Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Freddy

Het gaat erg goed met je Itrain verder kan ik niet veel toevoegen  :)

Dus veel plezier nog en het komt helemaal goed  :thumbup: :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Citaat van: ikke650 op woensdag 18 september 2019, 07:09:00
Hallo Freddy.

Dank je voor het delen van je mooie filmpje. :thumbup: :thumbup:
Wat een mooie ruimte en lange trajecten.

Vond alleen af toe wel dat de treinen snel reden. Zelf zou ik ze iets langzamer laten rijden.

Voor de rest kan je nog genoeg update's plaatsen. Daar ga je en de lezers nog lang plezier aan beleven. :)

M.vr.gr. Erwin

Erwin,

Het is toch altijd leuker om onze passie voor treinen met elkaar te delen, en hoe kan dit beter dan met een filmpje :) :)
Op de film lijkt het dat de treinen soms wel een wat hoge snelheid hebben al valt dat in werkelijkheid wel best mee
En dat er nog filmpjes gemaakt gaan worden..... daar kan je zeker op rekenen :-)

Citaat van: Aliebengalie op woensdag 18 september 2019, 09:51:21
Mooi filmpje van een nog mooiere baan.

Scenery is ruim voldoende  zo voor mij...... :D Treinen motte ten slotte rijden , en niet naar grassprietjes kijken...... B) :-)

Een baan die zo van mij zou kunnen zijn , alleen de mooie Belgiese loc mis ik op mijn baan......

Wens je er heeeeeel veel rijplezier mee.

Mvg: Alex

Alex,

Dank voor de mooie complimenten.
Met dat idee was ik ook begonnen aan de baan, zoveel als mogelijk aan rails op de tafel. :thumbup:
Zodat er veeeeel treinen kunnen rijden.
toen ik zag dat die Belgiese loks werden uitgebracht door M* wist ik direct die moet ik hebben, en dan gelijk er maar 2 van aangeschaft B)
Maar scenery ja die mag er bij mij niet aan ontbreken,al zal ik toch nog heel wat mogelijkheden hebben om deze aan te brengen. Dit staat wel een beetje op een laag pitje, want ben de laatste tijd weer meer bezig met iTrain.
Ik zal zeker genieten van de treinen te zien rijden  :thumbup: :thumbup:

Peter,

Het begint mij goed af te gaan met iTrain, al is er nog heeel veeel te leren...
Ik ga er zeker van genieten, en dat het goed komt ja hoor als we maar wat geduld hebben ;)

grts Freddy


Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Een tijdje geleden wat zitten puzzelen aan de baan van Freddy (Kelderspoorder)
Het is de wens van Freddy om de treinen die de Kopsporen binnenlopen in het Centraal Station van Loc kunnen wisselen.
Dat kan natuurlijk mooi met wat Routes en Acties en wat er verder nog bij komt aan treintype enz.
Natuurlijk moet/gaat Freddy dat zelf uitvogelen en indien nodig geef ik wel waar nodig wat advies, twee weten altijd weer meer dan één.
Zie hier het virtuele resultaat in iTrain 4.

www.youtube.com/watch?v=PXGjgRN4ukw

Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Tom,

Jij weet precies wat ik wil,
Ik zal dat zeker allemaal nog wel moeten uitvogelen om het uiteindelijk waar te maken op mijn baan.
Maar ik weet dat je altijd bereid bent om mij bij te staan :thumbup: en dat waardeer ik ten stelligste.

Verder stel ik mij de vraag met welke reden de laatste reacties zijn verwijderd in mijn draadje?

is mij intussen bekend

grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Komt allemaal in orde, ben ik zeker van  ;) Was trouwens heel leuk om zes treinen tegelijk te zien rondrijden  :thumbup: :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "start stamtafel Belgisch Limburg"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "start stamtafel Belgisch Limburg"
Dag Allemaal,

Vandaag is het startschot gegeven om de stamtafel Belgisch Limburg op de kaart te zetten.

Samen met Kanariepeter, GoldenOldie en mezelf hebben we samen gezeten om te bespreken voor de stamtafel van start te kunnen laten gaan.

voor meer info

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=65209.new#new

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Ik zit al een hele tijd met een stotterende lok op de baan,
Hierin zit een nieuwe decoder, maar hij rijd echt stotterend over de baan.
De snelheidsmeting kan hierdoor niet goed worden uitgevoerd
Intussen de lok maar eens van kap ontdaan en alles zuiver gemaakt,
Geen verbetering dan maar eens op het testspoor gezet, een filmpje van gemaakt
Heeft iemand een idee wat het probleem is of kan zijn



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Hoi Freddy. Het is wat lastig te zien op het filmpje, maar zou het kunnen dat het onregelmatig lopen door het drijfwerk wordt veroorzaakt? Als één van de wieltjes aan de "niet-tandwielkant" iets is verdraaid dan gaat de drijfstang mogelijk wat wringen en ontstaat er een zwaar punt tijdens het ronddraaien hetgeen het hortende rijden zou kunnen verklaren.
Even goed checken dus of alle wieltjes gelijk staan.
Er zou ook nog iets in het drijfwerk verbogen kunnen zijn waardoor het ergens zwaar loopt.
Succes, gaat vast goedkomen!
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
BR 86 rijdt stotterend? Volgens mij is dit géén BR 86.
BR 86 is een 1-D-1 tenderlocomotief.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Kijk eens of er een aandrijfstang op een gegeven moment "vast zit" bij het draaien van de wielen ?
Er moet altijd speling in zitten.
Zo ja dan moet je de wielen "kwartieren" (zo wordt dat in het echt genoemd) of te wel een wiel is verschoven t.o.v. aan ander wiel.

groet
Harald
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 29 september 2019, 12:52:17
Hierin zit een nieuwe decoder, maar hij rijd echt stotterend over de baan.
grts Freddy

Terug mee naar de winkel, is toch garantie niet ?
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Ziet er uit als een ombouw met een Esu decoder en een Esu permanent magneet. Dan moet je diverse cv's wijzigen om de decoder te vertellen welke motor hij moet aansturen. Als dat niet is gebeurd, dan wil de lok niet lekker lopen.

Nb klooien aan de schuifbeweging, tandwielen etc, dat zou ik echt als laatste doen, daar ligt het volgens mij bijna nooit aan. Zeker niet als de lok goed liep voor de ombouw.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Citaat van: nobody op zondag 29 september 2019, 13:51:40
BR 86 rijdt stotterend? Volgens mij is dit géén BR 86.
BR 86 is een 1-D-1 tenderlocomotief.
Klopt Wim, dit lijkt meer op een BR18-3 of S3/6; het probleem blijft echter hetzelfde.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
 @citaat 't maakt dus niet uit wat je in je topic-titel zet... ;)
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Citaat van: Haradigi op zondag 29 september 2019, 14:15:29
Kijk eens of er een aandrijfstang op een gegeven moment "vast zit" bij het draaien van de wielen ?
Er moet altijd speling in zitten.
Zo ja dan moet je de wielen "kwartieren" (zo wordt dat in het echt genoemd) of te wel een wiel is verschoven t.o.v. aan ander wiel.

groet
Harald
Of wielen al dan niet goed gekwartiert staan -oftewel links en rechts een kwart slag verdraaid- is alleen van belang in het grootbedrijf. Bij H0 is het leuk, maar niet noodzakelijk. Wél moeten zoals ik ook al schreef alle wielen per kant precies goed staan, zodat de drijfstangen vrij kunnen bewegen zonder dat er een zwaar punt ontstaat.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Citaat van: frank-103 op zondag 29 september 2019, 17:14:56
Ziet er uit als een ombouw met een Esu decoder en een Esu permanent magneet. Dan moet je diverse cv's wijzigen om de decoder te vertellen welke motor hij moet aansturen. Als dat niet is gebeurd, dan wil de lok niet lekker lopen.

Nb klooien aan de schuifbeweging, tandwielen etc, dat zou ik echt als laatste doen, daar ligt het volgens mij bijna nooit aan. Zeker niet als de lok goed liep voor de ombouw.
Ik heb al meermalen meegemaakt dat het aan de stand van de wielen lag. Nooit problemen gehad met decoders, maar ik rij dan ook analoog >:-D.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Citaat van: nobody op zondag 29 september 2019, 17:24:39
@citaat 't maakt dus niet uit wat je in je topic-titel zet... ;)
Waarom niet :?? Is er iemand die dat beweert dan?
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Dag Frank,

Citaat van: frank-103 op zondag 29 september 2019, 17:14:56
Ziet er uit als een ombouw met een Esu decoder en een Esu permanent magneet. Dan moet je diverse cv's wijzigen om de decoder te vertellen welke motor hij moet aansturen. Als dat niet is gebeurd, dan wil de lok niet lekker lopen.

Weet je ook welke CV's er gewijzigd moeten worden?
En zo ja, waarin?
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Henk,

In de handleiding van de decoder staat een tabel met de cv waarden voor diverse motoren.
Deze vind je ook in diverse draadjes op het forum terug.

Dit zijn de start waardes. Omdat niet iedere motor gelijk is moet je die daarna nog wat fine tunen.

Het gaat grof over alle cv,s tussen de 50-60.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
 @citaat Bron: ESU
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
nog even ter verduidelijking,

Ik heb me dus vergist in welk model van lok het gaat, dit is omdat het om 3 loks gaan waarbij het probleem zich voordoet.
nl: de BR86, BR 18/4 en de BR 50
Maar is dat zo storend dat de titel in het topic niet overeenstemt met het model van lok in het filmpje, het gaat hier om het probleem wat zich voordoet.

De BR 86 deze heb ik als tweede lok onder handen gehad en die rijd nu weer perfect.
Hierbij heb ik de CV's aangepast, oorzaak was hierbij de lastregeling van de motor die niet goed afgesteld was. Maar dat is nu in orde.En geeft een hele mooie curve in de meting.
Bij de andere twee loks lukt dit dus niet. De aandrijfstangen of een vuil binnenwerk van de motor is niet aan de orde, want de loks hebben voorheen allemaal perfect gereden, zij het wel analoog.
Mijn vermoeden is en blijft dan ook dat het in de CV's moet gezocht worden.
Al maakt dit wel verschil in welk type motor er in zit.
Ik heb het al eens geprobeerd met de standaard instellingen zoals het beschreven staat in de handleiding van de ESU decoder Lokpilot V4. Zonder resultaat.

Mocht er iemand zijn die weet welke waardes voor welke CV staat zou ik deze graag kennen zodat ik die waardes eens kan uitproberen.
Kom ik er echt niet uit, dan ga ik terug naar de verkoper om ze daar te laten instellen.

grts Freddy


Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
 @citaat Mijn BR 50 met 5 polige motor, die prima rijdt, heeft de volgende CV waarden:
CV   2 = 3
CV 51 = 0
CV 52 = 15
CV 53 = 140
CV 54 = 50
CV 55 = 100
CV 56 = 255
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
 @citaat

Wim, nu ken ik dan ook niets van welk type motor er in de lok zit,
Het gaat hier om de analoge Märklin 3615 die is omgebouwd met een ESU LokPilot V4.

ik heb intussen jou CV waardes eens ingevoerd, maar helaas pindakaas, het geeft geen beter rij effect.

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
 @citaat Hoe is de motor omgebouwd. Heeft ze het 3 polige anker nog?
Jouw motor is naar gelijkstoom (permanente magneet) omgebouwd, anders doet de Lopi 4 niets.
De CV's die ik vermeldde zijn gebaseerd op gebruik van een 5 polig anker.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
 @citaat

een foto van de motor
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Freddy

Als ik naar je laatste foto kijk zie ik de condensator heel dicht bij de wielflens zitten.
Maakt dat contact dan wordt je motorregeling in de war geschopt.

Je hebt een esu magneet gebruikt. Dus de opties voor de instellingen vallen al terug tot drie.
Naar mijn idee heb je hier een trommelcollectormotor met magneet 51962

Dus ik zou met die present uit de tabel beginnen.
Mvg Robin
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
 @citaat

Robin,
gelukkig neen,de condensator maakt geen contact met de flens

dank voor de info, want ik ken niets van de motortjes af, dus nu weet ik tenminste al welk type motor
Ik ga hiermee weer aan de slag

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Wat een ellende, jammer dat de loc niet goed wil rijden.
Misschien toch een keer er mee terug gaan, zou alleen eerst dan kijken of alle omgebouwde locs goed rijden anders blijf je heen en weer rijden.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Freddy,

De instellingen zijn voor alle motortypes met ESU magneet gelijk.
Dus zie een blauwe magneet weet je wat in te voeren.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
In het algemeen met ombouw met Esu magneet, de waarde's gebruiken uit het boekje. Vaak heb je dan een plotselinge snelheidstoename bij het afremmen. De volgende 2 CV's moet je daarvoor per locomotief aanpassen:
CV52 steeds met stapjes van 5 verlagen tot je het gewenste effect hebt op rijstap 1
CV54 steeds met stapjes van 5 verlagen tot je het gewenste effect hebt op rijstappen hoger dan 1

Als de snelheid op een bepaalde rijstap niet meer verhoogd: CV53 verlagen, tot je dit effect wel bereikt. Al staat die al heel laag op 50 (5,0V)......


Afregelen is echt op gevoel. Elke locomotief moet weer net anders afgesteld worden dan een andere. Ik kan soms uren bezig zijn met 1 locomotief, om het perfect voor elkaar te krijgen :mrgreen:
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Die blauwe ESU magneten willen nog wel eens een klein braampje hebben aan de binnenkant.  Dan loopt je motor ook niet mooi.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Wijbe, Erik, en alle andere,

Dank voor het meedenken en zoeken naar de oorzaak en of oplossing.

Door een hele toevalligheid heb ik de oorzaak gevonden.
Ik wou afgelopen dagen van al mijn loks en rijtuigen eenzelfde fotoreeks maken die dan als dienst zouden gaan doen als afbeelding van lok en of wagon in de lay-out van iTrain.
En daarbij had ik dus de oorzaak gevonden.
Nu zullen jullie denken... wat heeft dat er mee te maken.

Awel, door alle loks en rijtuigen van de baan te nemen waren er natuurlijk geen verbruikers meer op de baan.
En laat nou net dat de oorzaak zijn van het probleem. Door het grote aantal verbruikers kwam het vermogen van de CS3 in het gedrang, waardoor de wat oudere loks met een oude motor
niet voldoende spanning meer over had om vlot te rijden.

Na dat ik de foto's van de loks had gemaakt begon ik met enkele omgebouwde loks, (diegene die niet vlot wilde rijden) om die maar eerst onder handen te nemen om de oorzaak te achterhalen.
Hiervoor zette ik de loks een voor een op de testrail om zo de CV waardes te gaan aanpassen.
Bij de eerste lok zette ik de spanning op de testrail en draaide ik de snelheidsmeter op halve kracht open. Tot mijn verbazing draaide de wielen mooi rond iets wat ik natuurlijk niet verwachte.
Dus de lok deed het gewoon. :O En ook de andere loks die reden netjes zonder aarzelen over de baan.
Om dan toch maar zeker te zijn was ik gisteren bij IvanDL langsgegaan met enkele loks dit om toch maar zeker te zijn van mijn stuk.
Daar gans mijn verhaal uitgelegd aan Ivan, en ook mijn loks eens op de baan gezet, en ja daar reden zo ook mooi hun rondjes.
Ivan wist mij er van te verzekeren dat de oorzaak is dat de spanning te laag is op mijn (grote)baan. En daarbij enkele nieuwe verbruikers meer dan wat er reeds eerder op de baan reed. Dan kom je stroom te kort.

Ik heb een aanzienlijk grote baan en hier is er nog geen booster aangesloten, iets waar ik wel al langer over aan het denken ben om die er bij op aan te sluiten.
Maar aangezien ik nog geen problemen had ondervonden werd er daar hier dan ook nog niet aan gedacht.

DUS: er moet één of meerdere boosters worden aangeschaft. :idea:

Probleem opgelost :thumbup: :thumbup:


Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Ha Freddy,

Soms moet je gewoon even geluk hebben om achter de oplossing van een probleem te komen! :D

Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Freddy, voordat je nou meteen boosters gaat aanschaffen: heb je wel een goede ringleiding (mn. voor de massa) ?
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
@citaat goeie opmerking :thumbup:. Als je ergens in een voedingsleiding een overgangsweerstand (= b.v. slechte verbinding) hebt, dan gaat het met één loc prima, maar kan de spanning behoorlijk inzakken als er meerdere verbruikers op de baan worden gezet.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Marcel,

Soms zit het in een klein hoekje, en als je het dan niet ziet, dan kan het soms lang duren alvorens je er achterkomt. :)
Maar de oorzaak is gevonden en dat is goed :D

Erik, Hans

Mijn baan is ingedeeld in 99 blokken, waarvan er 98 elk hun eigen aansluiting hebben naar de ringleiding
Dus het zou mij sterk verbazen als dan de ringleiding niet voldoende zou zijn.
Mede is de ringleiding gemaakt van installatiedraad 1.5 carré

Voor de boosters zelf heb ik dan nog eens de ringleiding zo opgedeeld dat ik 5 aparte kringen kan maken en dit naargelang ik extra voeding op de baan ga nodig hebben.
Zoals nu kan ik bv. 2 kringen van een booster voorzien en de andere 3 gewoon op de CS3 laten zitten

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
@citaat mmm, klinkt serieus en goed :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
 @citaat @citaat

Ik zou inderdaad voorzichtig eens met één booster beginnen en daar twee kringen op aansluiten.
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
 @citaat @citaat

Een booster staat nu op de bestellijst, voorlopig wordt er dan maar met enkele loks minder gereden, tot er weer meer spanning zit in de baan :D :D

Intussen wel nog bezig geweest met iTrain.
Het afstellen en inregelen van de loks om op positie te stoppen.
Het is toch een hele klus en heeeel veeeel  geduld, maar ik ben er in geslaagd om al enkele loks
tot op 2 mm juist te laten stoppen op de aangegeven positie.

binnenkort zal ik er nog een filmpje van posten
grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Citaat van: Kelderspoorder op donderdag 17 oktober 2019, 20:07:49
Het is toch een hele klus en heeeel veeeel  geduld, maar ik ben er in geslaagd om al enkele loks
tot op 2 mm juist te laten stoppen op de aangegeven positie.
Dat is een stuk spannender >:-D
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Hoi Freddy,

Wat een geluk bij een ongeluk zeggen ze wel eens, dat je er op zo'n manier bent achter gekomen.
Leuk dat je ook met iTrain bezig bent, ik zit momenteel in dezelfde fase als jij nu zit. Positie rijden, echter ik probeer al een week iets in mijn laptop te achterhalen waarom ik de update niet kan installeren. Mijn zoon gaat er morgen voor zitten om te kijken wat het kan zijn.

Succes met het programmeren en straks de booster te installeren op je baan.

groet Ronald  :)
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Hoi Freddy,

Ik liep een beetje achter met lezen maar zie / lees dat je het probleem gevonden hebt, te weinig stroom.

Heeft de centrale geen indicatie op het scherm hoeveel stroom er verbruikt wordt?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
 @citaat @citaat

Ronald,

Een mens moet soms al eens wat geluk hebben in het leven hé...
Gisteren nog eens een dagje in de treinenkelder doorgebracht, het was toch het ideale weertje om gezellig
de treinenkamer in te duiken.
Ik heb inmiddels al een 6 tal koks zo kunnen inregelen dat ze allen mooi op positie stoppen, de een al net iets nauwkeuriger dan de ander, maar ik ga nu echt niet moeilijk doen over 1 of 2 mm te ver of te vroeg stoppen van een lok.
Uit ervaring weet ik dat de loks toch niet altijd exact op de zelfde positie stoppen.

Nu wordt het nog uitvogelen hoe het zit met het stoppen langs het perron, en in hetzelfde blok dat de lok dan ook zal stoppen net op het einde van het blok als hij  het station moet uitrijden. Dat zijn 2 stopplaatsen in eenzelfde blok. Ik weet niet of dat zou kunnen, ik vermoed van wel, maar dat moet ik nog uitzoeken. Mocht er hier iemand meer van weten , dan lees ik het hier graag


PS. Ik hoop dat je zoon de oorzaak kan vinden waarom je niet de update kan installeren

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "Lok BR86 rijd stotterend"
Peter,

Leuk dat je weer bij bent met lezen van mijn topic,

Ja de centrale heeft wel ergens een indicatie waarin het stroomverbruik aangegeven wordt.
Alleen daar had ik helemaal niet bij stilgestaan, Ik zal straks eens kijken wat het verbruik zoal is als alle loks op de baan staan.
Het is/was alleszins weer een goede les, En zo zien we maar weer, we zijn nooit te oud on te leren :D :D

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
Vandaag naar Euromodelbouw in Genk geweest,


Al vlug waren de eerste eurootjes al uitgegeven



En even later stond ik oog in oog met mijn naamgenoot Fredje Zwartewoud
Een korte maar gezellige babbel gehad en dan maar weer verder,

Aangezien de bouw van mijn tweede schaduwstation stilaan een start zal gaan krijgen moet er natuurlijk de nodige rails ingekocht worden.
Had afgelopen week op het www. al een bestelling van rails gedaan, deze verwacht ik morgen aan te krijgen.
Maar door de omvang van het schaduwstation heb ik dus nog veel meer rails nodig, dus vandaag maar eens rondgekeken op de beurs.
En ja hoor toch nog wat weten te scoren,
een vriendelijke oud vrouwtje had nog een mooie partij rails liggen die ik net nodig had,



Hiermee kan ik weer een eind verder, Ik wil eerst alle rails in mijn bezit hebben die ik ga nodig hebben voor het schaduwstation alvorens er aan te beginnen
tezamen ga ik een uitbreiding van het schaduwstation maken van een 60 lm rails, waarvan ik er nu reeds ongeveer 45 lm van heb liggen, dus ik ben er bijna.
Hopelijk kan ik volgende maand in Houten de rest vinden, en dan kan er begonnen worden met bouwen.


Dus meer dan voldoende werk om de komende wintermaanden mee bezig te zijn.



Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
Dat zijn weer mooie aankopen Freddy.  :thumbup:
Jij komt de winter wel weer door.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 20 oktober 2019, 17:10:29
Vandaag naar Euromodelbouw in Genk geweest,

En ja hoor toch nog wat weten te scoren,
een vriendelijke oud vrouwtje had nog een mooie partij rails liggen die ik net nodig had,

Grts Freddy

:)
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
Mooie en vooral nuttige aankopen Freddy  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
Henk,

Wees maar zeker, ik weet wat me te doen staat de komende maanden.
Hopelijk krijg ik dit jaar het schaduwstation klaar om de eerste  treintjes er in te laden rijden,
al zal het geen deadline worden hoor. :) :)

Tom,

Ik zal er aan denken bij een volgend oud vrouwtje als ze me iets wil verkopen :D :D :D

Johan,

Kan ik eindelijk aan mijn groot schaduwstation beginnen :thumbup: :thumbup:

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aanwinsten Euromodelbouw"
Dag iedereen,

Zoals reeds eerder al was aangekondigd, gaat er een tweede groot schaduwstation onder de baan bij gebouwd worden.
Vandaag zijn de grote werkzaamheden uitgevoerd van het nieuwe schaduwstation.
Onder de treinentafel is/was er voldoende plaats om nog een extra schaduwstation te bouwen.
Dus had ik afgelopen bij de houtboer de benodigde materialen opgehaald, en vandaag er mee aan de slag gegaan.
En hier is het resultaat



op deze foto is het gedeelte van het schaduwstation te zien dat zich onder het industrieterrein bevind.



dan maakt het een hoek dat aansluiting geeft naar het gedeelte dat onder het doorgangsstation ligt.



het is maar donker in het station.....



dus moet er ook verlichting in komen



het heeft een totale lengte van 7.5 m
dus hier is nog wel wat werk alvorens de eerste treinen kunnen rijden.

tot de volgende

grts Freddy