Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Dat ziet er goed uit, geeft mij ook gelijk alweer een idee om het ook eens te proberen.
Top.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Mooi gelukt Freddy.
Ga nu alles ombouwen naar Kadee?  8o
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Citaat van: iTom op zondag 25 oktober 2020, 17:35:53
Dat ziet er goed uit, geeft mij ook gelijk alweer een idee om het ook eens te proberen.
Top.

Tom,
Ik ben eigenlijk zeer verrast hoe goed de koppelingen werken. Ook door het feit dat ze verder van de magneet zitten door de hoogte van de bedding.


Citaat van: Trainhenk op zondag 25 oktober 2020, 20:44:54
Mooi gelukt Freddy.
Ga nu alles ombouwen naar Kadee?  8o

Dankjewel Henk,
Alle wagons zal ik niet ombouwen naar Kadee koppelingen, maar wel een groot deel van de goederenwagons
en een aantal reizigersstellen dewelke regelmatig van lok zullen wisselen.


Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Het ziet er zeker soepel uit, Freddy.
Maar ik meen begrepen te hebben dat de koppelingen soms problemen geven met de puko's. Is dat niet zo of heb je dat weten te ondervangen?

Groet,

Peter
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
 @citaat Het boogje een heel klein beetje extra ombuigen en probleem is opgelost.

Ik heb het ook geprobeerd, maar bij lukt het niet. Dan heb ik vanalles uitgeprobeerd met magneten bovenop de bedding (naast de sporen) maar deze waren zo sterk dat of te wel de wagon ontspoorde of de magneten uit de constructie loskwamen.

Hoe heb jij dit opgelost Freddy, als ik vragen mag?
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Freddy,

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 26 oktober 2020, 21:22:01
Maar ik meen begrepen te hebben dat de koppelingen soms problemen geven met de puko's. Is dat niet zo of heb je dat weten te ondervangen?

Ik vermoed dat dat zomaar bij wissels zou kunnen gebeuren.
Met name daar zie je de puko's omhoog komen om de sleper over de rails te wippen.
Heb je ook al over wissels gereden?

Henk
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Citaat van: BlikkenTinus op maandag 26 oktober 2020, 21:22:01
Het ziet er zeker soepel uit, Freddy.
Maar ik meen begrepen te hebben dat de koppelingen soms problemen geven met de puko's. Is dat niet zo of heb je dat weten te ondervangen?

Groet,

Peter

Dag Peter,

Ik heb intussen de trein reeds meer dan 1 uur laten rijden over gans de baan, en er heeft zich geen enkel probleem voorgedaan, de haakjes van de koppelingen gaan moeiteloos over de puko's
Er is helemaal niets aan aangepast. enkel moet je er op letten dat de rails mooi vlak liggen, en naar hellingen toe, heel geleidelijk aan de stijging inzetten met de rails.

Citaat van: svvander op dinsdag 27 oktober 2020, 06:35:40
@citaat Het boogje een heel klein beetje extra ombuigen en probleem is opgelost.

Ik heb het ook geprobeerd, maar bij lukt het niet. Dan heb ik vanalles uitgeprobeerd met magneten bovenop de bedding (naast de sporen) maar deze waren zo sterk dat of te wel de wagon ontspoorde of de magneten uit de constructie loskwamen.

Hoe heb jij dit opgelost Freddy, als ik vragen mag?


Dag Sven,

Ik heb helemaal niets speciaals gedaan, zoals het ombuigen van de haakjes of extra magneten, helemaal niets. Welk type magneet heb je gebruikt? voor onder of tussen de rails?
Hier heb ik de magneet onder de bedding zitten de Kadee 308.
En ze rijden mooi ook over de wissels heen.
Zie in het filmpje deel 2.

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 27 oktober 2020, 13:33:01
Freddy,

Citaat van: BlikkenTinus op maandag 26 oktober 2020, 21:22:01
Maar ik meen begrepen te hebben dat de koppelingen soms problemen geven met de puko's. Is dat niet zo of heb je dat weten te ondervangen?

Ik vermoed dat dat zomaar bij wissels zou kunnen gebeuren.
Met name daar zie je de puko's omhoog komen om de sleper over de rails te wippen.
Heb je ook al over wissels gereden?

Henk

Dag Henk,

Ook over de wissels heen geen enkel probleem, zowel afbuigend als recht door. Wisselstraat, allemaal geen probleem.
Ik heb ook al horen zeggen dat het problemen geeft op wissels, maar hier dus niet.
Ik heb niets aan de koppelingen veranderd. Gewoonweg de koppeling in de NEM-schacht gestoken, zelfs niet eens getest op de hoogte met het speciale hulpstukje dat ze hiervoor hebben.

Zie in het filmpje vanaf 2:17 hoe de trein rijd overheen de wissels.



Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Ik had zo van die kleine supermagneetjes (Neodymium?). Het plan was om ze in te bouwen in de bedding van de C-rails. Maar er onder had ik nog niet geprobeerd. Ok, dat is iets voor vanavond.  :D
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
 @citaat @citaat

Sven,

Dit is de magneet die ik gebruik, hiervoor heb ik een uitsparing gemaakt in de kurk, en de magneet ligt los onder de rail, wel met het stalen plaatje wat erbij hoort.



Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Freddy,

Met veel interesse naar je filmpjes gekeken maar toch een vraagje gaan de koppelingen niet los van elkaar als je er met je sleep overheen rijd zeg met een normale snelheid of ontkoppelen ze alleen als je er langzaam overheen rijd zeg maar met rangeren ?

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Het blijven bijzondere koppelingen. Alleen wel een probleem met ouder materieel zonder nemschacht, dat is lastiger om te bouwen.
(en mijn telex locomotieven komen zo zonder werk te zitten  >:-D )
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Citaat van: h0_miessie op woensdag 28 oktober 2020, 16:26:05
Freddy,

Met veel interesse naar je filmpjes gekeken maar toch een vraagje gaan de koppelingen niet los van elkaar als je er met je sleep overheen rijd zeg met een normale snelheid of ontkoppelen ze alleen als je er langzaam overheen rijd zeg maar met rangeren ?

Groet Michel

Michel,

Het ontkoppelen gebeurt enkel als je boven de magneet komt, maar je moet eerst een klein stukje naar achteren rijden om zo de spanning van de koppeling te ontnemen.
Na het klein stukje achteruit gereden te hebben welleswaar boven de magneet blijven natuurlijk. Dan is de koppeling als het ware los, dus er zit geen trekspanning op.
Dan doet de magneet zijn werk, en gaat de koppeling open.

Citaat van: Wimdouwe op woensdag 28 oktober 2020, 17:12:19
Het blijven bijzondere koppelingen. Alleen wel een probleem met ouder materieel zonder nemschacht, dat is lastiger om te bouwen.
(en mijn telex locomotieven komen zo zonder werk te zitten  >:-D )

Wim,

Bij de oudere modellen is het inderdaad lastiger om daar de koppelingen van de wisselen, ik ben aan het uitzoeken om eventueel zelf een soort van koppelingstukje te maken waarin de NEM schacht past wat ik dan op de oude modellen kan monteren, maar dat zal niet simpel zijn.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Kan je geen NEM-schachtje in 3D printen? Als je een systeem bedenkt om ze mooi vast te maken, ben je er. (En als je er dan toch aan het printen bent... maar er dan een stuk of 100 extra, kandidaten genoeg  >:-D ).

Heb er al gelijmd, gesmolten, ander bogies geplaatst... niets dat echt mooi is of degelijk werkt.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
 @citaat
Al eens aan SYMOBA gedacht?
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
of deze  :arrow: https://www.modellbahnshop-lippe.com/Toebehoren/Toebehoren+rollend+materieel/Rietze-85502/nl/modell_73355.html
en er zijn vast nog andere alternatieven,

ik denk dat je met 3d printen veel duurder uit bent  O:-D


mvg,
Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Tja, die zien er ook goed uit. Het is maar net of je ook nog kortgekoppeld wilt rijden of niet.
Los daarvan is spuitgietwerk veel steviger en robuuster als printen. Wat ik tot nog toe aan printwerk in handen heb gehad was niet om over naar huis te schrijven. Je kon de printlagen zo los trekken. Zal ook wel aan de printkwaliteit liggen maar toch, het geeft geen vertrouwen.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Het probleem is vooral hoe je ze kan bevestigen... niet altijd evident.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Symoba incl. lijmadvies: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/0/0d/Symoba_kortkoppeling_startset_120.pdf



Filmpje hoe zo'n Kadee nou eigenlijk werkt:



Gr, Ben.

Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
 @citaat

Knap. Als je ze inderdaad mooi kan inwerken onder je bedding of in dit geval onder een K-spoor, moet het wel lukken.
Ik had al een heel pak ontkoppelsporen voor "gewone" koppelingen, misschien dat ik ze wel door elkaar gebruik in het rangeerstation dat ik voor ogen heb.

Ik doelde met het lijmen op de losse NEM-schachtjes, niet echt op de Symoba's. Die vind ik persoonlijk veel minder mooi, dan deze van Kadee.

Wat de beugeltjes onder de koppeling betreft, daar had je ook maten in. (Ook voor de afstand van de wagons onderling heb je keuzes). Ik heb deze: https://www.kadee.com/ho-scale-couplers-c-274_276_284/18-ho-scale-nem-362-europeanstyle-couplers-medium-863mm-340-inch-1132-p-253.htm
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Citaat van: Kelderspoorder op woensdag 28 oktober 2020, 18:01:12
maar je moet eerst een klein stukje naar achteren rijden om zo de spanning van de koppeling te ontnemen.
Na het klein stukje achteruit gereden te hebben welliswaar boven de magneet blijven natuurlijk.
Dan is de koppeling als het ware los, dus er zit geen trekspanning op.
Ik haal het citaat nog even naar voren.

Ergens anders liep een discussie over de vraag

-of je de trein moet opduwen,
-of juist uit elkaar moet trekken,

om geen spanning op de koppeling te hebben bij het ontkoppelen.

Die vraag kwam van een iTrain gebruiker op een ander forum.
Maar het gaat natuurlijk om de waarneming van de techniek zelf,
los van de vraag of je met iTrain rijdt of analoog, bij wijze van spreken.

Met "achteruit gereden te hebben" bedoel je "wagons opgeduwd",
dus met de koppelingen relatief dichter op elkaar?
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Citaat van: Jan22 op zondag 01 november 2020, 01:36:55
Met "achteruit gereden te hebben" bedoel je "wagons opgeduwd",
dus met de koppelingen relatief dichter op elkaar?

Idd Jan,

Met het gedachte dat de lok voor de trein staat, is het achteruit rijden of opduwen van de wagons bedoeld.
Je kan zelfs langere afstand afleggen bij het opduwen zonder dat de koppelingen terug in mekaar klemmen. Althans op een recht stuk spoor, in een bocht heb ik het nog niet geprobeerd.
Kan je ook terugzien in het filmpje wat Ben heeft gepost hier post #2468

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "vervroegde Kerstvakantie "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "vervroegde Kerstvakantie "
Dag Allemaal,

Afgelopen week een vervelende situatie meegemaakt, tijdens mijn werk heb ik een spierscheur opgelopen in mijn schouder.
Hierdoor ben ik daarom uitgeteld voor de arbeidsmarkt van 2020.en is mijn Kerstvakantie vroeger dan gepland gestart.
Daardoor ook helaas geen kluswerken in de verbouwing van het huis van mijn dochter de komende weken.... :(
Maar geeft nu wel extra tijd voor aan de baan te frutselen.
Het grote schaduwstation moet nog van servo's voorzien worden in de wissels, en de laatste blokken moeten nog ingevoerd worden in iTrain.
Ook is er heel wat aan elektronica materiaal uit het verre oosten aangekomen de laatste weken.
En ik volg nog een digitale cursus iTrain die gegeven wordt door een bevriend forumlid. :thumbup:
Dus er zijn weer genoeg zaken om de donkere dagen voor Kerst te vullen,
en zal ik me zeker niet vervelen  >:-D

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
 :) Nou ja, toch lekker om wat extra vrij te zijn dus.
Gewoon kalm aan met de schouder en lekker rustig verder knutselen en genieten van de betaalde vrije tijd. :D
Werken kan altijd nog. O:-D

Dirk-Jan
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Hoi Freddy,

Een spierscheur lijkt mij een pijnlijke gebeurtenis, je moet je dus aanpassen aan je lichaam.

Gelukkig hoef je je niet te vervelen, succes met de werkzaamheden aan je baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Freddy, dat is niet best een gescheurde spier is pijnlijk.
Doe rustig aan dan zal het wel goed komen.


Nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, hoop dat het een gezellige dag is geweest.

Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Hallo Freddy, een spierscheur in de schouder is best vervelend. Je voelt pas wat je allemaal met je schouders doet als er eens iets mis is.
Gelukkig kan je ondertussen kleine werkjes aan de spoorbaan doen met het materiaal dat is binnengekomen. Veel plezier ermee.

groetjes Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Citaat van: Dirk-Jan op zaterdag 12 december 2020, 09:58:18
:) Nou ja, toch lekker om wat extra vrij te zijn dus.
Gewoon kalm aan met de schouder en lekker rustig verder knutselen en genieten van de betaalde vrije tijd. :D
Werken kan altijd nog. O:-D

Dirk-Jan

Dirk-Jan,
De extra vrije dagen daar ben ik niet treurig om ;) de betaalde vrije tijd is iets anders, die zal ik toch zelf moeten betalen, ik ben namelijk mijn eigen werkgever  >:-D


Citaat van: Degeluidsman op zaterdag 12 december 2020, 09:59:32
Hoi Freddy,

Een spierscheur lijkt mij een pijnlijke gebeurtenis, je moet je dus aanpassen aan je lichaam.

Gelukkig hoef je je niet te vervelen, succes met de werkzaamheden aan je baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter,
Je mag gerust zijn, het is geen leuke ervaring om een spierscheur op te lopen, en ben ik maar al te blij dat het geen operatie moest worden. :thumbup:
En de extra vrije tijd die ga ik met plezier besteden aan de baan.

Citaat van: iTom op zaterdag 12 december 2020, 10:37:57
Freddy, dat is niet best een gescheurde spier is pijnlijk.
Doe rustig aan dan zal het wel goed komen.


Nog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag, hoop dat het een gezellige dag is geweest.



Tom,
Het is zeker en vast pijnlijk, en dan vooral nog de nachten doorbrengen valt dan niet mee, constant wakker worden bij de eerste de beste draaibeweging. Dus dat worden nog enkele vervelende nachtjes.
Verder zal ik het wel rustig aan doen, en vraag ik de hulp in van de jongste dochter om de laatste bezetmelddraden tot aan de terugmeldmodules te brengen zodat ik deze nog in iTrain kan invoeren.
Dankjewel voor de felicitaties Tom, en ja hoor het is nog een gezellige dag/avond geworden ondanks dat het een beetje beperkt was in omvang wegens de corona.

Citaat van: lucdiels op zaterdag 12 december 2020, 10:49:14
Hallo Freddy, een spierscheur in de schouder is best vervelend. Je voelt pas wat je allemaal met je schouders doet als er eens iets mis is.
Gelukkig kan je ondertussen kleine werkjes aan de spoorbaan doen met het materiaal dat is binnengekomen. Veel plezier ermee.

groetjes Luc

Luc,
Dat heb ik nu wel ondervonden, de kleinste beweging die doet al pijn. Dus nu maar eerst enkele dagen wat op de PC werken wat nodig is voor iTrain, en dan later als ik wat meer beweegmogelijkheid heb kan ik aan de slag met de wissels en servo's , het station verder van verlichting voorzien, en nog vele andere zaken.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Ontkoppelen met Kadee koppelingen "
Freddy, niets is zo slecht dat er niets goed uit komt, geniet van de extra vrije dagen en verzorg je he
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Citaat van: wimpietje op zondag 13 december 2020, 17:55:59
Freddy, niets is zo slecht dat er niets goed uit komt, geniet van de extra vrije dagen en verzorg je he

@citaat
Dat gaat goed komen Wim  :)


Intussen nog wat zitten knutselen,
Iets wat al langer op de plank lag vandaag maar even verder afgemaakt.

Om mijn wagons en loks allemaal netjes van lengte kunnen meten heb ik mij een kleine hulpje gemaakt.
Heel simpel kost niets maar wel zeer handig.



De wagon of lok netjes tegen de voorste buffer plaatsen.



Dan schuiven we de achterste meetbuffer tot aan de buffer van de wagon of lok.





De lengte kan nu netjes afgelezen worden.



Tot een lengte van 36 cm past er tussen.



Nog een totaal plaatje.

Grts Freddy



Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
 @citaat



;)
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
 @citaat
Ieder zijn manier.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Maar natuurlijk. Maar ik meet een hele trein op, niet per wagon. Waarom doe jij dat wel?

Gr, Ben.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Ben,

Het opmeten per wagon heeft te maken dat ik met iTrain de baan bestuur.
Het programma heeft voor elke lok of wagon de lengte hiervan nodig.
Ook is het dan achteraf makkelijk om een trein samen te stellen en zo de lengte in te voeren van de totale treinlengte.
Al kan natuurlijk ook een treinsamenstelling in zijn totale lengte opgegeven worden.
Als ik het goed heb rijdt jij met koploper? Ik weet niet hoe daar de lengtes worden ingevoerd.

Dus dat is de reden waarom ik alle wagons en loks apart opmeet.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Handig hulpmiddeltje Freddy. :P :thumbup:
Succes met alles opmeten en in ITrain zetten.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Citaat van: Kelderspoorder op maandag 14 december 2020, 20:48:50
...
Ook is het dan achteraf makkelijk om een trein samen te stellen en zo de lengte in te voeren van de totale treinlengte.
Hallo Freddy,
Je hebt zeker een handig hulpje gemaakt :thumbup:

Nog een tip: iTrain berekent zoals je weet zelf de totale lengte van een trein op basis van de samenstelling en de lengtes die je voor de geselecteerde loc(s) en wagons hebt ingevoerd. De lengte van de trein is in de praktijk echter langer dan de gemeten lengte. Meten doe je over de buffers, maar tussen de loc(s) en wagons zit ook nog wat extra ruimte. Vooral bij lange treinen met veel wagon(netjes) kan dat zelfs enkele centimeters schelen. Het is ook afhankelijk van welk type koppeling je gebruikt. Daarom voeg ik aan de gemeten lengte van de wagon/loc altijd extra lengte toe. Bij kortkoppelingen komt er 0,2cm per wagon bij en bij de 'oude' koppeling 0,4 cm per wagon. Voor mijn BR50 met 20 kolenwagens erachter scheelt dat dus al snel ruim 8cm ten opzichte van de gemeten lengte 8o

Mvrgr,
Rob.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Citaat van: Kelderspoorder op maandag 14 december 2020, 20:48:50
Ben,

Al kan natuurlijk ook een treinsamenstelling in zijn totale lengte opgegeven worden.


Precies. Vandaar mijn vraag, het is helemaal niet interessant de lengte van elke wagon te weten.

En een trein met een sleep is langer dan de som van alle individuele wagons door de koppelingen.

Gr, Ben.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
@citaat
Hi Ben,
Als je 'rangeerder' bent en de samenstelling van je trein (regelmatig) wijzigt, is het juist heel handig om van locs en wagons de individuele lengte op te geven. Door voor de wagons en loc vanwege de koppeling een kleine correctiefactor aan de lengte toe te voegen (zie mijn bericht hierboven), klopt de lengte van de -nieuwe- samengestelde trein ook altijd.

Mvrgr,
Rob.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Dan verschillen we van mening. Als je een trein met 15 wagonnen hebt zul je ze dus alle 15 aan moeten klikken (vinkjes zetten). En als je opnieuw gaat samenstellen moet je opnieuw gaan klikken.

Uit de handleiding:

Tip:! Het apart kunnen invoeren van alle wagons is mooi, maar zeker niet noodzakelijk.
Als je met iTrain begint, voer dan alleen de locomotieven en wagons met een
functiedecoder en een eigen adres in en gebruik de 'onbekende wagongroep' om al
het overig rollend materieel aan te geven in de trein. Later kun je altijd nog
beslissen om wagon-objecten aan te maken voor wagons die in steeds wisselende
samenstellingen gebruikt worden, zodat je ze makkelijk van de ene trein in de
andere kunt plaatsen.


Wat ik doe: ik maak een trein en meet deze voorts op en koppel deze aan de lok. En als die wijzigt heb ik een nieuwe lengte.

Gr, Ben.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Beste Freddy, zeer handig, ga ik namaken ;)

Beste Ben, in Windigipet worden de treinen bij rangeren automatisch gevormd en hoef je niets opnieuw aan te vinken. Dus het hangt ervan af wat het sturingsprogramma kan of niet.

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
 @citaat Dit gaat over iTrain, niet over Windigipet of Koploper of.....
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
 @citaat "Dus het hangt ervan af wat het sturingsprogramma kan of niet."

Beste Ben, ik mag toch schrijven wat WDP kan? Je bent wel snel gebeten hoor....

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Het samenstellen van een trein in iTrain kan bestaan uit de Loc plus de lengte van alle wagons.
Je kan ook 1 wagon aanmaken met de lengte van de sleep.
Stel je de sleep samen uit een aantal wagons dan voeg je iedere wagon apart toe.

Door Splits trein in een Actie weet iTrain hoeveel lengte er van de trein over blijft.
Zo kan je een sleep middels een Actie van de Loc afkoppelen dan blijft de lengte van de sleep over maar ook van de Loc.
Ga je dan andere wagons ophalen om een nieuwe trein samen te stellen door die aan de afgekoppelde sleep te koppelen dan wordt door de opdracht Voeg treinen samen in een Actie de nieuwe lengte vanzelf opnieuw berekent.
Zo is het in iTrain bedacht en zal het in andere besturing programma's wel anders zijn maar ze hebben allen het doel om te weten hoe lang onze treinen zijn denk ik.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Tom, dit is precies zo in WDP. Dus beide programma's weten er raad mee.

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
 @citaat @citaat
Het doet precies veel stof opwaaien bij sommige.
Ieder doet het op zijn manier het bepalen van een treinlengte.
Voor mij is dit een handig hulpje hiervoor, een ander gebruikt een maatstok.... of nog iets anders misschien.

Maar Tom weet exact wat mijn drijfveer hierachter is. :)
Om straks met acties in iTrain aan de slag te gaan en er treinen worden gesplitst en opnieuw samen gesteld worden door iTrain, dan is het zeer handig om van iedere wagon de lengte te kennen.
Dus een samenstelling van trein kan hier regelmatig wijzigen als er veel wordt gerangeerd.

Grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Das een goeie tip Freddy, tx daarvoor
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Citaat van: lucdiels op dinsdag 15 december 2020, 10:01:53

Je bent wel snel gebeten hoor....


Je vergist je...... :D Dit ging over het opmeten: een duimstok versus het hulpje van Kelderspoorder en de fout die Kelderspoorder daarbij maakt door van buffer tot buffer te meten.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Ik ben zelf ook een voorstander om rekening te houden met de koppelingen, daar kan best wel wat verschil in zitten.
Wat wel belangrijk is, het meten van de terugmelder-offset bij wagons met detectie want die wordt wel vaak met een natte vinger gemeten.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Re: de baan van Kelderspoorder: "Hulpje voor lengte van wagons te meten "
Een interessante discussie.
Ik volg een twee sporenbeleid.
Voor vaste treinsamenstellingen meet ik de lengte van de lok en de lengte van de totale sleep.
Voor treinen die bedoeld zijn om met wisselde samenstellingen te rijden meet ik elke wagon of rijtuig op.

Wat mij wel aan het denken zet is het meten over de buffers en/of de koppelingen.
Wat je zou kunnen doen is de lengte over de buffers plus de lengte van een koppeling erbij nemen.
De koppelingen schuiven in elkaar dus een gedeelte valt weer af.