Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Keerdriehoeken kunnen heel handig zijn en zolang je de drie zijden gelijk houdt, zijn ze ook verrassend gemakkelijk te ontwerpen.

Dat zit zo. Voor elke driehoek is de som van de hoeken 180º. Bij een gelijkzijdige driehoek betekent dat 60º per zijde. De standaard wisselhoek bij C-rails is 24,3º, daar moet dus nog 35,7º bij. Dat betekent in ieder geval een passtukje 24206, dat is precies 5,7º, maar verder kun je vrij kiezen uit alle mogelijke bochten van 30º. Daarbij levert een 24130 natuurlijk de kleinste keerdriehoek op, een 24530 een grote. Verder kan er nog een stukje recht spoor toegevoegd worden. Elke willekeurige lengte, als het maar bij elk van de drie zijden hetzelfde is.

In dit geval speelt er iets bijzonders: in één van de zijden ligt geen gewone bocht, maar een meegebogen wissel 24671. Voor wie de C-rail-geometrie niet kent, de buitenbocht van die wissel is precies hetzelfde als een rechte 24077 en een bocht 24130. Daarom had ik die twee rails in de twee andere zijden gebruikt, zo past het exact. In plaats daarvan zou ook in de andere zijden een meegebogen wissel 24671 exact passen, zoals het onderstaande plaatje laat zien. Het extra zijspoortje aan de voorkant vind ik in dit geval nog wel het overwegen waard, het extra zijspoortje linksachter vind ik niet nuttig.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Een echte mathematicus 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
 @citaat
Ja, een beetje wiskundekennis helpt enorm bij baanplanning. Anders is het vooral proberen totdat het enigszins past, maar dat kan eindeloos duren.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
 @citaat Inderdaad Rob! :thumbup:
Ik teken baanplannen met AutoCad, waarmee je veel meer de hoek van de aan
te sluiten rail moet weten i.p.v. dat software het automatisch voor je aansluit.

Groeten,

Erik.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
De principes van die keerdriehoek kende ik wel, maar ik was nooit op het idee gekomen om er ook nog eens een meegebogen wissel in op te nemen. Petje af hoor!  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Bedankt voor de uitleg van de Driehoek. Wordt denk ik door velen gewaardeerd.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 09 januari 2020, 08:49:59
Keerdriehoeken kunnen heel handig zijn en zolang je de drie zijden gelijk houdt, zijn ze ook verrassend gemakkelijk te ontwerpen.

Een prachtige oplossing van Rob ! Inderdaad een zeer compacte keerdriehoek. Omdat ik zelf met M-rails werk - en met mij nog velen - heb ik dit simpele ontwerp ook even in M-rails omgezet.

Aan de linkerzijde het ontwerp van Rob, met zijspoortjes voor bijvoorbeeld kolen en water innemen en aan de rechterzijde dezelfde keerdriehoek, maar gespiegeld en zonder de zijspoortjes.

groeten,
Roel
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Is dit een passtukjeswedstrijd of een keerdriehoekuitdaging?
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Jan,

ik snap je opmerking niet goed. Een keerdriehoek maken blijkt in de praktijk voor menigeen een hele klus. Rob heeft een simpele oplossing gemaakt. Ik heb deze slechts omgezet in M-rails, omdat er nog veel M-rails rijders op het forum zijn. Voor mij is het dus een keerdriehoek uitdaging, die ik slechts omgezet heb naar M-Rails. Dat je passtukjes nodig hebt, ontkom je niet aan. (ik beperk mij tot M-rails).

groet,
Roel
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 09 januari 2020, 08:49:59
Keerdriehoeken kunnen heel handig zijn en zolang je de drie zijden gelijk houdt, zijn ze ook verrassend gemakkelijk te ontwerpen.

Dat zit zo. Voor elke driehoek is de som van de hoeken 180º. Bij een gelijkzijdige driehoek betekent dat 60º per zijde. De standaard wisselhoek bij C-rails is 24,3º, daar moet dus nog 35,7º bij. Dat betekent in ieder geval een passtukje 24206, dat is precies 5,7º, maar verder kun je vrij kiezen uit alle mogelijke bochten van 30º. Daarbij levert een 24130 natuurlijk de kleinste keerdriehoek op, een 24530 een grote. Verder kan er nog een stukje recht spoor toegevoegd worden. Elke willekeurige lengte, als het maar bij elk van de drie zijden hetzelfde is.

In dit geval speelt er iets bijzonders: in één van de zijden ligt geen gewone bocht, maar een meegebogen wissel 24671. Voor wie de C-rail-geometrie niet kent, de buitenbocht van die wissel is precies hetzelfde als een rechte 24077 en een bocht 24130. Daarom had ik die twee rails in de twee andere zijden gebruikt, zo past het exact. In plaats daarvan zou ook in de andere zijden een meegebogen wissel 24671 exact passen, zoals het onderstaande plaatje laat zien. Het extra zijspoortje aan de voorkant vind ik in dit geval nog wel het overwegen waard, het extra zijspoortje linksachter vind ik niet nuttig.

Dat met die hoeken ben ik ook pas geleden achter gekomen. Rekenen is gelukkig een sterke kant van mij, dus met de kennis over hoe de geometrie van Marklin in elkaar steekt kan dit goed helpen bij het plannen/ ontwerpen van een baan.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Pas maar op dat het geen Bermuda Driehoek gaat worden. ;) :)
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
 @citaat
Ploeps en ineens alles weg in een zwart gat 🤭😳🤣


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanpassing sporenplan voor keren stoomloks"
Citaat van: h0_miessie op woensdag 08 januari 2020, 21:17:09
Freddy,

Ik heb eventueel wel 3 stuks van die 24206  (R2) voor je leggen.
Ik zal ze voor je meenemen naar houten.

Groet Michel

Michel,

Jouw vrijgevigheid houdt precies nooit op.
Morgen ga ik eens passen en meten met wat rails, zal dan snel weten of ik gebruik kan maken van die vrijgevigheid :thumbup:

Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 09 januari 2020, 08:49:59
Keerdriehoeken kunnen heel handig zijn en zolang je de drie zijden gelijk houdt, zijn ze ook verrassend gemakkelijk te ontwerpen.

Dat zit zo. Voor elke driehoek is de som van de hoeken 180º. Bij een gelijkzijdige driehoek betekent dat 60º per zijde. De standaard wisselhoek bij C-rails is 24,3º, daar moet dus nog 35,7º bij. Dat betekent in ieder geval een passtukje 24206, dat is precies 5,7º, maar verder kun je vrij kiezen uit alle mogelijke bochten van 30º. Daarbij levert een 24130 natuurlijk de kleinste keerdriehoek op, een 24530 een grote. Verder kan er nog een stukje recht spoor toegevoegd worden. Elke willekeurige lengte, als het maar bij elk van de drie zijden hetzelfde is.

In dit geval speelt er iets bijzonders: in één van de zijden ligt geen gewone bocht, maar een meegebogen wissel 24671. Voor wie de C-rail-geometrie niet kent, de buitenbocht van die wissel is precies hetzelfde als een rechte 24077 en een bocht 24130. Daarom had ik die twee rails in de twee andere zijden gebruikt, zo past het exact. In plaats daarvan zou ook in de andere zijden een meegebogen wissel 24671 exact passen, zoals het onderstaande plaatje laat zien. Het extra zijspoortje aan de voorkant vind ik in dit geval nog wel het overwegen waard, het extra zijspoortje linksachter vind ik niet nuttig.

Rob,

Een zeer uitgebreide uitleg waar menig spoorliefhebber zijn voordeel uit kan halen.
En mocht er verder dan toch niemand iets van geleerd hebben , ik alleszins wel. Dank hiervoor.

Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 09 januari 2020, 08:57:43
@citaat
Ja, een beetje wiskundekennis helpt enorm bij baanplanning. Anders is het vooral proberen totdat het enigszins past, maar dat kan eindeloos duren.
Zelf heb ik al heel wat gepuzzeld in wintrack, maar was zeker niet op een zulke oplossing kunnen komen, had het denk ik van mezelf dan al lang opgegeven :D
Wiskunde is /was nooit mijn sterkte punt 8o

Citaat van: wimpietje op donderdag 09 januari 2020, 08:54:03
Een echte mathematicus 👏🏻👏🏻👏🏻

Wim,

Amai wat een geleerd woord  >:-D

Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 09 januari 2020, 09:32:52
@citaat Inderdaad Rob! :thumbup:
Ik teken baanplannen met AutoCad, waarmee je veel meer de hoek van de aan
te sluiten rail moet weten i.p.v. dat software het automatisch voor je aansluit.

Groeten,

Erik.

Erik,

Autocad heb ik al veel van gehoord, maar voor mij is dat dan weer iets te hoog gegrepen, ik ben niet een echte tekenaar :o)

Citaat van: Erik Baas op donderdag 09 januari 2020, 15:06:02
De principes van die keerdriehoek kende ik wel, maar ik was nooit op het idee gekomen om er ook nog eens een meegebogen wissel in op te nemen. Petje af hoor!  :thumbup:

Erik,

Ikzelf was zelfs niet op het idee van een keerdriehoek gekomen als Johan het me een tijdje terug niet had verteld, en dan zeker al niet met een meegebogen wissel er in verwerkt

Citaat van: Hitmaan op donderdag 09 januari 2020, 22:50:05
Bedankt voor de uitleg van de Driehoek. Wordt denk ik door velen gewaardeerd.

Tony,

Ik waardeer dit ten zeerste, ik heb nu toch weeral iets bijgeleerd.

Citaat van: RoelMarklin op vrijdag 10 januari 2020, 13:25:25
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 09 januari 2020, 08:49:59
Keerdriehoeken kunnen heel handig zijn en zolang je de drie zijden gelijk houdt, zijn ze ook verrassend gemakkelijk te ontwerpen.

Een prachtige oplossing van Rob ! Inderdaad een zeer compacte keerdriehoek. Omdat ik zelf met M-rails werk - en met mij nog velen - heb ik dit simpele ontwerp ook even in M-rails omgezet.

Aan de linkerzijde het ontwerp van Rob, met zijspoortjes voor bijvoorbeeld kolen en water innemen en aan de rechterzijde dezelfde keerdriehoek, maar gespiegeld en zonder de zijspoortjes.

groeten,
Roel

Roel,

Hier zijn nog vele medespoorders die met M-rails werken, dus die zullen blij zijn met jou bijdrage :thumbup:

Jan,

Citaat van: Jan22 op vrijdag 10 januari 2020, 15:13:26
Is dit een passtukjeswedstrijd of een keerdriehoekuitdaging?

Zoals Roel het ook aangeeft, passtukjes zijn onmisbaar, en aangezien het in mijn geval een aanpassing is in een bestaande baan, zal er wel een passtukje meer aan te pas komen.  >:-D
Zelf heb ik geen ervaring met M-rails, maar daar zijn blijkbaar meerder verschillende pastukken tov c-rails.

Citaat van: LibertyCity op vrijdag 10 januari 2020, 17:24:28
Citaat van: speeltmettreintjes op donderdag 09 januari 2020, 08:49:59
Keerdriehoeken kunnen heel handig zijn en zolang je de drie zijden gelijk houdt, zijn ze ook verrassend gemakkelijk te ontwerpen.

Dat zit zo. Voor elke driehoek is de som van de hoeken 180º. Bij een gelijkzijdige driehoek betekent dat 60º per zijde. De standaard wisselhoek bij C-rails is 24,3º, daar moet dus nog 35,7º bij. Dat betekent in ieder geval een passtukje 24206, dat is precies 5,7º, maar verder kun je vrij kiezen uit alle mogelijke bochten van 30º. Daarbij levert een 24130 natuurlijk de kleinste keerdriehoek op, een 24530 een grote. Verder kan er nog een stukje recht spoor toegevoegd worden. Elke willekeurige lengte, als het maar bij elk van de drie zijden hetzelfde is.

In dit geval speelt er iets bijzonders: in één van de zijden ligt geen gewone bocht, maar een meegebogen wissel 24671. Voor wie de C-rail-geometrie niet kent, de buitenbocht van die wissel is precies hetzelfde als een rechte 24077 en een bocht 24130. Daarom had ik die twee rails in de twee andere zijden gebruikt, zo past het exact. In plaats daarvan zou ook in de andere zijden een meegebogen wissel 24671 exact passen, zoals het onderstaande plaatje laat zien. Het extra zijspoortje aan de voorkant vind ik in dit geval nog wel het overwegen waard, het extra zijspoortje linksachter vind ik niet nuttig.

Dat met die hoeken ben ik ook pas geleden achter gekomen. Rekenen is gelukkig een sterke kant van mij, dus met de kennis over hoe de geometrie van Marklin in elkaar steekt kan dit goed helpen bij het plannen/ ontwerpen van een baan.

Ik heb mij eigenlijk nooit echt verdiept in de geometrie van  c-rails, had ik misschien beter eerst gedaan alvorens een baan beginnen te maken. Maar dat is nu toch te laat 8o misschien iets voor later..... als ik ooit een tweede baan zal bouwen. :)

Citaat van: iTom op vrijdag 10 januari 2020, 17:36:40
Pas maar op dat het geen Bermuda Driehoek gaat worden. ;) :)

Tom,

Laten we maar hopen dat dat niet gaat worden, want dan geraak ik al mijn stomers kwijt :-) :-)

Citaat van: wimpietje op vrijdag 10 januari 2020, 17:57:00
@citaat
Ploeps en ineens alles weg in een zwart gat 🤭😳🤣



Wim,

Ik moet er niet aan denken :-)


Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Zoals beloofd....

Afgelopen week zijn er hier weer een aantal pakketjes afgeleverd.
van heel klein tot heel groot.

Als eerst SMD leds voor mijn lampje aan het seinhuisje



Daarna kwam er al een iets groter pakket binnen:
een mooie uitbreiding van mijn rollend materiaal
nl: de sets wagons die ik hier van een forumlid heb overgenomen, het zijn echte juweeltjes :favorite: :favorite:



en als slot een uitbreidingsset voor mijn controledesk die ik ga maken.... een set monitors om straks alles netjes onder controle te kunnen houden, maar later komen er hiervan meer foto's.
een stapel houten platen stelt nu nog maar weinig voor >:-D



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Nog even een kort filmpje, van het rollend materiaal
De beeldkwaliteit laat het even afweten :-(



Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Freddy,

Dat zijn zeer fraaie aanwinsten die er aan het begin van 2020 bij je binnen zijn gekomen. :P :thumbup:
Mooie sleep met ketelwagons rijd er nu op je baan rond. :)
Heel veel rijplezier toegewenst en we zien de beeldschermen wel als ze op de juiste plek staan.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Vandaag nog eens naar Houten geweest....
Samen met Robert ofwel GoldenOldie op het forum hebben we er een gezellige dag van gemaakt.
Het was voor Robert de eerste keer dat hij in Houten op de beurs kwam, en stond al direct van stomheid verslagen, het was net een kind in een snoepwinkel >:-D
Al snel kwamen we TrainHenk tegemoet en zo zijn we als drie musketiers doorheen de hallen  gegaan op zoek naar mooie spullen.
En ja al snel waren de eerste rails gekocht die nodig zijn voor mijn keerdriehoek.

Tegen de klok van 11u30 op naar de cafetaria daar hadden we afgesproken met Michel h0_miessie hij had nog enkele rails voor mij mee en nog een pakket met een aantal wagons die hij voor mij in ontvangst had genomen voor mij die ik overgenomen had van een forumlid.
Nadat de innerlijke mens weer een beetje was versterkt op naar de volgende hal.
Daar kwam al snel Robert in actie, hij scoorde ook al vlug zijn eerste wagons voor zijn stam tankwagens van Esso. :)
Maar ook ikzelf had al het nodige aan rails en wissels gevonden.

Het was weer een geslaagde en gezellige dag :thumbup:

Hierbij mijn aanwinsten van vandaag









De wagons die ik overgenomen heb komen straks nog,

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Hierbij de wagons die ik heb overgenomen van een forumlid,





















Dat gaat een mooie sleep worden, nog eens over nadenken welke lok er best voor kan

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Dat wordt met die 10 wagons inderdaad een mooie sleep.

Ben zelf ook goederen wagons aan het verzamelen.  :)

MvG,

Timaximus
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Mooie aanwinsten Freddy!

En die dubbeltractie 28 met de Ketels achter is de max!! ;)

Als ik het had geweten dat je in de kantine ging pintelieren was ik komen meedoen :D >:-D
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Het Freddy,

Het is blijkbaar geen verloren dag geweest.  :thumbup: :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
tis toch deze geworden:
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Hoi Freddy,

Je hebt goed je best gedaan  :) je collectie is een mooie serie wagons rijker.
Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Freddy,

Hopelijk lukt het met de drie passtukjes om de baan te veranderen zoals in Rob zijn tekening.
Verder zaten er prachtige aanwinsten in de doos die ik je overhandigde dat zal een fraai gezicht zijn als deze sleep over de prachtige baan gaat rijden.
Ook de aparte containerwagon mag er zeker zijn hoor. :thumbup:
Uiteraard willen we daar wel een filmpje van zien natuurlijk. :P
En het was weer even gezellig om je te zien en even weer bij gekletst natuurlijk altijd leuk en gezellig. :)

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Hallo allemaal,

Citaat van: Timaximus op zaterdag 18 januari 2020, 22:32:22
Dat wordt met die 10 wagons inderdaad een mooie sleep.

Ben zelf ook goederen wagons aan het verzamelen.  :)

MvG,

Timaximus

Timaximus,
Zelf ben ik ook iets meer fan van goederen wagons dan van reizigers, kan je lekker wat meer mee rangeren :) :)

Citaat van: mardig23 op zaterdag 18 januari 2020, 22:53:21
Mooie aanwinsten Freddy!

En die dubbeltractie 28 met de Ketels achter is de max!! ;)

Als ik het had geweten dat je in de kantine ging pintelieren was ik komen meedoen :D >:-D

Karl,
zo zie je maar, de 28ers hebben een mooie thuis gevonden...
en met een gepaste sleep er achter is het helemaal af. :thumbup:
Jammer dat ik niet wist dat je ook naar Houten ging, een volgende keer dan maar,
anders hadden we zeker even met elkaar kunnen bijkletsen ;)

Citaat van: iVanDL op zaterdag 18 januari 2020, 23:00:49
Het Freddy,

Het is blijkbaar geen verloren dag geweest.  :thumbup: :thumbup:

Ivan,
het was een zeer geslaagde dag, weer wat forumgezichten ontmoet, en een goede inkoop kunnen doen, dus een toppie. :-)

Citaat van: huub op zondag 19 januari 2020, 00:36:02
tis toch deze geworden:

Huub,
Al ben ik niet een echte krokodillenfan, dus daar heb ik dus geen exemplaar van, maar wat niet is dat kan nog altijd komen,

Citaat van: Degeluidsman op zondag 19 januari 2020, 08:12:01
Hoi Freddy,

Je hebt goed je best gedaan  :) je collectie is een mooie serie wagons rijker.
Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter,
Ja mijn collectie is weer mooi aangedikt, de aparte tankcontainer wagon vind ik een heel mooi exemplaar, het is dan geen M* maar als deze mooi rijd over de baan, dan gaan er hier zeker nog een aantal van bijkomen, eenzelfde uitvoering is er ook met 20ft en 36ft containers dus dat gaat dan een zeer mooie sleep worden.

Citaat van: h0_miessie op zondag 19 januari 2020, 08:18:21
Freddy,

Hopelijk lukt het met de drie passtukjes om de baan te veranderen zoals in Rob zijn tekening.
Verder zaten er prachtige aanwinsten in de doos die ik je overhandigde dat zal een fraai gezicht zijn als deze sleep over de prachtige baan gaat rijden.
Ook de aparte containerwagon mag er zeker zijn hoor. :thumbup:
Uiteraard willen we daar wel een filmpje van zien natuurlijk. :P
En het was weer even gezellig om je te zien en even weer bij gekletst natuurlijk altijd leuk en gezellig. :)

Groet Michel

Hey Michel,
nogmaals dank voor de passtukjes, ja hoor het past helemaal in de uitvoering zoals op de tekening van Rob,
mede dank voor de koerierdienst van het pakket.
Ja de aparte containerwagon vind ik zeer mooi, er zullen er nog van gaan volgen zodat ook daar een mooie lange sleep van kan gemaakt worden.
Het was super gezellig al was het maar kort dat we mekaar weer eens gezien hadden.Het blijft altijd leuk om forumleden te ontmoeten.
Zal proberen er straks een filmpie van te schieten...
Straks ook nog enkele foto's van de aanpassing van de baan met de keerdriehoek.
Nu eerst ff naar de fitness, een mens moet toch een beetje gezond blijven hé

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
En nu ben ik weer benieuwd hoe het allemaal in iTrain verwerkt gaat worden.
Veel mooi rijdend spul er bij en de keerdriehoek is zeker geslaagd.
Nu dan maar routes maken zodat de stomers netjes hun kont kunnen keren via iTrain. ;)
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
 @citaat @citaat
Tom,

Ook ikzelf ben benieuwd hoe het straks in iTrain gaat rijden, en dan vooral de keerdriehoek. Het zal een serieuze puzzel worden om dit in iTrain om te zetten in treinroutes.
Weer een mooie uitdaging voor komende dagen/weken dat staat vast.

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Freddy,

Dat in Itrain invoeren gaat jouw zeker en vast leuken daar heb ik en vele mede volgers alle vertrouwen in.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
 :) Mooi aanwinsten, dat word een leuke sleep met die 10 bruine karren. B) :thumbup:

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 19 januari 2020, 09:49:11
Zelf ben ik ook iets meer fan van goederen wagons dan van reizigers, kan je lekker wat meer mee rangeren :) :)
:o) In ons geval, den modelspoorrijder, kan je ook best wel rangeren met een reizigerstrein, die Preisers klagen nooit. :D

Dirk-Jan
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Citaat van: h0_miessie op zondag 19 januari 2020, 12:52:11
Freddy,

Dat in Itrain invoeren gaat jouw zeker en vast leuken daar heb ik en vele mede volgers alle vertrouwen in.

Groet Michel

Michel,
Het zal wel lukken, alleen de vraag hoe lang zal het duren >:-D
Ach er zal altijd nog wel een hulplijn zijn zeker voor als het niet zou lukken. ;)

Citaat van: Dirk-Jan op zondag 19 januari 2020, 13:09:12
:) Mooi aanwinsten, dat word een leuke sleep met die 10 bruine karren. B) :thumbup:

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 19 januari 2020, 09:49:11
Zelf ben ik ook iets meer fan van goederen wagons dan van reizigers, kan je lekker wat meer mee rangeren :) :)
:o) In ons geval, den modelspoorrijder, kan je ook best wel rangeren met een reizigerstrein, die Preisers klagen nooit. :D

Dirk-Jan

Al een geluk dat de preisers niet klagen, Ook voor de reizigerstreinen zal er wel rangeerwerk aan te pas komen. Maar dit zal wel iets minder worden dan voor de goederentrein :)


Inmiddels is de keerdriehoek ook gelegd, al moeten de wissels en de blokken nog aangesloten worden, maar een eerste indruk wil ik hier toch al tonen.

Als eerst de oude situatie



De nieuwe situatie



de keerdriehoek zelf






aansluiting met de hoofdbaan




het keerblok





zicht naar het kopstation



en als laast 2 foto's van een totaal zicht





Het achterliggende idee van de nieuwe situatie heeft te maken dat als een stomer met zijn rijtuigen het kopstation aandoet, deze op het einde van het blok zal worden afgekoppeld.
Een tweede stomer staat dan klaar om de rijtuigen opnieuw aan te pikken en vertrekt dan zijn reis naar een volgende bestemming.
De eerder binnen gereden stomer gaat dan naar de BW om kolen te laden, water bij te vullen enz...
Als deze daarmee klaar is gaat deze zich keren, en klaarzetten voor een volgende trein die binnenkomt om op zijn beurt weer de rijtuigen ervan over te nemen en dan ook zijn reis weer verder te zetten.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk voor iedereen wat mijn idee eigenlijk is.

Ik ben er zelf heel blij mee met de nieuwe situatie, dat gaat straks een mooie en ideale oplossing zijn om mijn stomers weer met hun kont tegen de wagons te zetten zodat deze weer een mooi rit kunnen maken over mijn baan.




nog even een kleine verduidelijking van de sporen



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Mooi overzicht zo over je baan.  :)

MvG,

Timaximus
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Prachtige uitbreiding voor de stomers doormiddel van de keerdriehoek staat helemaal goed in mijn ogen. :P :thumbup:
De overzicht foto's van je baan zijn schitterend om naar te kijken en laten mij de dag dat ik bij je was weer helemaal herleven.

Groet Michel

Edit: keerlus veranderd is keerdriehoek.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Die keerlus ligt er goed bij Freddy, het zal een leuk gezicht zijn als de loc daar straks keert, snel aansluiten die handel  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Hallo Freddy,

Mooi resultaat zo!
Zal wel een aardige verbouwing zijn geweest,
nog veel draden moeten om leggen?
Ziet er mooi uit, zie je niet vaak op een modelbaan,
neemt te veel ruimte in.

Gr Einte
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Eerste Aanwinsten 2020 "
Freddy,

Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 18 januari 2020, 18:31:38
Vandaag nog eens naar Houten geweest....
Samen met Robert ofwel GoldenOldie op het forum hebben we er een gezellige dag van gemaakt.
Het was voor Robert de eerste keer dat hij in Houten op de beurs kwam, en stond al direct van stomheid verslagen, het was net een kind in een snoepwinkel >:-D
Al snel kwamen we TrainHenk tegemoet en zo zijn we als drie musketiers doorheen de hallen  gegaan op zoek naar mooie spullen.
En ja al snel waren de eerste rails gekocht die nodig zijn voor mijn keerdriehoek.

Het was zeker een gezellige dag, ik heb genoten!

Henk
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Dat is een mooie baan aan het worden.  :)
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Ben een tijdje afwezig geweest, maar de vooruitgang is ongelooflijk. Echt dit is nu al een prachtig ontwerp, dit is lezen en herlezen. En de passie die er uit blijkt is een stimulans om terug de draad op te pikken.
Ik blijf je baan zeker volgen en heb weer even de zin opgepikt om mijn eigen ontwerp onder de loep te nemen
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Freddy heeft nu een keerdriehoek, dat is wat anders dan een keerlus.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Dat ziet er fraai uit met die driehoek, rijden maar 👍🏻
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Je hebt een mooie baan Henk, en die keerdriehoek is een simpel alternatief voor een draaischijf.

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

online
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Hallo Henk,

Het is idd. een hele mooie baan met veel rij mogelijkheden.
Ga je nog verder met aankleden van de baan met scenery?

mvg Hans
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Citaat van: iTom op zondag 19 januari 2020, 22:57:37
Freddy heeft nu een keerdriehoek, dat is wat anders dan een keerlus.

Jij bent echt scherp Tom ik zal mijn bijdrage veranderen komt gewoon omdat ik geen keerdriehoek heb om mijn baantje. :D
Bedankt voor de terechtwijzing.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
 @citaat ;)
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Citaat van: Timaximus op zondag 19 januari 2020, 15:36:04
Mooi overzicht zo over je baan.  :)

MvG,

Timaximus

Timaximus,
Dank voor je waardering :)

Citaat van: h0_miessie op zondag 19 januari 2020, 15:48:33
Prachtige uitbreiding voor de stomers doormiddel van de keerdriehoek staat helemaal goed in mijn ogen. :P :thumbup:
De overzicht foto's van je baan zijn schitterend om naar te kijken en laten mij de dag dat ik bij je was weer helemaal herleven.

Groet Michel

Edit: keerlus veranderd is keerdriehoek.

Michel,

Het zal de stomer zeker ten goede komen, kunnen ze straks weer mooi voor de rijtuigen komen te staan.
Dankzij een nieuwe camera, zijn de foto's nog scherper, en worden de foto's met breedhoeklens genomen, geeft direct een beter overzicht van de baan. Zo wordt de baan altijd weer mooier in beeld gebracht  B)

Citaat van: Degeluidsman op zondag 19 januari 2020, 16:09:45
Die keerlus ligt er goed bij Freddy, het zal een leuk gezicht zijn als de loc daar straks keert, snel aansluiten die handel  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman

Peter,

Zoals Tom het al corrigeerde, het is een keerdriehoek ipv een keerlus, maar ik weet wat je bedoeld ;)
Al vreesde ik voorheen om plaatsgebrek voor de keerdriehoek, en dacht ik dat ik de treinentafel iets moest verlengen, maar kijk, er is ruimte op overschot :-) Past mooi in het totaalplaatje :thumbup: :thumbup:
Het aansluiten zal vlug gaan gebeuren eveneens de wissels zodat er eens kan proefgereden worden :)

Citaat van: Einte op zondag 19 januari 2020, 17:09:04
Hallo Freddy,

Mooi resultaat zo!
Zal wel een aardige verbouwing zijn geweest,
nog veel draden moeten om leggen?
Ziet er mooi uit, zie je niet vaak op een modelbaan,
neemt te veel ruimte in.

Gr Einte

Einte,

Dank voor de lovende woorden, De aanpassing viel best nog mee, ik moet eigenlijk maar een driertal bezetdraden en voedingen aanpassen.
Je ziet het idd niet veel op een baan, meestal maakt men gebruik van een draaischijf, maar dat was voor mij geen optie aangezien ik rekening moet houden met de inbouwdiepte daar er nog sporen onder die locatie heen lopen. Wat ruimte betreft, dat valt veel beter mee dan ik vooraf had durven denken.
Heb nu nog plaats voor een stukje bos en misschien zelfs een kleine camping, naar een idee van h0_Missie :thumbup:

Citaat van: Trainhenk op zondag 19 januari 2020, 21:27:40
Freddy,

Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 18 januari 2020, 18:31:38
Vandaag nog eens naar Houten geweest....
Samen met Robert ofwel GoldenOldie op het forum hebben we er een gezellige dag van gemaakt.
Het was voor Robert de eerste keer dat hij in Houten op de beurs kwam, en stond al direct van stomheid verslagen, het was net een kind in een snoepwinkel >:-D
Al snel kwamen we TrainHenk tegemoet en zo zijn we als drie musketiers doorheen de hallen  gegaan op zoek naar mooie spullen.
En ja al snel waren de eerste rails gekocht die nodig zijn voor mijn keerdriehoek.

Het was zeker een gezellige dag, ik heb genoten!

Henk

Henk,

:thumbup: :thumbup: Ik heb ook van jou gezelligheid genoten  :thumbup: :thumbup:

Citaat van: speeltmettreintjes op zondag 19 januari 2020, 21:29:05
Dat is een mooie baan aan het worden.  :)

Rob,

Dank voor de complimenten, ik blijf mijn best doen om er iets moois van te maken ;)

Citaat van: Steamy J op zondag 19 januari 2020, 21:44:48
Ben een tijdje afwezig geweest, maar de vooruitgang is ongelooflijk. Echt dit is nu al een prachtig ontwerp, dit is lezen en herlezen. En de passie die er uit blijkt is een stimulans om terug de draad op te pikken.
Ik blijf je baan zeker volgen en heb weer even de zin opgepikt om mijn eigen ontwerp onder de loep te nemen


Jan,

Fijn om je weer terug te verwelkomen hier, er is inmiddels heel wat veranderd aan mijn baan. Hopelijk geeft dit voldoende stimulans en zin om ook weer verder te bouwen aan jou baan.

Citaat van: iTom op zondag 19 januari 2020, 22:57:37
Freddy heeft nu een keerdriehoek, dat is wat anders dan een keerlus.


Tom,

Jij bent ook altijd zeer oplettend :thumbup: :thumbup:

Citaat van: wimpietje op maandag 20 januari 2020, 05:37:50
Dat ziet er fraai uit met die driehoek, rijden maar 👍🏻

Wim,

Dankjewel, hopelijk zullen er snel weer treinen rijden ;)

Citaat van: lucdiels op maandag 20 januari 2020, 09:38:50
Je hebt een mooie baan Henk, en die keerdriehoek is een simpel alternatief voor een draaischijf.

Luc

Luc,

Ik wist niet dat ik een naamsverandering had gedaan, volgens mijn ID staat er nog altijd Freddy op. 8o
Het is in mijn geval de beste oplossing en vind het een heel goede oplossing, een die best op een beperkte ruimte kan toegepast worden.
Citaat van: pinkf op maandag 20 januari 2020, 09:59:07
Hallo Henk,
:-)
Het is idd. een hele mooie baan met veel rij mogelijkheden.
Ga je nog verder met aankleden van de baan met scenery?

mvg Hans

Hans,

Zoals ik hier eerder al schreef op antwoord aan Luc, mijn naam is nog steeds Freddy,  :-) :-)
Dankjewel voor de mooie woorden, Het was voor mij in eerste instantie toen ik de baan ben begonnen om zoveel mogelijk rails zodat er veel treinen konden rijden.
De scenery wordt zeker verder aangekleed. Dit gebeurd heel wispelturig, als ik met het ene even moe ben ga ik weer verder met iets anders, dat is het voordeel van een grotere baan te hebben :o)

Grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Op verzoek van h0_missie,

Gisteren de BR50 een aantal rondjes laten rondrijden met de nieuwe aanwinsten.
Maar ook de HLE 28 heeft een nieuwe sleep van Chemiewagons om enkele rondjes mee te rijden.

Ga er maar rustig voor zitten want het is een filmpje van maar liefst 17 min...



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Nou Freddy,
Het was even een zit deze film maar ik heb er van genoten. Geeft gelijk ook een mooie indruk van je baan  :thumbup:
Is die BR50 een favoriet van je? (van mij wel daarom heb ik er zelfs twee  >:-D )
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
 @citaat

Freddy, sorry voor de naamsverwisseling, maar met al die Henken hier op het forum was ik even het spoor bijster... ;) Ook mijn jet lag is nog niet verwerkt, duurt extra lang deze keer. :?

Desalniettemin blijft ook Freddy een mooie baan hebben ... :)

groetjes

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2018

Marklin C-rail met Ecos 1

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Mooi filmpje, gestart op gsm, maar dadelijk op grote tv verder gekeken. Zo kon ik geen details missen, behalve misschien de fronsende blikken van mijn huisgenoten :-)
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Leuk filmpje hoor 👏🏻👏🏻👏🏻
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Keerdriehoek is gemaakt "
Freddy,

Mooie lange film van de prachtige slepen met de aanwinsten. :) :thumbup:
Beide slepen zijn fraai en lang en rijden mooi over je uitgestrekte baan heen.
Heel veel rijplezier toegewenst maar aan het filmpje te zien komt dat wel goed. :)

Groet Michel