Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Nieuwe Desk is terug van weggeweest"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Nieuwe Desk is terug van weggeweest"
Ik zou nu ook voor een draadloos toetsenbord en muis 🐭 gaan, wordt het nog strakker van  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "Nieuwe Desk is terug van weggeweest"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Nieuwe Desk is terug van weggeweest"
Peter,

Dat was oorspronkelijk wel de bedoeling om een draadloos toetsenbord en muis te gebruiken. Maar aangezien de PC zelf die blijft op de oude plaats staan,
en dan is het bereik van het toetsenbord met muis net niet haalbaar.
Maar de CS3 heeft ook bedradingen die worden doorgevoerd door een kabelpotje in het tablet, en dan kunnen de kabels van muis en toetsenbord er mee doorheen.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Nieuwe Desk is terug van weggeweest"
Dat inspireert mij Freddy, ben mijn 2banen aan t verbinden , dus moet ook diverse schermen hebben en camera's ....
Re: de baan van Kelderspoorder: "Nieuwe Desk is terug van weggeweest"
Wow! Een resultaat om je vingers bij af te likken. Zelden zoiets mooi op een hobbykamer gezien.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Achter de schermen"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Achter de schermen"
Wim,

Ik kan het je alleen maar aanraden om camera's te plaatsen, Ikzelf heb er 8 over geheel mijn baan, vooral in de schaduwstations, en dan nog enkele op plaatsen welke ik van bovenaf niet kan zien.

LibertyCity,

Dankjewel voor de mooie complimenten,Dit is mijn voordeel dat ikzelf mijn eigen bedrijfje heb in de schrijnwerkerij (Timmerman zoals ze dat in NL zeggen  :-)) en ik natuurlijk de gepaste machines ter beschikking heb hiervoor.


Verder is er niet zoveel te vertellen over de verdere voortgang,vandaag de spaghetti aan kabels van de camera's ontward en netjes tussen treintafel en desk verbonden. Kabels zitten netjes in een flexibele elektro buis  :idea:



Ook nog enkele foto's van de achterzijde van de desk, hier heb ik een opbouw kabelgoot met stopcontacten in verwerkt. Zodat alle kabels zo kort mogelijk blijven en alles netjes kan weggewerkt worden in de achterzijde van de desk. De kabels worden straks allemaal netjes samen gebonden, en eveneens komen er nog afdekplaatjes tussen de stopcontacten.







Eveneens heeft de receiver van de camera's zijn plaatsje gekregen vooraan onder het blad, dit omdat deze met een afstandsbediening werkt, en die dan natuurlijk bereikbaar moet zijn voor het infraroodsignaal.



Dus dan ook maar meteen opbergvakjes voor muis en afstandsbediening voorzien.



Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Achter de schermen"
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Achter de schermen"
Hallo Freddy,

Mooi bediening paneel, goed gemaakt met die elektra  :)

Gr Einte
Re: de baan van Kelderspoorder: "Achter de schermen"
Ziet er allemaal goed uit.

Vraagje, heb jij nooit problemen mbt stopcontacten als je iets 2e hands koopt. De aardpen in de wcd moet toch wel lastig zijn of vergis ik mij daarin.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Achter de schermen"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Achter de schermen"
* Einte,

Dank voor de waardering, al ken ik niet zoveel van elektra, maar een een eenvoudig stopcomtact krijg ik nog wel geplaatst  :-)
En ja een stopcontact is er nooit te veel. ;)

* Tony,

Merciekes voor de waardering,

Enkel de kabelgoot aan de achterzijde is iets wat ik van een renovatie heb overgehouden, verder zijn het nieuwe of beter uitgedrukt nooit gebruikte stopcontacten want die lagen al meer dan 20 j in mijn magazijn te wachten om ooit nog eens ergens van dienst te kunnen zijn. En zie nu hebben ze hun plekje gevonden :-)
De stopcontacten die zich in de tafelpoten bevinden links en rechts, zijn zonder inbouwwanddoos (wcd) geplaatst daar ik deze in het mdf kan vast klemmen en dus ook voldoende ruimte heb zodat de kabels ook goed kunnen vastgezet worden voor de aarding.
Ik denk dat daar jou vraag op gericht is,anders mag je altijd terug reageren en tracht ik je beter van antwoord te zijn. ;)

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Goedemorgen volgers en lezers,

Inmiddels is de desk dus bijna klaar voor in gebruik te nemen.
Er moeten nog wel enkele zaken gebeuren, maar een eerste test wil ik toch meegeven.
De monitors zijn nu alle 3 ingebouwd en aangesloten.

Monitor 1 geeft de beelden weer van de camera's die her de der staan opgesteld onder de baan. in totaal 8 st.



Monitor 2 geeft het schematische plan van de baan in iTrain aan.



Monitor 3 geeft het treingrid aan.




Hier is dus te zien dat de schakelaars nog lang niet allemaal zijn ingebouwd, dat komt in stappen naargelang de kabels tussen treintafel en desk worden verbonden.




Verder heb ik nog een klein hulpje (houdertje) gemaakt voor de kabel van mijn smartphone als ik foto's wens te uploaden. Zodat deze niet telkens terug naar beneden valt in de desk  :idea:





Ik heb rond de monitors zwarte lijstjes gezet zodat de randen rond de monitors mooi zijn afgewerkt, en de speling van de openingen niet al te groot zijn. Deze waren oorspronkelijk niet voorzien, maar dit geeft toch net een tikkeltje mooiere uitstraling. En voor de oplettende kijker die ziet dat de lijstjes niet mooi in verstek sluiten, ja dat klopt, want de lijstjes moeten nog vast gelijmd worden en dan komt dat wel in orde. :D

Nog even een zicht vanuit mijn stoel, B) B)




En dan een totaalbeeld, :favorite:



Opmerkingen of verbeteringen zijn altijd welkom.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Hallo Freddy,,
Vooral die laatste foto geeft een mooie indruk, het ziet er allemaal strak uit  :thumbup: (stiekem jaloers)
Toch een kleine opmerking.... Waar ga je je kop koffie neerzetten?  >:-D
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
* Wim,

Mooie en gewaardeerde reactie,dankjewel.
@citaat Dat is een goede opmerking daar had ik nog niet aan gedacht, Ik vrees dat ik een nieuwe desk moet gaan bouwen  >:-D

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
 @citaat
Een koffietafeltje kan ook nog, bespaart je een hoop moeite  ;)
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Wauw! Wat een pareltje! 

Je hebt een mooi overzicht op je baan. Bewuste keuze om er niet middenin te zitten? Of kan je de desk verschuiven als je dat zou willen?
Grtz, Jos
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Citaat van: Wimdouwe op zondag 28 juni 2020, 10:57:10
@citaat
Een koffietafeltje kan ook nog, bespaart je een hoop moeite  ;)

Wim,
Ook een goede oplossing, ik was al bijna een nieuwe desk aan het bouwen. >:-D >:-D

Citaat van: josdemosselman op zondag 28 juni 2020, 11:03:01
Wauw! Wat een pareltje! 



Je hebt een mooi overzicht op je baan. Bewuste keuze om er niet middenin te zitten? Of kan je de desk verschuiven als je dat zou willen?
Grtz, Jos

Jos,
Het is idd een bewuste keuze om niet middenin te gaan zitten, nu heb ik een zicht overheen de ganse baan.
Al heb ik wel nog enkele MS3 die ik wel nog ga aansluiten op de baan, hiervoor ga ik de kabels van de MS verlengen en op enkele strategische plaatsen opstellen zoals bv. aan het industrieterrein en aan de stations "Bahnhof De Perre" en doorgansstation Breughelbahnhof"
Zodat ik nog altijd handmatig kan rangeren tussen het geautomatiseerd rijden door van iTrain.
Al is de desk wel verrijdbaar, maar dat is enkel voor het geval ik aan de baantafel moet kunnen werken.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Freddy, het is een geslaagde layout waar je veel plezier aan zult beleven.

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Citaat van: lucdiels op zondag 28 juni 2020, 11:28:15
Freddy, het is een geslaagde layout waar je veel plezier aan zult beleven.

Luc


Luc,

Je mag op je twee oren slapen hoor, hier ga ik veel plezier aan beleven :favorite: :favorite:

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Heel indrukwekkend! Achter deze desk ben je vast helemaal in control.

En het kleinste onderdeeltje, een hulpstukje voor het USB-kabeltje gaf mij een nieuw idee.
Aan de onderzijde van mijn CS2 zit een verloopstekker voor de S88 utp-kabel. Ik heb gewoon een gat in het plankje (eh nee, geen desk!) waarop het apparaat staat, geboord om ruimte te krijgen. Maar elk duwtje dat het CS krijgt per ongeluk, zorgt voor slecht contact of op zijn minst spanning op de stekker. Dus, ik kruip een keer achter de pc om een beugeltje te ontwerpen dat meer steun biedt. En dan in 3D printen.
Dit detail doet geen recht aan je prachtige werk, of toch eigenlijk wel, want het laat zien hoe secuur je te werk gaat en aan alles denkt (behalve een plek voor koffie of een pint  ;)).

Groet,

Peter
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Hallo Freddy,

Dat is allemaal wel heel erg mooi geworden! :favorite:

Je hebt nu echt jouw eigen seinhuis en ben je de treindienstleider van die geweldige baan. Kun je op de linkermonitor alle camerabeelden in een keer zien of moet je bewust schakelen om alle camera's langs te gaan?

Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Knap gedaan Freddy  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "Nieuwe Desk is terug van weggeweest"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Nieuwe Desk is terug van weggeweest"
Citaat van: BlikkenTinus op zondag 28 juni 2020, 13:05:25
Heel indrukwekkend! Achter deze desk ben je vast helemaal in control.

En het kleinste onderdeeltje, een hulpstukje voor het USB-kabeltje gaf mij een nieuw idee.
Aan de onderzijde van mijn CS2 zit een verloopstekker voor de S88 utp-kabel. Ik heb gewoon een gat in het plankje (eh nee, geen desk!) waarop het apparaat staat, geboord om ruimte te krijgen. Maar elk duwtje dat het CS krijgt per ongeluk, zorgt voor slecht contact of op zijn minst spanning op de stekker. Dus, ik kruip een keer achter de pc om een beugeltje te ontwerpen dat meer steun biedt. En dan in 3D printen.
Dit detail doet geen recht aan je prachtige werk, of toch eigenlijk wel, want het laat zien hoe secuur je te werk gaat en aan alles denkt (behalve een plek voor koffie of een pint  ;)).

Groet,

Peter


Peter,

Fijn om te lezen dat nou net het kleinste deeltje van mijn desk jou inspiratie geeft om een gepaste oplossing voor jou probleem :thumbup:
Inmiddels heb ik nog een onderdeel bij gemaakt aan de desk,nl enkele steuntjes voor de rollenbank om mijn loks te testen.
Met uitzondering van het plekje voor een kop koffie probeer ik toch alles zo goed mogelijk een plaatsje te geven. :-)












Citaat van: narwal op zondag 28 juni 2020, 15:33:33
Hallo Freddy,

Dat is allemaal wel heel erg mooi geworden! :favorite:

Je hebt nu echt jouw eigen seinhuis en ben je de treindienstleider van die geweldige baan. Kun je op de linkermonitor alle camerabeelden in een keer zien of moet je bewust schakelen om alle camera's langs te gaan?



Marcel,

Dankjewel, het geeft een heerlijk gevoel en een ideaal zicht op de baan.
Ik kan idd alle 8 de camerabeelden gelijktijdig zien en moet niet contstant switchen, het systeem doorloopt een soort van programma waardoor de beelden om de 5 sec veranderen.








Citaat van: JoBe op zondag 28 juni 2020, 16:18:03
Knap gedaan Freddy  :thumbup:


Hey Makker,

Je moet binnenkort maar eens binnenspringen kan je alles weer eens bewonderen B)

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Beste Freddy,

Ik wil jou de complimenten geven voor de strakke werkzaamheden en creative oplossingen die jij bedenkt, om dit allemaal gerealiseerd te krijgen. De "regietafel" is een mooi staaltje vakmanschap. Veel succes met de bouw van jou baan.

Mvg, Wim
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2019

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Heel gaaf zeg!
Ik ben overigens niet stiekum jaloers, maar gewoon openlijk!
:O :O
Re: de baan van Kelderspoorder: "Nieuwe Desk is terug van weggeweest"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 28 juni 2020, 16:47:48
Marcel,

Dankjewel, het geeft een heerlijk gevoel en een ideaal zicht op de baan.
Ik kan idd alle 8 de camerabeelden gelijktijdig zien en moet niet contstant switchen, het systeem doorloopt een soort van programma waardoor de beelden om de 5 sec veranderen.
Welke camera's gebruik jij hiervoor?
Ben ook opzoek naar een betaalbare camera welke te gebruiken is voor dit soort doeleinden.
Wil ook icm meerdere camera's en schermen werken.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Wim,

Dankjewel voor de mooie complimenten, ik probeer alleen maar míjn best te doen.
Soms komen de ideeën vanzelf als ik ergens mee bezig ben, en dan probeer ik die meestal meteen uit. Dat lukt dan dikwijls vrij goed. :)

Donald,

Je mag gerust jaloers zijn, ;) dat is niet erg.  :)


@citaat @citaat

Dag Jonkheer, ( jou naam?)

Ik heb hiervoor een camerabewaking set gekocht bij onze Chinese vrienden.
hierbij de link

https://nl.aliexpress.com/item/1824097805.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dJ3I1qV

Het is een bekabelde cameraset, dus geen wifi, en iedere camera heeft 15m kabel dus dat is meer dan voldoende, of je moet een heeeeele grooooote baan hebben >:-D
Al heb ik destijds ( nov 2018) dezelfde set als in de link wordt aangeboden gekocht zonder een harde schijf voor opnames. Die zit nu blijkbaar wel in de receiver, dat maakt het prijsverschil van wat ik toen betaalde ( 140 € )met de prijs van nu. Maar het blijft een betaalbare set. Tenminste vindt ik toch.. 8o
Ik heb er nu wel een HD schijf zelf ingestoken. en kan dus ook opnames maken, al heb ik dit nog niet concreet uitgetest hoe ik dat moet doen.
Het voldoet bij mij prima, ben er heel tevreden over. Al zegt men soms van al die Chineese brol  ( dat zeggen wij tegen rommel  :-)) geodkoop duurkoop. Deze in ieder geval toch niet.

Hopende dat je hiermede voldoende info hebt.

Grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Dank voor de info.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
 @citaat @citaat

Wat een camera set. En dat om de boel een beetje in de gaten te houden.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Ongelooflijke layout. Die laatste foto geeft een prachtig zicht. Ik denk dat ik je eens ga moeten inhuren om me hier wat vooruit te helpen.
Prachtige baan, en die technische besturing, dat is echt de max!!! Gefeliciteerd, we gaan je mogen nomineren om in de vakbladen te staan!!!!
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Citaat van: Jonkheer op dinsdag 30 juni 2020, 15:40:02
Dank voor de info.

Jonkheer,

Graag gedaan, hopelijk is het iets wat je zoekt. :)

Citaat van: Hitmaan op dinsdag 30 juni 2020, 19:43:20
@citaat @citaat

Wat een camera set. En dat om de boel een beetje in de gaten te houden.

Tony,

Het is een ideale cameraset, makkelijk te monteren en geeft een duidelijk beeld.

Citaat van: Steamy J op woensdag 01 juli 2020, 22:27:45
Ongelooflijke layout. Die laatste foto geeft een prachtig zicht. Ik denk dat ik je eens ga moeten inhuren om me hier wat vooruit te helpen.
Prachtige baan, en die technische besturing, dat is echt de max!!! Gefeliciteerd, we gaan je mogen nomineren om in de vakbladen te staan!!!!


Jan,

Dankjewel wat een waardering :O, Hoe is het intussen met de gezondheid? Ben je inmiddels al begonnen aan de bouw van je baan?
Als je hulp nodig hebt, mag je me altijd vragen :-)
Een nominatie in de vakbladen, ik denk dat dat toch een beetje te hoog gegrepen zou zijn.
Maar ik vind het wel een hele eer om zulke waarderingen te mogen krijgen.

Grts Freddy



Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Tx voor de link Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Dag Freddy,

Dit ziet er werkelijk afgelikt uit hoor  8o 8o 8o :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik ben nu al jaloers :P

Ook voor je rollenbank heb je een mooie oplossing bedacht.

Nu heb ik één uitdaging voor jou:
Stel dat je een trein vanop je controletafel zo op de baan kan laten rijden. dat zou wel praktisch zijn. Daarnaast kan je het stuk spoor op de controletafel via een switch omschakelen tussen baan en Programeerspoor.  Zou dat geen idee zijn ?
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Ivan,

Dankjewel voor de mooie complimenten. :favorite:
De rollenbank stond voorheen op de rand van de treintafel, maar moest daar eigenlijk niet staan, en nu de desk toch klaar is heb ik meteen maar een geschikte plaats uitgezocht waar hij goed bereikbaar is en toch niet storend staat opgesteld. dus dit was de beste plaats. B)

Wat jou uitdaging betreft, dit is een moeilijke aangezien de desk verrijdbaar is en er eigenlijk geen vaste verbinding is met de treintafel.
Dus zal dat moeilijk uitvoerbaar zijn. maar wie weet dat het in de toekomst weer anders kan zijn.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Welke gipsmuur "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Welke gipsmuur "
Intussen ook weer nieuwe ideeën aan het creëren.
De baan heb ik langs de zijkant weer afgeschermd door de panelen terug te plaatsen die destijds waren gemaakt en van een blauwe lucht voorzien zijn.
Nu wil ik tegen de plaat toch een beetje overgang maken tussen lucht en de begane grond.
Hiervoor zat ik te denken aan een muur ofwel een rotswand.

Maar dan is weer welke muur zou ik het best toepassen?
Hierbij heb ik enkele voorbeelden van gipsmallen die ik ter beschikking heb.
Welke zou er het best passen?

Dit is de locatie, de blauwe plaat links op de foto.









Het gaat om een totale lengte van 290 cm.

Aan de andere zijde van de spoorweg staat de muur van het station.
Deze is een muur van gemetselde natuurstenen.

voorbeeld 1



voorbeeld 2



voorbeeld 3



voorbeeld 4



voorbeeld 5



voorbeeld 6



De dikte van de gipsdelen is eerder beperkt, aangezien ik er straks ook nog bovenleidingsmasten wil plaatsen.Of ik moet de plaat achtervullen dat deze iets verder van de tafel komt te staan, dat is ook nog een mogelijkheid.
Wie kan helpen met een keuze te maken?

Grts Freddy



Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Hey Freddie,

Ik zou sowieso de achterwand een paar centimeter naar achteren zetten. Hierdoor kun je achter de muur nog een centimeter of zo aan 'landschap' kwijt met hier en daar een struikje. Dat geeft net even wat meer diepte.
Over de muur gesproken, ik vind voorbeeld 1 de mooiste, maar die zou wel wat lager kunnen. (dit om de keuze voor jou nog moeilijker te maken  >:-D )
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Freddy,

Mijn keuze: de achterkant wat verder naar achter plaatsen, dan keuze één gebruiken (heeft van zichzelf al wat dieptewerking) en veelvuldig groen en stuiken toepassen. Dat wordt vast heel mooi :P.

Groeten,
Wico

Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Ik ga mee in de keuze van de panelen wat verder naar achter te plaatsen en daar wat landschap bij maken voor de diepte. Muurtje ach vind ze allemaal wel mooi.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Freddy,
Ja erg hé keuzes maken.
Zelf zo ik voor voorbeeld 5 of 6 gaan waar 6 het lekkere grove lichtelijk mijn voorkeur heeft.

Succes met een keuze maken. ;)  :D

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Freddy,

Ik zou het volgende doen:
- de muur hetzelfde maken als de tegenoverliggende muur.
  Persoonlijk vindt ik het er een beetje vreemd uitzien als de ene muur strak is en de andere muur arcadebogen heeft terwijl ze gelijktijdig neergezet zijn.
- de blauwe platen een stuk(je) naar achteren.
- een kleine ruimte tussen de muur en de achterwand van ongeveer één centimeter voor dieptewerking.
- de blauwe platen hoger plaatsen waardoor je meer lucht blijft zien.

Op de bijgevoegde foto zie je geen overgang tussen de baan en de achtermuur.
Probeer maar eens te zien waar dat is.
Dit hebben we op de club gecreëerd door één centimeter ruimte tussen de baan en de achterwand te houden.

Henk
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Freddy. Ik denk dat voorbeeld 1 er het mooist uit gaat zijn.

Jurgen
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Hallo Freddy,

Ik ben het met Henk eens. Maak er één geheel van door beide zijden hetzelfde te maken. Dat maakt er een eenheid van en geeft een veel rustiger beeld.

In het geval dat je er echt heel wat anders van wil maken als de eerste muur dan zou ik gaan voor foto 4 of 5; de beton uitvoering. (waarbij de strakkere muur van foto 4 mijn voorkeur heeft)

Ga er eens lekker voor zitten. Start de baan op, laat de treinen rijden en dan maar lekker dromen van hoe het zou kunnen worden. Sommige beslissingen moet je tijd geven om te laten bezinken.... :D

Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Beetje voorzitten en laten inzinken helpt altijd. Net als iTom zou ik ze wat verzetten en voor dezelfde muur als de stationsmuur gaan, geeft meer rust.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Freddy

mijn voorkeur gaat naar 6, heeft meeste variatie in zich en gecombineerd met groene accenten kan het zeer fraai worden.
Maar jij zal uiteindelijk de keuze moeten maken.

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Hi Freddy,

Misschien een stuk met die bogen (30-40CM), dan het midden stuk van de bogen er uit zagen, en op de blauwe achtergrond nog een stukje stadachtergrond plakken.
Dan als je door de bogen kijkt, dat het lijkt of er nog een stad in de verte ziet liggen.
Dan de rest van de muur met de rots van de laaste foto bekleden.

Mvg,
Arnold
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
voorbeeld 5,met een spatie tussen achtergrond en muur,


mvg,
Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Ik vraag me af waarom zou je dat daar maken. Ik zou het gewoon open houden.
Je kan van die zijkant toch mooi over de baan heen kijken en met die rand sluit je het zicht wel af.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
 @citaat iTom, dat is ook weer waar.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Mijn idee zou zijn om daar de baan pakweg 5cm tot 10cm breder te maken, het terrein naast het spoor een 1 of 2 cm op te laten lopen en daar mooi vol met gras, struiken en andere groene zooi te zetten. De muur met streepjes behang blauw sauzen, denk dat je dan een mooier zicht hebt dan wat afsluitende panelen. Je krijgt meer ruimte ook voor de bovenleiding en als je dar ook nog een sein op plaatst dan wordt het echt super mooi, vind ik  ;) :)
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Dag Allemaal,

Dank voor jullie tips en ideeën.  :thumbup: :thumbup:
Ik zal het allemaal eens rustig overzien, en voorlopig wat stukjes muur laten staan zodat ik er aan kan wennen en zien wat uiteindelijk de mooiste oplossing zal worden.
Op de vraag van Tom, waarom ik de zijkant niet zou open laten heeft eigenlijk een volgende reden,
Er is een doorgangspad vlak naast de treintafel naar en ander deel van de kelder waar er nogal redelijk dikwijls met allerlei spullen langs de treintafel heen en weer wordt gelopen.
En uit veiligheid zou ik de zijkant een beetje willen afschermen.
Het is idd wel dat het zicht van de baan een beetje wordt ontnomen.
Dus dit is ook weer iets wat ik in het achterhoofd dien te houden.Al vind ik het wel iets hebben zo 2 spoorbanen lager liggend tussen twee muren.

Redenen genoeg om niet te overhaast gaan te beslissen.

Intussen dat ik hier mijn antwoord plaats komen er nog enkele nieuwe reacties binnen,
Dus even mijn tekst een beetje aanpassen  :-)

Tom,

Dat geeft weer een heel ander idee over de zaak.
Al moet ik oppassen dat de doorgang wel niet te smal gaat worden,
( eigenlijk mag ik niet meer verder uitbreiden volgens moeder des huizes) maar voor een goed doel....
Maar is wel een heel goed idee en er dienen straks nog bovenleidingsmasten en seinen geplaatst te worden en daar is natuurlijk ook wel ruimte voor nodig.
Morgen is het hier toch een speciale dag, dan kan ik misschien als extraatje wel een beetje meer treintafel vragen >:-D


Grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 05 juli 2020, 11:43:47

Morgen is het hier toch een speciale dag, dan kan ik misschien als extraatje wel een beetje meer treintafel vragen >:-D


Grts Freddy

Daar is het morgen zeker en vast een goed moment voor  :) :)
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
Het is vandaag een grote dag bij de familie Kelderspoorder.
Wens jullie nog vele jaren in gezondheid en geluk, op naar de 50e trouwdag  :)
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste test met de nieuwe desk"
In dat geval gefeliciteerd en een fijne dag toegewenst!