Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Kom gezellig eens kijken bij zo'n avond of middag!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  de baan van Kelderspoorder: "even iets anders"
Magna en 2 gasten bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 37 38 [39] 40   Omlaag

Auteur Topic: de baan van Kelderspoorder: "even iets anders"  (gelezen 106837 keer)

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1900 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2019, 18:20:31 »

Freddy,

Das een hele mooie uitbreiding van je prachtige baan. :P :thumbup:
Beter teveel opstelsporen dan te weinig zeg ik maar en wat zal het straks als het klaar is een mooi gezicht zijn als de treinen staan te wachten om de baan op te rijden. :)
Het ziet er trouwens zoals altijd weer mooi afgewerkt uit ja laat dat maar aan Freddy over dan komt het helemaal goed. :thumbup:
Succes met de verdere bouwwerkzaamheden.

Groet Michel
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1901 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2019, 18:22:07 »

Zo, daar ben je voorlopig wel weer even mee bezig, lekker hoor. Kunnen alle treinen netjes droog en uit de wind daar geparkeerd worden.
Gaat vast nog een berg werk en rails in zitten en draad natuurlijk voor de bezetmelders.
Gelogd
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 4 pro:Rosoft s88: h0
2e iTrain Fandag 2020

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1902 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2019, 20:36:21 »

Michel,

Dankjewel voor al die mooie woorden, :) :)
Het wordt een serieuze uitbreiding op de baan, dat staat vast. B)
Maar ook een hele boel werk weer om het allemaal klaar te krijgen. Ach we hebben tijd, er is geen haast bij, dus dat gaat zeker wel goed komen. :thumbup: :thumbup:
En Opstelsporen zijn er inderdaad nooit te veel. En anders koop ik gewoon nog wat loks en wagons bij... >:-D >:-D


Tom,

Hier ga ik zeker gans de winter mee doorkomen om het allemaal klaar te krijgen.
Ik mag hopen dat al de treinen er droog en uit de wind kunnen geparkeerd worden, anders ga ik een serieus probleem hebben >:-D >:-D
Wat de rails betreft, ik heb het grootste deel al in de kast liggen,en wat de draad betreft, ja daar zal ik zeker nog heel wat meters van mogen leggen voordat alle bezetmelders en de voedingspunten aangesloten zijn.
Weer een leuke soldeer klus al die contacten aansluiten.

Gelukkig is alles al in iTrain ingevoerd, de blokken, bezetmelders, wissels,enz...
Gaat wel goedkomen...

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Jajekra

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1903 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2019, 20:52:12 »

Fraai hoor en uitermate strak  :thumbup:
Mooi hout en plaatmateriaal hebben ze daar in Belgie.
Noest/kwastvrij. Gefingerlast zo te zien
Gelogd
Met vriendelijke groet, Jaap

iVanDL

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1904 Gepost op: zaterdag 26 oktober 2019, 21:37:33 »

Dag Freddy,

Dat wordt sporen leggen.  't is te hopen dat er geen al te strenge winter aankomt want dan ligt de bouw stil  ;)
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1905 Gepost op: zondag 27 oktober 2019, 08:14:03 »

Maar Ivan toch het meeste bouwen aan een baan gebeurt toch in de koude dagen.  :)
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1906 Gepost op: zondag 27 oktober 2019, 09:35:03 »

Jaap,

Dank voor de complimenten,  :thumbup:
Wat het hout materiaal betreft, Dat maakt een beetje het verschil tussen de doe-het-zelf zaken en de vakhandel.
Als schrijnwerker( in Nederland zeggen ze timmerman) koop ik dus mijn materialen bij de vakhandel.
En dan heb je idd wel een beter kwaliteitsproduct. :thumbup: :thumbup:

Ivan,

Dat zou je toch moeten weten, hier in België starten ze altijd met zulke grote werken net voor de winter.
Met als gevolg dat bij slecht weer iedereen er last van heeft  >:-D
Al zal hier mijn lief vrouwtje er geen last van hebben :-) :-)

Johnny

Ivan heeft te weinig tijd om nog te bouwen,
Dus hij heeft het besef niet meer zo van wanneer er wel of niet gebouwd wordt >:-D >:-D
Ik zal hem nog eens moeten gaan helpen denk ik :)

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1907 Gepost op: zondag 27 oktober 2019, 09:52:18 »

Bij mij komt er van bouwen ook niet veel meer, ik ben sedert einde mei 2018 3 maal per week in behandeling voor nier falen en nog amper in staat aan de baan te werken hoop dat dit ooit terug beter zal lukken.  :?
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1908 Gepost op: zondag 27 oktober 2019, 11:49:15 »

 @citaat
Johnny

Dat is minder leuk, hopelijk gaat het op termijn beter gaan met de gezondheid.
Ik wens je toch veel beterschap

Grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1909 Gepost op: zondag 27 oktober 2019, 12:16:13 »

Beste Johnny, ik wens je - zonder voorbehoud - beterschap toe.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

iVanDL

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1910 Gepost op: zondag 27 oktober 2019, 20:53:08 »

Dag Johnny,

Bij heeft het vééééééél te traag vorderen van de baan inderdaad met tijdsnood te maken en niet met gezondheidsperikkelen (trouwens Freddy, goed idee).
Veel beterschap gewenst en misschien ken het bouwen op termijn, wanneer de grootste ongemakken voorbij zijn een therapeutisch effect.
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

lucdiels

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1911 Gepost op: maandag 28 oktober 2019, 13:20:57 »

Dag Johnny, ik hoop dat de therapie een gunstig effect heeft en dat je gauw weer kan genieten van jouw modelbaan.

Groetjes uit Perth

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1912 Gepost op: maandag 28 oktober 2019, 14:34:04 »

Toen ik eind mei 2018 opgenomen werd met uitdroging verschijnselen door niet te stoppen diaree. Ik mocht na ongeveer 1 week per zieken vervoer huiswaarts.De eerste maanden werd ik met zieken vervoer telkens heen en terug gebracht. de eerste maanden per rolstoel. na enkele maanden gebruikte ik de rolstoel als rollator.  Sedert 28 december ben ik instaat om zelf mijn verplaatsingen van en naar het dialyse ziekenhuis te maken. Dus heel langzaam gaat het terug de goede richting uit.
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

Dirk-Jan

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn modelbaan
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1913 Gepost op: maandag 28 oktober 2019, 15:27:00 »

Hopelijk blijft die weg terug omhoog gestaag doorgaan en wordt het leven weer een beetje leefbaar voor je.
Hou vol!

Dirk-Jan

Johnnytrein

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
    • Johnny's treinpagina
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1914 Gepost op: maandag 28 oktober 2019, 15:28:42 »

Dank u Dirk-Jan
Gelogd
Groeten, Johnny

Steeds bereid om bij te leren.

lucdiels

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1915 Gepost op: dinsdag 29 oktober 2019, 11:34:17 »

Dat was niet mis Johnny. Is het geen schending van jouw privacy om te vragen wat de oorzaak van de diarree was?
Ik wens je oprecht een verdere progressie in het genezingsproces zodat je weer kan genieten van het leven en onze hobby.

mvrgr uit Karratha

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1916 Gepost op: dinsdag 29 oktober 2019, 12:20:18 »

 @citaat Dan stuurt hij jou toch een PB'tje.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Online Online
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1917 Gepost op: dinsdag 29 oktober 2019, 13:03:02 »

 @citaat @citaat Ik hoef het ook niet te weten  >:-D
Gelogd
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 4 pro:Rosoft s88: h0
2e iTrain Fandag 2020

lucdiels

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
« Reactie #1918 Gepost op: woensdag 30 oktober 2019, 10:41:24 »

 @citaat

Ik heb dat dan ook gekregen en was leerrijk voor mij.

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1919 Gepost op: zaterdag 02 november 2019, 14:47:45 »

Dag Iedereen,

De werkzaamheden aan het grote schaduwstation, ( dit moet nog een naam krijgen) schieten goed op,
de af-en oprit is inmiddels al goed gevorderd, en de eerste rails worden al eens uitgelegd om een proefrit te kunnen maken












Grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1920 Gepost op: zaterdag 02 november 2019, 15:01:07 »

Freddy,

Dat zijn mooie vorderingen die je laat zien. :) :thumbup:
Wanneer staat de proefrit geplant ?
Ben nieuwsgierig hoe de proefrit zal gaan.

Groet Michel
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1921 Gepost op: zaterdag 02 november 2019, 19:34:45 »

Michel,

Vandaag heb ik al een kleine proefrit gemaakt,
De loks hebben totaal geen problemen met de nieuwe baan. Al zal er hiermee nog een extra booster moeten bij aan gesloten worden. In de testopstelling is de baan met zo'n 30 lm aangegroeid en dat vergt natuurlijk extra spanningsverlies op de baan.

Verder zal ik eerst nog wat aanpassingswerken moeten uitvoeren, zoals de bezetmeldmodules van de bestaande baan, deze zitten aan de zijkant van de baan, maar de belemmeren nu de bereikbaarheid van de op- en afrit van het schaduwstation.
Dus die moeten een ander plaats krijgen.

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
« Reactie #1922 Gepost op: zaterdag 02 november 2019, 20:23:22 »

Ja de centrale heeft wel ergens een indicatie waarin het stroomverbruik aangegeven wordt.
Alleen daar had ik helemaal niet bij stilgestaan, Ik zal straks eens kijken wat het verbruik zoal is als alle loks op de baan staan.

Heb je inmiddels al naar het verbruik gekeken? En niet alleen met alles op de baan, maar ook als er flink wat treinen rijden?

Of je een extra booster nodig hebt, weet ik niet, maar voor extra rails hoeft dat helemaal niet. Met een goede ringleiding speelt spanningsverlies door de rails geen rol. Alleen met meer verbruikers kan het zijn dat je ook een extra booster nodig hebt. En dat kun je dus zien aan het stroomverbruik van de baan: pas als dat in de buurt komt van wat je bestaande booster (c.q. centrale) kan leveren, ben je toe aan een tweede. Bij een extra schaduwstation kan dat een rol spelen als je het boordevol zet met treinen die veel stroom trekken. Dan denk ik aan oude inbouwverlichting met lampjes, om maar eens wat te noemen.

Mijn baan is inmiddels gegroeid tot 130 m rails. Ik heb alvast twee boostersecties gemaakt, maar voedt ze beide met één en dezelfde booster van 3 A. Tijdens het rijden komt het stroomverbruik niet boven de 2 A. Dat betekent dat er méér dan genoeg reserve is om magneetartikelen te schakelen zonder dat de treinen langzamer gaan rijden.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

LibertyCity

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1923 Gepost op: zondag 03 november 2019, 09:02:39 »

Wat zijn de hoogtes van het schaduwstation vanaf de vloer gemeten, en wat is de tussenruimte tussen schaduwstation en baan?
Gelogd


3 rail wisselstroom | Marklin K-rails | Viessmann TMC's | Viessmann 5211 Magneetartikel-decoder | Tijdperk IV, V & VI | Thema baan: mijn eigen woonplaats met een flinke dosis eigen fantasie | beginner

Fredje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1924 Gepost op: zondag 03 november 2019, 10:21:14 »

 :) Een booster plaatsen is zeker geen overbodige luxe ... ik heb jaren gereden met enkel CS2 todat er meer locs op de proppen kwamen ... na het plaatsen van mijn boosters ging het meteen veel vlotter .

Groeten Freddy

Gelogd
Systeem CS 2 + iTrain + HSI 88

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.0

Edwin1962

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1925 Gepost op: zondag 03 november 2019, 11:02:45 »

Freddy,

Hou er rekening mee dat alle centrales maar max 17 treinen tegelijk kunnen aansturen.
Daarna wordt het een puinhoop op je baan.....
Dus grote (veel) schaduwstations zijn mooi om je materiaal op te stellen, maar je moet dan wel iets verzinnen om deze gedoseerd te laten rijden.
Ik spreek uit ervaring, helaas.

Maart mooi project heb je daar ! Top !

Groet, Edwin.
Gelogd
Marklin C-rails, Intellibox II, Itrain.

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
« Reactie #1926 Gepost op: zondag 03 november 2019, 12:38:52 »

Ja de centrale heeft wel ergens een indicatie waarin het stroomverbruik aangegeven wordt.
Alleen daar had ik helemaal niet bij stilgestaan, Ik zal straks eens kijken wat het verbruik zoal is als alle loks op de baan staan.


Ik heb alvast twee boostersecties gemaakt, maar voedt ze beide met één en dezelfde booster van 3 A. Tijdens het rijden komt het stroomverbruik niet boven de 2 A. Dat betekent dat er méér dan genoeg reserve is om magneetartikelen te schakelen zonder dat de treinen langzamer gaan rijden.

Hoi Rob,

persoonlijk zou ik de wissels indien mogelijk apart voeden, die ene ampère die je over hebt zou ik gebruiken voor de treinen.

Wissels trekken zeer kort soms wel 2 ampère en geven dus een redelijke dip in je stroomvoorziening, het apart voeden van beiden systemen heeft dus zo zijn voordelen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd

iVanDL

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1927 Gepost op: zondag 03 november 2019, 12:53:16 »

Ik volg Peter hierin.

Korte stroompieken zorgen voor "Dipjes" (zoals dat heet in de elektriciteitswereld) van de spanning (denk maar aan het flikkeren van de lampen in huis vroeger als de koelkast aansprong).  Op verre stukken van de baan of eventuele (licht) vervuilde rails kan je trein gaan stotteren of zelf stoppen (en dat is dan meestal op de best bereikbare plaatsen van een baan  ;) ) tenzij je je locs zou uitvoeren met power-packs.

Ik zou dan liever eenextra Booster zetten.
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1928 Gepost op: zondag 03 november 2019, 13:21:27 »

Rob,

Inmiddels heb ik ook eens gekeken naar het verbruik op de baan,
Ik gebruik als voeding voor de CS3 de M* 60101  deze geeft 5 A, wat idd wel voldoende is voor mijn baan met de tot nu toe aanwezige loks.
als ik het verbruik bekijk zit het telkens rond de 3-3.5 A dus dat is voldoende
Thanks om mij er nog even aan te helpen denken,om het verbruik nog eens te checken.

LibertyCity,

ik heb 2 schaduwstations, het kleinere met 8 opstelsporen van lengtes tussen 126 cm en 230 cm ligt op 60 cm vanaf de vloer.De ruimte tussen dit station en het maaiveld is 25 cm maar heeft een tussenruimte van onderkant tafelstructuur tot rails 15 cm. Daar de tafelstructuur zelf 10 cm bedraagt.

Het grotere schaduwstation dat ik nu aan het bouwen ben ligt op 35 cm vanaf de grond en heeft 10 opstelsporen van tussen de 380 cm en 450 cm lengte. Het heeft een tussenruimte van 40 cm tussen onderkant tafelstructuur en de rails.
Wel is het zo dat de op en afrit naar het schaduwstation deze zitten tussen de tafelstructuur van het maaiveld en het schaduwstation daar ik geen spiraal gebruik. en dan is het zo dat de hoogte aan de op en afrit iets beperkter is nl. 10 cm.Maar dit is maar op een lengte van 1 tot 1.5 m en dan id alles eigenlijk goed bereikbaar.
Dit is ook mede dat de op en afrit reeds op een lager niveau is gelegen dan het maaiveld waaronder het schaduwstation zich bevind.
Voor beide schaduwstations maak ik dus geen gebruik van een spiraal, de tafel is voldoende groot genoeg om de daling of stijging op te vangen.
Hopelijk is het je allemaal een beetje duidelijk :)

Freddy

Ik ga sowieso boosters plaatsen, nu kan het misschien nog voldoende zijn, maar dat zal straks wel helemaal anders zijn.

Edwin,

Dank voor je waardering,
Het is een groots project, met veel opstelruimte, waarin er natuurlijk ook veel rollend materiaal kan gestationeerd worden.
Welke hoeveelheid een centrale aankan betreft het aantal loks, daar heb ik geen idee van, maar waarom gebruikt iedereen dan boosters stel ik mij de vraag, als het aantal aangestuurde treinen beperkt
is in de centrale. De aansturing gaat toch via iTrain, of ben ik daarin mis met mijn redenering?

Peter,

Ook ik gebruik voor mijn wissels een aparte voeding, los van de centrale. Dus hier heb ik geen zicht over wat een wissel zoal verbruit in piekmoment

Ivan,

Laat dit nu een toeval zijn, maar ik heb dit vanmorgen in reallive meegemaakt, op een wat verdere afgelegen stuk baan van het nieuwe schaduwstation, op de best bereikbare plaats >:-D natuurlijk daar begon de lok wat te stotteren en uiteindelijk stilvallen.
Dus er zal toch wel nood zijn aan extra vermogen

Grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1929 Gepost op: zondag 03 november 2019, 22:09:37 »

Dag Freddy,

Welke hoeveelheid een centrale aankan betreft het aantal loks, daar heb ik geen idee van, maar waarom gebruikt iedereen dan boosters stel ik mij de vraag, als het aantal aangestuurde treinen beperkt
is in de centrale. De aansturing gaat toch via iTrain, of ben ik daarin mis met mijn redenering?

Stroomverbruik van de lok en aansturing van de lok zijn twee verschillende dingen.
Stroomverbruik wordt bepaald door de motor, kruissnelheid en eventueel aanwezige verlichting en geluiden.
Als de lok moet stijgen zal het aanhouden van de kruissnelheid ervoor zorgen dat het stroomverbruik toeneemt.
In loks worden gloeilampen vervangen door ledlampen om het stroomverbruik te verminderen.
Naast de loks kunnen rijtuigen ook stroomverbruikers zijn als daar verlichting in zit (en deze aanstaat  :mrgreen:).
En zo zijn er nog wel meer mogelijkheden die invloed op het stroomverbruik hebben.


Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1930 Gepost op: maandag 04 november 2019, 00:25:00 »

Hoi Rob,

persoonlijk zou ik de wissels indien mogelijk apart voeden, die ene ampère die je over hebt zou ik gebruiken voor de treinen.

Wissels trekken zeer kort soms wel 2 ampère en geven dus een redelijke dip in je stroomvoorziening, het apart voeden van beiden systemen heeft dus zo zijn voordelen.

Tegen de tijd dat ik aan een vaste opstelling toe ben, ben ik van plan om wissels apart te voeden. Momenteel heb ik een vloerbaan en daarbij vind ik het gemakkelijker om de wissels niet apart te voeden. Scheelt wat draadjes. Tot nu toe is 1 A reserve ruim voldoende, maar zodra het nodig is, sluit ik een booster aan. Ik heb de baan alvast in twee secties gesplitst, met aparte ringleidingen voor de rijstroom en een gemeenschappelijke voor de massa. Die twee ringleidingen voor rijstroom zijn op één booster aangesloten. Alles bij elkaar is dat trouwens ook al een paar honderd draadjes!
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1931 Gepost op: maandag 04 november 2019, 00:49:42 »

Ik weet ook niet waarom mensen boosters aanschaffen, maar ik heb er wel wat ideeën over. Ik denk dat veel boosters nuttig ingezet worden, maar dat er ook heel wat banen zijn met overbodige boosters.

Decoders gebruiken altijd een beetje stroom. Dat geldt voor wisseldecoders en locdecoders, ook als er niets wordt geschakeld en de locs niet rijden. Daar komen eventuele brandende interieurverlichtingen nog bij. Als je dus heel veel decoders en locs op de baan hebt, en veel verlichte rijtuigen, kan die 'ruststroom' al zo groot zijn dat er een booster nodig is. Je geeft aan dat jij een verbruik van 3-3,5 A hebt, ik neem aan dat dat is waneer er treinen rijden. Als alle locs stilstaan, zonder verlichting of geluid, kun je ook op jouw baan de ruststroom meten.

Vroeger gebruikten locomotieven in het algemeen meer stroom dan nieuwere modellen. Blijkbaar zijn de motoren in de loop der tijd zuiniger geworden. En zoals Henk al aangeeft, gloeilampjes gebruiken meer stroom dan leds. Vroeger waren boosters dus al gauw nodig. Als je veel oud materiaal hebt, ben je eerder aan een extra booster toe. Je kunt het voor jouw locs stuk voor stuk bepalen door er steeds maar ééntje te laten rijden, al dan niet met licht en geluid. Zo kom je er achter of er grootverbruikers tussen zitten. Zelf heb ik die niet, zelfs op topsnelheid gebruiken mijn locs nauwelijks meer dan 100 mA per stuk. Daar komt dan nog een klein beetje bij voor licht en geluid. En niet te vergeten eventuele rookgeneratoren, als je die gebruikt. Ik heb het nooit gemeten, maar heb begrepen dat die relatief veel stroom nodig hebben.

Als de baan groter wordt, is de eerste gedachte nog wel eens dat er dan ook een booster bij moet. En ik vermoed dat sommigen die die gedachte meteen in daden omzetten. Lang niet iedereen bepaalt eerst wat er werkelijk nodig is alvorens een booster te kopen. Als je weet hoeveel ruststroom de baan gebruikt en weet hoeveel de verschillende locs nodig hebben, kun je bepalen hoeveel stroom er in totaal nodig is. Een beetje reserve is nuttig, maar overkill is nu ook weer niet nodig, dat kost alleen maar geld. Dan liever een loc erbij, nietwaar?

Als er geen ringleiding is, of een te dunne, of de aansluitingen op de rails zitten te ver uit elkaar, kán het zijn dat er vermogensverlies optreedt in de draden of in de rails. Ik vermoed dat sommigen dan denken dat een extra booster de oplossing is en dat daardoor overbodige boosters gekocht worden.


Als één booster (c.q. centrale) te weinig is, wordt het tijd om na te denken over het indelen van boostersecties: je wilt dat iedere booster iets in reserve heeft. Als de berekening van de benodigde stroom bijvoorbeeld op 6 A uitkomt en je hebt twee boosters van maximaal 5 A, is het mooi als ze allebei zo'n 3 A leveren. Komt op zich niet zo nauw, maar je wilt niet dat de ene tegen de 5 A zit en de andere slechts op 1 A. Jij hebt al een aantal boostersecties aangelegd. Als er een booster bijkomt, kun je steeds één sectie op die booster aansluiten en de rest onveranderd laten. Zo kun je voor die ene sectie bepalen wat het stroomverbruik is, in rust, maar vooral wanneer de baan in bedrijf is en er treinen rijden. Als je dat voor elke sectie doet, kun je eenvoudig bepalen welke secties je allemaal op die nieuwe booster aansluit, zodanig dat beide boosters ruwweg evenveel reserve overhouden.
« Laatst bewerkt op: maandag 04 november 2019, 00:52:13 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

BlikkenTinus

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1932 Gepost op: dinsdag 05 november 2019, 12:10:14 »

Een eigen stroomkring met booster voor de 'digitale stroom' naar de wissels en andere magneetartikelen of aandrijvingen is zo gek nog niet. Ik heb er een kleine LTD (DB2) voor gebruikt met een 52 VA  trafo. Niet heel duur en naar mijn idee heb je dan een wat schoner signaal naar de wissels. De rijdende treinen kunnen voor verstoring zorgen, door vuile rails, een sleper die even sluiting geeft op een wissel, etc. Van dat soort storinkjes hebben locdecoders soms last.
Misschien is het onzin, maar ik heb zo steeds voldoende en heldere 'digitale prik' voor de baanbesturing terwijl er treinen rijden. Het voorkomt (denk ik) dat wissels niet of verkeerd schakelen. Het stroomverbruik van de locs is tot op heden niet zorgwekkend. Er rijden nooit meer dan 5 treinen op beperkte snelheid op mijn baan.

Groet,

Peter

 
Gelogd

ErikW

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Work in progress
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1933 Gepost op: woensdag 06 november 2019, 13:10:27 »

Ik heb de uitgang van mijn centrale (Intellibox) niet aan de baan hangen. Op die manier blijft het signaal netjes, en kan er ook niets misgaan met mijn centrale (reparaties duren erg lang). 

Ik gebruik een aantal boosters, gevoed vanuit één zware transformator, zodat de uitgangen synchroon zijn.  Daardoor kunnen locs zonder problemen van de ene booster naar de andere rijden. 

Wissels voed ik ook vanuit een eigen booster, en ik gebruik decoders die een eigen wisselstroom voeding aankunnen. 

Sinds ik het zo aangesloten heb, heb ik eigenlijk nooit meer last van locs die spontaan beginnen te rijden en zo.  Ik heb op dit moment zo'n 20 locs op de baan.
Gelogd
Erik

Buzz_4stroke

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Trans Europ Express
Re: de baan van Kelderspoorder: "servohouder voor C-rail wissel"
« Reactie #1934 Gepost op: vrijdag 08 november 2019, 11:39:24 »

@citaat
Peter,
.................
en de laatste heeft zelfs een kreukelzone die als veiligheid dient dat de servo nog de wissel kan beschadigen bij een verkeerde beweging



grts Freddy

Freddy even een vraagje van mijn zijde, op het web zwerven er meerdere ontwerpen rond van een servoaandrijving voor een crail wissel waarbij ook eentje die een "stokje" zoals ontwerp 3 heeft. Heb jij die doorontwikkeld met 4 en 5?

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1935 Gepost op: vrijdag 08 november 2019, 19:04:34 »

Chris,

Het verschil tussen model 3 en 4-5 is dat 3 nog gebruik maakt van het vleugeltje, waarbij de 4 en 5 gebruik maken van een tandwiel,
Voordeel is dat het tandwiel rechtstreeks op de servo wordt gemonteerd, en het makkelijker is om de wissel c.q. der servo af te stellen, Ik heb hier al mijn wissels die met een servo zijn uitgerust op deze manier gemonteerd.
Mocht je graag een model eens uitproberen stuur mij dan een Pb. met je adresgegevens dan stuur ik je graag een setje toe zodat je het zelf eens kan testen

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Buzz_4stroke

  • Speciale Gast
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Trans Europ Express
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1936 Gepost op: vrijdag 08 november 2019, 19:32:52 »

Freddy,

Zelf heb ik al een behoorlijk paar setjes geprint naar het ontwerp van Minitreintje. Zie ook DEZE link.

Het stokje hierin gebruikt lijkt dus veel op jouw nummer drie en ik ben benieuwd of de nummer 4 en 5 hierin passen zodat ik alleen maar de stokjes en het tandwiel hoef te printen.

De pm krijg je van mij.

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1937 Gepost op: vrijdag 08 november 2019, 19:57:28 »

 @citaat @citaat

Normaliter, gaat  de basisplaat hetzelfde zijn als dewelke ik heb, en zou het binnenwerk ook moeten passen.
Ik heb je Pb ontvangen, en zal je een setje toesturen zodat je het kan passen.
ik kan je ook de bestanden al eens doorsturen aangezien je zelf een printer hebt, dan kan je ze nadien ook zelf printen

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1938 Gepost op: maandag 11 november 2019, 12:06:22 »

Dag medespoorders,

Intussen is de isolatie ook weer aangebracht in het schaduwstation,
hiervoor heb ik gebruik gemaakt in tegenstelling van de rest van de baan van ondervloer voor laminaat,



ziet er toch weer mooi strak uit, is een ondervloer die op rol verkrijgbaar is, iets wat zeer gemakkelijk te leggen valt, en dit was voor mij nu wel een kleine vereiste
aangezien ik het schaduwstation aan het maken ben onder de bestaande baan en de ruimte hier nogal beperkt is.
 
Nu ik zou zeggen oordeel zelf maar...





op de volgende foto is ook het verschil in hoogte te zien wat er moet overbrugd worden om naar het schaduwstation te geraken. De baan ligt op de bovenkant van het houten frame. Het is zo'n 25 cm verschil.



door middel van een lange op en afrit heb ik een stijgingspercentage van 2.8 %  en een daling van 3.1 % dus dat gaat goed komen.
Om de constructie niet te zwaar te maken heb ik gebruik gemaakt van draadeinden 6 mm waaraan een metalen hoekprofiel van 20*20 aan is bevestigd




Hier is te zien de op en afrit strook dewelke wel voorzien worden van een valbeveiliging



Hierop is te zien dat de achterste opritstrook nog moet voorzien worden van een valbescherming,
ook de geluidsisolatie moet hierin nog worden aangebracht Dus er is nog wel wat werk alvorens hier treinen kunnen rijden.





Gisteren trouwens op de beurs in Houten toch nog een grote partij rails en wissel weten te scoren
Al waren niet alle rails helemaal proper en ontdaan van wat verfresten, is dit geen probleem voor in het schaduwstation.
Het was zeker een goede vangst 60 rails 24188 en 8 wissels, nog 2 wissels te gaan en nog wat bochten en alle rails zijn er die ik nodig heb om het schaduwstation te vervolledigen



grts Freddy



Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1939 Gepost op: maandag 11 november 2019, 12:18:02 »

Hi Freddy,

Mooi strak gedaan maar ongetwijfeld beetje onhandig om de rails van het schaduwstation "er tussen" te monteren.
Had je niet beter ook de valbeveiliging er later op kunnen zetten?

groet
Harald
Gelogd

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1940 Gepost op: maandag 11 november 2019, 20:08:12 »

Freddy,

Je hebt weer flink rails gescoord.  :thumbup:

 @citaat
Harald, ik heb zo maar het idee dat Freddy het nog niet vast heeft gezet en alleen voor de foto het heeft geplaatst.
Het wordt anders inderdaad erg lastig om de ondervloer en de rails er in te montern.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1941 Gepost op: maandag 11 november 2019, 20:31:03 »

Freddy,

Er is lekker weer wat rails gekocht voor je uitbreiding van je mooie baan.
Succes met neerleggen en ik kijk uit naar de vorderingen. :)

Groet Michel
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1942 Gepost op: woensdag 13 november 2019, 20:18:51 »

Harald,

De op en afrit sporen worden er van tussen genomen als de rails van het schaduwstation worden gelegd,
Het is zoals Henk het al aangeeft, is het enkel voor de foto dat deze waren aangebracht en natuurlijk ook voor de testopstelling om te zien als alles netjes op zijn plaats past

Henk,

Intussen is de verzameling van rails weer fors aangevuld. Ik denk dat ik er nu wel voldoende zal hebben, op enkele wissels na.
Ja  de tussenliggende rails met bedding zullen weggenomen worden als ik de rails voor het schaduwstation ga plaatsen, het is anders niet haalbaar om er goed aan kunnen te werken.

Michel,

Nu de geluidsisolatie is aangebracht kan er volop begonnen worden met het leggen van de rails, de start is gepland voor het komende weekend.
Ik heb de wisselstraten al uitgelegd zodat ik de wissels kan aftekenen om de uitsparingen voor de servo's kan beginnen maken.
Ook de servohouders zullen ook weer moeten bijgemaakt worden, dus de 3D printer zal het weekend weer overuren mogen maken

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group®
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1943 Gepost op: woensdag 13 november 2019, 20:22:57 »

Hey Freddy,

Dit is ook een mooie ondervloer, het ligt er allemaal strak  :thumbup: :thumbup:

Jij bent ondertussen ook toe aan rails leggen, dat staat hier ook op stapel.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1944 Gepost op: zaterdag 16 november 2019, 14:57:27 »

Peter,

Dit is een ondervloer die ik nog op overschot had liggen van een karwei dat ik heb uitgevoerd.
Is wel heel gemakkelijk om leggen.
Wat het leggen van de rails, ja dat gaat heel binnenkort gebeuren,
Inmiddels heb ik de eerste reeks uitsparingen voor de servo's achter de rug









Nog even alles schoonmaken en dan de andere zijde van het schaduwstation de wissels aftekenen en uitzagen van de servo openingen.
Als dat achter de rug is kan er begonnen worden met het leggen van de rails, al moeten deze ook nog gelijk geknipt worden voor de bezetmelders, dus er is nog wel wat werk

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Fredje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1945 Gepost op: zaterdag 16 november 2019, 17:54:19 »

 :) Let op dat je de gaten niet te klein maakt want bij problemen kan je en niet goed bij ... Ik maakt ze net kleiner dan de wissel zelf , er moet dan ook de servo onder kunnen ...


Groeten Freddy

Gelogd
Systeem CS 2 + iTrain + HSI 88

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.0

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1946 Gepost op: zaterdag 16 november 2019, 19:41:06 »

 @citaat
Freddy,

Ik begrijp wat je bedoeld, maar bij een eventueel probleem zal ik de wissel er moeten uitnemen, want langs onder aan de servo werken is hier geen optie, ik kan maar net onder de tafel, en dan mag ik niets meer verdikken  8o
En om dan effectief nog handelingen gaan uitvoeren onder de tafel zou een echte marteling gaan worden.
het gaat nu maar net om de bekabeling voor de voeding van de rails en de bezetmelders netjes vast te leggen in de kabelbinders.

Dus laten we maar hopen dat het goed gaat komen met de servo's en dat ze minstens nog 40 jaar meegaan :-) :-) zodat ik de wissels er nooit meer moet uitnemen

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Peter Alex

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1947 Gepost op: zondag 17 november 2019, 12:14:01 »

Hallo beste 'geleerden' ik lees met toenemende interesse jullie verhandelingen over separate voedingen en boosters. Het duizelt mij een beetje. Is er wat achtergrond informatie over te vinden? Hoe sluit ik de wissels apart aan op een voeding, hoeveel boosters per welke lengte rails e.d.? Ik ben me nog steeds aan het voorbereiden op het opbouwen van een baan en lees altijd met veel plezier jullie verschillende draadjes en steek er een boel van op. Hartelijke groeten, Peter
Gelogd

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Online Online
  • Lid sinds: 2018
  • IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
« Reactie #1948 Gepost op: zondag 17 november 2019, 14:23:20 »

Je kunt eens beginnen in de 3rail wiki, in het bijzonder het gedeelte over modelbaanbesturing.

Een andere goede bron is de encyclopedie van BeneluxSpoor.net.
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "3D printer buiten strijd"
« Reactie #1949 Gepost op: zondag 17 november 2019, 17:20:47 »

Gisteren was het de bedoeling om tijdens de werkzaamheden aan de baan de 3D printer de nodige onderdelen voor de servohouders te printen.
Helaas pindakaas, de printer gaf niet thuis, het printbed had er geen oren naar om warm te worden.
Dus geen onderdelen te printen.
Heeft iemand hier ervaring in wat de oorzaak kan zijn?

grt Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 2.009 seconden met 50 queries.