Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder: "servohouder voor C-rail wissel"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "servohouder voor C-rail wissel"
Citaat van: Sprinter op woensdag 24 juli 2019, 21:24:09
Verkeerde beweging kan toch helemaal niet, de tandheugel wordt aan twee kanten tegen gehouden. Max uitslag is bekend, en verder kan hij niet.

Heb je de printervriendelijke versie nog geprint?

Groetjes.

@citaat @citaat

ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, ik bedoelde eigenlijk een doorslag net zoals bij de servo's met veerstaal
mocht de servo om de een of andere reden toch verder doordraaien dat hij de wissel niet kan beschadigen

neen de versie zoals jij had bewerkt, heb ik nog niet kunnen printen, heb momenteel iets andere prioriteiten zeg maar,
maar ik ga deze zeker nog wel printen, ik moet eerst het bestand nog aanmaken, de STL-versie
mocht je deze bestandsversie hebben dan mag je me die altijd bezorgen, scheelt voor mij natuurlijk weer wat tijd  ;)

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Dag Allemaal,

nu dat alle wissels digitaal aangestuurd worden is het tijd om volop met iTrain te gaan testrijden en routes te plannen
maar dankzij een tip van een forumlid diende ik eerst maar eens alle locs goed te ijken, ik had er al enkele destijds geijkt, maar blijkbaar waren de cv's niet goed ingesteld
dus nu maar opnieuw begonnen met de ijkingen, maar nu heb ik nog enkele locs die helemaal nog niet waren geijkt en die geven nu het probleem dat ik ze niet kan uitlezen
of is dit niet noodzakelijk?







de Disney is de 33535  Märklin een delta
en de SCNB 8051 is een Roco 58535
deze laatste staat als DCC ik denk dat dit MM moet zijn, maar ook dat kan ik niet wijzigen op de CS3

wie kan helpen
grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Waarom wil je het adres uitlezen, je kunt ze toch gewoon ijken in iTrain?
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
 @citaat
idd Ben, kan ze gewoon ijken, daarom ook dat ik in mijn bericht schreef, is het noodzakelijk maar blijkbaar niet  :thumbup:

en de vraag is eigenlijk gekomen doordat ik de knop uitlezen zag staan, en dat had ik bij de andere locs niet toen ik die moest ijken
dus is er geen probleem meer
toch dank voor je antwoord

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
 @citaat Dan begreep ik je verkeerd.

CV's komen er aan te pas als bij het ijken je lok op de hoogste stap te snel rijdt. Je kunt dan de max. en gem. snelheid verlagen met de desbetreffende CV's en je hebt dan het volledige bereik van alle stappen.
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Ben,

ik heb hier al van alles gelezen en gehoord van de CV's maar begin er nu zelf ook stilaan achter te komen hoe dat het in mekaar zit, in eerste instantie dacht ik dat de CV's automatisch werden aangepast bij het ijken,
maar dat is dus niet, en bij de eerste ijking heb ik de ijking dus gedaan op de instellingen fabriek-af
en dan zijn de snelheden nog veel te hoog
langzaam maar zeker en zeker langzaam kom ik er wel

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Vandaag vereerd geweest van het bezoek van Michel ( voor de oude rotten hier Missie )

het was een zeer gezellige dag geweest,
altijd toch fijn om eens een gezicht te kunnen plakken achter een avatar,
na een bakkie koffie ( cappuccino in dit geval) zijn we de kelder in gedoken en daar hebben we veel gekletst en genoten van de rijden treinen in Kelderspoorland
mist enkele strubbelingen in het treinverkeer is alles toch goed verlopen Michel was een beetje overdonderd van de ruimte die ik ter beschikking heb voor mijn treintjes,
en toen hij de tweede ruimte zag was hij helemaal sprakeloos... de ruimte die ik zal ombouwen tot extra treinenkamer maar dat is voor als ik met pensioen ga, euh ja dat duurt nog vele jaren hoor,
eerst deze treinbaan maar eens afwerken
Michel vind het mooi dat de treinen echt mooie lange rechte stukken kunnen rijden en aangezien ik geen spiralen heb in de baan zit er toch een mooi niveauverschil in vertelde hij me

na vele km treinrijden hebben we nog wat zitten testrijden en proberen om de treinen in het schaduwstation mooi binnen het blok te laten stoppen zodat de achterliggende wissels konden vrijgegeven worden,
maar als snel hadden we door dat de stoppositie niet voor elke lok hetzelfde is, dus daar zal nog wel wat finetunen aan te pas komen
maar dat komt wel goed

het was dus een zeer geslaagde dag vandaag
we hebben ook afgesproken dat ik binnenkort eens bij Michel op bezoek zal gaan
en kan ik eens zijn mooie baan gaan bewonderen


grts Freddy



Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Pas je voor het ijken van een loc ook je afrem en optrek tijden aan ? ( cv 3 en 4)
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Zoals Freddy al beschreef was ik (h0_miessie) gisteren op bezoek bij Freddy (kelderspoor).
In de ochtend lekker op tijd uit Almere weggegaan en net in België aangekomen de auto vol getankt scheelde toch weer een aantal flinke centen met Nederland. :P
Na het tanken was het nog maar een stukje rijden naar Freddy zijn mooie huis toe na een hartelijk ontvangst door Freddy en zijn lieve gezin hebben we koffie gedronken en gekletst en zijn we naar de kelder waar de baan staat opgesteld.

Beneden aangekomen kwamen we eerst langs de scenery tafel waar Freddy lekker aan het rommelen is als hij met het gips en andere scenery dingen bezig is zodat de ruimte van de baan lekker schoon blijft na de scenery tafel gingen we de mancave het walhalla het treinenparadijs binnen en wat mij meteen opviel was de ruimte tjonge tjonge wat een schitterende ruimte onder het huis. :favorite:
Vol trots liet Freddy mij de andere deur zien aan het eind van de kelder waar nog een schitterende ruimte verstopt zat en waar straks na Freddy's verdiende pensioen de treinbaan gaat uitbreiden ik zie het nu al voor mij. :P
Op de kelder van Freddy zal menig hobbyist jaloers zijn althans ik zeker alles mooi recht toe recht aan geen gezeur met schuine daken of wasmachines en drogen nee zuiver voor de hobby ook het grote maar opgeruimde tafel viel mij op waar Freddy zijn commando centrum heeft opstaan prachtig prachtig prachtig. :) :thumbup:

Dan de baan op de foto's en filmpjes is het al een plaatje van een baan maar in het echt is hij nog veel mooier en krijg je een goed beeld waar de foto's en filmpjes zijn opgenomen en waar hij al begonnen is aan de scenery wat er in het echt nog veel beter uitziet dan op de foto's en filmpjes. :P :thumbup:

Ondertussen begon het rijden met Itrain en reden de treinen die op de baan stonden rustig hun rondjes en gaf Freddy een uitgebreide tour langs de baan met de ideeën waar alles komt te staan zoals het rangeerterrein en de perrons bij het mooie kopstation wat toch wel wat heeft hoor een kopstation als je de treinen naar binnen en weer naar buiten ziet rijden. :)

Soms moest ik goed kijken waar de treinen reden want die waren soms aardig verstopt op de grote baan.
Ook heb ik een uitgebreide inkijk van Itrain gehad en ik moet zeggen het ziet er niet verkeerd uit de layout ziet er strak en goed verzorgd uit.
Tijdens het bewonderen van Itrain kreeg Freddy een appje de lunch stond klaar dus wij naar boven toe want van het vele kletsen kregen we toch wel trek. :P
Na de heerlijk lunch gingen we als een stel jonge kinderen weer snel naar beneden want we wilden weer treinen zien rijden en kreeg ik een inzicht van de grote kast die beneden in de treinenkelder staat.
Alles scenery spullen en andere treinen dingen netjes gerangschikt en geordend ook kwam het gedeelte waar de 3d printer stond en kwamen de geprinte dingen tevoorschijn servo houders waar ik er trouwens één van meekreeg en natuurlijk ging ook de printer aan om wat uit te printen schitterend hou mooi en snel dat gebeurt en op de pc waar ik vele voorbeelden zag die geprint en nog geprint gaan worden.
Ook heb ik twee prachtige ruïne's meegekregen voor op mijn baantje maar eerst schilderen en groen aanbrengen want nu zijn ze nog mooi zwart van het printen. :D

Ook hebben we wat gepield in Itrian omdat sommige treinen net niet vergenoeg het schaduwstation inreden en op de wissel(s) bleven staan met een kleine botsing tot gevolgd na het in stellen bij de bewuste blokken liep het stukken beter en bleven de treinen niet meer staan op de wissel(s) maar reden mooi net voorbij de wissel(s).
Ondertussen was het alweer etenstijd want ik mocht niet eerder naar huis zonder een Limburgse maaltijd dus heb ik heerlijk samen met het gezin gegeten patat en botermalse suddertjesvlees heerlijk wat een koningsmaal. :P :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Na het eten zijn we nog even naar beneden gegaan om te kijken of Itrain nog steeds deed wat er ingesteld was en ja hoor dat was nog steeds in orde en reden de treinen weer vele kilmeters in de rondte over Freddy's mooie ruime baan. :) :thumbup:
En zo rond de klok van half 9 was het weer tijd om naar huis te gaan een kleine 2 uurtjes rijden die snel voorbij gingen mede door mijn volle buik en de grote glimlach op mijn gezicht na een heerlijke dag bij een mede hobbyist in het altijd wonderschone België. :)

Ik bedankt Freddy en zijn gezin heel erg voor de warme en hartelijke ontvangst de heerlijk maaltijden en gezelligheid maar vooral Freddy voor het toelaten tot zijn domein de treinenkelder en voor de vele gezellige kletsende uurtjes bij zijn mooi treinbaan. :) :thumbup:

Freddy bedankt. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Hi Michel en Freddy,

Leuk dat het een hartelijk, mooi, gezellig, interessant en lekker bezoekje was.
En Michel ik zie het al helemaal voor mij die grote glimlach op je gezicht op de terugweg.

groet
Harald
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
 @citaat

Hero,
Ja de CV3 en4 stel ik ook bij


@citaat
Die glimlach zag ik al toen hij in de auto stapte  :) :)
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Dag forumvolgers,


vandaag staat op het programma om verder te gaan met de uitvoerige testen in iTrain voor het op positie stoppen van de treinen
want hiermee ben ik al enkele dagen mee bezig maar merkte dat de locomotieven met een delta decoder toch serieuze problemen hebben om mooi binnen
de gestelde afstand of op positie te stoppen
en daarom had ik besloten om deze loks maar eens te laten ombouwen van decoders

Gisteren samen met iTom naar "Het Winkeltje" geweest in Dordrecht
daar heb ik een aantal van mijn loks binnengebracht voor het ombouwen van analoog/delta naar digitaal decoders
vooraleer we naar het winkeltje gingen toch eerst wat zitten kletsen bij Tom thuis, daar werden we  (ik samen met mijn vrouwtje) weer hartelijk ontvangen en hebben we heerlijke koffie met gebak mogen genieten
ook liet Tom mij het A4 diorama zien waarmee hij aan een wedstrijd gaat deelnemen, nou nou, dat zag er zeer schitterend uit,  B) B) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
ik mag er natuurlijk verder nog niets van zeggen, dat komt later bij Tom zijn topic wel

dan maar op naar de oude binnenstad van Dort,
op een wandelafstand van de parkeerplaats zijn we dan eerst heerlijk gaan eten en vandaar  naar Het Winkeltje, een echt gezellig klein winkeltje is het met een zeer aangename eigenaar
ik liet mijn loks aan hem zien en hij vertelde dat het allemaal mooie loks waren die hij met de grootste zorg en bekwaamheid van nieuwe decoders gaat voorzien

ik zit nu al te popelen om de loks op de baan te kunnen zetten
wordt zeker nog vervolgd....
als ze terug zijn, moeten ze natuurlijk dan wel eerst geijkt worden en mooi afgesteld maar dan zal ik er eens een filmpje van maken want dat staat hier ook al enige tijd op de To Do lijst



grts Freddy


Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Dat zijn de leuke uitjes Freddy op bezoek bij forumleden ik weet er alles van. :) :thumbup:
De locs zullen straks beter en mooier gaan rijden als ze omgebouwd zijn zodat dat je nog meer plezier van deze locs gaat beleven. :P
Ik hou Tom zijn topic in de gaten zeker ik nu weet dat de A4 diorama er nu al mooi uit ziet wat ik begreep uit je woorden.
Hoorde gisteren ook al lovende woorden van René over het winkeltje is Dordrecht wordt tijd dat ik daar ook maar eens ga kijken als ik met de vrachtwagen of privé in de buurt ben.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
 @citaat 't Winkeltje is redelijk te bereiken met de vrachtwagen alleen is er momenteel een omleiding dwars door de binnenstad via de Wijnstraat.
Niet echt makkelijk denk ik met de vrachtwagen te doen, verder gaat de eigenaar van 9 tot en met 30 september op vakantie maar de winkel blijft wel open.
Zijn neef neemt dan de honneurs waar.
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "uitlezen locs"
Citaat van: iTom op zondag 11 augustus 2019, 11:34:22
@citaat 't Winkeltje is redelijk te bereiken met de vrachtwagen alleen is er momenteel een omleiding dwars door de binnenstad via de Wijnstraat.

Miessie heeft ook nog wel een fiets, dus komen zal hij er.

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 11 augustus 2019, 11:06:35
vandaag staat op het programma om verder te gaan met de uitvoerige testen in iTrain voor het op positie stoppen van de treinen
want hiermee ben ik al enkele dagen mee bezig maar merkte dat de locomotieven met een delta decoder toch serieuze problemen hebben om mooi binnen
de gestelde afstand of op positie te stoppen
en daarom had ik besloten om deze loks maar eens te laten ombouwen van decoders

Oeps! Volgens mij heb ik ook nog een paar Deltaloks.
Nog wat om te bouwen dus.

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 11 augustus 2019, 11:06:35
ook liet Tom mij het A4 diorama zien waarmee hij aan een wedstrijd gaat deelnemen, nou nou, dat zag er zeer schitterend uit,  B) B) :thumbup: :thumbup: :thumbup:
ik mag er natuurlijk verder nog niets van zeggen, dat komt later bij Tom zijn topic wel

Daar ben ik anders ook wel nieuwsgierig naar.
iTom gaat presenteren bij de Stoomtrein Leiden-Valkenburg, daar ben ik in de vakantie heen geweest.
Niet groot maar wel leuk om een keer te doen.
Ik heb een paar foto's gemaakt en die zal ik de komende weken wel in mijn topic plaatsen.

Citaat van: Kelderspoorder op zondag 11 augustus 2019, 11:06:35
ik zit nu al te popelen om de loks op de baan te kunnen zetten
wordt zeker nog vervolgd....
als ze terug zijn, moeten ze natuurlijk dan wel eerst geijkt worden en mooi afgesteld maar dan zal ik er eens een filmpje van maken want dat staat hier ook al enige tijd op de To Do lijst

Anders wij wel.  B)
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Dag spoorvrienden,

vandaag nog eens een nieuw filmpie geschoten van de baan

het gaat om een stukje rangeerwerk
er staan enkele loks in het Station "DE PERRE" die van plaats moeten wisselen
de aansturing gebeurt volledig door i-Train

veel kijkplezier




grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Dat ziet er goed uit Freddy, je hebt aan het spelen geweest met iTrain  :D :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Dat rijd er al lekker op los Freddy, heerlijk gezicht  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Dat gaat al lekker, nu nog netjes afregelen zodat een loc niet op een wissel blijft staan en in een ander blok te ver door blijft rijden.
Je begint het steeds beter door te krijgen, de locs kunnen voor de ontkoppel-rail nog wat mooier afremmen, dat gaat zeker en vast nog goed komen.
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Freddy,

Flinke stappen maak je met Itrain. :) :thumbup:
Het rijd netjes en langzaam van en naar je kopstation mooi gezicht om naar te kijken. :P

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

online
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Inderdaad nog wat finetunen qua stopposities en de optrek- en afremvertraging, maar heel mooi.
En wat een hoop spoor....geweldig   :thumbup: :)
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Johan,

ja ik heb de laatste dagen heel wat tijd besteed aan i-Train, en vooral met instellingen voor het stoppen op positie
begint nu leuk te worden ;) ;)

Peter,

het wordt steeds plezanter nu dat ik met i-Train bezig ben, om de treinen steeds beter te zien rijden en afremmen, en de automatische routes zijn dan ook zeer interessant ;), de trein begint een route maar je weet zelf niet waarheen de trein gaat, dat is mooi om te zien :thumbup:

Tom,

het rijd al lekker, ben zelf al heel tevreden met de behaalde resultaten, er komt nog wel heel wat af te regelen bij maar dat is een goede leerstof, langzaam aan krijg ik het door hoe het allemaal werkt, al zijn er nog vele zaken in i-Train die ik nog moet ontdekken
het mooi afstellen en inregelen zal nog wat tijd in beslag nemen maar daar heb ik ook weer het vertrouwen in dat mij dat zal lukken en als het niet lukt zal er altijd wel iemand zijn die mij wil helpen :-)
en dan als dat in orde is wil ik ook wel eens een testroute aanmaken waarin er echt afgekoppeld gaat worden en en andere lok de trein weer meeneemt en kan vertrekken :) :)

Michel,

ik heb op korte tijd veel geleerd van i-Train, echt een boeiend stuurprogramma
en ja hoor het rijd al heel mooi, ik zal mij eens een betere camera moeten aanschaffen om eens een mooi en beter overzicht-filmpje te maken zo als ze nu ook in het station "BREUGHEL BAHNHOF" mooi binnen rijden het is echt een mooi geheel B)
en dan nog maar te zwijgen over de industriezone, daar is straks ook heel veel rangeerwerk en dus ook veel i-Train instelwerk :-)
iets waar ik samen met Tom, aan het werken ben om er mooie rangeerroutes van te maken, dus nog heeeeel veeeel uren i-Train instelwerk

Feniks,

er is nog heel wat te finetunen, dat is een feit,daar zit nog veel tijd in, maar dat gaat zeker goed komen
ja er ligt heel wat rails op mijn baan, dus er kunnen dan straks ook vele treinen rijden wat ik dan weer geweldig vind :thumbup:


grts Freddy







Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Gisteren mijn loks gaan ophalen in Dordrecht
had enkele weken geleden een aantal van mijn loks naar Het Winkeltje gebracht in Dordrecht om te laten ombouwen naar digitale decoders
2 ervan hebben een full sound decoder gekregen en hiervan moest er dan natuurlijk een filmpie van gemaakt worden
al is dit maar een voorproefje
want ook vandaag is JoBe, op bezoek geweest, hij had voor mij nog een decoder mee die hij van de beurs in Houten had meegebracht voor mij
deze decoder een WDD4 is voor mijn ontkoppelrails aan te sturen in het Station De Perre
en tijdens zijn bezoek heeft Johan ook wat stukjes film gedraaid dewelke ik later nog ga samenvatten tot een filmpje. hierop zijn een 6-tal treinen die hun assen mogen strekken te zien
maar dat is voor later deze week
nu hierbij het filmpje van de stoomlok BR 011 en de diesel V160
veel kijkplezier



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Hoi Freddy,

Heerlijke geluiden op je baan, vooral het starten van de diesel is geweldig.
Als geluidsman hou ik hier van  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Mooie film van je omgebouwde locs. :) :thumbup:
Het robuuste van de diesel straalt er vanaf en het geluid is super mooi. :)

Leuk dat een forumlid wat voor je mee wilde nemen uit Houten. :thumbup:
Dus inbouwen die decoder en laat daarna meteen maar een filmpje zien hoe de ontkoppelrails werkt met de decoder want hier worden de ontkoppelrails(en) met een drukknop bediend. ;)

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Peter,

het zijn mooie geluiden, beter dan de decoder die er voorheen in zat bij de V 160
later van de week zal ik eens een filmpje draaien van alle geluiden die er op/in zitten,
en die van de BR 011 zijn ook geweldig, met zelfs enkele stemgeluiden van de conducteur :thumbup: :thumbup: :thumbup:

gewoon de max   :)

Michel,

zelf vind ik de V 160 ook een mooie lok, en nu met de nieuwe geluiden is hij helemaal af :thumbup: :thumbup:
dat is dan weer het fijne aan de mede forumleden, kan je zo toch weer wat verzendkosten uitsparen
en in ruil krijgt die persoon een kaartje op de eerste rij om de omgebouwde loks in real live te mogen zien  rijden over de baan
en laat dat nu net iets zijn wat Johan zo graag ziet  :-) :-)

zodra de decoder is aangesloten zal er zeker ook hiervan een filmpje gedraaid worden, want ook dat is altijd weer fijn
de aansturing zal dan gebeuren via iTrain, is een onderdeel van de actie bij het wisselen van lok en rijtuigen, dus iets om weer naar uit te kijken

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Hoi Freddy,

Wat gaaf toch met iTrain zo te werken. Ik ben zelf ook bezig met iTrain om het e.e.a. in te regelen. Zelf moet ik ook nog een loc ombouwen van een deltadecoder naar een andere decoder.
Je hebt prachtige filmpjes gemaakt en laat op deze manier nog eens duidelijk zien waartoe iTrain in staat is om alles zo mooi te regelen.

Veel succes met de verdere programmering.

Groet Ronald  :)
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Ha die Freddy.
Ziet er allemaal bijzonder goed uit en gelijk ook een prachtige blik op je baan in aanbouw! :thumbup:
Mooi materieel en op een mooie baan en zo te zien (en te horen) doet Itrain uitstekend zijn werk.

Veel plezier en succes met de verdere baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Hoi Freddy,

Vandaag even je filmpje met geluid bekeken.
Ziet er weer goed uit.
Ik hoorde aan het eind ook piepende remmen.  ;)
De rijtuigen achter de stoomlok zien er mooi en strak uit.

Heb je niet gelijk een rookgenerator in laten bouwen?

groeten,

Henk


Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Ik kijk al uit naar het filmpje waarin van loc gewisseld gaat worden.
Lijkt me best een leuke actie, in iTrain moet dat wel mogelijk volgens mij.
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
Ronald,

Dank voor je reactie.
Het is een interessante bezigheid al die instellingen en afstellingen in iTrain.
Er komt heel wat bij kijken, en als je ook ergens maar een instelling verkeerd hebt staan ja dan is het zoeken.
Want dan doet het programma net niet wat je zou willen. Maar het is een uitdaging.
en wat de filmpjes betreft. Ja daar is iedereen zot van.
Daar komen er nog wel van :)

AlbertJan,

Dank voor de complimenten.
er is nog heeeeel veeeel werk aan de baan hoor. Wat het rollend materiaal betreft, ik koop wat ik mooi vind, hier mag alles door mekaar rijden.
Ook heb ik geen bepaald tijdperk of regio dus dat komt allemaal goed.
iTrain is een leuk programma om mee te werken, al erger ik er mij soms wel aan, maar dat is natuurlijk meestal ook dan mijn eigen fout.
Want als je de instellingen niet helemaal juist hebt dan werkt het niet zoals je het zou willen.
En dan is er maar een ding, volhouden en blijven zoeken tot de fout is gevonden.

Henk,

Ja de loks met de nieuwe decoders dat is een heel verschil op de baan.
de rijtuigen achter de stoomlok zijn de  " Etoile du Nord " tijdperk IV en die reden destijds tussen Amsterdam en Parijs
Een rookgarnituur ben ik vergeten er laten in te bouwen. Maar dit gaat er op termijn wel nog in gezet worden hoor, dat maakt de lok compleet :)

Tom,

Dat filmpje dat gaat er zeker van komen.
Al zal het nog even duren, hopelijk krijg ik het dit weekend voor mekaar om alle instellingen juist te krijgen.
Dus houd toch maar de chips en wijn in de buurt :-)


grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
Dag allemaal,


Even een vraagje over instellingen van de Lokeigenschappen bij iTrain
Nu dat er nieuwe decoders in de loks zijn ingebouwd moet er uiteraard dit in iTrain ook worden aangepast.
Maar welk type hoort er bij de decoders van ESU
nl. de LokSound 5 en de LokPilot V4.0
zijn dit DCC types?


grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
 @citaat Hangt ervan af welk protocol je hebt ingesteld.
Re: de baan van Kelderspoorder: "nieuw filmpie van de baan"
Citaat van: iTom op dinsdag 03 september 2019, 20:14:53
Ik kijk al uit naar het filmpje waarin van loc gewisseld gaat worden.
Lijkt me best een leuke actie, in iTrain moet dat wel mogelijk volgens mij.

Om even je geheugen op te frissen.
http://berros.eu/itrain/forum/viewtopic.php?f=64&t=13100

Groetjes.
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 07 september 2019, 10:31:30
Even een vraagje over instellingen van de Lokeigenschappen bij iTrain
Nu dat er nieuwe decoders in de loks zijn ingebouwd moet er uiteraard dit in iTrain ook worden aangepast.
Maar welk type hoort er bij de decoders van ESU
nl. de LokSound 5 en de LokPilot V4.0
zijn dit DCC types?

Dat is afhankelijk van de instelling in jouw Centrale. Die bepaald welk protocol je bij dit adres verstuurd.

Groetjes
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
Citaat van: nobody op zaterdag 07 september 2019, 10:40:38
@citaat Hangt ervan af welk protocol je hebt ingesteld.

Als voorbeeld heb ik de V160 staat op Marklin MFX(126) bij type. Zal wel correct zijn, want aanpassen naar DCC dan reageert de lok niet.
Om nu de lok mooi in te regelen, dien ik de  reactievertraging aan te passen. Maar daar zit het dus net.
Deze moet ik verhogen bij als de lok te ver door rijd dan de stoppositie of verlagen indien hij niet ver genoeg is gestopt.
Probleem nu ik kan deze wel verhogen tot oneindig, maar de lok blijft telkens te ver doorrijden.
wat kan dan de oorzaak zijn?

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
Jouw vraag hoort thuis op het iTrain forum. Want als er een probleem daarmee is binnen iTrain, dan kan Xander dat op het iTrain forum lezen, en behandelen, zonder dat hij alle forum's van over de gehele wereld hoeft lezen. Is er geen probleem dan kan hij daar als nog een antwoord opgeven.

Groetjes.
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
 @citaat @citaat

heb je ook de benodigde snelheidsmetingen uitgevoerd, zodat de geijkte snelheid overeenkomt met de daarbij horende decoderstap
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
Het probleem heb ik zelf inmiddels kunnen oplossen,

Feniks,
ja de locs hebben hun snelheidsmetingen gedaan.
Het was geen iTrain probleem, het zit hem in de manier waarop de lokeigenschappen worden ingeregeld.
In de handleiding van D....... staat beschreven hoe je een loc moet inregelen in iTrain. ( ik ga hier geen naam op plakken, om ergernissen te voorkomen)
Om dit te doen moet je in 2 blokken met genoeg lengte een stoppositie instellen op -100 mm.
Tussen deze blokken zal de loc dan pendelen.
Als de loc voorbij de stoppositie stopt, dien je de reactievertraging te verhogen.
Als de loc voor de stopsectie stopt dien je de reactievertraging te verlagen.
Doch hierin zit het addertje, dit kan je nagenoeg niet oneindig bij iedere stopbeweging aanpassen, m.a.w. als de loc de eerste stopsectie voorwaarts voorbij rijd, dien je deze bij te regelen, om te beginnen in stappen van 100 ms
en dan stel je bij het tweede blok op dezelfde manier de stoppositie in.
Maar als je dit een aantal keren hebt aangepast, bereik je de limiet van de decoder en zal de loc niet op de juiste plaats kunnen stoppen.
Er zit namelijk een max en en min positie in de decoder.
Eigenlijk kan je dit het best vergelijken met touwtrekken. zodra je te veel naar de ene kant trekt zal de andere kant mee opschuiven. Dus je moet hierin een balans zien te vinden.
Laat dit nu net mijn probleem zijn geweest.
Zodra ik een positie had afgesteld en de tweede positie moest instellen kreeg ik dit niet gesteld.Tot dat ik door kreeg dat ik door de reactievertraging van de ene kant terug te schroeven ook de andere kant beter kon afstellen

een heel verhaal, ik hoop dat het duidelijk is voor jullie
ik ben er alleszins slimmer door geworden
en ga nu verder met het inregelen van mijn loks

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "instelling lokeigenschap iTrain"
Hey Freddy,

Stapje voor stapje onthul je zo de geheimen van Modelspoor.  Soms is het de Porcessie van Echternach en in een volgend moment krijgen we een Usain Bolt gevoel.  :thumbup: :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Dag Allemaal,

Tijdens het bezoek van Johan (JoBe ) van jl.
Had Johan nog een filmpje gedraaid maar dat kon door omstandigheden moeilijk tot bij mij geraken,
maar het is uiteindelijk dan toch maar gelukt :thumbup: :thumbup:

En ik kon dit mooie filmpje toch niet voor mezelf houden en daarom deel ik dit hier graag.
Veel kijkplezier



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Mooi filmpje, heeft Jobe goed gedaan.
Leuk om dat allemaal aangestuurd door iTrain te zien rijden.  :)
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Zie nog geen actie in het in het kopstation. :?

Verder leuke film, dank voor het delen :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Leuk filmpje, zo te zien gaat dat een mooie baan worden  :thumbup:. Ik schrok wel een beetje na 9:20. Hebben die koppelingen het daar niet zwaar te verduren?
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Mooie film Freddy  :thumbup: :thumbup:

Op de film lijkt het altijd dat de treinen erg hard rijden terwijl het in de werkelijkheid meevalt.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Ziet er gelikt uit Freddy.
Mooi filmpje van Johan.
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Prachtige lange film is er gemaakt door Johan van je prachtige baan Freddy. :P :thumbup:
Doet mij meteen terug denken aan het bezoek wat ik bracht bij jouw. :)

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Tom,

Dank voor het compliment.
Het geeft toch al een beetje een indruk wat iTrain doet op een modelbaan.
Volgende stap moet worden de actie in het kopstation ' De Perre '

Jaap,

Dat gaat de volgende stap zijn. De acties in het kopstation ' De Perre'
Al zal ik wel eerst nog de tijd er voor moeten vinden.
Meestal is dat iets voor de weekends, maar de laatste weken is het weer veel te mooi om in de kelder weg te kruipen ;)
Maar het staat zeker op de planning.

Rob,

Dankjewel voor de mooie complimenten.
Ik heb het filmpje nog eens bekeken, je zal bedoelen het stukje door de bochten, en dat is een lange bocht bestaande uit R1 en R2 rails gecombineerd.  Sommige rijtuigen doen daar wel eens moeilijk, ben zelf al een tijdje aan het denken om daar de bocht toch iets aan te passen. Meestal zie ik de rijtuigen van de andere, zeg maar binnenkant van de bocht
en daar valt het minder op.

Peter,

Dank voor het compliment.
Zo is het Peter, op een film lijkt het altijd veel sneller te rijden als dat het in werkelijkheid is.
Deze film geeft wel een mooi overzicht van mijn baan.  :thumbup: :thumbup:

Henk,

Dankjewel,
Dankzij Johan heb ik weer een mooie overzicht film van mijn baan in opbouw.
Is altijd leuk om later nog eens op terug te kijken

Michel,

Ja het is een mooie lange film. Dank aan Johan.
Als je heimwee zou krijgen naar mijn baan, dan raad ik je aan om eens regelmatig dit filmpje te bekijken en het zal je weer direct opvrolijken :-) :-)


Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Hallo Freddy.

Dank je voor het delen van je mooie filmpje. :thumbup: :thumbup:
Wat een mooie ruimte en lange trajecten.

Vond alleen af toe wel dat de treinen snel reden. Zelf zou ik ze iets langzamer laten rijden.

Voor de rest kan je nog genoeg update's plaatsen. Daar ga je en de lezers nog lang plezier aan beleven. :)

M.vr.gr. Erwin
Re: de baan van Kelderspoorder: "nog een filmpje gemaakt door JoBe"
Mooi filmpje van een nog mooiere baan.

Scenery is ruim voldoende  zo voor mij...... :D Treinen motte ten slotte rijden , en niet naar grassprietjes kijken...... B) :-)

Een baan die zo van mij zou kunnen zijn , alleen de mooie Belgiese loc mis ik op mijn baan......

Wens je er heeeeeel veel rijplezier mee.

Mvg: Alex