Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hallo Freddy,

Je kunt dat ook oplossen met een stukje tweezijdig muur. Dat is ongeveer een cm dik (Noch).
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy, was een laat avondje maar wel super gezellig en heerlijk gegeten op de SS Rotterdam, wat een machtig mooi schip was dat toch.

Maar ter zake, ik zou die hele tunnel afbreken, de start is verkeerd.
Jammer van al het werk, dat snap ik ook wel maar je wil niet weten hoe vaak en hoe veel bouwsels ik heb afgebroken omdat het niet goed was en niet goed uitkwam.
Met dit sporenplan is dat ook zo, maar naar mijn bescheiden mening is het op te lossen en op het Stummiforum heb ik iets gevonden wat en beetje overeenkomt met jouw situatie.

>KLIK

Met zoiets als de eerste plaatjes in de link kan je dan verder gaan en zal je zien dat het allemaal simpeler is dan we soms denken, tenminste zo denk ik.
Modelbouw is niet anders dan geduld en een beetje durf hebben, durf je fouten af te breken en durf opnieuw te beginnen. Van je fouten zal je leren en vervolgens zie je dat het steeds beter gaat maar ook makkelijker.
Nogmaals het is geen kwestie van kunnen maar van doen.


Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
*Gerrit en Tom,

ik heb gisteravond nog lang zitten denken, en vanmorgen de link van Tom eens bekeken, en bedenk me nu of  het op deze manier beter zou zijn



een combinatie van jullie beiden ideeën (eerste idee van Gerrit) de tunnel volledig verlengen en dan met 3 portalen te gaan werken
in een uitvoering zoals de voorbeelden in de link of eventueel meer een natuurlijke ingang (rotsformatie) zo kan dan ook de berg een beetje vloeiender worden aangewerkt met het maaiveld niveau 0 is het niet een berg die plots uit het niets op komt.
er zitten dan wel 2 wissels in de tunnel wat later misschien een probleem kan zijn bij een defecte wissel, want die zijn dan eigenlijk niet bereikbaar meer
ik hoor graag ieders mening, want dit is maar een  :idea:, ben er nog niet uit hoor...
bedenk me nu wel dat het niet zo eenvoudig is als het lijkt, om zomaar even een tunnel te bouwen :O

alvast dank voor het meedenken :thumbup:
grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hallo Freddy,

Ik denk, dat dit ook een mooie oplossing is. Misschien kun je onder de wissels in de tunnels iets bedenken, waardoor je er van onderen bij kunt. In ieder geval bij de aandrijvingen ed. Of de hele tunnel los op de baan, zodat je hem eraf kunt halen.
Is dit spoor aan de voorkant of aan de achterkant? Als het aan de achterkant is kun je ook nog een beetje spelen met de bewegingen. Maak dan de onderst zo kort mogelijk en die daar boven iets langer. Komt er ineens een trein vanuit het niets. Als het de voorkant is, dan het idee andersom.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hallo

je zou de wissels kunnen aansturen met een servo die buiten de tunnel is geplaatst ipv een Märklin aandrijving onder de wissel. Als die stuk gaat kan je er nog bij.

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy

Het is niet makkelijk he, ik worstel ook met het probleem van hoe maak ik het mooi.  :)

Maar je komt er ook wel uit, net zoals ik beetje je eigen gevoel volgen en dan komt het vanzelf wel.  ;)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Gerrit-1959 op zaterdag 29 juli 2017, 09:55:28
Hallo Freddy,

Of de hele tunnel los op de baan, zodat je hem eraf kunt halen.


* Gerrit,

de tunnel zal los blijven op de baan, maar om hem er af te halen, zal niet de oplossing zijn, met zijn lengte van 1.5 m en nu noch naakte gewicht van 14.5 kg is het een forse tunnel,er komt aan de voorzijde nog schors tegen en straks wordt er de stad nog bovenop gebouwd, wel zou ik de verlenging van de tunnel zo kunnen maken dat deze mobiel is zodat bij een eventueel probleem met een trein deze kan weggenomen worden ( denk aan een ontsporing of i.d.)
de tafel is op dit stuk aan beide zijden zichtbaar ( dus niet tegen een muur )



als de trein hier de tunnel in gaat :



dan komt hij aan andere kant van de tafel ( lengte van de tunnel ongeveer 4 m ) terug te voorschijn het is dan een raadsel uit welk van de 3 portalen hij terug buiten komt

*Luc,

met servo's werken denk ik dat dit de beste oplossing gaat zijn, alleen weet ik niet hoeveel ruimte deze nodig hebben ( hoe ver deze onder de tafelplaat uit komen) en of er geen drager van de constructie net op die plaats zit. mede zit ook het schaduwstation net onder deze tunnel
voordeel wel is dat het op de zijkant van de tafel is dus kan ik er wel makkelijk bij

* Peter,

neen makkelijk is het idd niet,  een tunnel bouwen is allemaal niet zo het probleem, maar er komen erna nog vele ongemakken waar je eerst niet eens aan denkt, maar daar is het forum dan weer goed voor, andere mensen hebben dan ook weer een andere kijk op de situatie of hebben veeeeel meer ervaring in scenery, dus we komen er wel uit, Rome en Parijs zijn ook niet op 1 dag gemaakt hé... ;)

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hallo Freddy,

Is een uitneembaar stuk een optie? Dit gebruiken ze in Miniatur Wunderland ook. Of het opdelen in twee of meer gedeelten.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Gerrit,

voor de wissel die ligt onder het nog te bouwen stuk kan bereikt worden door het 3-weg portaal uitneembaar te maken en aan de andere zijde van de tunnel voor het andere wissel



hier zou ik de berg die hier nog over de tunnel moet gemaakt worden, ook afneembaar maken en dan is er normaal geen probleem alleen voor de stad die boven op de tunnel gaat komen moet ik later dan mss nog gaan improviseren, maar dat zien we dan wel weer

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Goeiedag zeg, een tunnel van 1,5mtr en 14,5 kg, waar heb je die dan van gemaakt, beton ??

Zou zeker nog eens goed nadenken of je die tunnel niet beter overnieuw kan maken van 2.cm piepschuim.
Denk dat zo'n tunnel niet meer dan 2 kg gaat wegen, binnenkant afwerken met blauwe isolatieplaat waar je mooi stenen ik kan graveren met een hard potlood.

Ben bang dat als je nu doorgaat het later een teleurstelling gaat worden en onpraktisch wat de zware tunnel betreft als je die moet optillen i.v.m. calamiteiten mt wissels of treinen.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Tom,

beton zit er niet in, maar wel veel gips,
de tunnel zal straks van de twee zijden bereikbaar blijven door de te bouwen portalen demonteerbaar te houden, en aan de andere zijde komt een demonteerbare berg boven de tunnelaansluiting met fase 2.
ook is de tunnel van de zijkant niet volledig gesloten dus hier kan ik ook op 3 plaatsen met de handen tot in de tunnel moest er zich een probleem voordoen.



dus dat zal wel goed komen

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Zo dat is een flinke tunnel :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
intussen is er nog wat verder gewerkt aan de tunnel,

de buitenkant aan één zijde voorzien van rotswand, samenstelling is pijnboomschors vastgezet met warmlijmpistool en papiermaché











enkele foto's met de eerste laag zwart, krijgt al meteen een ander zicht







ook aan de binnenzijde is er nog wat aan gewerkt, er maar eens wat verlichting in aangebracht
en natuurlijk er meteen maar enkele kiekjes van geschoten...









op naar de volgende update

grts Freddy


Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy

Het begin is er, nu lekker met een ander kleurtje aan de gang en je tunnel word mooi.  :) en komen er ook bomen struiken en of gras op.  :help:

Met het licht er in zie je meteen of er iets fout is  :P
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Wat een machtige tunnel, met de verlichting er in, best ok,   :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Peter,

als de zwarte kleur droog is komen er nog andere kleuren over, een beetje drybrushen, zit te denken aan wat bruintinten, grijs,wit...dus dat zal nog wat uitproberen worden.
de bedoeling is om boven op de tunnel deels de stad en wat huisjes te bouwen, maar er zal zeker nog wel plaats zijn voor wat groen, bomen en struiken, dat zal wel goed komen

Jørg,

in eerste instantie was het niet de bedoeling om er verlichting in te maken, maar door de arcades in de zijwand leek het me wel leuk om er wat verlichting in te hangen, en bij nader inzien vond ik het wel iets hebben,alleen zal ik nog een gepaste manier moeten vinden om bij een eventueel defect lampje om dit te kunnen vervangen, want nu zitten de draden van onder naar boven door het plafond , en als er straks huizen op staan gaat het moeilijk om de draadjes opnieuw door te voeren, maar mss zijn er hier wel wat mensen die daar een oplossing voor weten of bedenken, dus alle tips en  :idea: zijn meer dan welkom

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Kan je er geen ledstrip inbouwen, das toch veel onderhoudsvriendelijker.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Jørg,

een led strip is niet bepaald een goede oplossing, de binnenkant heeft een heel ruwe structuur, de tunnel is eigenlijk geheel uitgehouwen rots, vind dat dan niet passend daarbij, zelf had ik ook al gedacht met korte stukjes leds, maar vond het niet mooi,
toch alvast dank voor het voorstel

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Het is maar een hersenspinsel, maar je zou de leds eerst op een stookje plastiek kunnen kleven en dan het strookje met twee schroeven tegen het plafond van de tunnel bevestigen.
Hoe zit het met de temperatuur van de lampjes?
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Zo dan, dat is wel en heel ander gezicht, ik bedoel natuurlijk tunnelgezicht.
Het zet er goed uit, de papiermaché is snel droog of heb je gewoon in de natte papierprut de zwarte verf gesmeerd.

Het lijk t mij ook beter om er leds in te zetten, neem warm licht of gele ledjes, draadjes aan solderen en door het plafond naar boven steken, daar kan je dan makkelijk een weerstandje aan solderen, als je ledjes van 5mm gebruikt dan kan je die in een rietje steken en daar het rietje dan de daden doorsteken naar boven.

Je kan het ook niet doen en gewoon met de lampjes verder gaan als je die een lagere spanning geeft dan zullen ze en niet zo erg warm worden en langer mee gaan.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Jørg,

de lampjes worden toch te warm bij een wat hogere spanning dus dat zal niets gaan worden, het waren er ook maar diegene ik nog had liggen, in mijn tunnel van fase 1 heb ik wel een ledstripje gebruikt, wat ik achter een oranje plastic plaatje heb gezet, dat geeft wel een mooi zicht, maar daar was het ook makkelijk te bevestigen, omdat deze tegen een vlakke muur zit.
in deze tunnel heb ik aan de binnenzijde boomschors van 25 à 30 mm gebruikt en is het reliëf te grof om met een strip of plaatje te werken

Tom,

de lampjes die ik nu heb gebruikt, zullen dus vervangen gaan worden door leds, ik zit te denken om idd wel warmwit leds te gebruiken, zal eens bij de chinees gaan kijken wat er zoal te verkrijgen is,

de papiermaché heb ik eigenlijk vrij droog kunnen uitpersen, ( met behulp van een doek, papiermaché opgelegd en dan de doek dichtvouwen en dan helemaal opdraaien zodat het water er wordt uitgeperst) na het aanbrengen een dag laten drogen en dan de verf erop
inmiddels heb ik er een laagje bruin overgedaan, maar dat komt op foto niet helemaal duidelijk over



grts Freddy                   

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Waarom bruin, wat voor kleur gesteente heb je in gedachte, ik zou nu eerst de lichte kleur er op aanbrengen, wel zorgen dat het zwart in de groeven zichtbaar blijft, platte kwast en plat over het zwart heen strijken niet verven.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Tom,

ik heb geen bepaald soort gesteente in gedachte, na het drogen schemerde het roestbruine van de schors nog wat door, en ik vond dat wel iets hebben, maar is mss een heel vreemde gedachte.
als het niks wordt, ga ik er opnieuw met zwart weer over, niets proberen geeft ook geen resultaat, dus ik zie wel als het wat kan worden,

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hoy  Fred,

Mooi allemaal weer.

Servo's steken ongeveer een 3tal cm onder de wissel uit, dus hangt een beetje vanaf van de dikte van je tafel, hoeveel ze onderuit komen.
Op mijn draadje staat wel wat foto's van de bevestiging.

Bart
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
CiteerServo's steken ongeveer een 3tal cm onder de wissel uit,(...)

Vaak wel, maar niet altijd:
Liggende servo montage op Weichen-Walter's Site

Of neem deze foto op Frotterdam (gepost op 08 februari 2013 door Ben)
(och, deze foto is sinds gisteren ook al niet meer te vinden....  :D )

In het verleden stond er ook een voorbeeld van Arjan Mooldijk op het 3railforum, met een vergelijkbaar mechanisme om een servo vanaf de tafelrand een wissel te laten bedienen (door de servodraad door een messing buisje te leiden). Helaas is die foto niet meer te vinden.

Dan zijn er tenminste 3 uitvinders op dit forum van speciale bevestigingen van servo's in en onder de C-rails bedding, in dat geval steekt de servo minimaal onder de ballastlaag uit, en zeker geen 3 cm, eerder 1 cm hooguit.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
CiteerDan zijn er tenminste 3 uitvinders op dit forum van speciale bevestigingen van servo's in en onder de C-rails bedding, in dat geval steekt de servo minimaal onder de ballastlaag uit, en zeker geen 3 cm, eerder 1 cm hooguit.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 22:52:01 door Jan22 » Meld dit bericht aan de wiki redactie   Meld dit bericht aan de moderator     Gelogd


Ja Jan, Ik ben er 1 van.     En die aan de bovenkant op de tafel monteren lijkt met toch niet echt de bedoeling zoals in je foto....

Bart
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Bart,

THX,  :-)

de plaatdikte die ik gebruikt heb op het frame is 6 mm, en het smalste frame ( gedeelte boven het schaduwstation) is 45 mm dus dat moet dan wel lukken.

nog ff enkele vraagjes, waarvan zijn de draadstangetjes gemaakt die tussen de servo en de wissel komen, en wat is de lengte hiervan (afstand tussen wissel en servo), en hoe zit het als er net een wissel zit boven een ligger van het frame, daar kan dan geen servo geplaatst worden? of zie ik dat verkeerd, want een servo boven op de tafel zoals op de foto van Jan is idd zeker niet de bedoeling

Jan,

dank voor de links, maar zoals ik eerder hier al zie, vind ik het geen optie om de servo bovenop de tafel plaatsen

mede dank aan de andere uitvinders... :)

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Het materiaal dat ze gewoonlijk gebruiken tussen de servo en de wissel is verenstaal, daar plooi je een Z in om het iets te ver doordraaien van de servo op te vangen, de servo kan best wel op een tiental cm van de wissel geplaatst worden.
Er zijn hiervan wel wat voorbeelden te vinden op het WWW.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hoy Freddy,

Als ge wilt dan print ik u wel eens een setje van de wisselaandrijvingen die Dylan hier op het forum heeft gemaakt. 
Daar zit direct een stangetje bij en is een copij van de echte marklin aandrijving.

Heb dit onlangs ook gedaan voor Fred uit ekeren.  Als dit dan je gekozen methode wordt dan kan je dit model laten printen ergens .

Of je kan natuurlijk mijne 3d printer overpakken, waar je interesse in had  :D

Bart
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: zendesigner op zaterdag 12 augustus 2017, 23:01:36
Ja Jan, Ik ben er 1 van.
Meende ik me vaag te herinneren ...
Maar durfde geen namen meer te noemen
( ik rij niet met C-rails, en dus hou dat wat minder bij).
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 13 augustus 2017, 10:46:04
Jan,
dank voor de links, maar zoals ik eerder hier al zie, vind ik het geen optie om de servo bovenop de tafel plaatsen
Ik dacht ook al: een zijdelingse plaatsing (dus boven op de tafel) i niet moeder mooiste aanpak.
Op stummiforum Servo-Antrieb C-Gleis- meine Art staat er inderdaad eentje op de tafel. Niet fraai, wel praktisch. Dat wordt 'm dus niet.
Succes met de uitvindingen op het 3rail forum, daar zit vast iets bij wat beter bevalt.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Jørg,

ik zal het net wel eens afzoeken, zal hier idd wel ergens iets van vinden, het verenstaal, is dat iets wat ze in de snoepwinkel hebben of moet ik zoiets in de betere ijzerwarenwinkel gaan zoeken?

Bart,

je mag me zo wel eens een setje maken,je laat het maar weten, je bent hier altijd welkom, dan kan je mijn vorderingen aan de baan ook eens komen bekijken en dan kan ik dat wel eens testen, denk toch wel dat ik met servo's ga werken, is veel goedkoper dan de aandrijvingen van M*
nadien, als je dat wil, mag je mij het printbestand eens bezorgen, dan kan ik ze zelf printen, ( althans als ik met mijn 3d printer alles weer op een rijtje heb gekregen natuurlijk)

Jan,

bij eventuele storingen is het idd wel makkelijk als deze boven de tafel zit, maar een zicht is het wel niet nee,
dus we gaan voor de onderbouw

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hoi Freddy,

Laat ik mij er ook eens tegenaan bemoeien.
Ik heb met enige verbazing uw tunnel perikelen gevolgd.
Wat is de functie van deze tunnel?
Een tunnel wordt gemaakt om ergens doorheen of onderdoor te gaan. Een berg of een stad bijvoorbeeld, of een rivier. Je ziet van een tunnel alleen de ingang en de uitgang, de tunnelportalen dus. De rest is volgens mij onzichtbaar totdat je er doorheen rijdt. Op een modelbaan zou een tunnel ook deze functie moeten hebben. Daarom begrijp ik uw bouwwerk niet zo goed.

  Gr. Leo
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan" toegangsdeur treinenkamer
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan" toegangsdeur treinenkamer
Hallo iedereen,

intussen eens iets anders gedaan, niets aan de baan, maar toch wel iets met de hobby te maken heeft,

heb enige tijd geleden een idee gekregen,de toegangsdeur naar de treinenkamer..... daar moest wat mee gebeuren
heb hiervoor een tunnelportaal  gemaakt,
en dit is het resultaat:












de deur zelf is nog in behandeling, het  resultaat komt later hier te zien,
grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dat heb je knap gemaakt, ik ben benieuwd.
Daar zal ik dan a.s. zaterdag zeker van mogen genieten  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Lee op zondag 13 augustus 2017, 15:06:10
Hoi Freddy,

Laat ik mij er ook eens tegenaan bemoeien.
Ik heb met enige verbazing uw tunnel perikelen gevolgd.
Wat is de functie van deze tunnel?
Een tunnel wordt gemaakt om ergens doorheen of onderdoor te gaan. Een berg of een stad bijvoorbeeld, of een rivier. Je ziet van een tunnel alleen de ingang en de uitgang, de tunnelportalen dus. De rest is volgens mij onzichtbaar totdat je er doorheen rijdt. Op een modelbaan zou een tunnel ook deze functie moeten hebben. Daarom begrijp ik uw bouwwerk niet zo goed.

  Gr. Leo

Leo,

ik begrijp jou vraagstelling niet helemaal, de tunnel gaat straks  onder de stad doorgaan, en het grote rechte stuk van de tunnel, is een stuk waardoor hij op de rand van een rotswand doorheen gaat, vandaar dat er enkele grote gaten inzitten waar doorheen je de trein kan zien rijden de totale lengte van de tunnel gaat ongeveer 5 meter zijn waar bovenop de stad gebouwd wordt
hopelijk geeft dit voor jou meer duidelijkheid, ander hoor ik het graag

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
-Freddy:
Dat heb je zeer knap geknutseld,  :thumbup:
Je kelderbaan begint op een echte mancave te worden, top.
Het is toch niet in plaaster gemaakt,   >:-D toch een leuk idee.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: iTom op zondag 13 augustus 2017, 15:30:37
Dat heb je knap gemaakt, ik ben benieuwd.
Daar zal ik dan a.s. zaterdag zeker van mogen genieten  :thumbup:

* Tom,

THX, je mag het zaterdag in real live komen bekijken, en beoordelen... ;)

* Jørg,

THX, een mancave, ja dat is het intussen wel,en euh..., neen het is geen plaaster.
is gemaakt van de blauwe isolatieplaat 2 cm, allemaal in stenenformaat gezaagd, kanten wat afgeschraapt, en de vlakke voorkant opgeruwd met een rasp en dan geverfd, alles op een mdf plaat gelijmd die ook al eerst van een kleur was voorzien. en dan krijg je dit resultaat....
vin het zelf ook wel zeer geslaagd, alleen in het echt is het nog mooier dan op foto

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Als ik het goed begrijp zal de tunnel uiteindelijk grotendeels aan het zicht onttrokken worden?
Ik zal je verdere bouw met belangstelling volgen. Het is een grote onderneming. :-)

   Gr. Leo
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Leo,

ja als hij volledig klaar is en de stad gebouwd kan worden, zal er van de tunnel enkel een stukje zichtbaar blijven aan de buitenkant van de baan, en dit als zijkant van de rotsformatie..
fijn om te lezen, dat je mijn bouwwerk met belangstelling gaat volgen

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hoi Freddy,

Wat een leuk en originele idee, jou toegangsdeur is uniek  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Schitterend gemaakt Freddy  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
* Peter,

dank voor de duimpjes, ik vind het zelf ook wel leuk om iets anders te maken wat met de hobby te maken heeft en toch niet met de baan zelf, en dat het uniek is ja, ik denk niet dat er vele zijn die ff in de leefruimte of voor een deur van een voormalige slaapkamer een portaal gaan bouwen, maar aangezien ik mijn baan in de kelder heb, toch een plaats waar een doorsnee bezoeker niet komt, vond ik het wel kunnen

* Johan,

dank voor de mooie woorden, en.... je weet waar zich dit portaal nu bevind, dus je komt maar eens kijken

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy

Zo dat heb je erg mooi gemaakt, het lijkt net of je in een sprookjes treinkamer gaat terechtkomen.  :thumbup: :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hoy Freddy,

Dit zijn de modellen die ik zelf ontworpen had

https://www.thingiverse.com/thing:626681
https://www.thingiverse.com/thing:735733
https://www.thingiverse.com/thing:735737

die zitten onder mijn schaduwstation

maar ik gebruik nu voornamelijk het model van Dylan hier op het forum. (met een miniscule aanpassing) dat zeer goed werkt

https://www.thingiverse.com/thing:970883

Best dat je zelf even probeert, ik vertrek binnenkort op verlof en heb momenteel er de tijd niet voor, volgende maand wel.

Bart.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
* Peter,

een sprookjes treinkamer zal het wel niet worden, het blauwe doek voor de deur, is omdat de deur nog niet helemaal klaar is, en om dan niet op de foto de rommel te zien staan die net binnen de treinkamer staat opgestapeld, maar het leek mss wel wat sprookjesachtig, en dank voor de duimpjes natuurlijk

* Bart,

dank je alvast voor de bestanden, ik zal wel eens proberen deze te printen en dan kan ik wel eens kijken wat het best of gemakkelijkst gaat zijn, en ik zie dat ik sowieso een uitsparing moeten zagen uit de grondplaat onder de wissels, heb er alleszins weer een uitdaging erbij

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Jan22 op zaterdag 12 augustus 2017, 22:35:41

Of neem deze foto op Frotterdam (gepost op 08 februari 2013 door Ben)
(och, deze foto is sinds gisteren ook al niet meer te vinden....  :D )


:help: :help:

Welke foto van Frotterdam, waar heb je het over J-W?

Gr, Ben.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Kelderspoorder op zondag 13 augustus 2017, 16:01:23
Citaat van: iTom op zondag 13 augustus 2017, 15:30:37
Dat heb je knap gemaakt, ik ben benieuwd.
Daar zal ik dan a.s. zaterdag zeker van mogen genieten  :thumbup:

* Tom,

THX, je mag het zaterdag in real live komen bekijken, en beoordelen... ;)

grts Freddy

Helaas Freddy, ik moet afzeggen, het zicht en met name van het rechter oog wordt steeds slechter, zit nu te wachten op een afspraak bij de oogkliniek.
Ik durf het nu niet aan omdat het toch wel een behoorlijke afstand is.

We maken later wel weer een nieuwe afspraak, dan zit misschien de deur er in bij je mooie entree naar de treinen.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Tom,

jammer, maar ik begrijp het volkomen, de gezondheid gaat ten allentijden voor, en ja hoor we maken later wel een nieuwe afspraak, hopelijk kan je snel terecht in de oogkliniek en is het niet het ernstig, ik wens je veel sterkte toe

en hopelijk is dan de toegansdeur ook helemaal klaar...
groetjes Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Forummers,

intussen nog maar eens wat verder gewerkt aan de stadstunnel fase 2

de arcade bogen voorzien van een extra versteviging, omdat deze straks demonteerbaar dienen te blijven bij een eventueel probleem in de tunnel en gelijk ook maar van een kleurtje voorzien



het alu profiel onderaan zou ik willen gebruiken als extra versteviging aan de kolommen door de kolommen hierop vast te lijmen
of heeft iemand een betere oplossing



   

en gelijk ook al maar wat met gips zitten rommelen en zo een rotspartij er aan gemaakt die straks over de tunnelingang gaat



euh ,voor de oplettende kijker... staat de eerste steunpilaar scheef? neen, het is een optisch zichtbedrog, doordat de eerste arcade uit een bocht komt en aansluit op het demonteerbare gedeelte dat rechtdoor staat lijkt dit scheef te staan



bovenop de blauwe plaat komt nog een mdf plaat 6 mm waarop de stad dient gebouwd te worden
maar dat kan pas als alle blokken in de tunnel zijn aangesloten en uitvoerig getest zijn in iTrain natuurlijk

Grts Freddy