Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Misschien zie ik iets over het hoofd, maar voor de hoofdbaan maakt het toch geen verschil of de loc er vóór of ná het keren even op rijdt?
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
 @citaat Het enige verschil is dat je nu de rangeerdriehoek tegen de rijrichting van de hoofdbaan rijdt.
Met de klok mee wordt het derde deel van de driehoek met de rijrichting mee bereden.

Groeten,

Erik.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Het is van belang hoe je op een dubbelsporig traject rijdt: links (zoals in België en Zwitserland) of rechts (zoals in Nederland en Duitsland).

Rijd je links, dan is de keuze van Freddy in het filmpje logisch. Rijd je rechts, dan is de suggestie van Erik het meest logisch. Het gaat er om dat je zo kort mogelijk ?tegen de normale rijrichting in? op de hoofdbaan gereden wordt.

Groet,
Roel
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Toen ik het filmpje van de kerende stoomloc zag, vroeg ik me inderdaad af of de keerdriehoek niet geheel los (nou ja, bijna los dan) van de hoofdbaan gecreëerd had kunnen worden.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Freddy,

Ziet er goed uit moatje  :thumbup: en voor zover ik weet, rijdt Freddy rechts....
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Dank voor de waarderingen,

De keuze van welk spoor er genomen wordt voor het keren van de lok doet iTrain zelf.
Misschien dat ik dat kan instellen, dat weet ik nog niet, ga dat eens proberen uit te zoeken.
Ook is het zoals Johan (JoBe) al schreef, ik rijd hier rechts.
In mijn ogen lijkt het wel oké te zijn hoe iTrain dit aanstuurt, al weet ik niet of dit altijd zo wordt gekozen of dat als er straks meerdere treinen rondrijden dit invloed zal geven op de keuze.
Verder ga ik in het weekend trachten om met acties de lok laten keren en dan op een ander spoor een sleep aan te koppelen. iTom heeft mij al eens een oefen-les doorgestuurd, ik ga dit eens goed onder de loep nemen en hopelijk kan ik dan straks ook zelf acties aanmaken en met acties gaan werken.
wordt vervolgd....

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Hallo Freddy,

Het maakt toch niets uit als er eens een doorgaande trein netjes staat te wachten op een lok die aan het keren is? Lijkt mij gewoon een extra dimensie in het automatisch rijden! Ik vind het er in ieder geval mooi uitzien!

Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Hoi Freddy,

ik vind die keerdriehoek een mooie oplossing die in interactie met het normale verkeer heel wat leuke situaties kan creëren.
Het automatisch aankoppelen van treinen is in WDP heel leuk om te doen maar vraagt precieze instelling van de profielen. Veel plezier bij het instellen in i-Train.

mvrgr

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Citaat van: narwal op zaterdag 15 februari 2020, 10:47:27
Het maakt toch niets uit als er eens een doorgaande trein netjes staat te wachten op een lok die aan het keren is? Lijkt mij gewoon een extra dimensie in het automatisch rijden! Ik vind het er in ieder geval mooi uitzien!
Soms moet een lok omlopen. Dan heb je kans dat het doorgaande treinverkeer ook eens moet wachten.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Je kunt het probleem wel verhelpen als je het wilt.

Waar de trein aan het wachten is, daar een wissel plaatsen naar het andere spoor.
Verderop kun je ze toch weer op het juiste spoor zetten.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Citaat van: narwal op zaterdag 15 februari 2020, 10:47:27
Hallo Freddy,

Het maakt toch niets uit als er eens een doorgaande trein netjes staat te wachten op een lok die aan het keren is? Lijkt mij gewoon een extra dimensie in het automatisch rijden! Ik vind het er in ieder geval mooi uitzien!

Marcel,

Dank voor je compliment,
Het is zeker niet zo erg als ook eens het doorgaande verkeer even moet wachten.
Zo blijft er idd. straks ook nog wat meer actie in het treingebeuren.

Citaat van: lucdiels op zaterdag 15 februari 2020, 15:33:33
Hoi Freddy,

ik vind die keerdriehoek een mooie oplossing die in interactie met het normale verkeer heel wat leuke situaties kan creëren.
Het automatisch aankoppelen van treinen is in WDP heel leuk om te doen maar vraagt precieze instelling van de profielen. Veel plezier bij het instellen in i-Train.

mvrgr

Luc

Luc,

Ik ben zeer blij met de keerdriehoek als oplossing voor het keren van loks.
Brengt toch wat meer interactie op de baan. Het automatisch aan en afkoppelen is ook geen simpel klusje om dat in te voeren in de acties bij iTrain, Ik ben nu al enkele dagen bezig met acties om de lok te laten keren en terug naar een ander blok te rangeren, en dit alles met de hulp van iTom, waarvoor dank Tom.
En dat het allemaal niet zo vanzelf en simpel is dat heb ik inmiddels al ervaren. Maar ik geef het deze keer niet op.


Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 15 februari 2020, 15:42:37
Citaat van: narwal op zaterdag 15 februari 2020, 10:47:27
Het maakt toch niets uit als er eens een doorgaande trein netjes staat te wachten op een lok die aan het keren is? Lijkt mij gewoon een extra dimensie in het automatisch rijden! Ik vind het er in ieder geval mooi uitzien!
Soms moet een lok omlopen. Dan heb je kans dat het doorgaande treinverkeer ook eens moet wachten.

Bas,

Dat maakt het weer zoveel te mooier om soms eens een doorgaande trein te laten stoppen omdat er zich een lok moet draaien. Het zal ook niet voor elke passerende doorgaande trein zo zijn, dus altijd weer afwachtend wie er voorrang zal krijgen.

Citaat van: Hitmaan op zaterdag 15 februari 2020, 16:21:19
Je kunt het probleem wel verhelpen als je het wilt.

Waar de trein aan het wachten is, daar een wissel plaatsen naar het andere spoor.
Verderop kun je ze toch weer op het juiste spoor zetten.

Tony,

Het idee is niet slecht, maar het zal niet meer gebeuren om er nog een extra wissel tussen te plaatsen.
De aanpassing die ik nu gedaan heb gaat zo blijven.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Mooie filmpjes Freddie, zier er goed uit en goed over nagedacht.
Ben ook met iTrain 5 aan het stoeien, nog niet zover maar vordert gestaag (langzamer dan jou loc rijdt  :))

Met vriendelijke groeten,
Egon
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Egon,

Dankjewel voor de waardering,
Na veel puzzelen en herleggen van de rails ben ik tot dit baanontwerp gekomen.
Eerst was het idee om veel sporen te hebben maar dat is door de jaren toch wel wat afgezwakt.
Echt over nagedacht is pas gekomen sinds ik hier op het forum lid ben geworden. Na vele tips en baanontwerpen hier gezien te hebben en door ideeën van mede forumleden die mij geholpen hebben vind ik nu toch dat ik bij dit ontwerp ga blijven.
Wat iTrain betreft, ik vind het een goed programma, met vele mogelijkheden.
Ook hier gaat het nog wel langzaam hoor,want het lijkt zo simpel, maar dat is het zeker niet, en dat heeft Tom mij al meermaals duidelijk gemaakt.


Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Stoute schoenen aangetrokken "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Stoute schoenen aangetrokken "
Dag iedereen,

Al lijkt het hier stil te zijn, minder is waar. :-)
Heb afgelopen dagen maar eens de stoute schoenen aangetrokken.
Ik heb mijn eerste wissel aangepast voor bezetmelder in de wissel. Het was een heel gepuzzel maar is me dan toch gelukt. :thumbup:
De bedoeling is om ten alle tijden een volledige detectie te hebben op mijn baan en dus ook op de wissels en wisselstraten.
Dit kan in iTrain door een bezetmelder te koppelen aan een wissel, maar dat is niet helemaal naar wat ik voor ogen had.
Hierbij is het dat een melder die aanleunend is aan de wissel die bezet is ook de wissel mee bezet kan houden.
Maar voor mij is het belangrijk dat ik ook zie of een wissel of wisselstraat volledig vrij is en of een trein volledig in het blok is zodat niet het laatste stukje van de sleep nog net op een wissel is blijven staan.
En dat kan enkel door een melder in de wissel in te bouwen.
Ik heb een kort filmpje gemaakt om het meer duidelijkheid te brengen.



grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "Stoute schoenen aangetrokken "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Stoute schoenen aangetrokken "
In plaats van het type melder "Bezet" kan je voor een mooier beeld de "Knop" gebruiken.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Voor wie interesse heeft voor hoe ik het gedaan heb,

Heb ik hierbij enkele foto's van de wissel waar er de verbindingen dienen onderbroken te worden.





Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Hoi Freddy,

Een duidelijke uitleg hoe jij het gedaan hebt, het gebeurd niet veel dat wissels gedetecteerd worden maar het kan zeker geen kwaad  :)

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is een een speciale reden waarom je wissels van detectie voorziet?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Kijk de beschrijving. Ik had hem al in de Pb box gevonden maar fijn dat iedereen er nu iets mee kan.

Mvg Robin
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Even van mijn kant een simpele gedachte, als een trein langer is dan het blok dan wordt o.a. ook het vorige blok en wissel bezet gehouden.
Dat is het voordeel van een gedigitaliseerde baan met massa detectie dus waarom dan een wissel te gebruiken als bezetmelder.

Ik vraag me af waarom je dan ingewikkeld een wissel gaat aanpassen om deze als bezetmelder te gebruiken.
Natuurlijk kan het zijn dat een wagon op een wissel achter blijft maar dan zou ik eerder denken zorg voor goede koppelingen.
Om in wissels rail stukken te isoleren en door te slijpen zou ik wel een risico ding vinden, als het niet goed gaat dan heb je toch misschien te maken met een inferieur werkende wissel die in de kliko komt en een hoop geld heeft gekost.

Volgens mij is het probleem opgelost als de snelheidsmetingen goed zijn uitgevoerd, als de positioneringen goed zijn uitgevoerd en als alle lengtes van Stations, blokken en bezetmelders goed zijn uitgevoerd.

Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Freddy

Ik had dit eerst ook gedaan. Ik rij weliswaar niet met een PC maar wel met een relais beveiliging maar kreeg hikkende los rijdende loks omdat er een massa probleem ontstond. Dus wijs om dit goed te testen.

gr Gerard
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
 @citaat @citaat

Ik heb ondertussen op een lichtjes andere manier, die ook op internet te vinden is, meer dan 30 wissels aangepast voor massadetectie. Ik heb er geen enkele moeten weggooien. Het is eigenlijk een routineklus éénmaal je het geprobeerd hebt.
Het voordeel is dat wanneer een trein iets te vroeg stopt en met zijn achterste wagon nog op de wissel staat, de wisselstraat geblokkeerd wordt voor eventuele opvolgende treinritten. Verder kun je ook de trein volgen terwijl hij over de wisselstraat rijdt. Bij een lange wisselstraat in een schaduwstation is dat best handig.

Ik heb wel een vraagje: bij de C-wissels ligt er een A-vormig plat plaatje dat je op twee plaatsen moet doorsnijden. Je moet dan dat plaatje met een beetje lijm weer terugplaatsen. Maar ik heb als proef eens zo'n plaatje weggelaten zonder enig verschil bij het overrijden door de treinen van de wissel. Weet iemand wat de functie is van dit A-vormig plaatje?
mvrgr

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
De rails links en rechts van dat draadje liggen geïsoleerd.
Je loc rijd op dat plaatje op zijn wieflensen.
En heeft daar dus massa contact. Imdat het plaatje met de buitenste rails verbonden is.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Citaat van: Degeluidsman op zondag 08 maart 2020, 20:57:43
Hoi Freddy,

Een duidelijke uitleg hoe jij het gedaan hebt, het gebeurd niet veel dat wissels gedetecteerd worden maar het kan zeker geen kwaad  :)

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is een een speciale reden waarom je wissels van detectie voorziet?


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter,

Mijn reden om dit te doen is simpel, Ik heb van in de beginne altijd graag een volledige detectie willen hebben op mijn baan zo ook de wissels en wisselstraten.
Ik heb een aantal stukken rails die tussen wissels in zitten en die te kort zijn voor een blok. hierop heb ik nu geen detectie.
Mede indien er zich om een of andere reden een trein stil komt te staan op zo'n stuk kan dit tot aanrijdingen leiden.
Aangezien deze stukken rail wel aan een wissel worden gekoppeld is het ideaal om dan wissel met het stuk rail van detectie te voorzien.
Of als er een trein in een blok net te vroeg stopt en de sleep nog juist op een wissel blijft staan met de laatste as van een wagon, dan blijft de wissel wel bezet en kan deze niet door een andere eventueel vertrekkende trein worden gereserveerd.

Citaat van: Hero op maandag 09 maart 2020, 00:56:43
Kijk de beschrijving. Ik had hem al in de Pb box gevonden maar fijn dat iedereen er nu iets mee kan.

Mvg Robin

Robin,

Dankzij jou bijdrage ben ik verder beginnen uitzoeken hoe het een en ander in mekaar zat om de wissel om te bouwen.

Citaat van: iTom op maandag 09 maart 2020, 01:14:18
Even van mijn kant een simpele gedachte, als een trein langer is dan het blok dan wordt o.a. ook het vorige blok en wissel bezet gehouden.
Dat is het voordeel van een gedigitaliseerde baan met massa detectie dus waarom dan een wissel te gebruiken als bezetmelder.

Ik vraag me af waarom je dan ingewikkeld een wissel gaat aanpassen om deze als bezetmelder te gebruiken.
Natuurlijk kan het zijn dat een wagon op een wissel achter blijft maar dan zou ik eerder denken zorg voor goede koppelingen.
Om in wissels rail stukken te isoleren en door te slijpen zou ik wel een risico ding vinden, als het niet goed gaat dan heb je toch misschien te maken met een inferieur werkende wissel die in de kliko komt en een hoop geld heeft gekost.

Volgens mij is het probleem opgelost als de snelheidsmetingen goed zijn uitgevoerd, als de positioneringen goed zijn uitgevoerd en als alle lengtes van Stations, blokken en bezetmelders goed zijn uitgevoerd.



Tom,

Met jou gedachte ben ik helemaal mee eens, maar een trein die past in een blok maar om een of ander reden net te vroeg stopt blijft deze wel op een wissel staan, maar wordt de wissel wel vrijgegeven.
Lees bij mijn antwoord aan Peter, de stukken rail die te kort zijn voor een blok blijven eveneens een knelpunt, stopt hier een lok of wagon, wordt er wel gemeld dat een lok niet tijdig is aangekomen, maar iTrain weet dan niet waar de lok is gebleven aangezien die stukken geen detectie hebben.
Mede zal er ook niet altijd volledig geautomatiseerd worden gereden, en is dit dan toch een geruststelling als ik kan zien of er een wissel of wisselstraat bezet is dat er geen aanrijdingen kunnen voordoen.
Ik heb nu eerst 1 wissel aangepast en ga dit uitvoerig testen alvorens ik over ga met andere wissels aan te passen.

Citaat van: Magna op maandag 09 maart 2020, 01:57:21
Freddy

Ik had dit eerst ook gedaan. Ik rij weliswaar niet met een PC maar wel met een relais beveiliging maar kreeg hikkende los rijdende loks omdat er een massa probleem ontstond. Dus wijs om dit goed te testen.

gr Gerard
Gerard,

Tot nog toe rijden de treinen er zonder haperen over de wissel heen, maar ik blijf het verder testen alvorens ik echt alle wissels ga aanpassen.
Verder ben ik niet thuis in het relais gebeuren dus daar kan ik niets van zeggen.
Is iets wat me Robin ( Hero) mij ook al voorstelde om met relais te werken, maar zoals ik schrijf, ik heb hier geen kennis van.

Citaat van: lucdiels op maandag 09 maart 2020, 10:55:16
@citaat @citaat

Ik heb ondertussen op een lichtjes andere manier, die ook op internet te vinden is, meer dan 30 wissels aangepast voor massadetectie. Ik heb er geen enkele moeten weggooien. Het is eigenlijk een routineklus éénmaal je het geprobeerd hebt.
Het voordeel is dat wanneer een trein iets te vroeg stopt en met zijn achterste wagon nog op de wissel staat, de wisselstraat geblokkeerd wordt voor eventuele opvolgende treinritten. Verder kun je ook de trein volgen terwijl hij over de wisselstraat rijdt. Bij een lange wisselstraat in een schaduwstation is dat best handig.

Ik heb wel een vraagje: bij de C-wissels ligt er een A-vormig plat plaatje dat je op twee plaatsen moet doorsnijden. Je moet dan dat plaatje met een beetje lijm weer terugplaatsen. Maar ik heb als proef eens zo'n plaatje weggelaten zonder enig verschil bij het overrijden door de treinen van de wissel. Weet iemand wat de functie is van dit A-vormig plaatje?
mvrgr

Luc


Luc,

Fijn om te lezen dat ook jij met aangepaste wissels werkt en dit zonder problemen.
Ook jij denkt op dezelfde manier als ik, dat als een trein te vroeg stopt in een blok deze de achterliggende wissel nog net bezet heeft.
En  het heeft idd het voordeel bij langere wisselstraten om de trein mooi te kunnen volgen, iets wat zonder detectie niet kan.
Het antwoord op je vraag wordt hier door Robin beantwoord. :thumbup:

Citaat van: Hero op maandag 09 maart 2020, 11:35:26
De rails links en rechts van dat draadje liggen geïsoleerd.
Je loc rijd op dat plaatje op zijn wieflensen.
En heeft daar dus massa contact. Imdat het plaatje met de buitenste rails verbonden is.


Robin,

Dank voor de uitleg over het A stuk in de wissel.

Grts Freddy



Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Ik begrijp echt niet wat het probleem is.

Als je met een goed programma werkt , en je de lengte van je treincombi  goed hebt ingevuld , blijft je wissel toch bezet als er nog iets opstaat.

Ik rij met itrain4 , en ook daar herken ik het probleem niet dat het een probleem oplevert als het wissel bezet is.

Ik heb er geen melder op...

Immers iTrain weet de lengte , weet dus hoelang het stel compleet is , en weet waar de loc zich bevind.

Tom kaarte het nog is aan......maar als je het belangrijk vind om een bezet melder van je wissel te maken......prima toch.

Voor mij persoonlijk een overbodige luxe....... :D :D :D

Mvg: Alex
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Citaat van: Kelderspoorder op maandag 09 maart 2020, 19:26:11

En  het heeft idd het voordeel bij langere wisselstraten om de trein mooi te kunnen volgen, iets wat zonder detectie niet kan.

Grts Freddy

Daarvoor heeft de ontwikkelaar van iTrain het groeperen bedacht.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
 @citaat

Ik ben het niet eens met diegenen die beweren dat een PC programma weet waar de trein exact staat. In de ideale wereld is dit juist maar soms is de wereld niet ideaal.

Bvb een loc heeft vier antislipbandjes aan de ene zijde en geen aan de andere zijde. Normaal maakt de loc dus massadetectie met zijn laatste wielassen, zo'n 18cm na de voorste buffer. De PC weet dan dat de loc 18 cm verder staat dan de detectie en laat hem dan ook vroeger stoppen.
Het gebeurt echter dat de voorste assen ondanks de anti-slipbandjes toch contact maken. De PC berekent dan de af te leggen afstand met het idee dat de achterste assen al gepasseerd zijn. Gevolg de loc stopt 18 cm vroeger dan eigenlijk zou moeten. Gevolg de achterste wagon staat 18cm teveel naar achter. Als dat dan een trein is die net op het langste is dan staat de wagon op de wisselstraat, terwijl het PC programma denkt dat hij ver genoeg staat.
Dit geldt dus voor locs die vooraan antislipbanjes heeft op alle assen. (vb VT11.5)
Dus zijn wisseldetecties in mijn ogen wel nuttig.

mvrgr

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
 @citaat Beste Luc, in iTrain is daar een oplossing voor en dat heet terugmelder-offset, is zowel voor de loc toe te passen als voor de wagons.
Helaas wordt daar ook niet altijd correct mee gewerkt.
Maar als Freddy (Kelderspoorder) zijn wissels toch wil voorzien van bezetmelders dan is dat natuurlijk zijn plan en moet hij dat zeker doen als het voor hem en andere het idee geeft dat het veiliger en betrouwbaarder is. Maar ook zelfs dan voorkomen we niet dat er problemen kunnen ontstaan want daar is altijd kans op en 100% betrouwbaar maken is een utopie.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Dat een trein met zijn staart nog staat op een wissel omdat de loc te vroeg is gestopt op de stopsectie betekent voor mij alleen maar dat het betreffende halteerspoor te kort is voor de gekozen treinlengte.

Ik hanteer ook altijd minimaal 1 vrij stuk rechtstand van 180mm voor een wissel en in veel gevallen zelfs twee. En de treinlengte die er in mag zit daar precies tussen. Moet wel heel gek lopen dat er dan nog een stuk staart op het wissel blijft staan. Als je de grenzen van een baanvak tussen twee wissels gaat opzoeken dan kan je ook je seinen niet altijd mooi voor de cabine houden.

Als je overloopwissels in een halte hebt omdat er lange en korte treinen op stoppen kan hoeft dat ook niet gedetecteerd worden omdat de wissel bij de rijweg hoort waar de trein zich in bevind. Geen enkele trein kan dan gebruik maken van de overloop wissels in gebogen stand zolang die lange trein er overheen staat.

MvG,

Timaximus
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Wissels met detectie mag natuurlijk, is goed voor de omzet. Maar of het verder iets toevoegt ben bang van niet.
Melders hoeven in iTrain niet daadwerkelijk bezet te zijn of blijven om te weten waar de trein is en op welke positie.

Groetjes.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
 @citaat

Beste Tom, Windigipet heeft ook zo'n offset maar dat neemt niet weg dat wanneer er een "valse" melding is dat het programma dat weet en corrigeert. Als iTrain dat kan zou ik graag eens willen weten hoe dat dan gebeurt.
Ik wel echter geen polemiek starten hier. Dus laat ik iedereen in zijn gedachte. Iedereen doet een terugmelding van een trein op de wissels naargelang hij/zij/het het zelf wil, toch?
En wat de omzet betreft, één rmk per wisselstraat is dus 2 per station, daar zal het echt niet aan liggen in een baan waar ik alleen voor mijn schaduwstation meer dan 200 rmk's heb.
Back to topic.

mvrgr

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Ik heb hier een hoop reacties gelezen op het besluit van Freddy om van zijn wissels ook bezetmelders te maken.

Zelf heb ik er ook voor gekozen om de wissels in mijn schaduwstations ook van bezetmelders te voor zien.
Daar heb ik een simpele reden voor:
Marklin heeft diverse soorten koppelingen en als je daarnaast nog rollend materieel van andere merken hebt wordt het scala koppelingen alleen maar groter.
Dat heeft het risico dat er onderweg wagons of rijtuigen los kunnen raken omdat verschillende koppelingen niet goed in elkaar haken of door andere oorzaken los raken.
Zolang ze niet geïsoleerde wielassen hebben en in een blok staan is dat niet zo'n probleem.
Het blok wordt/blijft bezet gemeld.
Anders is het op een wissel of in een wisselstraat, als daar geen bezetmelders zijn loop je het risico dat als daar iets blijft staan er een volgende trein er tegen aan botst en er zal maar net een duur rijtuig staan wat kapot wordt gereden.
Ik heb wisselstraten waar je een hele trein in kwijt kunt. ;)

iTrain biedt de mogelijkheid om wissels met een bezetmelder uit te rusten; in ieder geval in versie 4 van eerdere versies weet ik het niet.
Jaren geleden heb ik Xander Berkhout, ontwikkelaar van iTrain, hierover gesproken en hij had toen versie 1 of 2 op de markt.
Hij vond het toen onzin.
Een paar jaar later, toen hij met versie 4 op de markt kwam, heb ik hem weer er over gesproken en toen zei hij dat het er in zat en ik kon dan van de wissel(straat) ook nog een blok maken (of groep zoals hier ook vermeld wordt).

In KLIK: mijn topic vindt je een verslag van de ombouw.
Ik heb de "A" er uit gesloopt omdat hij een valse melding creëert en de massa met de terugmelder verbindt en daarvoor heb ik een bruine (massa) en groene (terugmeld)draad er aan gesoldeerd.
Verder heb ik het puntstuk eruit gehaald en aan de onderkant een stukje weg gevijld en isolatie aangebracht en het puntstuk weer terug geplaatst.
In mijn topic staan de foto's.

Ik heb het genoegen gehad om de baan van Freddy in werkelijkheid te mogen aanschouwen.
Als je aan de ene kant van de baan staat heb je een verrekijker nodig om de andere kant te kunnen zien.  8)
Alleen dat is al een reden om de wissels van bezetmelders te voor zien.  :D


Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
 @citaat @citaat

Er zijn blijkbaar meerdere mensen hier die bezetmelding toepassen op wissels.
En zoals met alles heb je voor en tegenstanders.
Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik in de toekomst meerdere wissels zal gaan aanpassen voor het gebruik van bezetmelding.
Henk, ik lees ook bij jou, en heb dit ook bij andere forumleden gelezen, om wissels in groep te zetten.
Maar in groep wil zeggen met een ander stuk rail niet 2 wissels samen, want dat gaat niet.
Nu heb ik wissels die direct aan mekaar zitten waarvan in de totaallengte ook een trein in kan staan.

Hoe heb jij dit gedaan voor jou wissels in een wisselstraat?

Verder heb ik in het schaduwstation 2 ook 4 wisselstraten die ik vanuit mijn zitplaats aan de controletafel niet kan zien, nu heb ik er wel camera's geplaatst , maar daar zie je niet tot op enkele cm in detail hoe ver een trein is binnen gereden dus is het voor mij ook van belang dat deze wissels van alle mogelijke beveiliging zijn voorzien om aanrijdingen te voorkomen.
Er wordt ook geopperd om een ruimere marge (raillengte ±18 cm) te nemen in de lengte van een trein t.a.z.v. de lengte van het blok. Maar in het schaduwstation 2 zijn de opstelsporen ruim tussen de 3 tot 5 m en daardoor kan iTrain meerdere treinen achter mekaar laten rangeren waardoor iTrain op basis van lengte gaat bepalen welke trein welk spoor mag nemen, dus valt de ruime marge weg want 3 treinen van een totale lengte van 3.6m past mooi in een blok van 3.8m rekening houdend met 5 cm vooraan en 5 cm rangeerafstand tussen de treinen blijft er 5 cm achter de laatste trein.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
 @citaat

Volgens mij heb ik zowel op de club waar ik lid van ben als thuis in iTrain meerdere wissels(traten) in een groep zitten.
Is niet een van de makkelijkste zaken om te doen omdat je wissels(traten) niet in een keer kunt selecteren en groeperen.
Ik heb blokjes met rails moeten verplaatsen om dit te realiseren.
Je zou dit selecteren met de <Ctrl>-toets moeten kunnen doen.
Zo vindt ik het ook jammer dat je in iTrain niet kunt zien wat er in een groep zit.
Tenminste, ik heb het nog niet kunnen ontdekken waar ik dit kan vinden.

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 15 maart 2020, 09:49:29
Er wordt ook geopperd om een ruimere marge (raillengte ±18 cm) te nemen in de lengte van een trein t.a.z.v. de lengte van het blok. Maar in het schaduwstation 2 zijn de opstelsporen ruim tussen de 3 tot 5 m en daardoor kan iTrain meerdere treinen achter mekaar laten rangeren waardoor iTrain op basis van lengte gaat bepalen welke trein welk spoor mag nemen, dus valt de ruime marge weg want 3 treinen van een totale lengte van 3.6m past mooi in een blok van 3.8m rekening houdend met 5 cm vooraan en 5 cm rangeerafstand tussen de treinen blijft er 5 cm achter de laatste trein.

Ik ben wel van mening dat iTrain zich zoveel mogelijk aan je baanplan moet aanpassen en je baanplan niet aan iTrain.
Maar dat zal niet altijd mogelijk zijn en moet je aan beide kanten concessies kunnen doen.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Wissel met bezetmelding "
Dag Freddy,

Het was weeral een tijd geleden dat ik op het Forum was.  Er is weer het één en ander veranderd op je baan.  :thumbup: :thumbup:

Eindelijk heb je een oplossing voor jou probleem: bezetmelding op een wissel.  Goed dat het werkt.

iTrain 5 is in Kwaadmechelen nog niet aan de orde.  eerst mijn servo's deftig aan de praat krijgen in iTrain 4 is nu mijn prioriteit.
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
Nu in deze Corona-tijden is het goed om alles goed te ont(sm)vetten.
Onlangs heb ik voor mijn werkzaamheden een nieuw product voor het reinigen en ontvetten van allerhande spullen.
Het is een soort van schuim die je aanbrengt op het te reinigen oppervlak.
Het schuim is op basis van alcohol en verwijderd om zeggen alle hardnekkig vuil. Kan zelfs toegepast worden op elektronica zonder schadelijke invloeden.
Nu had ik op de baan enkele plaatsen waar er slechte contacten waren die ik al meermaals had gereinigd met een doekje, maar bleef toch steeds weer terugkomen dat de trein op die plaatsen stilviel.
Ik heb nu dus met deze schuimspray de rails ingespoten en even laten inwerken. met een doekje er overheen gegaan en zie, de trein rijd nu zonder enig aarzelen mooi over de rails.
Dus deze spuitbus blijft nu mooi in handbereik bij de baan.
Moet ook meegeven, het geeft geen vlekken op de naastliggende scenery of andere zaken.
Heb er zelfs mijn toetsenbord van de laptop mee gereinigd.
Echt een top product



Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
 :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
Bedankt voor de tip Freddy. :thumbup:

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
Hoi Freddy,

Bedankt voor de tip.  :thumbup:

Maar ff een vraagje :help:
Hoe gaan we dit de grens over krijgen?  8o
Gisteravond op televisie gezien dat België op slot zit en dat de boetes tot € 4.000,-- kunnen oplopen.
Of weet je nog een paar smokkelpaadjes?  8)

Groeten,

Henk
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
 @citaat Gewoon bestellen via Google, denkl ik.  ;)
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
€ 18,- Kan je hier bestellen https://inoxgrepen.be/onderhoudsproducten/
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
De versnellingsbakvloeistofmethode (ATF) werkt ook goed is mijn eigen ervaring. Garantie tot aan de deur en geheel op eigen risico.
Re: de baan van Kelderspoorder: "rails reinigen "
Dag Freddy,

Dank voor de tip.  Als ik nog eens bij jou gepasseerd ben en je daarna de bus mist heb ik ze zeker niet meegenomen  ;)
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
Het extra schaduwstation begint stilaan vorm te krijgen,
De bezetmelders zijn bijna allemaal aangesloten, de laatste melders kunnen nog niet aangesloten worden, want er zijn nog enkele terugmeldmodules in bestelling, maar ik verwacht ze in de eerst komende dagen.
Een kijkje onder de tafel, lijkt veel erger dan het is >:-D



voor elk blok is er ook een aansluiting voorzien voor de baanvoeding, het zijn de rood/gele kabels

verder hebben alle draadjes een label met de nr van het blok dus dat gaat allemaal wel goedkomen.



Hier is het begin al gemaakt van de bedrading mooi in de boekbinders te krijgen. Al is het niet evident, er is maar weinig ruimte tussen de onderkant van de tafel en de vloer, amper 30 cm
Een klusje voor de jongste dochter, zij kan nog net onder de tafel , voor mij is het al wat moeilijker >:-D



In afwachting op de meldmodules alles al maar eens ingeven in iTrain, blokken, bezetmelders,... nog een hele klus ;)

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
30 cm...🤭 , dat is wel laag zeg , kan je nog bewegen zo?
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
 @citaat @citaat

Wim,

Ja het is behoorlijk laag, maar het schaduwstation is een idee dat later is ontstaan, en om het schaduwstation te bereiken moest er een lange helling gemaakt worden. Een spiraal was hier niet meer mogelijk,en ja dan komt het allemaal wel wat laag aan de grond, maar ikzelf kan nog net onder de tafel, al is het bewegen dan vrij beperkt, de oplossing hiervoor is om de dochter in te schakelen die heeft het postuur dat er gemakkelijk onderdoor kan, en die is nog heel wat leniger dan mij.
En eenmaal de bekabeling er onder is weggewerkt,hoop ik er niet meer onder te moeten zijn >:-D >:-D

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
Het is wel mosterd na de maaltijd: mijn tweede schaduwstation ligt 25 cm boven de vloer. Daarom ligt alle bedrading, bezetmelders, decoders en booster gewoon tussen de rails  en niet onder de plaat !

Cees
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
Hoi Freddy,

Ik zie dat de baanspanning en de draden voor bezetmelders door een boekbinder gootje lopen, dit wordt erg afgeraden i.v.m. Spookmeldingen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
 @citaat

Inderdaad. Beter twee boekbinders naast elkaar gebruiken. Eén voor de baanspanning en één voor de terugmelders. Voorkomen is beter dan genezen. En dat geldt voor een hele hoop dingen heden ten dage.
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
Het is juist de bedoeling om dit soort bekabeling niet parallel naast elkaar te laten lopen, oversteken kan / mag wel maar dan de kabels zo strak mogelijk laten oversteken.

Zoals een +


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "schaduwstation verder in de aanbouw "
 @citaat @citaat

Peter,Henk,

Dank voor de opmerkzaamheid  :thumbup:, maar de bedrading voor de baanspanning die gaat NIET door de zelfde boekbinders, deze komen haaks gekruist over de terugmelddraden die door de boekbinders worden geleid.
Het is nu dat ze nog allemaal los onder de tafel hangen en misschien een verkeerd beeld geven.
Ik ben er me van bewust dat deze draden niet parallel met elkaar mogen lopen en heb dit ook op de andere plaatsen van de baan toegepast dat de melddraden haaks kruisen met de baanspanningsdraden.

Als straks alles is vast gelegd onder de tafel zal ik nog eens een foto posten.
De laatste bezetmodules zijn inmiddels ook aangekomen, dus alles kan nu netjes worden aangesloten.

Grts Freddy