Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Johnny,

graag gedaan, veel plezier gewenst ermee

Ivo,

dat is het fijne aan dit forum, info delen met elkaar, veel plezier ermee



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 :) :) Ondertussen soldeerhulp online besteld , in de shop waren er geen meer .

Tnx for the hint

Groeten Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Fredje,


graag gedaan, ;)
zo zie je maar wat het allemaal teweeg brengt, de L*dl zou ons dankbaar moeten zijn,
euh, ja zoals ik al zei niet overal is de soldeerhulp aangeboden in de winkel, maar online is deze nog te bestellen

veel plezier ermee

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
in lummen Lidl lagen er zaterdag nog twee soldeerstations  :D en hulpjes ook.

Bart
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat @citaat

aan alle geïnteresseerden,


op naar Lummen
grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Freddy,

Ik zou maar eens bij L*l langsgaan en eens onderhandelen over een procentje  :D
De hoofdzetel is in Merelbeke, naast mijn bureau
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Forummers,

intussen maar eens een beetje orde brengen aan en rond de hobbytafel,
de eerste potten zijn klaar




heb hiervoor gebruik gemaakt van lege cappuccino potten
ik heb onderaan in de potten een klein venstertje gemaakt zodat het soort en kleur van strooisel zichtbaar is en meteen een goed overzicht geeft natuurlijk
het etiket ( A4 blad op maat geknipt) dat voorzien is van de nodige info over wat er in de pot zit, heb ik met houtlijm vastgelijmd zo hebben ze allemaal eenzelfde look


en zo doen we gelijk weer een beetje aan recycleren ...

nog vele potten te gaan

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Freddy,

Dat is netjes gemaakt van de cappuccino bussen, je kan vast niet slapen nadat je al die koffie op hebt gedronken  >:-D

Groet Ronald  :)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Ziet er heel ordelijk uit,  :thumbup:
Zo beleven de potten nog een nuttig tweede leven.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ronald,

het slapen is gelukkig nog geen probleem geweest, en anders, ja dan kon ik  altijd verder aan de baan werken hé :-)

Jørg,

zo hebben we 2 vliegen in een klap, orde en een beetje aan het milieu gewerkt :thumbup:

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy

Dat is handig die bussen oude koffie, ik heb destijds in de action winkel kleine en grote stapel bakjes gekocht.  O:-D
Die passen toch redelijk mooi in de lade kasten  :)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Peter,

ik heb in je draadje idd de stapeldozen gezien, zijn ook heel handig
maar aangezien ik heel wat van deze lege bussen had vond ik het wel een ideale manier om deze toch maar als voorraadbussen te gebruiken


ondertussen ook weer eens een testje gemaakt















de kleur komt niet goed tot zijn recht op de foto's, in werkelijkheid zijn de kleuren veel mooier, maar daar gaat het nu niet zo zeer om,
ik heb een muurtje uit de reeks Spörle  Bilk 5000 wat aangepast
nl de ramen er uitgefreesd en er een stukje plastic achter geplaatst

had er ook gelijk een lampje achter gezet, maar dat is hier op de foto niet zichtbaar

de bedoeling is eigenlijk om een werkloods te gaan bouwen met deze muurdelen
alle commentaar of ideeën zijn welkom ben nog aan het denken over welke dakconstructie hierbij zou passen

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Mooi wandje, zou alleen de deuren een andere kleur geven, vaak zie je dat dit soort deuren een vervallen oude blauwe kleur hebben.
Eerst een laag vuil wit (op terpentine basis) vervolgens met haarlak fixeren, daarna met blauw de deuren verven en met een coctailprikker de blauwe verf beet weg krassen. Scharnieren moge best wat roestkleur hebben. Het is maar en tip, niets moet alles mag.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 :) Je kan ook de deuren eruit frezen en andere deuren zetten die openstaan . Kan je de binnenkant ook helemaal inrichten .

Bv autowerkplaats met een smeerbrug .

Groeten Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Juist Freddy, daar zat ik ook aan te denken, deze komt van t h0modelspoor, bouwer Pierre.

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Tom,

dank voor de waardering,

qua kleur van de deuren, is een goede tip, ga ik zeker proberen, ook dank voor het opzoeken en hier te posten van die mooie foto's, brengt me weer op heel andere ideeën :thumbup: :thumbup:

Freddy,

ook jou tip van de deuren er uit te frezen is een heel goeie tip, :idea: en wat de inrichting betreft, zal nog eens aan Peterke moeten vragen of hij de inrichting van de schrijnwerkerij nog heeft, dan ga ik die zeker van hem willen overnemen, dat past dan weer goed bij mijn eigen beroep  ( ben zelfstandig schrijnwerker) zou leuk zijn om dit ook bij de baan op te nemen

zo heb ik  meteen al weer nieuwe ideeën die ik kan uitwerken

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
hallo iedereen,

hierbij nog enkele foto's van het muurtje,
nu met de deur van kleur veranderd en er ook maar eens een beetje verlichting bij aangebracht








grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Zier er weer schitterend uit,  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Vind het jammer genoeg een te harde kleur blauw, zou de deur- en raamsponningen niet dezelfde kleur geven als de deuren.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ik zou nog even door oefenen met de muurtjes.

Wat je ziet is baksteen (rood / bruin) en kalksteen. Nu is alles roestbruin gekledderd en ik zou toch opteren voor een baksteen kleurtje aanbrengen, een grijze wash om de voegen vol te laten lopen, overtollige wegdeppen met een tissue, een kalksteen kleurtje grijs/beige op kwasten en alles lekker laten drogen. Dan zwarte wash sterk verdund over het kalksteen voor de diepe delen en tot slot alles met een grijs/witte drybrush behandelen zodat de hoge delen wat accent krijgen.

En dan natuurlijk de deuren/houtwerk naar believen op kleur maken en ook daar weer een wash en een drybrush.

Zo maar een tip hoor, bedoeld als positieve kritiek. ;)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy

Je bent er lekker mee bezig, en je ziet je krijgt tips en tricks die kan je gebruiken.
En als het niet goed is weer opnieuw, voor je het weet is het op de juiste kleuren gemaakt en naar je zin.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Jørg op zondag 29 oktober 2017, 14:19:03
-Freddy:
Zier er weer schitterend uit,  :thumbup:

Jørg,

dank voor de waardering,

Citaat van: iTom op zondag 29 oktober 2017, 14:29:55
Vind het jammer genoeg een te harde kleur blauw, zou de deur- en raamsponningen niet dezelfde kleur geven als de deuren.

Tom,

ik vind het zelf ook nog te fel blauw, in de tube leek het niet zo fel,
en het kozijn had ik idd ook beter een ander kleur gegeven.
maar daarom is het ook nog maar een test

Citaat van: Ben den Hollander op zondag 29 oktober 2017, 15:46:00
Ik zou nog even door oefenen met de muurtjes.

Wat je ziet is baksteen (rood / bruin) en kalksteen. Nu is alles roestbruin gekledderd en ik zou toch opteren voor een baksteen kleurtje aanbrengen, een grijze wash om de voegen vol te laten lopen, overtollige wegdeppen met een tissue, een kalksteen kleurtje grijs/beige op kwasten en alles lekker laten drogen. Dan zwarte wash sterk verdund over het kalksteen voor de diepe delen en tot slot alles met een grijs/witte drybrush behandelen zodat de hoge delen wat accent krijgen.

En dan natuurlijk de deuren/houtwerk naar believen op kleur maken en ook daar weer een wash en een drybrush.

Zo maar een tip hoor, bedoeld als positieve kritiek. ;)

Ben,

ik begrijp het goed dat het opbouwende commentaar is het is van zulke commentaar dat we moeten leren,
en daarom ben ik ook blij dat er zulke reacties komen, zodat ik weet in welke richting ik terug moet sturen
dank hiervoor


Citaat van: peterke33 op zondag 29 oktober 2017, 15:55:42
Freddy

Je bent er lekker mee bezig, en je ziet je krijgt tips en tricks die kan je gebruiken.
En als het niet goed is weer opnieuw, voor je het weet is het op de juiste kleuren gemaakt en naar je zin.

Peter,

ik blijf idd van alles uitproberen, en het lukt daarom niet altijd voor de eerste ( en zelfs 2de en 3de) keer niet
maar door fouten te maken leren we zeker hoe we het niet moeten doen

vroeg of laat komt het allemaal wel goed, en dan behalen we het gewenste resultaat
dus ik blijf oefenen en oefenen,

dus ik kan zeggen, ik ben blij met jullie commentaar,

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Zoals je al zei: het is een test. Soms moet je een aantal voorbeelden maken en dan ineens is het naar je zin.
ik heb dat ook hoor. Ik kan soms bijvoorbeeld met scenery een tijdje spelen, alvorens ik het definitief opplak. Maar ook de rotsen op kleur brengen is vaak niet naar mijn zin en doe ik het weer over. ;)

Neem de tips ter harte en kijk net als ik veel op YT daar zie je heel veel mooie voorbeelden en wordt keurig uitgelegd hoe je te werk moet gaan.  ;) :P

Succes en we zien het resultaat graag.

Groet Ronald  :)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Vandaag bezoek ( helpende hand ) gehad van JoBe,

vandaag de baan nog eens grondig aangepakt, samen met Johan hebben we al heel wat tijdelijke opvullingen (piepschuim)onder de rails weg gewerkt en er een mdf plaat onder geplaatst. ook is de baan voor een groot deel aangepast. Met het oog op om straks rechts te gaan rijden waren er toch nog heel wat knelpunten in de baan waardoor het rechts rijden niet altijd mogelijk was, en heb ik daarom besloten om meer dubbelspoor aan te leggen. Ook is er tegelijk gebruik gemaakt van de gelegenheid om op verschillende plaatsen al een geluidsdemping onder de rails te plaatsen. de rest van geluidsdemping wordt er geplaatst als de rails worden weggenomen om deze te knippen en van bezetmeldingen te voorzien, en dit om het afbreken van de verbindingsstukjes aan de rails te beperken 

nu foto's zeggen meermaals meer dan gewone uitleg, dus hierbij wat foto's




aanpassing van een extra lokdepot, waarbij het ook mogelijk is om de binnenkomende treinen aan het kopstation te ontkoppelen en een tweede lok vanuit het lokdepot de de afgekoppelde wagons aan te pikken en weer te vertrekken zodat er altijd een trekkende trein vertrekt uit het kopstation.



een extra spoor langs de buitenzijde voor het rechts rijden






industrie terrein met extra mogelijkheden om te rangeren
gaat voor een groot deel een containerterminal worden












rechts op de foto komt een groot doorrijd station, op het stuk blank mdf komt nog een tweede stationsgebouw
weliswaar op een niet doorgaande manier, maar dat zal in later stadium meer duidelijk worden, dat blijft nog even en raadsel ( Johan , nogmaals dank voor dit idee ).
het wordt een doorrijd station van 5 sporen, waarvan eentje op een lager niveau t.o.v. de rest

het derde en vierde spoor van links gezien komen op een brug te liggen. Deze zijn nu nog ondersteunt door piepschuim, maar dat zal morgen ook vervangen worden door een stuk plaat.

zo dat is het weer voor vandaag, tot de volgende update

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dag Freddy.

toen ik jouw verslag las en bekeek, moest ik denken aan hoe ik vroeger samen met m'n
vriendjes tijdens een regenachtige herfstvakantie met behulp van OVP-en, schoenendozen,
blokken, Lego en plankjes een prachtige M-rails baan in elkaar legden ... :roll:

Je hebt inmiddels al een flinke baan liggen en het is mooi dat je daar hulp bij hebt!
Op een dergelijke manier de plaat inzagen zorgt mijn inziens ook voor het meest
vloeiende verloop van het niveauverschil :thumbup:

Groeen,

Erik.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Je baan begint mooie en mooier te worden nu dat er mdf onder ligt, knap werk van Johan en jij. :thumbup:
Goed dat de aanpassingen nog mogelijk waren.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy

Ik heb je mooie grote baan al mogen bewonderen, en nu met hulp van Johan is het nog mooier.

Dat gaat wat worden als daar treinen op gaan rijden, vind de lange lengtes heel erg mooi.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy,

Dat ziet er goed uit de aanpassingen voor het rechts rijden. :thumbup:
Je baan ziet er indrukwekkend uit ben nieuwsgierig naar je industrie terrein omdat ik ook een stukje industrie ga maken.
Altijd leuk om samen met een forumlid samen aan de baan te werken. :)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Heren, dank voor jullie waarderingen,

Erik,

ja het werd toch langzaam aan tijd om de piepschuim maar eens weg te halen, en er de definitieve plaat onder te zetten. maar dankzij de inbreng van Johan was ik toch al even blij dat ik het niet eerder had gedaan, aangezien er nog heel wat is veranderd aan de baan. ik was toch blij met de extra handen.. :-)
het op deze manier van inzagen van de plaat geeft idd het beste verloop van de niveau's, echter heb je wel wat meer afval van de plaat.

Jørg,

nu begint het al wat meer op een treinbaan te lijken ipv een iglo , met al dat piepschuim >:-D >:-D
ik hoop nu wel dat dit de laatste aanpassing is geweest, want van het originele plan schiet er nog maar weinig van over, maar ik ben er heel tevreden over. :)

Peter,

de baan is nu idd veel mooier, en heeft ook een beter treinverloop met het aanpassen naar het rechts rijden, mocht je nog eens de tijd hebben, je mag de baan altijd weer eens komen bewonderen. B)

Michel,

het is een hele verbetering nu de baan is aangepast op het rechts rijden, voorheen had ik daar helemaal geen gedachte van wat er eigenlijk met het rechts rijden bedoeld werd, tot Johan me dat gisteren netjes had uitgelegd,  wat de industrie betreft, hoe en wat er allemaal zal komen, dat gaat de tijd met zich mee brengen, er zullen zeker en vast veel containers komen een een kraan voor ze op de trein /vrachtwagen te laden en lossen, en verder is nu nog even allemaal duidelijk, zal afwachten zijn welke ruimte er nog beschikbaar blijft.

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Oefff, alle 13 pagina's even bijgelezen  ;) en vanaf nu blijven volgen. Ziet er allemaal  :thumbup: uit.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Gerrit,

fijn om te lezen dat ook jij m'n draadje gaat volgen,
dank voor het duimpje en de waardering ;)

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dag Freddy,

Het is inderdaad nu al wat meer een echte modelbaan doen toen die piekschuim er lag.  Maar ook die piepschuim maakt deel uit van de ontwikkeling van een baan.  Goed dat zo iets bestaat. :)

Tot zondag, ik kijk er al naar uit?
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Update 4-11-2017

vandaag was het weer een vruchtbare dag voor '' Kelderbaan''

na al de aanpassingen van afgelopen week, vandaag maar eens de rest van het piepschuim verwijderd en alles netjes op hoogte gebracht met draadeinden

en ja, ik weet dat hier iedereen zot is van foto's, dus hierbij een foto reportage van de werkzaamheden









vooraf wel de gaten even verzinken, zodat de vijs er mooi in past en gelijk met de bovenzijde van de plaat komt te zitten
















hier komt straks het lokdepot


op de 3 volgende foto's gaat straks een groot ravijn gemaakt worden






het doorgangsstation




de industriezone




en nu een totaal overzicht van de baan na de aanpassingen








tot de volgende update

grts  Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Idd weer een zeer vruchtbare dag achter de rug,  :thumbup:
Met die verbindingsmoeren, hoeveel kan je daar in hoogte nog mee bijregelen?
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy,

Wat een mooie update het is inderdaad een vruchtbare dag geweest voor je. :thumbup:
Prachtige zijn je overzicht foto's van je mooie baan. :)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy,

Jij hebt een paar vruchtbare dagen achter de rug  :thumbup: Veel werk verzet makker  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Jørg,

dank voor de waardering, :)

de verbindingsmoeren gebruik ik eigenlijk niet voor de hoogte te regelen, dat doe ik met de onderste moeren die aan het frame vast zitten, maar je zou met de verbindingsmoeren nog een hoogte verschil kunnen maken van  8 à 10 mm

ik laat het draadeind onder door de bodemplaat heen gaan waar ik dan boven en onder de bodemplaat een gewone moer zet, en hiermee regel ik de hoogte uit

Michel,

dank voor de waardering, :)

Johan,

merciekes, maar dit is ook deels door de hulp van jou dat ik deze vordering heb kunnen realiseren, een dikke merci voor de hulp van de afgelopen woensdag

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 :thumbup: :-)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 :) Hey naamgenoot ,

Uw baan mag toch ook gezien worden hé .... blijf het volgen .

Groeten Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dag Freddy,

Zie nu eigenlijk je topic voor het eerst.
Een mooie baan met indrukwekkende lengtes.

Blijf je volgen.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Schitterende baan Freddy! En zo zonder het piepschuim ziet het er nog indrukwekkender uit!  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dat ziet er veel belovend uit.
Mooie grote ruimte, strakke sporen, daar komen straks heel veel bezetmelddraadjes aan.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Heren,

dank voor de waardering, en leuk om te lezen dat ook jullie mijn draadje gaan volgen,

nu begint het ook wel wat meer op een echte treinbaan te lijken, zo zonder al dat piepschuim, ik was er zo een beetje op uitgekeken zeg maar,
en Tom, ja hier zal ik straks mijn handjes meer dan vol aan hebben om al die bezetmelddraadjes te solderen, ik schat op een 90 tal blokken, en wil 3 melders per blok, dus.... dat zijn heeeeel veeeel draadjes >:-D, en dan nog maar te zwijgen over al de wissels die van aansturing moeten voorzien worden, het zal een hele klus worden, maar met  de lange winterdagen die er nu aankomen zal het een leuke bezigheid zijn.

grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 05 november 2017, 10:58:53
ja hier zal ik straks mijn handjes meer dan vol aan hebben om al die bezetmelddraadjes te solderen, ik schat op een 90 tal blokken, en wil 3 melders per blok, dus.... dat zijn heeeeel veeeel draadjes >:-D, en dan nog maar te zwijgen over al de wissels die van aansturing moeten voorzien worden, het zal een hele klus worden, maar met  de lange winterdagen die er nu aankomen zal het een leuke bezigheid zijn.

Begin maar vast met 360 rode isolatieschoentjes te bestellen.
Zal Marklin een hele kluif aan hebben om dat tijdig te kunnen leveren.
Je zult ook alle rails moeten doorknippen en daar voor heb ik destijds bij de Chinees KLIK: dit tangetje gekocht.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Trainhenk op zondag 05 november 2017, 11:13:37
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 05 november 2017, 10:58:53
ja hier zal ik straks mijn handjes meer dan vol aan hebben om al die bezetmelddraadjes te solderen, ik schat op een 90 tal blokken, en wil 3 melders per blok, dus.... dat zijn heeeeel veeeel draadjes >:-D, en dan nog maar te zwijgen over al de wissels die van aansturing moeten voorzien worden, het zal een hele klus worden, maar met  de lange winterdagen die er nu aankomen zal het een leuke bezigheid zijn.

Begin maar vast met 360 rode isolatieschoentjes te bestellen.
Zal Marklin een hele kluif aan hebben om dat tijdig te kunnen leveren.
Je zult ook alle rails moeten doorknippen en daar voor heb ik destijds bij de Chinees KLIK: dit tangetje gekocht.

Henk,

dank voor de tip,
voor de isolatieschoentjes, gebruik ik krimpkous ø 3mm, ik knip stukjes van ongeveer 1 cm die ik schuif over de contacten, en dan ff met de föhn er langs, met een platte bek tangetje het uiteinde dichtknijpen en die zit mooi vast, gaat gemakkelijk en is ooooh zo goedkoop, :thumbup:
maar het kniptangetje, dat staat inmiddels op de bestellijst bij de chinees, want in eerste instantie zou ik alles gaan slijpen met de dremel, maar dat is iets minder handig. dus we zetten er de tang in.  >:-D

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat
Advies: koop twee van die tangetjes.
Heb ik zelf ook gedaan.
De kans dat er gedurende het knippen een sneuvelt is niet denkbeeldig.
Rails doorknippen gaat niet lukken weet ik uit ervaring.  >:-D
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Het is misschien al geschreven hier, maar bij het knippen, knip er een stukje van enkele mm tussen uit.
Zorg dat je het stukje ziet vallan op je werktafel, dan ben je zeker dat er geen valse meldingen komen.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Of slijp het door met de (namaak) dremel.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Jørg op zondag 05 november 2017, 12:02:04
-Freddy:
Het is misschien al geschreven hier, maar bij het knippen, knip er een stukje van enkele mm tussen uit.

Dat is een mogelijkheid.
Wat ik gedaan heb is dat ik het rechtopstaande stukje bij de middelrail wat overblijft met een schroevedraaier omlaag gebogen.

Citaat van: iTom op zondag 05 november 2017, 12:21:08
Of slijp het door met de (namaak) dremel.

Dat deed ik in het begin ook maar als je met een nieuwe (te) grote slijpschijf begint beschadig je het plastic dat er om heen zit.