Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Citaat van: lucdiels op zondag 05 mei 2019, 13:52:32

Ze waren dus eentonig van structuur en kleur.


Ik doel op dit...., jou uitspraak welke ik niet deel. Zo'n muur is juist heel levendig in structuur en kleur, bij Freddy vind ik het somber een eentonig.
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Ben

dan zijn we het eens dat wij het oneens zijn. Hoe zou dat komen...?
Einde discussie stel ik voor, zodat we dit draadje niet bezoedelen.

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
 @citaat Zo is het.
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
 @citaat

nou Ben,

ieder zijn mening
ik ben er tevreden mee, het is mijn baan, wie het niet leuk vind die kijkt er maar naast

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
 @citaat Staan Fredjes muren op jouw baan? :D
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 05 mei 2019, 14:24:59

....... wie het niet leuk vind die kijkt er maar naast


Ik vind het wel leuk en blijf dit topic volgen. Ik vind de kleurstelling van de muren niet zo geslaagd en onnatuurlijk. Ik ben een typetje die als iets minder geslaagd is dat ook gewoon zegt, eventueel aangevuld met opmerkingen hoe het anders kan. Van die mening hoef je niet om te vallen of overstuur te raken, blijf gewoon je ding doen. ;)

Gr, Ben.
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Ik begrijp wel wat Ben bedoelt.
Voor Freddy was het al een hele stap om van het grijs af te stappen en de een heeft nu eenmaal meer gevoel voor details dan de ander.
Ondanks minder ervaring is het toch wel voor Freddy een geslaagd proces waar ik hem zeker in wil steunen en aanmoedigen om door te gaan.
Op den duur gaat het allemaal beter en zullen de kleuren steeds levendiger worden.
Kijken naar hoe anderen het doen en hoe het in werkelijkheid is, dan komt het zeker goed en kunnen we allemaal weer tevreden verder gaan met de hobby waar we plezier aan beleven.
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
 8) Nou Freddy, ik denk dat het best heel erg geslaagd is. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Als ik zo op de overzicht foto kijk met een lang stuk muur is het een mooi geheel.
Nog wat groen, niet teveel en misschien een enkele reclame affiche op de muur.
Als er dan wat Preisers op het perron staan geeft het al een heel ander aangezicht. (En ik neem aan dat het perron nog een kleurtje krijgt?)
En niet te vergeten, een ieder ziet en beleeft kleuren anders, en op een beeldscherm heb je ook weer nuances in kleur.
Dus kortom; tis mooi. O:-D

Dirk-Jan
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Basjuh,

het zijn inderdaad de muurtjes van Freddy, maar van welke Freddy  8o

Freddy,

dank voor het plaatsen van de links,
zal eens kijken dewelke ik ga gebruiken,

Ben,

vind het fijn dat je sowieso mijn draadje blijft volgen,en ja over kleuren en smaken kan men blijven discuseieren
en ieder heeft er zijn mening over, ik zal er zeker niet  van wakker liggen wat sommige denken over wat ik doe, ik blijf zeker mijn eigen ding doen,al neem ik alle tips en raad wel mee, maar zal uiteindelijk toch zelf beslissen wat het gaat worden
de muur ga ik nog van wat groen voorzien,klimop, mos... of iets dergelijks  en dat brengt dan meteen een mooier geheel

Tom,

ik ben het helemaal eens met je,
het was iid een hele stap om toch voor een andere kleur te kiezen ipv het grijze,
al is de kleur misschien niet helemaal zoals in de werkelijkheid zou voorkomen, maar door de workshop heb ik
meer moed om met kleuren en met poeders te experimenteren en wat de poeders betreft, dit is iets waar ik voorheen nooit mee heb gewerkt, en ben daarom zeer tevreden met het behaalde resultaat

Dirk-Jan,

dankjewel,
ja de lengte van de muur is behoorlijk het gaat zo om en bij de 150-160 cm
en groen ga ik er zeker nog op aanbrengen,  mijn naamgenoot Freddy heeft hier enkele links geplaatst met foliage waaruit ik mijn keuze zal gaan maken, ook een reclame affiche zou nog een goed idee zijn,
zodra het perron opengaat voor de preisertjes dan zal het helemaal af zijn
het perron zelf krijgt ook nog een kleurtje, al ben ik daarover nog niet uit welke kleur
mijn eerste gedachte over het perron was dus ook weer het grijze, en 2 van de 3 perrons hebben zelf al een grijze kleur gehad, met de roodbruine zijmuurtjes





maar van die keuze ben ik inmiddels al lang weer van afgestapt
momenteel zijn ze in een okergele kleur gezet, maar dat moet nog in een gepaste kleur iets wat bij de muur en de voetgangersbrug moet passen gezet worden
dus mocht er iemand tips of ideeën hebben..... ik hoor het graag


grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Dag Allemaal,

hierbij nog een korte update

de perrons intussen een beetje bewerkt
ik weet niet of er nog iets aan zou moeten veranderen qua kleur vind het vrij goed bij elkaar passen
of is het nu net te veel(eentonig) er komt natuurlijk wel nog wat groen tegen de muur en ook wel wat onkruid tussen de voegen van de stenen en boordsteen











grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Persoonlijk vind ik het té eentonig zo. Ik zou voor de perrons toch echt voor een grijstint kiezen.
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Mee eens, het wordt meer van hetzelfde.
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Dit lijkt meer op een foto uit het oude zwart-wit verleden die in de loop der tijd door teveel ontwikkelaar, te weinig stopbad en fixeer bruin is uitgeslagen, hahaha.

Je zou de muurtjes zoals dacht ik Trainhenk ook al had gemeld nog wat kunnen drybrushen, denk dat het dan weer een stuk levendiger zal worden.
Gebruik daar wel goede verf voor, die bus wit die je laatst had is daar niet geschikt voor, potje van Revell Aqua-color wit of heel licht beige zal goed werken.
Kwast eerst goed uitsmeren op een stukje zwart karton en als er niets meer op het zwarte karton is te zien dan zit er nog voldoende aan voor een muurtje.

Perron kan inderdaad beter grijs worden, wel een mooie kleur grijs nemen.
Wellicht is dit een idee van kleuren.





Re: de baan van Kelderspoorder: "muur Breughelbahnhof van kleur voorzien"
Ik zou ook voor een kleur grijs gaan.

Henk
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Dag medespoorders,

qua kleur van de perrons, ik ben er nog niet helemaal uit welke kleur het uiteindelijk zal worden, maar voorlopig blijft het nu zo als het is, als ik er nu weeral een andere kleur moet overzetten dan kan ik beter nieuwe perrons maken, want de structuur van de kasseien vervaagd te veel met al de lagen verf die er nu al op zitten, maar dat zie ik later dus, en als de kleur dan toch veranderd dan maak ik eerst nieuwe perrons, zo hebben we dan weer iets om handen hé

nu ben ik vandaag nog even gaan shoppen heb me een perronoverkapping aangekocht om eens te zien hoe het zou kunnen worden









grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Freddy

Dat word al mooi nu de perron overkapping er opstaat komt er ook verlichting in (onder) zo ja.

Dan maak je eerst de draadjes mooi op maat dat ze lang genoeg zijn, dan de buiten kern eraf kan je de koperen draadjes langs je poten laten lopen de +en- langs 2 poten die vastlijmen en schilderen in de zelfde kleur als je poten en je ziet er bijna niets van.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Hallo Freddy,

Ik zou ook niet zijn gegaan voor jouw kleurkeuze maar dat is persoonlijk. Toch denk ik dat het prima kan, want we vinden niet allemaal hetzelfde mooi. Als ik de afwerking er met alle details bij denk zoals ballast, preisertjes, bomen en ander groen dan  ben ik ervan overtuigd dat het mooi wordt. Voorwaarde is dan, zoals ik het zie, wel dat je consequent bent in kleurgebruik om het totaaloverzicht als één geheel te houden.

Ik ben dus zeer benieuwd naar de verdere afwerking. Succes! :thumbup:

Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Peter,

dit is een eerste perronoverkapping van een reeks,hoeveel er zullen komen weet ik nog niet,
moet het nog een beetje uitmeten en tellen hoeveel er zullen passen

en ja er komt zeker en vast verlichting onder, al weet ik nog niet goed hoe ik dit moet aanpakken, mochten er nog mensen zijn
hier die tips of ideeën hebben dan hoor of lees ik het graag
het zal zeker een led verlichting worden, (strip) al moet ik nog nadenken hoe de voedingskabels weg te werken
de tip van Peter is al een goed begin, maar welke dikte van draad dien ik hiervoor te gebruiken? kan dit langs de palen naar boven, is deze niet te dik, allemaal vragen waar ik nog geen antwoord op heb

Marcel,

ik weet smaken verschillen, als de perrons straks toch niet de passende kleur hebben als het in zijn geheel klaar is, dan maak ik gewoon nieuwe, om deze nu nog een andere kleur te geven dan gaat de structuur van de kasseistenen helemaal vervagen en dat is dan ook jammer, maar dat zien we wel als ik verder vorder met het station als er nieuwe perrons komen
wat kleurcombinaties betreft, daar ben ik ook niet helemaal in thuis dus daar zijn tips ook weer altijd welkom


grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Hallo Freddy,

Het is ook zonde om nu alles opnieuw te maken. Als, in de verre toekomst, de hele baan klaar is kun je altijd nog besluiten om zaken te veranderen.

Jouw perronoverkappingen hebben ook "hemelwaterafvoer" ofwel in gewoon Nederlands regenpijpen nodig anders stroomt het water er bij een hoosbui aan alle kanten af. Hiervoor kun ook dunne buisjes nemen die je dan gebruikt als kabelgootje. (lekker dun dus één draadje per buisje) Andere mogelijkheid is een messing rond staafje in vorm te buigen als regenpijp en die dan gebruiken als geleider naar beneden, dat scheelt een draadje verstoppen. Uiteraard is de tip van Peter ook heel goed uitvoerbaar.

Kleuren tip? Blijft gokken, ook voor mij. Als het maar een samenhangend geheel wordt.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 12 mei 2019, 10:51:55
het zal zeker een led verlichting worden, (strip) al moet ik nog nadenken hoe de voedingskabels weg te werken
de tip van Peter is al een goed begin, maar welke dikte van draad dien ik hiervoor te gebruiken? kan dit langs de palen naar boven, is deze niet te dik, allemaal vragen waar ik nog geen antwoord op heb

Een strip leds met een lengte van ongeveer 25 tot 30 cm kan zonder meer met decoderdraad worden aangesloten, grootte 0.05 mm2
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Marcel,

we zullen zien wat de toekomst brengt, staat de kleur van de perrons mij dan toch niet aan, dan maak ik dan wel nieuwe, dit is ook maar de eerste baan die ik van scenery voorzie, en daarbij kan je alleen maar leren uit fouten die we maken, en de nieuwe perrons gaan er nog beter uitzien dan deze... dus is zeker geen ramp om eens nieuwe te maken


Fred,

dank voor de info, de perrons zijn ongeveer 33 cm dus een strip van 27-28 cm afhankelijk van op welke afstand de leds staan op de strip zal dan voldoende zijn

om de leds zelf van voedingsdraad te voorzien heb ik bij onze Chinese vriend volgende besteld

https://nl.aliexpress.com/item/10pcs-lot-Electrical-Connect-Splice-2-Pins-Power-Connector-Adaptor-for-3528-5050-Led-Strip-Wire/32830784809.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dOtdotc

want het solderen aan zo'n ledstrip is niets voor mij, heb het al meermaals geprobeerd maar steeds zonder succes 8o
het zal nu alleen iets meer prutswerk worden om de kabeltjes netjes weg gewerkt te krijgen,
of ik kan ook met volgende proberen om hieraan rechtstreeks een dunne draad te bevestigen dewelke dan netjes langs de paal naar benden kan geleid worden of als afvoerbuis van het regenwater
dus voldoende mogelijkheden om eens te proberen

https://nl.aliexpress.com/item/HOT-SALE-5pcs-10mm-2-pin-for-5050-single-color-strip-LED-connector-NO-welding-strip/32731042796.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d95srr5

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Freddy

Ik zal je desnoods wel helpen met het solderen van je ledstrips, ben mss wem niet zo een grote soldeerder maar dat lukt me wel.

Ook heb ik hier dunne draad liggen, dat we kunnen gebruiken voor door de buisjes te gaan naar beneden.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Volgende keer gaan we ook het solderen eens doornemen als ik weer eens in de buurt ben  :) :)

Snap wel het perron en de kleur, maar moet je echt kasseien hebben of zou bijv. een soort van gravel mogelijk zijn of gewoon gestort beton.
Maak het jezelf allemaal niet te moeilijk. ;)

Zo iets bijvoorbeeld.

Bron: Saint Tourbière, een Franse enkelsporige lijn door de Ardeche

Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Hoi Freddy.
Bijzonder fraai wat je gebouwd en geschilderd hebt! :thumbup:
En de kleur? Ja, mensen verschillen van mening, smaak en 1000 andere dingen en wat de ene lelijk vindt, dat vindt de ander mooi.
Gelukkig zien wij de (grote) verschillen en persoonlijk kan ik dat altijd erg waarderen omdat je dan goed kunt zien wat je zelf zou willen.

Prachtig gebouwd en met wat aankleding zal het een prachtig deel van je baan vormen.

Veel plezier en succes voor de rest van de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Freddy,

Zelfs ik kan ledstrips solderen dus jij kan het zeker ook. :)
Je perrons worden met de overkappingen erop mooier en mooier zeker als er straks licht onder de overkapping schijnt.
Succes met de verdere bouwactiviteiten aan je prachtige baan. :) :thumbup:

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "aankleding van perron"
Peter,

dank voor je aanbod, :thumbup:
komende dagen heb ik misschien wel wat meer tijd, dan ga ik nog eens oefenen met het solderen,
wie weet zal ik nog beroep doen op jou hulp,
ik heb inmiddels al wat tips gekregen voor de manier voor de draadjes naar beneden te brengen,
dus dat ga ik eens allemaal uitvoerig testen en zien dewelke als beste oplossing gaat worden

Tom,

dat is een fijn aanbod, een workshop solderen B)
wat het perron betreft, het mag een oud station zijn, maar wil toch een verharde ondergrond,
ik denk soms wel iets te ver en maak het me dan ook dikwijls veel moeilijker dan nodig
maar dat is nu eenmaal de aard van het beestje zeggen ze hier,
maar het perron zal voorlopig zo wel blijven,
en zie later wel of er nog iets aan gaat veranderen

AlbertJan,

dankjewel voor je waardering
ik weet over kleuren en smaken daar heeft ieder zijn mening en gedacht over
en om mezelf het niet te moeilijk te maken allemaal heb ik besloten om het te laten zoals het nu is, later krijg ik misschien toch weer een andere kijk op het geheel en kan de kleur dan uiteindelijk dan toch weer veranderen
mede als er eens wat groen van wat struikjes en onkruid erbij komt en de overkappingen eens klaar zijn
dan zal het ook weeral minder eentonig van kleur zijn
en de reizigers die blijven ook nooit lang op het perron dus die zullen zich er ook niet aan storen denk ik zo
en er kunnen ook nog altijd wat attributen geplaatst worden zoals wat bloembakken, vuilnisbakken aanplakborden, dus voldoende zaken om er wat andere kleuren aan toe te voegen

ik ga met veel plezier verder met de bouw van de baan, en zal dat hier ook met veel plezier laten zien

Michel,

daar zou ik toch maar niet zo zeker van zijn, ik kan wel iets van solderen, ik heb momenteel zo'n 140 blokken op gans de baan met telkens 2 melders en voor ieder blok is er een voedingsaansluiting gemaakt, dus ik heb al heel wat te solderen gehand, maar dat is ook maar een simpel draadje aan een lipje solderen,
maar als het echt op elektronica aangaat, waar er met kleine contacten moet gewerkt worden dan gaat het hier serieus mis,
is het dat ik de soldeerbout te warm of net niet warm genoeg heb ingesteld, of dat ik veel te lang op de contacten blijf met de soldeerpunt, ik weet het niet maar het gaat mis en de draad blijft niet vastzitten   :-(
dus daar zal nog aan gewerkt moeten worden, en misschien maar eerst met wat hulp van een professional  :important:
ik zal ook nog eens moeten uitmeten hoeveel ik van de perronoverkappingen nodig ga hebben, mijn eerste inschatting
is dat ik er nog 6 zal moeten bijbestellen
dus dat is dan ook weer heel wat precisie soldeerwerk voor de verlichting.....

grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Dag Medespoorders,

vandaag bezig met de verlichting in de voetgangersbrug,
onze Chinese vriend heeft deze week de laatste ontbrekende onderdelen afgeleverd
en kon ik beginnen met de verlichting in de brug

en zoals ik al aangaf, solderen van ledstrips dat was voor mij een brug te ver :-)
en daarom maar gebruik gemaakt van de verbindingsklemmetjes,
dat gaat super simpel en kost bijna niks, dus....
en hierbij even enkele foto's van het resultaat, want dat is wat jullie toch zo graag zien hé foto's  >:-D







nu nog alles werkende krijgen

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Vraag me wel af of je die stekkertjes niet gaat zien.
Goed bezig geweest, nu nog werkend krijgen, dat willen we wel zien natuurlijk.
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Tom,

op het eerste zicht, denk ik niet dat de stekkertjes zichtbaar gaan zijn,
ze worden bovenaan tegen het dak bevestigd met dubbelzijdige kleefband
enkel misschien een stukje van de bedrading die naar beneden moet gaan, maar dat moet ik nog allemaal
eens goed bekijken

eerst maar eens zien hoe het gaat branden ( neen geen vuur, maar licht.... :-) )

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
intussen het eerste licht gezien op de voetgangersbrug




gtrs Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Mooi.Stekkertjes met waterverf overschilderen (mss ook ledstrips) en draadjes naar beneden brengen door een pijpje.Lijkt het net op een afvoerleiding voor water.
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Kijk, dat is een behoorlijke lichtopbrengst. Misschien komt het door de foto (meest gebruikte excuus) maar het mag wat minder fel.
Ik zie ook nog wat lichtlekken onder het dak vandaan komen, ik denk dat het dak er nog los op zal liggen, maar wel een puntje van aandacht.
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Welke led heb je gebruikt, warm Wit of iets anders
Heb je ook een nummer van alie welke jij hebt gekocht.
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Johnny,

de stekkertjes gaan niet zichtbaar zijn, althans ik zie er nu nog niets van,
het zijn voor mij nu de beste oplossing om mijn leds te doen branden, want het solderen van draadjes aan de ledstrips, nee niets voor mij, wil ik de leds nog kunnen gebruiken tenminste >:-D
en de bekabeling naar beneden, ja dat gaat door een dunne buisje dat aan de binnenzijde tegen de steunpalen wordt gelijmd, en dat dan als soort van afvoerpijp dienst gaat doen

Tom,

de eerste resultaten van een namiddag knutselen levert toch behoorlijk wat licht op, om dat een beetje te doen verminderen nu in de tijd van energiebesparingen ga ik er een spanningsregelaar tussen zetten, heb deze reeds wel in huis, komen van de chinees, dus dat is voor mij nog chinees hoe ik dat moet gaan instellen, dat is nog wat zoekwerk
onderstaand de regelaar die ik daar voor ga gebruiken

goed gezien Tom, er zijn nog wat lichtlekken, maar dat is idd door dat het dak er nog los op ligt, zal dit wegwerken als de brug op zijn plaats op de baan staat



Tony,

ik heb hiervoor warm-wit leds gebruikt
verder zijn hier de links van alle onderdelen die ik hiervoor heb aangekocht

leds:
https://www.aliexpress.com/item/RGB-300-LED-strip-light-5m-60LEDs-m-SMD-2835-White-Warm-White-Red-Green-Blue/32910828912.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dNW9dDA

hoek en kruis verbinders led:
https://www.aliexpress.com/item/5pcs-lot-LED-Strip-Corner-Connector-2-Pin-8mm-L-T-X-Shape-PCB-Board-Splitter/32818872068.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.15074c4dEHWtPC

kabel aansluitfiches:
https://www.aliexpress.com/item/10pcs-lot-Electrical-Connect-Splice-2-Pins-Power-Connector-Adaptor-for-3528-5050-Led-Strip-Wire/32830784809.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dNW9dDA

ledverbinders/ stekkertjes:
https://www.aliexpress.com/item/HOT-SALE-5pcs-10mm-2-pin-for-5050-single-color-strip-LED-connector-NO-welding-strip/32731042796.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dOVyRNp

spanningsregelaar:
https://www.aliexpress.com/item/LM2596-Buck-Step-down-Power-Converter-Module-DC-4-0-40-to-1-3-37V-LED/32641300009.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dSdvA36

dit zijn de spullen die ik besteld heb,
moet wel zeggen de kleefstrip van de leds is maar heel pover, zal deze wel met een extra dubbelkleefband moeten vastzetten op termijn vrees ik,

grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Of er een eenvoudige DC-DC regelbare converter tussen zetten:
hier

groet
Harald
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Harald,

ik neem aan dat het een soortgelijke is van de type die ik hier heb,


of heeft jou versie een andere regeling, misschien een domme vraag, maar ik ken daar dus niks van

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
waar "in" staat stroom binnenhalen en waar "out" staat naar de ledstrips.Met het blauwe ding waar je dat messing vijsje op ziet regel je de uitgangsspanning.
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
 @citaat
@citaat
Is het zelfde alleen is deze zonder display en iets meer vermogen.
Zelf gebruik ik ze voor heel veel "verlichtings" zaken maar ook voor kleine =motortjes.

groet
Harald
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 19 mei 2019, 11:08:23
Harald,

ik neem aan dat het een soortgelijke is van de type die ik hier heb,
of heeft jou versie een andere regeling, misschien een domme vraag, maar ik ken daar dus niks van

grts Freddy

Freddy, die jij hebt is prima en op het display zie je hoeveel volt je hebt ingesteld, zonder display moet je dat weer nameten met een Multimeter.
En zoals je weet bestaan er geen domme vragen.  :) ;)
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Flinke bak licht, snel dimmen maar. :thumbup:

Over de tape: de leds worden warm en de tape laat op termijn zeker los. Beter gelijk iets dikkere plaktape aanbrengen. Hoe ik dat weet.....? ;)

Gr, Ben.
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Johnny, Harrald,

dank voor de tips,
inmiddels heb ik ook een vertaling van de engelse beschrijving van de spanningsregelaar
deze heeft TrainHenk voor mij geregeld waarvoor dank,
dus ik duik maar eens de kelder in, op naar de treinenkamer en maar eens wat testen
resultaten als ik die er al uit krijg
zijn hier dan weer zichtbaar

Tom,

de multimeter is ook zo'n toestel wat zeer handig is, maar daarmee heb ik dezelfde ervaring mee.. NUL ervaring, als ik iets moet doormeten om te zien dat er verbinding is tussen 2 punten dan stel ik deze zo in dat als ik de 2 pennen tegen mekaar houd en zie de meter uitslaat dan weet ik dat ik een verbinding moet kunnen aflezen, verder kan ik zo een toestel niet bedienen
dus dat gaat weer iets beloven .... vandaar ook maar meteen eentje met display genomen
ook hierin zal ik eens een cursus voor moeten volgen >:-D >:-D

Ben,

dank voor de tip,
ja het licht mag wel wat minder, en zeker nu in de tijd van besparingen op energie ;)
en ja hoe dat je weet? dat maakt niet uit als je het maar weet :important:


grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Freddy

Mooi gedaan zo, ik heb de link opgeslagen van die spanningsregelaar opgeslagen hier.
Als je wil mag je die handleiding ook even per PB doorsturen, of hier posten hebben er andere ook mss iets aan.
Verder word het wel mooi en ja ik hou van veel licht op de baan.
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 19 mei 2019, 11:35:48
de multimeter is ook zo'n toestel wat zeer handig is, maar daarmee heb ik dezelfde ervaring mee.. NUL ervaring, als ik iets moet doormeten om te zien dat er verbinding is tussen 2 punten dan stel ik deze zo in dat als ik de 2 pennen tegen mekaar houd en zie de meter uitslaat dan weet ik dat ik een verbinding moet kunnen aflezen, verder kan ik zo een toestel niet bedienen
dus dat gaat weer iets beloven .... vandaar ook maar meteen eentje met display genomen
ook hierin zal ik eens een cursus voor moeten volgen >:-D >:-D

Wees gerust, Freddy, je bent zeker niet de enige. Poosje terug heb ik het nog voor elkaar gekregen om het halve huis stroomloos te krijgen door verkeerd gebruik van een multimeter .....  8o O:-D (o ja, volgens sommigen op het forum: spanningsloos  :P).

Ik heb een website voor je met een duidelijke handleiding van 12 pagina's, met afbeeldingen erbij van een multimeter en hoe die te gebruiken. Misschien helpt dit?
En anders zullen de nodige experts nog wel wat meer informatie kunnen geven.
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
ik heb ook de convertortjes van Harald en bracht me op het idee meteen de led displays te bestellen om een aanduiding te hebben.Voor de prijs moet je het niet laten:

linkje
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Peter,


Dank voor de complimenten, de link heb ik ook doorgekregen via TrainHenk, en is wel een leuk hebbedingetje, ik zal hierbij ook even de beschrijving, ( Nederlandse vertaling die mij Henk heeft bezorgd) mee posten dan kan iedereen er plezier aan hebben
Ik zie zelf ook graag licht op de baan, maar het mag natuurlijk niet te fel zijn


Frank,

Oke weer een geruststelling dat ik daarin ook niet de enige ben, ja zo elektronica en alles wat daar mee samenhangt, daar ben ik een echte leek in, maar ben altijd bereid om iets bij te leren natuurlijk, en dan kan zo een handleiding best wel ideaal zijn dus dank voor deze hier te delen
Intussen ook via whatsApp met iTom, aan het chatten dus die weet ook veel van dat soort zaken


Johnny,

Goed om weten voor wie een spanningsregelaar heeft zonder display, zal zeker weer iemand blij zijn met deze link

Grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
nog even de beschrijving zoals Peterke heeft gevraagd





grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Hallo Naamgenoot ,

Inderdaad een spanningsregelaar ertussen en klaar .... je kan dit ook wat difuse maken dmv strootje voor drank .... 1 lange slip ingeven en overplooien ...


Groeten Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
 @citaat @citaat
nu is het mij duidelijk Freddy, met een foto erbij,
vond het eerst niet helemaal duidelijk wat je bedoelde

intussen is het eerste testfilmpje gemaakt van het resultaat van de spanningsregelaar
al moet er nog wel het dak en de kabels op zijn plaats gebracht worden dus daar even niet op letten
nu nog de juiste spanning vinden en de brug kan definitief op de baan gezet worden



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder: "verlichting in de voetgangersbrug"
Grappig om te zien hoe de automatische lichtgevoeligheid van je camera reageert: hoe lichter t binnen wordt des te donkerder wordt t buiten ;).
En tja, die mooie verlichting roept natuurlijk wel weer aanvullende verplichtingen op voor het interieur van je loopbrug. Misschien de vloer nog wat vervuilen, of wellicht een mooi tegel- of plankenvloertje uitprinten en er in plakken? En natuurlijk nog wat Preis(ig)ers.