Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hallo Bart,

Veel plezier samen, we zien het verslag wel komen.

Gr.
Piwie.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Gisteren ben ik bij Freddy kelderspoorder op visite geweest, ik moest al heel vroeg de trein nemen.
Om 6.59 ging de trein van Ekeren naar Antwerpen, dan moest ik bijna uur wachten in Antwerpen om naar Freddy te gaan.
Eens daar aangekomen, hebben we een tasje koffie gedronken daarna richting de kelder. Het blijft me altijd verbazen hoe groot zijn baan wel is. Tijdens de middag hebben we lekkere broodjes gegeten, rond de klok van 15.00 uur was er koffie en gebak daarna weer richting kelder. Dan liet Freddy zijn kunsten zien van zijn 3D printer, het is best moeilijk en of ik zo een 3D printer ga kopen nee hoor echt niet. Rond de klok van 18.00 kwam een van de dochters ons roepen dat het eten klaar was, stoofvlees met frietjes ook heerlijk gesmuld van dat lekkers, dan nog beetje met de 3D printer zitten spelen en printen. Dan rond de klok van 8.45 gingen we richting station, want mijn laatste trein vertrok om 21.30 richting Antwerpen dan wachten op de laatste trein van 23.50 richting Ekeren was thuis om 00.05 moe maar voldaan van een super leuke dag bij Freddy kelderspoorder.


Groeten
Peter

PS;Freddy als de tijd past ben je hier ook welkom, dan zal ik jou ook eens in de watten leggen hier.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: peterke33 op zondag 11 februari 2018, 13:16:55
stoofvlees met frietjes ook heerlijk gesmuld van dat lekkers

Fijn Peter Fijn! ZUCHT.
Ons een beetje lekker maken.
Ik kan het hier nog door de speakers ruiken.  >:-D >:-D

Jullie hebben in ieder geval een fijne dag gehad en dat is het belangrijkste. :thumbup:

Sta er wel van te kijken dat je 2,5 uur onderweg bent geweest.
Ik ben vorig jaar bij je geweest en van Ekeren naar Antwerpen was voor mijn gevoel niet zo'n grote afstand.
Ik rijd in minder dan twee uur van Ekeren naar Hoofddorp
Ligt er natuurlijk wel aan waar je in Antwerpen moest zijn.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat Henk

Het was weekend, dus de treinen en overstappen kwam niet overeen. Ekeren-Antwerpen Centraal is maar 15minut.
Dan is het overstappen naar Freddy dan was het wachten, 50 minuten dan is het nog een uurtje sporen.
Maar het was gelukt, als je ooit nog eens op visite komt dan zal ik tegen mijn vrouw zeggen dat ze ook stoofvlees moet klaarmaken.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Peter,

ook ik vond het een leuke dag gisteren,
tevens bedankt voor de mooie bouwdoos de je me cadeau gegeven hebt.
ben tevens benieuwd naar hoe je de geprinte brandstoftank van kleur gaat voorzien, dat deze straks een mooi plekje zal krijgen op jou baan, daar ben ik wel zeker van

Citaat van: Trainhenk op zondag 11 februari 2018, 14:31:45
Citaat van: peterke33 op zondag 11 februari 2018, 13:16:55
stoofvlees met frietjes ook heerlijk gesmuld van dat lekkers

Fijn Peter Fijn! ZUCHT.
Ons een beetje lekker maken.
Ik kan het hier nog door de speakers ruiken.  >:-D >:-D


het heeft idd. zeker gesmaakt,
al blij dat je via de speakers er dan ook iets van hebt mogen genieten  :-)

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: zendesigner op vrijdag 09 februari 2018, 13:20:37
Hoy Fred,


Ge zou kunnen experimenteren in het glad maken van je containers..



Dit is wel voor ABS only, niet voor PLA
:D

groetjes
Bart

ik heb inmiddels de test gedaan,
en kan hier uit mededelen, dat het idd. enkel voor ABS is, voor PLA heeft het geen effect
misschien een heeeeel klein beetje en dan zou ik denken de minuscule vezeltjes die misshien zouden kunnen oplossen, maar dan is dat dan ook het enige, gladder van oppervlak worden de containers dus niet althans toch niet met het blote oog te zien.

maar het resultaat van de containers is voor mij meer dan oké...dus schuif ik het van de tafel
maar Bart, het was het proberen waard

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hoy Fred,

Ge zou ook kunnen schuren blijkbaar ;-)   https://rigid.ink/blogs/news/how-to-smooth-pla-to-a-mirror-finish
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Bart,

dank voor de link,
ik zal nu eerst maar eens mijn beste Engels moeten bovenhalen om dit door te nemen, >:-D


aan iedereen,

ik ben intussen bezig met mijn bezetmelders,
maar heb nu een misschien overbodige vraag,

ik ga al mijn bezetmelders centraliseren, maar aangezien mijn CS3 niet in de directe buurt komt te staan van het paneel waar alle melders op worden gemonteerd en de kabel tussen de Cs3 en de S88 Link maar een beperkte lengte heeft ( 1.5 m) is mijn vraag

moet er op de "S88 Link" die als éérste bezetmodule is tussen de CS3 en de baan (want deze maakt de verbinding tussen de baan en rest van de modules) ook de éérste bezetmeldpunten op worden aangesloten, of kan  het zijn dat ik

bv: op bezetmeldermodule 2:  melders 1 tot 16
      op bezetmeldermodule 3:  melders 17 tot 32
en op de S88 Link : melders 33 tot 48 kan aansluiten?

voor vele zal dit wel bekend zijn, maar ik weet het dus niet

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ik begrijp de vraag niet goed Freddy, maar bezetmelders / S88 horen niet centraal op een plaat te zitten maar juist verdeeld over de baan.

De meld draden, dus van de spoorstaaf naar de input van je S88 dient zo kort mogelijk te zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Peter,

mijn opzet is om het een mooi en overzichtelijk paneel te hebben voor het geval er straks een foutmelding komt dat ik niet onder de tafel moet door kruipen om de melders te gaan controleren

maar wat maakt het verschil om de contactpunten zo dicht mogelijk bij de melder te hebben ( zo kort mogelijke draden) want op dit gebied ben ik maar een leek

mijn vraag is eigenlijk, moet ik op de S88 Link, op de eerste meldpunten aansluiten
vb:

S88 link is meldermodule 1 met meldpunten 1.01 tot 1.16
volgende meldermodule 2 heeft meldpunten 2.01 tot 2.16
meldermodule 3 met 3.01 tot 3.16 enz.

of kan het ook zijn dat de S88 Link de meldermodule 3 is die  3.01 tot 3.16 kan bevatten

hopelijk leg ik het nu beter uit

grts Freddy




Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
De eerste module die aan de centrale gekoppeld is heeft de melders 1.1 - 1.16.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Jørg,

oké, dank voor de informatie

alleen nu begin ik weer te twijfelen over het al dan niet op 1 centraal punt alle melders bij elkaar,
ik heb nochtans bij andere forumleden het ooit gezien dat ze alle melders bij elkaar hadden staan,weet nu alleen ff niet bij wie ik het gezien heb.
maakt het een verschil of deze samen centraal staan of als deze gespreid staan onder de baan?
er moet toch tussen ieder module een kabel komen en of deze met korte lussen ( centraal staan ) of met langere kabels als ze verspreid staan. de hoeveelheid in lengte van de kabel blijft in mijn ogen toch idem

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Daar zijn de meningen nogal verdeeld over, het al dan niet centraal plaatsen van de modules.
Bij mijn baan staan ze allemaal bijeen en het werkt zonder probleem.
De terugmelddraden zijn op geen enkel punt langer dan 2 m.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Jørg,

in mijn geval zou de langste afstand ongeveer 8 m zijn
kan dit een probleem opleveren?
ik gebruik wel draden van 0.8 die zijn dikker als de UTP kabel die gebruikt wordt tussen de modules

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
In ieder geval de draden weghouden van de ringleidingsdraden en bij het kruisen van die draden enige afstand ertussen bewaren zodat de beinvloeding van het signaal naar de meldmodules minimaal is.
Er zijn zeer grote banen ( MiWuLa en de baan van HPP) waar de melders op een centrale plaats staan.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Jørg,

Super, :thumbup: :thumbup:
de ringleiding ligt op voldoende afstand dus dat is geen probleem, en kruisen van de ringleiding gaat maar heel beperkt zijn aangezien de melddraden midden onder de tafel komen te liggen en de ringleiding zit op de rand van de tafel,

dank voor de informatie

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Normaal zal er geen probleem moeten zijn van interferentie.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Plaats de s88 niet te ver weg, beter een wat langere utp kabel dan te lange bezetmelder bedrading is mijn advies.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Kelderspoorder op zaterdag 17 februari 2018, 21:29:35
Peter,

mijn opzet is om het een mooi en overzichtelijk paneel te hebben voor het geval er straks een foutmelding komt dat ik niet onder de tafel moet door kruipen om de melders te gaan controleren

maar wat maakt het verschil om de contactpunten zo dicht mogelijk bij de melder te hebben ( zo kort mogelijke draden) want op dit gebied ben ik maar een leek

mijn vraag is eigenlijk, moet ik op de S88 Link, op de eerste meldpunten aansluiten
vb:

S88 link is meldermodule 1 met meldpunten 1.01 tot 1.16
volgende meldermodule 2 heeft meldpunten 2.01 tot 2.16
meldermodule 3 met 3.01 tot 3.16 enz.

of kan het ook zijn dat de S88 Link de meldermodule 3 is die  3.01 tot 3.16 kan bevatten

hopelijk leg ik het nu beter uit

grts Freddy

Hoi Freddy,

Je leest het al, de een doet het zus en de andere zo.

In mijn voorbereidingen heb ik gesproken met Wim Ros de man achter Rosoft en die adviseerde mij om de S88 zo dicht mogelijk bij de blokken te monteren.

De reden, de draden die van de spoorstaaf naar de input van je S88 lopen zijn gevoelig voor machnetische velden en pakken makkelijker storingen op dan de bekabeling waarmee de S88 onderling zijn verbonden.


Als er straks een foutmelding komt dan zal dat naar alle waarschijnlijkheid niet op je centrale plaat zitten maar in het traject waar je bekabeling loopt of bij de rails zelf ( bv  de spoorstaaf die op de een of andere manier aan massa ligt ).

Zit me nu ook te bedenken dat er geen enkele fabrikant eens met een model is gekomen waarin bv 4 S88 in een kastje zitten ( dus 4 printjes met 16 ingangen in een behuizing ).
Daar moet toch een reden voor zijn.

Maar goed, het is jou baan en volg je gevoel.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Het maakt allemaal niet zoveel uit bij de omvang van onze modelbanen als je maar zorgt dat de bezetmelderdraden niet in dezelfde kabelgoot zitten met de draden voor de baanspanning. En anders haaks elkaar laten kruisen als dat nodig is.

De lengte van de langere bezetmelderdraden is bij mij ook 8 meter, geen probleem. Maar korter is beter vanwege de kans op storingen (magnetische velden). De S88-modules zitten bij mij centraal gemonteerd (alleen maar omdat het leuk staat). De kabel naar de centrale is ook zo'n 8 meter en geeft ook geen probleem (zelfs geen UTP gebruikt). Ik heb wel de plek can de S88's zo gekozen dat ik niet teveel kabellengte nodig heb want dat scheelt in de kosten en de hoeveelheid werk. De eerste melder vanaf de centrale is altijd 1.01-1.16, de rest wordt automatisch in volgorde opgenummerd.

Storingen zitten in het algemeen niet bij de bezetmelders tenzij de aansluit kabels/stekkers niet deugdelijk zijn. Ik heb ze vast gesoldeerd. Problemen doen zich eerder voor bij de rails met slechte isolatie en spoorstaven die onbedoeld contact maken.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
bedankt voor jullie reacties,

ik lees inderdaad de ene doet het zus en de ander zo, ik zou het doen enkel het gemak dat alles netjes bij elkaar zit en ook een beetje voor het esthetische,het oogt toch gewoon mooier

de draden kruisen nergens met de ringleiding, dus dat zal al geen problemen opleveren
en de S88Link zal dus nu wel ( als enige )dichtbij de CS komen te staan aangezien er maar een korte kabel aan zit om de verbinding te maken tussen de S88Link en de CS
want deze kan ik niet verlengen of bestaat er een verlengkabel hiervoor?

maar nu vraag ik me nog af, waarom zijn er twee UTP aansluitingen daar deze module als eerste staat tussen de CS en de rest van de modules, en de S88 Link wordt met een aparte stekker ( 10 ? polige bus) aangesloten op de CS

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 18 februari 2018, 09:55:25

maar nu vraag ik me nog af, waarom zijn er twee UTP aansluitingen daar deze module als eerste staat tussen de CS en de rest van de modules, en de S88 Link wordt met een aparte stekker ( 10 ? polige bus) aangesloten op de CS


Dat staat toch allemaal in de gebruiksaanwijzing, reuze handig die boekies.... Er zijn 3 stringen mogelijk.

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 :) Hey Freddy ,

Ik zie dat er wel één en ander gereageerd is op de terugmelders .

Er zijn natuurlijk heel wat verschillende mogelijkheden maar alles hangt een beetje af van de grootte van de baan . Ik heb destijds gekozen voor de HSI 88 van LDT omdat dat toen de enige interface was met netwerkkabels . Ondertussen zijn er heel wat andere spelers op de markt . Als je een grote baan hebt kan je volgens mij best kiezen voor Marklin S88 link . Deze heeft zoals de LDT module de mogelijkheid om in 3 strings van terugmelders te werken . Bij een grote baan is dit een must vermits dit veel sneller reageert . Deze werkt ook op de bus aansluiting van CS2 of CS3 wat de snelheid ook verbeterd tov van rs232 op de LDT .

Ik zelf ben momenteel zelf aan het twijfelen om de LDT te vervangen door S88 link . Ik hoef hiermee niet veel te wijzigen aan de huidige bekabeling ...

Heb de laatste tijd veel problemen met 1 module die fouten geeft ,deze zal vervangen worden na volgende bezoek Houten in Maart . Als dit niet opgelost is zal de S 88 wel komen denk ik .

Mvg Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat De HSI-88 communiceert rechtstreeks met een PC (iTrain / Koploper etc.), de kortste weg dus. De S88 link doet dat kunstje via de centrale die voorts weer communiceert met de PC, de lange weg. Beiden kun je dus niet met elkaar vergelijken.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ik heb S88 van rosoft gecombineerd met de HSI rechtstreeks op de itrain pc met usb. Ik merk geen delay's in detectie.
Heb geen nood dat de centrale die bezetmelders ook ziet.

Bij het schaduwstation heb ik de s88'ers onder de plaat geplaatst. je moet er niet echt meer aankomen , maar is wel moeilijk als je dan toch moet troubleshoten.

Dus voor de bovenplaat heb ik ze samen gezet met kleine utp patchkabels ertussen , en dus lange bezet melder kabels getrokken.
Dit is wat gemakkelijker om aan te sluiten maar van werking blijft dit net hetzelfde.

Bart
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Als ik het hier zo allemaal lees heeft er toch ieder zijn manier en mening over al dan niet lange bezetmelddraden,
dus zal ik het straks wel ervaren hoe het zal gaan.

ik ben nog altijd van mening een ordelijke opstelling geeft straks ook een gemakkelijkere oplossing bij eventuele problemen.
en er zijn geen melddraden die de ringleiding zullen kruisen dus daar zal het dan al zeker niet aan gaan liggen

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hallo Freddy,

Je kan ook op 2 of 3 plaatsen onder je baan de bezetmelders verzamelen en dan met elkaar koppelen, blijft alles toch redelijk bij elkaar en hoef je niet al te lange bezetmelderdraden te trekken.

Gr.
Piwie.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
gisteren samen met IvanDL en JoBe naar Rail 2018 geweest
het was weer een geslaagde dag, we hebben samen weer wat bijgepraat over onze banen en de vooruitgang ervan, zelf heb ik toch weer wat kunnen scoren,
enkele bezetmeldermodules, en paar ontkoppelrails voor in het kopstation, en dan wat poeders om wat te experimenteren voor de scenery

Piwie,
ik ga de bezetmelders dan toch op 2 panelen plaatsen, heb het er gisteren ook nog met Ivan over gehad, ik kan dus via de S88Link  2 (eigenlijk zelfs 3) lussen maken,de S88Link gaat aan de kopzijde van de baan worden geplaatst, dichtbij de CS3 en kan vandaar af naar links en rechts onder de baan een paneel plaatsen waarop de modules dan centraal geplaatst worden, wat dus meebrengt dat de melddraden aanzienlijk korter kunnen worden ipv de 9 meter zal dit maar max 4 meter worden dus dat gaat zeker ten goede komen








grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

online
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dag Freddy,

Als bijlage het onderstel van mijn baan met mijn bezetmelddecoders (van Rosoft).
Dit heb ik maar even als voorbeeld genomen want een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
Ik zie dat je ook Rosoft terugmelddecoders hebt gekocht. Goeie keus.

Je ziet rechts mijn centrale (ECOS) en van daaruit loopt een loconetkabel naar een loconet-splitter.
In jouw geval wordt dat de S88link.

Vanuit mijn splitter ga ik dan links en rechts naar mijn andere decoders.
Dat is de rode lijn.
De eerste decoder na de splitter heeft ook een loconet-aansluiting en gaat met een RJ45-aansluiting verder.

Jij had het bezwaar dat je niet onder de baan wilde kruipen, maar als je de decoders nu aan de voorkant plaatst?
In mijn plaatje de groene lijn.

Je bereikt dan volgens mij het maximale rendement.
Je decoders blijven maximaal bereikbaar.
Van decoder naar decoder kun je ook langere netwerkkabels plaatsen dan die Rosoft meelevert (1 mtr).
Daardoor bereik ja maximale bescherming want je draadjes van de rails naar de decoder blijven zo kort mogelijk.

Ik gebruik overigens bindruggen als kabelgootjes.

Veel wijsheid toegewenst!
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Henk,

zo is het maar net, een tekening of foto geeft altijd een betere uitleg
je hebt eigenlijk dezelfde baantafel als die van mij wat de vorm betreft toch, enkel in spiegelbeeld
alleen is bij mij de tafel op een diepte van 140 cm ter hoogte van waar jij je Ecos hebt staan, en jij hebt hem aan de binnenzijde staan
waar bij mij de CS3 aan de buitenzijde van de tafel staat.

ik heb besloten om  de melders dus gesplitst op 2 panelen te plaatsen , op de zijkant van de tafel heb ik rondom mijn ringleiding geplaatst, en wil de bezetmelddraden niet in de buurt, die gaan midden onder de tafel komen , en ook in de bindruggen als kabelgoot zoals ik heb gedaan voor mijn ringleiding

intussen heb ik alle blokken op de tafel afgetekend, en heb gemeten dat de langste afstand tussen melder en de spoorbaan niet meer is dan 3 meter

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hallo allemaal,

het 3D printen gaat weer als een trein, :O
ben intussen ook nog met een nieuw project bezig....

zoals zo velen hier op het forum willen we wel een ruïne op onze baan hebben,
maar aangezien er bijna altijd dezelfde voorkomt op onze banen wou ik eens iets anders...
dus dacht ik dan print ik er zelf maar eentje zeker... :-) :-)

ik heb reeds bijna alle onderdelen geprint en een onderdeel van de ganse ruïne al eens bewerkt als zijnde een test werkstukje
het is mijn eerste werkje waarbij ik gebruik maak van poeders, en...ik vind het zelf eigenlijk wel geslaagd.

en natuurlijk weer wat foto's

graag lees ik jullie reacties en..., op of aanmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom, want ik moet het nog allemaal leren
























de kleur is aan de binnenzijde een grijze tint
en de buitenzijde heeft een aarde kleur met een kleine veeg grijs over
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 :) Ziet er zeer goed uit ...

Groeten Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Mooi Freddy  :thumbup: verborgen talenten heb je  :D

één kritiekje, ik vind het groen nogal .... "groen", misschien iets lichter nemen ?

Maar een persoonlijke mening hoor..... je hebt dat al schitterend gedaan man  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Die printer van jou draait overuren, met knappe stukken als resultaat,  :thumbup:
Ik vermoed dat het door de belichting komt dat het groen zo fel is.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Fredje,

dank voor de complimenten,

Johan,

dank voor de duimpjes,
het zijn de eerste resultaten van het werken met poeders, en is mij goed meegevallen
het felle groen, heeft te maken door het zonlicht, het zijn buitenopname de foto's

Jørg,

dank je,
ja de printer draait hier 24/24u ;)
het felle groen heeft idd te maken met het felle zonlicht, in realiteit is het niet zo fel,

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hoi Freddy,

Machtig mooi wat er uit de printer komt rollen, mijn eigen verlanglijstje is leeg op dit moment maar ik sluit niet uit.....................


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Peter,

dankjewel,
maar mocht je interesse hebben, ik kan je altijd wel eens iets printen hoor... ;)

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat

Dank voor het aanbod Freddy  :thumbup:
Mocht ik iets bedenken dan hoor je dat van mij.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy,

Jij en de printer zijn een goede combinatie want er komt een prachtige ruïne uit de 3D printer. :) :thumbup:
Succes met het verder uitwerken van de ruïne. :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Michel,

na vele tegenslagen en veel opnieuw proberen ben ik uiteindelijk tot deze resultaten gekomen
hierbij laat ik nog enkele foto's zien van een paar andere onderdelen van de ruïne

de eerste foto is een combinatie van 2 delen




de belichting is niet optimaal, daar moet je maar even doorheen kijken en ze moeten nog van een kleur voorzien worden natuurlijk, want dit is de blanke PLA











dit is nog maar een greep uit alle onderdelen van de ruïne
er kunnen zo een tiental mogelijke combinaties van ruïnes gemaakt worden

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dag Freddy,

Wat nu?  Groeit het onkruid bij jullie zo snel?  Vrijdag was er nog geen vuiltje te zien  :D

Dat ziet er toch weer net iets anders uit  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Freddy ,

Ik heb deze ruine ook uitgeprint maar op andere schaal gezet . Vond de oorspronkelijke wat te groot van schaal .

Mvg Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ivan,

zoals je op de foto's kon zien, de ruïne stond in de zon van het weekend, en dan heeft onkruid niet veel nodig om te groeien he >:-D

Fredje,

op welke schaal heb jij ze geprint? ik heb ze op 80% geprint,
ik vond de originele ook te groot van formaat
is een hele collectie als je ze allemaal hebt geprint he :(
ga je ze ook op de baan zetten?

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat Hey Freddy ,

Ik print zulke zaken steeds op 67 % ... komt perfect overéén met HO .

Deze spullen zijn voorzien voor strategische wargames en zitten te groot .

Mvg Naamgenoot
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Fred, en Fred,

Jullie zijn goe bezig amaai. Ik denk als je een andere soort PLA gebruikt dat je resultaten nog wat strakker kunnen.  Ik heb den indruk dat deze zwarte pla nog al plakkerig is en vloeit.
ge moet is performa PLA proberen van Plastic2print.

Ik had eerst ook een andere soort van Trideus, maar die was belange zo goed niet.
Anders kunt ge ook een overschotje komen uithalen.

Bart
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy

Mooi bezig, je ziet wat groen al niet kan doen.  :P

Zal eens moeten kijken welke ik wil hebben later op mijn baantje.  :D
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ben het met Bart eens dat het nog wel wat strakker moet kunnen.
De laagjes vind ik in de structuur van de stenen minder geslaagd, dat is toch een veel voorkomend probleem bij het 3D printen.
Als dat met een ander soort PLA beter kan zou ik daar zeker voor kiezen.
Ik denk dat dan een 3D printer meer toevoegt aan onze scenery.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 :) Hey Freddy ,

Ik heb dezelfde afgeprint maar nog kleiner van schaal ,dus nog fijner van structuur ... zie hier de resultaten .

mvg Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
gisteren is de printer vast komen zitten, de PLA zat vast in de printkop en zo kwam er geen PLA meer uit de printer
vandaag na mijn werk maar eerst eens het probleem proberen op te lossen, na een uurtje sleutelen had ik het PLA losgekregen, en kunnen we weer volop printen

Fredje,

ik heb de hoogte van de treden gemeten en die omgerekend op schaal, en ben op die manier op 80% uitgekomen, ik vind dit eigenlijk wel een goede verhouding
maar ja hoe groot waren vroeger de treden, ik weet het niet ik was er toen nog niet  >:-D
jou prints zien er ook mooi uit hoor.

Bart,

dank voor de complimenten,
bedankt voor het aanbod, ik zal mss wel eens een overschotje komen halen, en zal ik eens testen wat het verschil maakt van PLA en als ik opnieuw PLA moet bestellen zal ik dan eens kijken bij Plastic2print,

Peterke,

laat maar weten welke model je graag zou willen, dat komt best in orde

Tom,

eenmaal de modellen van een kleurtje zijn voorzien, valt het helemaal niet meer op
maar de lagen kunnen ook nog wel wat fijner geprint, ik heb de ruïne op een laaghoogte van 0.3 mm geprint,
ben nu een onderdeel aan het printen op een laaghoogte van 0.1 mm, zal morgen weten en zien welk verschil het zal maken, er zit sowieso een extra printtijd van 4 u op dat verschil weet ik wel al, wat dan neerkomt op een printtijd van 16 u >:-D
ook is wel zo dat de stenen een ruwe structuur hebben waarbij het lijkt dat ze niet helemaal strak zijn geprint
en we gaan straks al zeker niet met een loep naar de baan kijken.

grts Freddy


Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Mijn ervaring met het bezoeken van middeleeuwse gebouwen, is dat de treden van kastelen/ruines redelijk hoog waren, toch hoger dan een trap die tegenwoordig gemaakt worst.