Citaat van: Degeluidsman op zondag 08 maart 2020, 20:57:43
Hoi Freddy,
Een duidelijke uitleg hoe jij het gedaan hebt, het gebeurd niet veel dat wissels gedetecteerd worden maar het kan zeker geen kwaad
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is een een speciale reden waarom je wissels van detectie voorziet?
Mvg,
Peter Degeluidsman
Peter,
Mijn reden om dit te doen is simpel, Ik heb van in de beginne altijd graag een volledige detectie willen hebben op mijn baan zo ook de wissels en wisselstraten.
Ik heb een aantal stukken rails die tussen wissels in zitten en die te kort zijn voor een blok. hierop heb ik nu geen detectie.
Mede indien er zich om een of andere reden een trein stil komt te staan op zo'n stuk kan dit tot aanrijdingen leiden.
Aangezien deze stukken rail wel aan een wissel worden gekoppeld is het ideaal om dan wissel met het stuk rail van detectie te voorzien.
Of als er een trein in een blok net te vroeg stopt en de sleep nog juist op een wissel blijft staan met de laatste as van een wagon, dan blijft de wissel wel bezet en kan deze niet door een andere eventueel vertrekkende trein worden gereserveerd.
Citaat van: Hero op maandag 09 maart 2020, 00:56:43
Kijk de beschrijving. Ik had hem al in de Pb box gevonden maar fijn dat iedereen er nu iets mee kan.
Mvg Robin
Robin,
Dankzij jou bijdrage ben ik verder beginnen uitzoeken hoe het een en ander in mekaar zat om de wissel om te bouwen.
Citaat van: iTom op maandag 09 maart 2020, 01:14:18
Even van mijn kant een simpele gedachte, als een trein langer is dan het blok dan wordt o.a. ook het vorige blok en wissel bezet gehouden.
Dat is het voordeel van een gedigitaliseerde baan met massa detectie dus waarom dan een wissel te gebruiken als bezetmelder.
Ik vraag me af waarom je dan ingewikkeld een wissel gaat aanpassen om deze als bezetmelder te gebruiken.
Natuurlijk kan het zijn dat een wagon op een wissel achter blijft maar dan zou ik eerder denken zorg voor goede koppelingen.
Om in wissels rail stukken te isoleren en door te slijpen zou ik wel een risico ding vinden, als het niet goed gaat dan heb je toch misschien te maken met een inferieur werkende wissel die in de kliko komt en een hoop geld heeft gekost.
Volgens mij is het probleem opgelost als de snelheidsmetingen goed zijn uitgevoerd, als de positioneringen goed zijn uitgevoerd en als alle lengtes van Stations, blokken en bezetmelders goed zijn uitgevoerd.
Tom,
Met jou gedachte ben ik helemaal mee eens, maar een trein die past in een blok maar om een of ander reden net te vroeg stopt blijft deze wel op een wissel staan, maar wordt de wissel wel vrijgegeven.
Lees bij mijn antwoord aan Peter, de stukken rail die te kort zijn voor een blok blijven eveneens een knelpunt, stopt hier een lok of wagon, wordt er wel gemeld dat een lok niet tijdig is aangekomen, maar iTrain weet dan niet waar de lok is gebleven aangezien die stukken geen detectie hebben.
Mede zal er ook niet altijd volledig geautomatiseerd worden gereden, en is dit dan toch een geruststelling als ik kan zien of er een wissel of wisselstraat bezet is dat er geen aanrijdingen kunnen voordoen.
Ik heb nu eerst 1 wissel aangepast en ga dit uitvoerig testen alvorens ik over ga met andere wissels aan te passen.
Citaat van: Magna op maandag 09 maart 2020, 01:57:21
Freddy
Ik had dit eerst ook gedaan. Ik rij weliswaar niet met een PC maar wel met een relais beveiliging maar kreeg hikkende los rijdende loks omdat er een massa probleem ontstond. Dus wijs om dit goed te testen.
gr Gerard
Gerard,
Tot nog toe rijden de treinen er zonder haperen over de wissel heen, maar ik blijf het verder testen alvorens ik echt alle wissels ga aanpassen.
Verder ben ik niet thuis in het relais gebeuren dus daar kan ik niets van zeggen.
Is iets wat me Robin ( Hero) mij ook al voorstelde om met relais te werken, maar zoals ik schrijf, ik heb hier geen kennis van.
Citaat van: lucdiels op maandag 09 maart 2020, 10:55:16
Ik heb ondertussen op een lichtjes andere manier, die ook op internet te vinden is, meer dan 30 wissels aangepast voor massadetectie. Ik heb er geen enkele moeten weggooien. Het is eigenlijk een routineklus éénmaal je het geprobeerd hebt.
Het voordeel is dat wanneer een trein iets te vroeg stopt en met zijn achterste wagon nog op de wissel staat, de wisselstraat geblokkeerd wordt voor eventuele opvolgende treinritten. Verder kun je ook de trein volgen terwijl hij over de wisselstraat rijdt. Bij een lange wisselstraat in een schaduwstation is dat best handig.
Ik heb wel een vraagje: bij de C-wissels ligt er een A-vormig plat plaatje dat je op twee plaatsen moet doorsnijden. Je moet dan dat plaatje met een beetje lijm weer terugplaatsen. Maar ik heb als proef eens zo'n plaatje weggelaten zonder enig verschil bij het overrijden door de treinen van de wissel. Weet iemand wat de functie is van dit A-vormig plaatje?
mvrgr
Luc
Luc,
Fijn om te lezen dat ook jij met aangepaste wissels werkt en dit zonder problemen.
Ook jij denkt op dezelfde manier als ik, dat als een trein te vroeg stopt in een blok deze de achterliggende wissel nog net bezet heeft.
En het heeft idd het voordeel bij langere wisselstraten om de trein mooi te kunnen volgen, iets wat zonder detectie niet kan.
Het antwoord op je vraag wordt hier door Robin beantwoord.
Citaat van: Hero op maandag 09 maart 2020, 11:35:26
De rails links en rechts van dat draadje liggen geïsoleerd.
Je loc rijd op dat plaatje op zijn wieflensen.
En heeft daar dus massa contact. Imdat het plaatje met de buitenste rails verbonden is.
Robin,
Dank voor de uitleg over het A stuk in de wissel.
Grts Freddy