele brug klaar zal zijn, maar dat wordt zo wel een prachtige blikvanger op je baan :).

Groeten,
Wico
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Citaat van: h0_miessie op zondag 21 februari 2021, 21:39:32
Freddy,

Het klassieker metselwerk misstaat niet op deze mooie lange muur.
De stenen zijn mooi bewerkt met het aluminiumfolie en zien er meteen natuurgetrouw uit.
Ik ben zeer benieuwd naar de verder vorderingen en dan met name naar het schilderwerk.

Groet Michel

Michel,

Dank voor je waardering.
Ik ben best tevreden met het behaalde resultaat, en de tip met het aluminium folie is een echte aanrader.
De achterzijde van het viaduct is de volgende stap, al zal ik deze opnieuw moeten maken aangezien de bogen niet helemaal op hun juiste plaats staan waardoor de steunpalen niet realistisch onder het viaduct kwamen te staan. Al geluk dat hier de steentjes nog niet in waren gekrast. B)

Citaat van: Wico op zondag 21 februari 2021, 21:47:12
Hoi Freddy,

Dat is een fraai resultaat dat je zo bereikt hebt :thumbup:. Het zal wel een precisiewerkje zijn, maar dan heb je ook een heel mooi resultaat. Je bent nog even bezig voordat de hele brug klaar zal zijn, maar dat wordt zo wel een prachtige blikvanger op je baan :).

Groeten,
Wico

Wico,

Dankjewel voor de complimenten,
Het vergt idd wel wat geduld maar het resultaat is dan ook wel top. Het zal nog wel even duren alvorens gans het viaduct klaar zal zijn. Maar ik heb tijd... :)
Zoals ik al schreef bij de reactie aan Michel, zal ik de achterzijde van het viaduct opnieuw moeten maken, het is maar een dunne XPS strook van ongeveer 8 mm dikte waarin de steentjes worden gekrast. Vooreerst was het mijn bedoeling om het rechtstreeks op de dikke XPS plaat te krassen maar door dat deze gebogen is was dat een moeilijke karwei en heb ik dus gekozen voor een dunne strook langs de buitenzijde er tegenaan te zetten. Wat veel makkelijker te bewerken is. Zodra die klaar is komen de steunpilaren aan de beurt.
Hopelijk kan ik het volgende weekend de achterzijde maken.
We zullen zien. :)

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Hoi Freddy,

ik volg met grote belangstelling de bouw van je gebogen viaduct. Ik ben bijna zover om iets dergelijks te gaan realiseren, een gebogen viaduct in een R9 bocht. Tot nu toe vind ik op internet alleen allerlei gekleurde (groen, geel, blauwe en zwarte) platen. Witte XPS plaat zoals jij gebruikt lijkt mij een prettiger basis om vanuit daar later de kleur op aan te gaan brengen. Nu is mijn vraag welke XPS platen gebruik jij hiervoor en waar zijn zij te verkrijgen.

Groet Dirk
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Gebogen Viaduct in aanbouw "
 @citaat @citaat

Hey Dirk,

Ik zal je moeten teleurstellen, dewelke XPS plaat ik gebruik is ook een gele variant, maar eentje die wel heel licht van kleur is. Plaatdikte 5 cm. Ik zal eens moeten uitzoeken van welk merk deze is en van bij welke leverancier ik ze heb , want deze had ik reeds enkele jaren hier in het rek liggen en er staat geen merknaam meer op. Zodra ik meer nieuws hierover heb laat ik het je graag weten.

Grts Freddy