Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Mooie film.
En geen commentaar over het muziek. gekrijs op de achtergrond is niet mooi. Instrumentaal past hier beter bij.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Ik vind muziek helemaal niet nodig, hoor liever alleen het geluid van de treinen.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Citaat van: Wimdouwe op maandag 20 januari 2020, 21:50:59
Nou Freddy,
Het was even een zit deze film maar ik heb er van genoten. Geeft gelijk ook een mooie indruk van je baan  :thumbup:
Is die BR50 een favoriet van je? (van mij wel daarom heb ik er zelfs twee  >:-D )
Wim,

:thumbup: :thumbup:
De BR50 is één van mijn favorieten, maar op de eerste plaats van de stomers staat toch de BR01.10 :favorite:

Citaat van: RobertoetGrunn op maandag 20 januari 2020, 22:03:01
Je smaak qua treinen is beter dan de muziek.....  :D
Robert,

Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak hé... het zou dan ook maar eentonig zijn >:-D

Citaat van: lucdiels op maandag 20 januari 2020, 23:19:39
@citaat

Freddy, sorry voor de naamsverwisseling, maar met al die Henken hier op het forum was ik even het spoor bijster... ;) Ook mijn jet lag is nog niet verwerkt, duurt extra lang deze keer. :?

Desalniettemin blijft ook Freddy een mooie baan hebben ... :)

groetjes

Luc
Luc,

ach het is je vergeven,  ;)
als het beestje maar een naam heeft hé...
Dank voor de waardering, ik kan alleen maar mijn best doen om er iets moois van te maken.

Citaat van: Steamy J op dinsdag 21 januari 2020, 01:35:53
Mooi filmpje, gestart op gsm, maar dadelijk op grote tv verder gekeken. Zo kon ik geen details missen, behalve misschien de fronsende blikken van mijn huisgenoten :-)

Jan,

Dank voor de complimenten, hopelijk zijn je huisgenoten een beetje vergevingsgezind  >:-D

Citaat van: wimpietje op dinsdag 21 januari 2020, 04:28:18
Leuk filmpje hoor 👏🏻👏🏻👏🏻
Wim,

We zitten toch met z'n allen steeds toch weer te wachten op beelden van ieders baan, dus probeer ook ik regelmatig wat beeldmateriaal te posten..

Citaat van: h0_miessie op dinsdag 21 januari 2020, 07:34:54
Freddy,

Mooie lange film van de prachtige slepen met de aanwinsten. :) :thumbup:
Beide slepen zijn fraai en lang en rijden mooi over je uitgestrekte baan heen.
Heel veel rijplezier toegewenst maar aan het filmpje te zien komt dat wel goed. :)

Groet Michel
Michel,

Was speciaal op verzoek voor jou, wetende dat je dit ten zeerste waardeert.
Ik zal binnenkort wel eens een meer overzichtsfilmpje maken van de baan met wat gevarieerd rollend materiaal in beeld. Maar dan zal eerst de baan weer operationeel moeten zijn in iTrain. Ik Ben momenteel met zoveel zaken gelijktijdig bezig dat iTrain een beetje achterop is geraakt 8o

Citaat van: Hitmaan op dinsdag 21 januari 2020, 14:25:21
Mooie film.
En geen commentaar over het muziek. gekrijs op de achtergrond is niet mooi. Instrumentaal past hier beter bij.
Hitmaan,

Dank voor de waardering,
De muziekkeuze kan ik toch nooit voor iedereen goed laten klinken. 8o
En wie het niet graag hoort kan de film nog altijd bekijken zonder het geluid af te spelen :-)

Citaat van: Erik Baas op dinsdag 21 januari 2020, 14:32:40
Ik vind muziek helemaal niet nodig, hoor liever alleen het geluid van de treinen.
Erik,

Er was te veel aan herrie en niet gerelateerde treingeluiden om het zonder muziek te doen.
Ik zal er bij een volgende proberen op te letten, en dan alleen de treingeluiden te laten weerklinken. :)


Grts Freddy




Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
 @citaat
Indeed , moet zelf ook wat meer posten..🤭🤗
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 rangeerd via Keerdriehoek "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 rangeerd via Keerdriehoek "
Dag Allemaal,

Inmiddels is de keerdriehoek klaar om eens een test te doen, als eerste stoomlok kwam de BR 86 aan de beurt
Even wat beeldmateriaal er van gemaakt,
veel kijkplezier



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 rangeerd via Keerdriehoek "
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 rangeerd via Keerdriehoek "
Mooi dat het gelukt is Freddy, ik neem aan dat de snelheden nog juist ingesteld moeten worden maar er kan gekeerd worden  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
 @citaat

Peter,
Dankjewel, ja hoor de snelheid zal nog verbeteren,deze is nu nog wat te hoog,
op volgende filmpje komt de BR 1.10 aan de beurt, en die rijd al veel mooier



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
De laatste film is niet beschikbaar voor het kijken. Moet inloggen.
Opgelost.
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
Test geslaagd  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
Mooi om te zien hoe die BR 01.10 heel rustig omkeert.
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
In ieder geval kan het wat lengte betreft prima, dat is straks in iTrain perfect in te stellen net als de stoppositie en het langzaam rijden op rangeersnelheid.
Dan kan je ook de optrek vertraging en de rem vertraging in combinatie met de traagheidssimulatie netjes instellen.
Met een route en een Actie gaat dat dan allemaal vanzelf, kan je zelfs extra geluiden gebruiken zoals de stoomfluit en de bel.

Wat me nu verbaast in het filmpje is waarom de BR 01.10 gekeerd moet worden, hij stond toch al met zijn schoorsteen naar voren om weg te rijden, natuurlijk kunnen ze ook achteruit maar dan was de keerdriehoek eigenlijk niet nodig geweest.
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
Freddy,

Ik neem aan dat je tevreden bent met het testen van de keerdriehoek want het rijd perfect zie ik op de filmpjes. :P
De keerdriehoek is een schitterende aanvulling op je baan daar ga jij nog veel plezier aan beleven.

Succes met het instellen van Itrain maar dat gaat jouw zeker lukken gezien de nodige ervaring wat je al met dit programma hebt.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
op mijn vorige modelbaan had ik ook een keerdriehoek. Altijd handig als je van punt A naar B rijdt.
Trouwens je hebt een mooi baanontwerp / modelspoorbaan !Daar zal je nog vele uren plezier aan beleven.
Zelf zit ik nu nog in de afbraakfase van mijn modelspoorbaan met al in mijn achterhoofd hoe ik mijn nieuw spoorplan zal opbouwen met eveneens een keerdriehoek. Nog veel plezier en ook ik blijf dit met belangstelling volgen . Niek
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
Mooi filmpje  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
Citaat van: Hitmaan op zondag 26 januari 2020, 21:29:03
De laatste film is niet beschikbaar voor het kijken. Moet inloggen.
Opgelost.

Tony,

Gelukkig heb je het filmpje wel kunnen bekijken :thumbup:

Citaat van: Wimdouwe op zondag 26 januari 2020, 21:42:57
Test geslaagd  :thumbup:

Wim,

De test is meer dan geslaagd :)

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 26 januari 2020, 23:03:08
Mooi om te zien hoe die BR 01.10 heel rustig omkeert.

Rob,

Ik ben best tevreden met het behaalde resultaat.
Als straks alles in iTrain is ingesteld, dan gaat het nog mooier en vloeiender rijden ;)

Citaat van: iTom op zondag 26 januari 2020, 23:45:45
In ieder geval kan het wat lengte betreft prima, dat is straks in iTrain perfect in te stellen net als de stoppositie en het langzaam rijden op rangeersnelheid.
Dan kan je ook de optrek vertraging en de rem vertraging in combinatie met de traagheidssimulatie netjes instellen.
Met een route en een Actie gaat dat dan allemaal vanzelf, kan je zelfs extra geluiden gebruiken zoals de stoomfluit en de bel.

Wat me nu verbaast in het filmpje is waarom de BR 01.10 gekeerd moet worden, hij stond toch al met zijn schoorsteen naar voren om weg te rijden, natuurlijk kunnen ze ook achteruit maar dan was de keerdriehoek eigenlijk niet nodig geweest.

Tom,

Er is ruimte voldoende om de lok mooi in het rangeerblok te laten stoppen, dus dat punt is al behaald.
De lok rijd hier nu wel via iTrain door te rangeren van blok naar blok, maar dat moet straks volledig automatisch moeten kunnen.
En dan zal ik zeker met de optrek en rem vertraging heel wat uitzoekwerk hebben om het allemaal mooi te doen rijden. Maar mocht ik er hulp bij nodig hebben zal ik je zeker wel om raad komen vragen >:-D
En dan vooral zal dat het geval zijn bij het route en actie gebeuren...
Goed opgemerkt Tom, de lok stond eigenlijk al klaar om te vertrekken, maar het ging hier nu eigenlijk om het keren van de lok eens mooi in beeld te brengen ;) ;)
Ik ben zeer blij met de keerdriehoek :favorite:

Citaat van: h0_miessie op maandag 27 januari 2020, 06:39:40
Freddy,

Ik neem aan dat je tevreden bent met het testen van de keerdriehoek want het rijd perfect zie ik op de filmpjes. :P
De keerdriehoek is een schitterende aanvulling op je baan daar ga jij nog veel plezier aan beleven.

Succes met het instellen van Itrain maar dat gaat jouw zeker lukken gezien de nodige ervaring wat je al met dit programma hebt.

Groet Michel

Michel,

En of ik tevreden ben met de testritten door de keerdriehoek. :thumbup: :thumbup:
De keerdriehoek is een perfecte aanvulling op mijn baan. Vind het zelfs beter dan een draaischijf, al vind ik die natuurlijk ook wel mooi, maar die paste niet meer op de locatie waar ik ze graag zou hebben gehad, vandaar de keerdriehoek.
Itrain begin ik stilaan wel een beetje onder de knie te krijgen, maar ik heb altijd nog wel enkele goeie hulplijnen hier. En dan ben ik bij iTom altijd welkom om wat raad te vragen, hij kent mijn baan intussen al vrij goed :-)

Citaat van: Niek02 op maandag 27 januari 2020, 07:54:14
op mijn vorige modelbaan had ik ook een keerdriehoek. Altijd handig als je van punt A naar B rijdt.
Trouwens je hebt een mooi baanontwerp / modelspoorbaan !Daar zal je nog vele uren plezier aan beleven.
Zelf zit ik nu nog in de afbraakfase van mijn modelspoorbaan met al in mijn achterhoofd hoe ik mijn nieuw spoorplan zal opbouwen met eveneens een keerdriehoek. Nog veel plezier en ook ik blijf dit met belangstelling volgen . Niek

Niek,

Een keerdriehoek is een ideale manier om je loks te keren.
Dankjewel voor de lovende woorden. Al is mijn baan getekend zonder een echt plan, het ging er in den beginne om er zoveel mogelijk treinen te kunnen laten rijden.
Er zal zeker veel plezier aan kunnen beleefd worden, alles moet straks nog van scenery worden voorzien, dus nog veel bouwplezier gegarandeerd, en nadien veel rijplezier.
Zelf wens ik je nog veel suc6 met de afbraak bezigheden van je huidige baan, en de plannen voor je nieuwe baan,
Fijn dat je mijn vorderingen met veel belangstelling blijft volgen, ik kijk er ook naar uit om jou plannen te kunnen volgen.

Citaat van: wimpietje op maandag 27 januari 2020, 11:13:14
Mooi filmpje  :thumbup:

Wim,

Dankjewel voor de waardering

Grts Freddy


Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
Dag Freddy,

Leuke filmpjes en het oogt zeker goed.
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Vandaag eens iets anders begonnen,
Het seinhuisje wat ik reeds eerder in elkaar had gezet wil ik nu van binnenverlichting voorzien.
Hiervoor heb ik SMD ledjes ter beschikking.
Het zijn leds zonder bedrading.
De draadjes soldeer ik er zelf aan, al gaat het niet heel gemakkelijk met het soldeerstation dat ik nu heb, de soldeerpunt van de bout is eigenlijk iets te grof, maar er komt nog een nieuw soldeerstation.
Nu het lukt wel, maar gaat iets moeilijker.
In het seinhuisje wil ik 4 SMD ledjes inbouwen, 2 per verdieping zeg maar.
Deze heb ik in serie gesoldeerd volgens volgend schets



Alles netjes gesoldeerd en gecheckt , maar de leds willen nu niet branden,
heb ik het op de correcte manier  (zie schets) aangesloten?
Ik heb er een spanning van 2.9V op aangesloten.
Als ik nu een aparte draad van de - van led 1 naar de min van de voeding aansluit gaat de eerste led wel branden.
wie kan me helpen

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Als één ledje licht geeft met een voeding van 2,9 V, heb je met deze schakeling voor vier ledjes ook vier keer zoveel spanning nodig.

Belangrijker echter is dat ik geen weerstand zie. Ledjes zonder weerstand op een voeding aansluiten is niet verstandig. Als de spanning van de voeding te laag is, branden ze gewoon niet, als het iets te hoog is, gaan ze kapot.

Heb je de specificaties van deze ledjes? Welke spanning hebben ze graag en welke stroom loopt er dan?
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Het gaat om deze SMD leds van bij de chinees,
https://nl.aliexpress.com/item/32322768678.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.22654c4dEqiqEl

De voeding gaat via een adapter met een uitgang van 9 of 12 V, moet dit even controleren, maar heb er een spanningsregelaar tussen staan en die heb ik op een uitgang van 2.9V ingesteld.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Een spanningsregelaar én een weerstand, hoop ik?
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
 @citaat @citaat
Zit er in een netvoeding (adapter) dan geen weerstand?
Ik ben een leek op dit gebied, dus misschien een vreemde vraag
Ik heb er niet apart een weerstand tussen zitten

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
De specificatie is kort, maar het belangrijkste staat er:

Max. Forward Voltage: 2.9-3.2 V
Max. Forward Current: 20 mA

Als je vier van deze ledjes volgens jouw serieschakeling wilt laten branden en wel net zo fel als die ene led op 2,9 V, moet je dus een voedingspanning van 11,6 V leveren. Een beetje marge heb je wel, maar veel is dat niet. Het zal met een 12 V voeding waarschijnlijk best goed gaan, maar als die voeding ook maar één keer een piekspanning doorlaat die ruim boven de 12 V uitkomt, blaas je één van de ledjes op. De anderen branden dan ook niet meer, al zijn ze niet kapot.

Een netvoeding kan een maximumstroom leveren die véél hoger is dan de leds aankunnen. Het ligt er maar net aan waar je die voeding voor gebruikt of dat maximum ook nodig is of niet. Er zit geen weerstand in om de stroom te beperken voor het geval je ledjes wilt aansluiten.

Zelf zou ik voor een hogere voedingsspanning gaan en een weerstand in serie opnemen. Door verschillende weerstanden te proberen, kun je de lichtsterkte instellen zoals je maar wilt. Bij 15 V gelijkstroom moet de weerstand minstens 120 Ω zijn. Bij het uitproberen zou ik beginnen met een iets hogere waarde, 220 Ω bijvoorbeeld. Dan geven ze al veel licht, maar branden ze nog niet voluit. Als dat nog te fel is, pak je een hogere weerstand, als ze te weinig licht geven, pak je een lagere.

Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
 @citaat

Rob,

Het wordt me allemaal al een beetje duidelijker, al ben ik nog niet helemaal mee, maar ik ga er morgen eens mee aan de slag kijken waar ik uitkom.
Een voorschakelweerstand, is dit als een gewone weerstand of is dit nog iets helemaal anders
vb.


grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Een voorschakelweerstand is een doodgewone weerstand. In combinatie met leds wordt het een voorschakelweerstand genoemd, dat is alles.

Voor het geval je de kleurcodes voor weerstanden niet uit je hoofd kent, dit is een handige link. In smd-componenten ben ik niet thuis, daar is de codering anders.
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
En als je even geen internet beschikbaar hebt (bestaat dat nog?) dan is dit een handig geheugensteuntje voor de kleuren van de weerstandsringen:
0 (zwart) zij
1 (bruin) brengt
2 (rood) rozen
3 (oranje) op
4 (geel) gerrits
5 (groen) graf
6 (blauw) bij
7 (violet) vies
8 (grijs) grijs
9 (wit) weer
1e ring: getal - 2e ring: getal - 3e ring: aantal nullen
Bijvoorbeeld: geel-violet-rood = 4700 Ohm.
Bijvoorbeeld: groen-blauw-geel = 560000 = 560 kOhm.
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Iets wat ik ben tegen gekomen op het internet
zeer handig om de kleurcode te achterhalen zonder rekenwerk :thumbup:
een weerstands calculator ook voor andere berekeningen

https://www.digikey.nl/nl/resources/conversion-calculators/conversion-calculator-resistor-color-code-4-band

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Een weerstand gebruiken bij een LED is zeker nodig. Ik gebruik zelf bij het knutselen een voeding waarvan de spanning en de stroom apart te regelen is. Ik had er ooit een LED op aangesloten en de spanning netjes op de waarde gezet waarop de LED werkte (heel dom zonder weerstand). Echter gaf die LED maar eenmalig licht. LED's hebben namelijk zelf geen manier om de stroom die door de LED gaat te beperken. Daar gebruik je de weerstand voor. In mijn geval zonder de weerstand ging er dus (veel) meer dan de maximale toegestane 20mA aan stroom door die LED.

Als de spanning van de adapter te laag is om alle vier de LED's in serie aan te sluiten (zoals op de tekening) zou je ook kunnen kiezen om maar twee LED's (+weerstand) in serie te zetten en dat dan twee keer te maken (één keer per verdieping).
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Over de codering van smd-componenten: de eerste twee cijfers betekenen letterlijk wat er staat, het derde geeft het aantal nullen dat toegevoegd moet worden. Een voorbeeld: "682" betekent "68" met 2 nullen, oftewel 6800 ohm.
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
 @citaat
Tx voor de tip
Nu kom ik wijs uit al die weerstandjes in de la 🤗
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Citaat van: wimpietje op dinsdag 04 februari 2020, 09:34:24
wijs uit al die weerstandjes in de la 🤗
Je hebt ze al? Da's meteen een stuk makkelijker.
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Ook ik heb een aantal weerstandjes in de lade liggen, maar helaas zijn deze niet toepasbaar op mijn verlichting van het seinhuisje,
ze hebben waardes van 3.9K met tolerantie van 5% en met 10%
andere zijn 6.8k met een tolerantie van 5% en 10 %
Dan zal er zeker geen lamp gaan branden >:-D

dus heb ik maar een setje van allerlei waardes besteld.
Weeral bij de chinees dus zullen wat geduld moeten hebben.
Maar ach het is ook maar hobby en er is nog genoeg anders te doen aan de baan.
Inmiddels ook maar de versie 5 van iTrain gekocht, want met de proefversie kan ik mijn baan niet inladen, teveel aan objecten  >:-D
Dus zodra ik mijn licentie binnen heb daar maar eens mee aan de slag gaan

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 08 februari 2020, 12:08:10

Inmiddels ook maar de versie 5 van iTrain gekocht, want met de proefversie kan ik mijn baan niet inladen, teveel aan objecten  >:-D
Dus zodra ik mijn licentie binnen heb daar maar eens mee aan de slag gaan

grts Freddy

Dat kan ik me niet voorstellen, de proeflicentie welke voor 2 maanden gratis is te verkrijgen zou een volledige versie Plus of Pro moeten zijn zonder beperkingen. Heb nog van niemand gehoord dat deze niet is te gebruiken. Zal het toch eens navragen bij Xander want hij adviseert juist om eerst even met de proeflicentie te beginnen alvorens een nieuwe licentie aan te schaffen.
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
 @citaat Zou Freddy niet bedoelen alleen de software zonder een licentie? Dan kun je niet zo veel objecten laden.
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Dit is wat ik te zien krijg als ik mijn baan wil openen



en dit is in een proeflicentie

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Kan je mij de licentiesleutel doormailen, denk toch dat er iets niet goed gaat.
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Heb het even bekeken en inderdaad is de proeflicentie beperkt.
Nou dat is vreemd want juist de al wat langere gebruikers kunnen dan niet alles openen als het om grote banen gaat.
Ik ga contact opnemen met Xander.
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
 @citaat @citaat

Dankjewel Tom,

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Intussen de fullversion van iTrain 5 aangekocht en eens mee beginnen spelen,
Het is best een hele verbetering tov versie 4.
Het aanmaken  van routes gaat veel eenvoudiger, en heb dan ook maar gelijk eens een route aangemaakt voor het keren in de keerdriehoek.
En er meteen dan ook maar een filmpje van gemaakt :)
Hierbij het filmpje, veel kijkplezier



Grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Dat gaat al de goede kant op, alleen dacht ik dat de loc na het keren ergens zou worden opgesteld voor een volgende actie het ophalen van de wagons die klaar staan om een route te vervolgen.  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Mooie film.

Echter viel mij het deze keer ook weer op.
Waarom laat je de loc niet iets langzamer rijden en dan kan deze percies stoppen iets voorbij de wissel.
Ik heb het over het eerste punt voordat je begint met keren.
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "BR 86 en de BR 1.10 rangeerd via Keerdriehoek "
Citaat van: Kelderspoorder op maandag 27 januari 2020, 20:04:45
De keerdriehoek is een perfecte aanvulling op mijn baan. Vind het zelfs beter dan een draaischijf, al vind ik die natuurlijk ook wel mooi, maar die paste niet meer op de locatie waar ik ze graag zou hebben gehad, vandaar de keerdriehoek.

Een keerdriehoek is een ideale manier om je loks te keren.
Stoomlocs moet je omkeren, dat is nu eenmaal zo. En een keerdriehoek is het meest compact en het minst duur. Iets lastiger ligt het met wagons met sluitlicht aan een kant (modeltrein-eis), en stuurstandrijtuigen die niet gebruikt mogen worden in bepaalde treinsamenstellingen (grootspoor-eis). 
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Citaat van: iTom op zaterdag 08 februari 2020, 19:29:23
Dat gaat al de goede kant op, alleen dacht ik dat de loc na het keren ergens zou worden opgesteld voor een volgende actie het ophalen van de wagons die klaar staan om een route te vervolgen.  :thumbup:

Tom,

Het ging nu even om het keren van de lok dat door iTrain aangestuurd is.
Maar later gaat het natuurlijk wel de bedoeling zijn dat de lok op het opstelspoor blijft wachten tot hij weer een sleep kan gaan ophalen en dan mooi zijn rondje kan gaan rijden.
Ik ga dit morgen eens proberen uit te werken om een trein met sleep binnen te rijden, lok afkoppelen en dan een tweede lok de sleep terug aanpikken.
Dat zal wel een hele uitdaging gaan worden. En als ik er mee klaar ben , ja dan komt er ook weer een filmpje van B)

Citaat van: Hitmaan op zaterdag 08 februari 2020, 19:34:11
Mooie film.

Echter viel mij het deze keer ook weer op.
Waarom laat je de loc niet iets langzamer rijden en dan kan deze percies stoppen iets voorbij de wissel.
Ik heb het over het eerste punt voordat je begint met keren.

Tony,

Ik begrijp wat je bedoeld, maar het heeft niet zo zeer met de snelheid te maken van de lok, Ik heb inmiddels een aantal tests gedaan met een lagere snelheid, en de lok blijft gewoon doorrijden ( bijna kruipend) tot aan bijna het einde van het blok.
Ook de stoppositie aangepast dewelke er in de treinroute kan gewijzigd worden van normaal ( ±midden), begin of einde blok. Ook dit gaf geen gewenst resultaat.
Als laatst heb ik dan in het blok (B85) stoppen op positie ingevoerd, en ja dan stopt de lok mooi achter het wissel en rijd hij niet meer zo ver door, iets wat ook geen enkel nut heeft om zover door te rijden.

Citaat van: Jan22 op zaterdag 08 februari 2020, 20:44:08
Citaat van: Kelderspoorder op maandag 27 januari 2020, 20:04:45
De keerdriehoek is een perfecte aanvulling op mijn baan. Vind het zelfs beter dan een draaischijf, al vind ik die natuurlijk ook wel mooi, maar die paste niet meer op de locatie waar ik ze graag zou hebben gehad, vandaar de keerdriehoek.

Een keerdriehoek is een ideale manier om je loks te keren.
Stoomlocs moet je omkeren, dat is nu eenmaal zo. En een keerdriehoek is het meest compact en het minst duur. Iets lastiger ligt het met wagons met sluitlicht aan een kant (modeltrein-eis), en stuurstandrijtuigen die niet gebruikt mogen worden in bepaalde treinsamenstellingen (grootspoor-eis). 

Jan,

Een keerdriehoek is best een goede oplossing, en kost niet zo veel dan een draaischijf. Het is dan ook de bedoeling om een lok te draaien waarvan de sleep geen stuurkant heeft, en ja met een wagon met sluitverlichting is het wel iets anders, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Verder is het met een draaischijf ook een probleem met een wagon met sluitlicht.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "SMD leds in seinhuisje inbouwen "
Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 08 februari 2020, 13:45:31
Dit is wat ik te zien krijg als ik mijn baan wil openen

en dit is in een proeflicentie

grts Freddy

Antwoord gekregen van Xander;

citaat Xander;
De standaard proeflicentie is niet onbeperkt zoals de Pro. Dus als je Pro hebt en een proeflicentie wilt moet ik wat aanpassen. Soms vergeet ik dat. De meeste mensen die Pro hadden vragen niet om een proeflicentie.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 08 februari 2020, 21:02:45
en ja met een wagon met sluitverlichting is het wel iets anders, daar had ik nog niet bij stilgestaan.
Komt omdat je met iTrain werkt. Sluitverlichting kun je digitaal aan of uit zetten (afhankelijk van de rijrichting).
Analoog kan dat ook wel, maar het kost meer vernunft vooraf. Je moet het eerst beseffen, en daarna iets voor verzinnen, en dan elektronisch inbouwen op de plek waar het kan gaan spelen. Nogal omslachtig dus.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Hé Freddy,

Je maakt al weer flinke vorderingen.
Het filmpje met de keerlus is erg mooi.
Het werkt goed voor een probeersel.
Uiteraard ga je het in iTrain nog verder goed instellen.

Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Dat lijkt toch goed te gaan Freddy.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Freddy,

Ik heb met veel plezier naar je film gekeken.
Mijn complimenten hoor ziet er zeer fraai uit en het rijd zeer mooi. :thumbup:

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Dag Freddy.

Indrukwekkende film die het nut van een keerdriehoek duidelijk maakt :thumbup:
Ik vraag me hierbij wel af waarom de route bij de eerste wissel over de hoofdbaan blijft?
Het zou toch logischer zijn om rangeerbewegingen zo min mogelijk op het hoofdtracé te hebben :roll:

Groeten,

Erik.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Citaat van: Nieuwenhuis op woensdag 12 februari 2020, 14:27:19Ik vraag me hierbij wel af waarom de route bij de eerste wissel over de hoofdbaan blijft?

Dat is een compromis: er is nu eenmaal onvoldoende plaats voor een bruikbare keerdriehoek zonder een stukje op de hoofdbaan te rijden.

Edit: Ter aanvulling, het begon allemaal met deze post. Daarna ontstond een levendige discussie over de mogelijkheden binnen de beschikbare ruimte.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
 @citaat Het was mij al wel duidelijk dat er een compromis gemaakt is,
maar als de loc de eerste wissel van de keerdriehoek 'rechtdoor' neemt,
is deze van de hoofdbaan af en kan er een trein op het hoofdtraject passeren.

Nu is de route tegen de klok in ingesteld, maar is het niet logischer
om de route met de klok mee de route te laten berijden?

Groeten,

Erik.