Nieuws: Wist je dat heel veel modelspoorse activiteiten ook in onze kalender zijn terug te vinden?
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 42 43 [44]   Omlaag

Auteur Topic: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "  (gelezen 119469 keer)

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2150 Gepost op: woensdag 12 februari 2020, 15:35:00 »

Ik vraag me hierbij wel af waarom de route bij de eerste wissel over de hoofdbaan blijft?

Dat is een compromis: er is nu eenmaal onvoldoende plaats voor een bruikbare keerdriehoek zonder een stukje op de hoofdbaan te rijden.

Edit: Ter aanvulling, het begon allemaal met deze post. Daarna ontstond een levendige discussie over de mogelijkheden binnen de beschikbare ruimte.
« Laatst bewerkt op: woensdag 12 februari 2020, 15:59:44 door speeltmettreintjes »
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2151 Gepost op: woensdag 12 februari 2020, 19:06:27 »

 @citaat Het was mij al wel duidelijk dat er een compromis gemaakt is,
maar als de loc de eerste wissel van de keerdriehoek 'rechtdoor' neemt,
is deze van de hoofdbaan af en kan er een trein op het hoofdtraject passeren.

Nu is de route tegen de klok in ingesteld, maar is het niet logischer
om de route met de klok mee de route te laten berijden?

Groeten,

Erik.
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

speeltmettreintjes

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2152 Gepost op: woensdag 12 februari 2020, 20:06:19 »

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar voor de hoofdbaan maakt het toch geen verschil of de loc er vóór of ná het keren even op rijdt?
Gelogd
Groeten, Rob                              Mijn baan

Nieuwenhuis

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Old Skool Märklin & Scratch Built scenery
    • Märklin - M-rail - Modelbaan
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2153 Gepost op: woensdag 12 februari 2020, 22:52:19 »

 @citaat Het enige verschil is dat je nu de rangeerdriehoek tegen de rijrichting van de hoofdbaan rijdt.
Met de klok mee wordt het derde deel van de driehoek met de rijrichting mee bereden.

Groeten,

Erik.
Gelogd

              Märklin - M-rail - Modelbaan                 Topic                Website

RoelMarklin

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2154 Gepost op: donderdag 13 februari 2020, 11:54:03 »

Het is van belang hoe je op een dubbelsporig traject rijdt: links (zoals in België en Zwitserland) of rechts (zoals in Nederland en Duitsland).

Rijd je links, dan is de keuze van Freddy in het filmpje logisch. Rijd je rechts, dan is de suggestie van Erik het meest logisch. Het gaat er om dat je zo kort mogelijk “tegen de normale rijrichting in” op de hoofdbaan gereden wordt.

Groet,
Roel
Gelogd
geniet met spoormate(n)
mijn baantopic vind je >>> hier
mijn baanontwerp vind je ook >>> in de wiki

Hanzi

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2155 Gepost op: donderdag 13 februari 2020, 21:09:28 »

Toen ik het filmpje van de kerende stoomloc zag, vroeg ik me inderdaad af of de keerdriehoek niet geheel los (nou ja, bijna los dan) van de hoofdbaan gecreëerd had kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 februari 2020, 13:40:21 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

JoBe

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2156 Gepost op: vrijdag 14 februari 2020, 09:13:48 »

Freddy,

Ziet er goed uit moatje  :thumbup: en voor zover ik weet, rijdt Freddy rechts....
Gelogd
Mvg, Johan

Tijdperk I-II Duitsland 1905-1938; Ecos 50210; Rosoft S88; …

Mijn TESTBAAN !

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2157 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 09:33:46 »

Dank voor de waarderingen,

De keuze van welk spoor er genomen wordt voor het keren van de lok doet iTrain zelf.
Misschien dat ik dat kan instellen, dat weet ik nog niet, ga dat eens proberen uit te zoeken.
Ook is het zoals Johan (JoBe) al schreef, ik rijd hier rechts.
In mijn ogen lijkt het wel oké te zijn hoe iTrain dit aanstuurt, al weet ik niet of dit altijd zo wordt gekozen of dat als er straks meerdere treinen rondrijden dit invloed zal geven op de keuze.
Verder ga ik in het weekend trachten om met acties de lok laten keren en dan op een ander spoor een sleep aan te koppelen. iTom heeft mij al eens een oefen-les doorgestuurd, ik ga dit eens goed onder de loep nemen en hopelijk kan ik dan straks ook zelf acties aanmaken en met acties gaan werken.
wordt vervolgd....

Grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

narwal

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2158 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 10:47:27 »

Hallo Freddy,

Het maakt toch niets uit als er eens een doorgaande trein netjes staat te wachten op een lok die aan het keren is? Lijkt mij gewoon een extra dimensie in het automatisch rijden! Ik vind het er in ieder geval mooi uitzien!

« Laatst bewerkt op: zaterdag 15 februari 2020, 10:51:33 door narwal »
Gelogd
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

lucdiels

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2159 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 15:33:33 »

Hoi Freddy,

ik vind die keerdriehoek een mooie oplossing die in interactie met het normale verkeer heel wat leuke situaties kan creëren.
Het automatisch aankoppelen van treinen is in WDP heel leuk om te doen maar vraagt precieze instelling van de profielen. Veel plezier bij het instellen in i-Train.

mvrgr

Luc
Gelogd
Omne paulo difficile ante facile est

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2160 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 15:42:37 »

Het maakt toch niets uit als er eens een doorgaande trein netjes staat te wachten op een lok die aan het keren is? Lijkt mij gewoon een extra dimensie in het automatisch rijden! Ik vind het er in ieder geval mooi uitzien!
Soms moet een lok omlopen. Dan heb je kans dat het doorgaande treinverkeer ook eens moet wachten.
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Hitmaan

  • Vaste Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2161 Gepost op: zaterdag 15 februari 2020, 16:21:19 »

Je kunt het probleem wel verhelpen als je het wilt.

Waar de trein aan het wachten is, daar een wissel plaatsen naar het andere spoor.
Verderop kun je ze toch weer op het juiste spoor zetten.
Gelogd
Met vriendelijke groeten,

Tony

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2162 Gepost op: zondag 16 februari 2020, 21:58:50 »

Hallo Freddy,

Het maakt toch niets uit als er eens een doorgaande trein netjes staat te wachten op een lok die aan het keren is? Lijkt mij gewoon een extra dimensie in het automatisch rijden! Ik vind het er in ieder geval mooi uitzien!

Marcel,

Dank voor je compliment,
Het is zeker niet zo erg als ook eens het doorgaande verkeer even moet wachten.
Zo blijft er idd. straks ook nog wat meer actie in het treingebeuren.

Hoi Freddy,

ik vind die keerdriehoek een mooie oplossing die in interactie met het normale verkeer heel wat leuke situaties kan creëren.
Het automatisch aankoppelen van treinen is in WDP heel leuk om te doen maar vraagt precieze instelling van de profielen. Veel plezier bij het instellen in i-Train.

mvrgr

Luc

Luc,

Ik ben zeer blij met de keerdriehoek als oplossing voor het keren van loks.
Brengt toch wat meer interactie op de baan. Het automatisch aan en afkoppelen is ook geen simpel klusje om dat in te voeren in de acties bij iTrain, Ik ben nu al enkele dagen bezig met acties om de lok te laten keren en terug naar een ander blok te rangeren, en dit alles met de hulp van iTom, waarvoor dank Tom.
En dat het allemaal niet zo vanzelf en simpel is dat heb ik inmiddels al ervaren. Maar ik geef het deze keer niet op.


Het maakt toch niets uit als er eens een doorgaande trein netjes staat te wachten op een lok die aan het keren is? Lijkt mij gewoon een extra dimensie in het automatisch rijden! Ik vind het er in ieder geval mooi uitzien!
Soms moet een lok omlopen. Dan heb je kans dat het doorgaande treinverkeer ook eens moet wachten.

Bas,

Dat maakt het weer zoveel te mooier om soms eens een doorgaande trein te laten stoppen omdat er zich een lok moet draaien. Het zal ook niet voor elke passerende doorgaande trein zo zijn, dus altijd weer afwachtend wie er voorrang zal krijgen.

Je kunt het probleem wel verhelpen als je het wilt.

Waar de trein aan het wachten is, daar een wissel plaatsen naar het andere spoor.
Verderop kun je ze toch weer op het juiste spoor zetten.

Tony,

Het idee is niet slecht, maar het zal niet meer gebeuren om er nog een extra wissel tussen te plaatsen.
De aanpassing die ik nu gedaan heb gaat zo blijven.

Grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Eno2605

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Carpe Diem
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2163 Gepost op: maandag 17 februari 2020, 17:18:52 »

Mooie filmpjes Freddie, zier er goed uit en goed over nagedacht.
Ben ook met iTrain 5 aan het stoeien, nog niet zover maar vordert gestaag (langzamer dan jou loc rijdt  :))

Met vriendelijke groeten,
Egon
Gelogd
Met vriendelijke groeten,
Egon

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thóes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder: "iTrain5 rangeerroute voor keerdriehoek "
« Reactie #2164 Gepost op: maandag 17 februari 2020, 19:28:37 »

Egon,

Dankjewel voor de waardering,
Na veel puzzelen en herleggen van de rails ben ik tot dit baanontwerp gekomen.
Eerst was het idee om veel sporen te hebben maar dat is door de jaren toch wel wat afgezwakt.
Echt over nagedacht is pas gekomen sinds ik hier op het forum lid ben geworden. Na vele tips en baanontwerpen hier gezien te hebben en door ideeën van mede forumleden die mij geholpen hebben vind ik nu toch dat ik bij dit ontwerp ga blijven.
Wat iTrain betreft, ik vind het een goed programma, met vele mogelijkheden.
Ook hier gaat het nog wel langzaam hoor,want het lijkt zo simpel, maar dat is het zeker niet, en dat heeft Tom mij al meermaals duidelijk gemaakt.


Grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.765 seconden met 36 queries.