Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Naamgenoot

ik ben er zelf ook al best tevreden over om mijn eerste resultaat, na een tijd zal het allemaal wel beter gaan
ga zeker je tip aannemen als ik de volgende boom ga voorzien van loof, zal dan de filterwatten nog verder uit mekaar trekken, en zien wat resultaat ik daar mee kan behalen

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Freddy,

Ik zie dat er enkele mooie exemplaren van rollend materieel in Grote Brogel zijn gearriveerd.  Die moet ik eens van dichtbij komen bekijken.

Je boompje is ook mooi gelukt.  Maar je weet toch dat je niet mag sproeien door de droogte.  Mijn bomen in de tuin zien er zo goed niet uit, die krijgen al herfstkleuren.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ivan,

je weet me te vinden, dus als je wil komen kijken je bent hier altijd welkom, inmiddels rijden hier ook al een aantal treinen
in automatisch bedrijf, en dit in aansturing met i-Train en de HSI88 USB.


helaas zijn er gisteren 2 wisselaandrijvingen nog de ingebouwde versies van M* die er de brui aan hebben gegeven, ze schakelen nog maar in 1 richting, als ik de wissel handmatig terug zet  dan kan ik ze wel weer in i-Train laten schakelen maar  telkens maar 1 omzetting van de wissel, dus deze zal ik moeten vervangen, en dat gaat dan door servo's gebeuren,en dat wordt weer een nieuwe uitdaging, want die heb ik nog nooit gemonteerd gehad

ook zijn er de afgelopen dagen grote werken gebeurt aan de baan, nl er is een volledig nieuwe ringleiding geplaatst onder de baan, voorheen had ik de aansluiting tussen de ringleiding en de baan voorzien om dit met kroonsteentjes te doen



maar dat vond ik toch niet zo praktisch, aangezien  deze aansluitingen op ongeveer 1.5m uit elkaar zaten en dat nu alle blokken van een eigen voeding aansluitpunt zijn voorzien werd het moeilijk om meerdere draadjes in de kroonsteentjes vast te zetten en ook dat de verdeling voor met boosters te gaan werken was niet optimaal dus heb ik besloten om de ringleiding aan te passen, deze is nu geheel in ellectrabuis gelegd waarbij er al rekening is gehouden met verschillende kringen die telkens op een aparte booster kunnen gezet worden de aansluiting van de blokken gebeurt nu met wago steekklemmen iets waar je met verschillende draaddikte toch een goede verbinding kunt maken






over het aansluitpunt komt er later nog een kleine afneembare kap, zodat er geen losse kabels meer te zien zijn en zodat alles netjes is weggewerkt, hiervan komt later nog een foto van

tot zover weer deze update

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy, die wisselaandrijvingen waren daar de eindschakelaars uit verwijdert en daarna de aansluitingen van de eindschakelaars doorverbonden. Het lijkt er op dat dit niet is gedaan, zou je alsnog kunnen proberen en ik denk dan dat je voor 99,99% zeker de aandrijvingen weer kan gebruiken.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Tom,

eindschakelaars??? ik heb de aandrijvingen destijds rechtstreeks uit de verpakking in de wissels ingebouwd, dus eindschakelaars zijn er nooit uitgenomen, trouwens ik zou niet eens weten hoe en waar ik deze moet uitnemen?
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Oei Freddy, dan ga je nog meer last krijgen met de andere wisselaandrijvingen.

KLIK hier
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
ik heb eens in de wiki gekeken,
en ja daar staat de oplossing netjes verwoord met foto's erbij,

dus: ik weet wat wat me te doen staat, die >:-D dingen maar eens openmaken en een draadje aan doorverbinden zodat ik toch weer verder kan
op termijn zullen deze toch wel vervangen worden door servo's maar enkele moeten blijven dienen op sommige plaatsen waar ik eigenlijk geen ruimte heb om een servo onder te bouwen, en dit is waar er een spoor net onder een wissel ligt en er niet voldoende hoogte is om een servo te kunnen plaatsen zodat de trein er onderdoor kan rijden

Tom dank voor de raad, :thumbup: :thumbup: ik zou ze meteen al in de vuilbak hebben gesmeten :important:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
ja Tom, ik zag het net in de wiki staan,
en euh ja, ik zal ze allemaal dan maar eens onder handen moeten nemen, want ik heb er zo'n 20 tal ln de baan zitten
gelijk dan ook maar de voedingsdraden aan de wissels solderen, want deze krijgen ook allemaal een eigen aansluitpunt
want ik ga later alle verbindingsklemmen van de rails eraf slijpen zodat ik later bij een eventuele storing aan de wissel of servo de wissel er van bovenaf gewoon kan tussenuit nemen, zodat ik niet alles moet openbreken en dat de rails netjes kunnen blijven liggen

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
20 stuks, op je doordeweeksezondagmiddag in 2 uurtjes gepiept.  :)
Wel voorzichtig de eindschakelaartjes los solderen zodat de soldeereilandjes in tact blijven.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 :thumbup: :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy,

Mooie update weer van de vorderingen. :thumbup:
Succes met het doorsolderen van de wisselaandrijvingen ik heb het ook bij mijn aandrijvingen gedaan zekker bij die in het schaduwstation(s) waar ik straks moeilijk bij kan.

Succes met de verdere bouw en knutsel activiteiten.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dankjewel Michel,

ik heb me voorgenomen om eigenlijk al mijn wissels zo aan te passen dat ik ze van bovenaf kan uitnemen, ook die in het schaduwstation, en om geen probleem met de bedrading te hebben, ga ik deze stekkertjes gebruiken, zodat ik de wissels gemakkelijk kan afkoppelen van de ringleiding



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
intussen eens een aandrijving open gemaakt,

als ik nu goed kijk zie ik toch een verschil met de foto op de wiki
tussen de aansluitpunten zit er een klein zwart blokje, moet ik deze ook verwijderen of is dit iets wat moet blijven zitten,






een verder enkele in close-up




zijn niet helemaal scherp, maar ik hoop dat het duidelijk genoeg is
mag dit blokje mee verwijderd worden?

grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Klopt Freddy het blokje mag verwijderd worden zelf doe ik ook het zwarte stukje tussen de bolletjes en daar tussen soldeer ik dan een draadje.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Je moet dan wel het handeltje er af knippen, blokje in zijn geheel verwijderen heb ik ook altijd gedaan, het zekere voor het onzekere nemen.

Sorry, dacht dat je al een draadje had gesoldeerd. Ja blokje moet er uit net als het schakelaartje. Dan de 2 soldeereilandjes met een vertint draadje solderen zodat er een verbinding is en gelijk ff testen of het goed werkt.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Neem je verlies Freddy en vervang die brakke dingen door servo's. Die schakelaars zitten er voor de veiligheid, een defecte decoder uitgang en je hebt een mini brandje of erger........ ;)
Nu even pijn, straks veel plezier aan betrouwbare aandrijvingen.

C -rail wissel en servo is veel beschreven alhier o.a. door Dylan, Bart, Koos, Barry en Jan-Willem: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=56361.0

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat

ik denk dat ik Ben zijn raad ga opvolgen, ik heb er eentje proberen aan te passen, na 3 kwartier prullen en proberen er iets aan te solderen, doe ik een test, een wat is het resultaat, na veel ergernis, het werkt van geen kanten meer, zal naar alle waarschijnlijkheid de soldeereilandjes wel naar de haaien hebben geholpen zeker, want ik heb er een half uur met de soldeerbout aan zitten prutsen om ten eerste het voorzichtig los te maken, en dan om proberen er nieuw soldeer aan te krijgen wat van geen kanten lukte
dus Tom, het zal hier niet lukken die 20 stuks in 2 uurtjes

Citaat van: iTom op zondag 12 augustus 2018, 11:25:03
20 stuks, op je doordeweeksezondagmiddag in 2 uurtjes gepiept.  :)
Wel voorzichtig de eindschakelaartjes los solderen zodat de soldeereilandjes in tact blijven.

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Oefening baart kunst Freddy ook bij mij gingen de eerste niet echt lekker gewoon lekker op je gemak nog een paar proberen.
Je zult zien dat je er steeds beter in wordt.

Groet Michel
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Michel,

dat geloof ik best, maar zolang als ze nu nog werken, ga ik er toch nog niets aan doen, kwestie van niet zonder bruikbare wissels te komen zitten,
want nu werkt de aandrijving helemaal niet meer, en daar kan ik dus niks meer mee doen, althans dat denk ik toch

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dat is jammer, het vervelende is dat de resterende aandrijvingen zo maar spontaan ook de geest kunnen geven.
Daar schiet je dan ook niets mee op.
Ga je nu gelijk al overstappen op servo´s, dan is mijn advies, maak eerst een oefenwissel zo dat je straks weet hoe het moet en er niet een wissel en servo in de kliko verdwijnen.  ;)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Vroeg of laat komen ze allemaal aan de beurt Freddy, persoonlijk vind ik de aandrijvingen betrouwbaar als de schakelaartjes eruit zijn en de verbinding is doorgesoldeerd.

Op mijn oude baan had ik ze er gelijk uitgehaald en na 7 jaar nog nooit een kapotte aandrijving gehad.

Je soldeerbout temaratuur is te koud of het vermogen te weinig, ik soldeer ze zo los.
Je aandrijvingen niet in de kliko gooien, dan weet ik nog wel een liefhebber  >:-D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Peter,

het los solderen was niet zo zeer het probleem, dat ging vrij goed, de soldeerbout had ik ingesteld op 280° 
maar ik vermoed dat ik de soldeereilandjes er mee van af gesoldeerd heb, wat met als gevolg ik geen nieuw soldeer op de printplaat kreeg, het bleef constant aan de bout hangen ipv op de printplaat te plakken, nu ik moet wel zeggen ik ben nu ook weer geen echte elektronicus, die het solderen goed onder de knie heeft, alhoewel ik toch al mijn blokaansluitingen en terugmelders zonder problemen heb kunnen solderen, maar dat is dan ook wel niet op een printplaat

ik zal de aandrijvingen zeker nog niet in de kliko smijten, maar op termijn gaan alle aandrijvingen er toch van tussenuit moeten en worden deze door servo's vervangen. ik heb hier enkele servo switches met servo liggen het zal nu alleen maar in een hogere versnelling gaan gebeuren om deze eens op een wissel te monteren en te testen

en als het zover is laat ik je wel weten als de aandrijvingen weg kunnen

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy,

Misschien kun je nog het volgende proberen:
Neem een stukje massief koperdraad wat je door de gaten kunt steken.
Vervolgens buigen zoals een nietje.
Dan in de gaten steken en zorgen dat de bovenkant bij/op de contacten komen.
Vervolgens de pootjes aan de andere kant ligt ombuigen en van een beetje soldeer voorzien zodat het blijft zitten.
Dan weer aan de andere kant soldeer aanbrengen en opvullen.
 
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dag Freddy,

Het loskomen van de soldeereilandje is een veel voorkomen probleem.
Al je weet welke grindbanen je met elkaar moet verbinden, dat is niet zo moeilijk terug te vinden kan je ook elders deze doorverbinding maken.  Gewoon met een schroevendraaier de groene isolatie van se prinsbaan afkrabben en het draadje solderen.  zo heb ik dat bij lijn wisselkook gedaan.  Anders spring je maar eens binnen, dan zal ik je er eentje maten zien, of meegeven indien je dat wil.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ik verwijder de eindstandschakelaars niet meer, maar sluit ze kot met een stukje metaaldraad.
Werkt prima!

Mvrgr
Robert
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Robert op maandag 13 augustus 2018, 19:11:11
sluit ze kort met een stukje metaaldraad.
En als je dat draadje qua diameter dun genoeg neemt, dan brandt dat door bij een decoder defect, in plaats van brand te stichten  :D
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dag spoorvrienden,
dank voor jullie aangeboden oplossingen, er is een bereidwillig forumlid die mij zijn hulp heeft aangeboden om mij te helpen om de wisselaandrijvingen aan te passen hij zal intussen ook jullie oplossingen wel gelezen hebben, dus is er een goede oplossing altijd voorhanden
ik heb er sowieso alle vertrouwen in dat het goed komt

en op termijn zullen deze toch nog wel vervangen worden door servo's, maar dan kan er nu intussen toch gewoon treinverkeer  plaatsvinden op de baan van Kelderspoorder

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat  Dan gaat het zeker en vast goed komen. ;)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ik gebruik nu  toch al een aantal jaren Marklin inbouwdecoders. Een maal een defect gehad en eenmaal daarbij een wisselaandrijvingen verpiept. Dit alles bij montage / uitsolderen eindswitch. Voorts geen problemen. Kortom:hoe groot is het risico?
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Robert op dinsdag 14 augustus 2018, 18:24:08

Kortom:hoe groot is het risico?


Tja, wat is de kans een redelijk bedrag te winnen in de Staatsloterij? Toch kopen mensen loten want er vallen elke maand prijzen.....
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
In dat geval maak ik mij geen zorgen 😀
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Vandaag maar eens begonnen met de aanpassingen van de wissels

wat is de bedoeling, ik wil nl. mijn wissels van bovenaf kunnen wegnemen bij eventuele problemen met een wissel of voor het monteren van de aandrijvingen en of servo's zonder dat ik de andere rails moet loshalen, en dit met het oog op de ballast die straks tussen en langs de rails komt te liggen, om die beperkt te moeten loshalen als de baan in de afwerking is

hiervoor heb ik de verbindingskemmen om het zomaar te noemen verwijderd als ook de contactbruggen heb ik afgeknipt


om zeker te zijn dat er geen elektrisch contact kan gemaakt worden met de andere rails heb ik de kopzijde van de wissel met isolatietape afgeschermd


de wissels krijgen allemaal een eigen voeding vanuit de ringleiding


deze heb ik door middel van stekkertjes voorzien dat deze ook gemakkelijk kan worden afgekoppeld als de wissel moet weggenomen worden


zo dit is nr 1 er moeten er zo nog 57 st gedaan worden
dus weten we nog wel wat te doen, maar nu eerst maar eens alle wisselaandrijvingen die ik momenteel heb ingebouwd maar eens demonteren om ze morgen mee naar een forumlid te nemen, want die gaat voor mij deze allemaal van eindschakelaars ontdoen, gelukkig zijn het er geen 58 st

grts Freddy


Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Oei, dat wordt nauwkeurig neerleggen en uitlijnen; anders wordt het een drama zonder die raillasjes.
En dat allemaal voor als er ooit eens een wissel defect raakt. Het middel lijkt me erger dan de kwaal.
Ik rij al meer dan 45 jaar op M-rails en de keren dat ik een wissel heb moeten uitbouwen/vervangen zijn echt op één hand te tellen. Of zijn die C-railswissels echt zoveel slechter?
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 :( Ik vind deze oplossing toch ook maar bedenkelijk  ... alles moet perfect aansluiten om ontsporen en dergelijke te vermijden . In sommige uitzonderlijke gevallen ,waarbij een deel uitneembaar moet zijn , kan je overwegen dit te doen maar ALLE wissels zou ik nooit doen .


Groeten Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Zou die andere 57 stuks gewoon laten zoals het nu is, niks mis mee.
Eventueel bij een defect is een C-rail wissel er redelijk eenvoudig tussen uit te halen en anders een mal maken van het wissel en in de bodemplaat een stuk uitzagen zodat je er van onderaf bij kan.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Gezien het feit, dat je op termijn toch over wil naar servo's zou ik de wissels zeker niet verder verminken. Het uitlijnen van de wissels wordt zo al martelen en er zal ook een grotere ruimte tussen de railstaven komen met als gevolg grotere kans op ontsporingen.
Is het niet mogelijk om bijvoorbeeld een heel railtraject uitneembaar te maken van bv 1 m en dan deze maatregel nemen tussen twee rechte rails? Veel kleinere kans op ontsporingen.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy,

Ik heb eerst KLIK: sjablonen van karton gemaakt.
Daarin ruimte overgelaten om bij de wisselaandrijving te kunnen komen mocht dat nodig zijn.
Vervolgens wissel neergelegd, uitgetekend en wissel vervangen door sjabloon en het gat voor de wisselaandrijving uitgetekend en uitgezaagd.
Daarna weer de wissel er op gelegd.
Dat zier dan KLIK: zo uit
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Heren, dank voor jullie reacties,

jullie reacties heeft me doen nadenken, en heb daarom besloten om toch maar af te zien van mijn idee
aangezien er blijkbaar meer risico is op ontsporingen, en het moeilijk zou zijn om alles weer netjes uitgelijnd te krijgen, iets waar ik eigenlijk niet over had nagedacht.
ik zal op de plaatsen onder de wissels maar een opening voorzien waarbij ik bij een eventueel probleem
de wissel aan de onderzijde kan bereiken, het zal niet overal even gemakkelijk worden,
wel zullen alle wissels van een eigen voeding worden voorzien

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Beste Forumers,

Vandaag bij iTom langs geweest,
hij was degene die mij onmiddellijk de hulp aan bood om de aandrijvingen van eindschakelaars te ontdoen,
langs deze weg wil ik Tom nogmaals bedanken, want de aandrijving waarbij ik zelf had geprobeerd de eindschakelaars te verwijderen was niet meer herstelbaar, ik had deze toch wel iets te veel met de soldeerbout bewerkt, jammer maar helaas.....

Zo zouden er meer mensen moeten zijn zoals de Tom, iemand die zo behulpzaam is, echt top :thumbup: :thumbup:

Het was dan ook een meer dan geslaagde en plezante dag geweest
ook heeft Tom me goed op weg geholpen in het iTrain gebeuren, op het einde van de dag hadden we nog even mijn baan (iTrain- bestand )  bekeken en had Tom mij nog wat uitleg gegeven over het nieuwe gebeuren Acties in iTrain, iets wat weer leuk is om zelf te gaan proberen

Tom bedank voor de fijne en leerrijke dag

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy, dank je voor je lovende woorden.
Het is altijd leuk om elkaar een beetje te helpen, zeker als je iemand dan ook gelijk nog een klein beetje kennis kan bijbrengen.
Tenslotte zijn we niet allemaal ervaren ambachtslieden en kunnen we vaak nog heel veel leren van de mensen die de kennis en kunde wel bezitten.
Ik leer ook nog steeds iedere dag en met wat ik in het verleden heb geleerd deel ik graag met andere hobbyisten zo dat zij ook weer kunnen genieten van de hobby en er plezier in hebben en houden.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Tom,

iets wat de mens altijd klaar in de mond heeft is iets negatiefs als er over iemand gesproken wordt, en iets positief zeggen daar hebben het er vele moeilijk mee,
vandaar dat ik ook jou graag wou bedanken voor jou hulp en kennis
ik denk dat er al voldoende ellende is in de wereld, en laat ons daarom eens wat meer positief over mekaar zeggen. zo houden we er allemaal nog veel plezier in

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
En dan nu terug naar de baan, aandrijvingen weer monteren en die ene aandrijving die helaas niet meer was te redden vervangen.
Dan gaat het vast allemaal weer goed komen en kan je verder met iTrain om de baan digitaal aan te sturen, inmiddels ben je al aardig op weg.  :thumbup:


Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
inmiddels zitten alle aandrijvingen weer terug onder de rails, alleen wat blijkt nu dat er 1 decoder dewelke we gisteren gebruikt hadden om de aandrijvingen te testen, die wil vandaag geen dienst meer doen, gelukkig had ik er nog eentje op reserve, dus we kunnen toch weer rijden

nu maar eens volop testrijden  :)

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat Dat is toch wel vreemd, had je wel het juiste adres gebruikt.
Kan toch niet zijn dat de decoder overwerkt is geraakt.  :)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar bij de nieuwste aandrijvingen, zoals jij hier vorige week toonde, zouden door de toegevoegde elektronica de microswitches niet meer mogen doorbranden. Ik heb de proef op de som genomen en laat ze tegenwoordig zitten. Nu kan ik er als tapijtrijder natuurlijk iets beter bij. Maar tot op heden is van deze serie nog niets in storing getreden.
In geval je de soldeereilandjes eraf smelt: met een schroevendraaier/mesje een stukje van het baantje vrij krabben en daarop solderen. Gaat ook prima. Controlevraagje: Smelt je tin direct als je hem erop zet of duurt het even? Als het even duurt mag je bout wat warmer. Als ie al even aan staat moet in principe tin direct smelten.

Grappig trouwens dat Märklin erop zet dat ze maximaal 18VDC mogen hebben, terwijl de baanspanning van een CS2 en/of 3 20 Volt is.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Laurent op maandag 20 augustus 2018, 00:00:51

Wellicht mosterd na de maaltijd, maar bij de nieuwste aandrijvingen, zoals jij hier vorige week toonde, zouden door de toegevoegde elektronica de microswitches niet meer mogen doorbranden. Ik heb de proef op de som genomen en laat ze tegenwoordig zitten.


Zo is het. :) Probleem is dat iedereen elkaar na-aapt zonder nadenken. In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst.

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat @citaat Beste Laurent, dat het één van de nieuwste aandrijvingen betreft is een aanname.
Jouw proef op de som zegt mij niets, zelf had ik in mijn vorig baantje ook de z.g.n. nieuwste aandrijvingen waarvan ik bij een enkele wissel de eindschakelaars niet had verwijdert. Bekend plaatje is in mijn draadje te vinden waar een deel van de baan wordt open gezaagd om het wissel en de aandrijving aan te passen.





Daar zat een zelfde aandrijving in welke bij Freddy de geest had gegeven, ook was die voorzien van de betere additionele elektronica.



Laurens, tot op heden heb je veel geluk gehad en zou je met dat geluk een straatje staatsloten moeten kopen, jouw succes in het verleden geven dan wel een mooie kans voor de toekomst.

@citaat Ja Ben, na-apen doen we graag als je er een probleem mee kan voorkomen.
Het klopt dat behaalde resultaten geen garantie geven voor de toekomst maar het is beter te voorkomen dan te genezen.
Men zou niet alleen bij na-apen moeten na denken maar ook over heel veel andere zaken.  ;)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat Begrijp me niet verkeerd: met helpen is niks mis. Maar als er straks iets gebeurt bij Freddy thuis ben je deelgenoot van het probleem. Als gezegd: de veiligheden zitten er niet voor niets in. Ik heb ze in het verleden ook verwijderd bij een aantal forumvriendjes maar ben er van teruggekomen: brandgevaar. De kans is klein maar groot genoeg om het risico niet te nemen.

Verder heb jij in je oude baantje niet de nieuwste aandrijvingen maar V1.3, wij hebben het over V1.4, de nieuwste versie van Freddy. Het staat nota bene op de aandrijving, je verhaal klopt niet. ;)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hmmmm, versie verschil was mij ontgaan maar mijn aandrijving in de tunnel had het na 3 jaar trouwe dienst ook begeven terwijl er in die tijd ook al sprake was van een verbeterde versie.

Ik denk dat er heel veel meer wisselaandrijvingen in Nederland en België zonder eindschakelaars worden gebruikt  dan met.

Tja aansprakelijk of deelgenoot zijn heb je al snel als je iemand wil helpen, nu maar hopen dat onze lieve heer genade met me heeft en er niets zal gebeuren.

¨have mercy on me¨


Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
ps. inmiddels gelijk maar mijn WA verzekering verhoogd en de premie voldaan.   ;)

Blijft alleen bij mij en ik denk bij vele andere de vraag over, wat is dan de oplossing, ja een servo maar dat is niet altijd overal mogelijk.
Vertellen dat er iets kan gebeuren is prima en word ook gewaardeerd, maar nergens kan ik dan lezen op welke manier het probleem dan kan worden opgelost.
Feit blijft dat het wissel nog maar naar één kant werkte en daar zullen dan meerder aandrijvingen t.z.t. last van gaan krijgen.