Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 40   Omlaag

Auteur Topic: de baan van Kelderspoorder: "Werkzaamheden schaduwstation schieten goed op"  (gelezen 104455 keer)

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MrklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1300 Gepost op: zaterdag 29 september 2018, 17:00:50 »

Ziet er goed uit!
Mvrgr
Robert
Gelogd

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1301 Gepost op: zaterdag 29 september 2018, 19:00:55 »

Ja dat is veel mooier Freddy, mooie presentatie zo  :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd

iVanDL

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1302 Gepost op: zondag 30 september 2018, 00:30:12 »

Dag Freddy,

Dat is eenmotie collectie aan stomers.  Ze staan inderdaad beter in een vitrine dan in de doos. :thumbup:
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1303 Gepost op: zondag 30 september 2018, 10:18:17 »

Fredje

Zo je stomers staan mooi in je vitrine kast, en inderdaad veel mooier dan in de dozen  :P
Gelogd

Steamy J

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • Marklin C-rail met Ecos 1
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1304 Gepost op: zondag 30 september 2018, 11:09:17 »

Deze morgen begonnen dit verhaal te lezen. En net op het einde geraakt. Ik kan hier zeer kort en krachtig in zijn:
GEWELDIG project en schitterende leerstof voor mijn eigen baan.
Ik blijf je volgen! Uit jouw project heb ik vandaag alleen al heel wat opgestoken.
Jammer van de afstand, het is altijd leuk om een medespoorder in je eigen regio te kennen voor snel met elkaar tips en tricks uit te wisselen.
Telkens ik op dit forum kom lezen, is het vaak zo onbegonnen werk, gezien de massale berichten, dus het is soms net de clou om op iets te vallen wat heel interessant is.
Zelf heb ik nog amper ervaring, dus kan zelf weinig aanbrengen. Ik hoop binnenkort zoveel van jullie allen geleerd te hebben dat ik dan ook meer dan 10% snap!
Doe zo verder en alvast bedankt om je ervaringen met ons te delen.
Gelogd

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1305 Gepost op: zondag 30 september 2018, 12:44:25 »

Beste medespoorders,

toch altijd leuk om jullie reacties hier te lezen,
de vitrine is idd een fijne oplossing zei het dan nu een tijdelijke oplossing is
maar het geeft toch een voldoening om de locomotieven zo in de kijker te hebben staan.

Steamy J,

dankjewel voor jou mooie woorden en fijne reactie  :-)
ik vind het zeer aangenaam om jou als volger erbij te mogen hebben
zelf ben ik ook nog lang geen grote kenner van het hele modelbouwtrein gegeven
ik leer hier ook nog alle dagen bij, en geef dan ook mijn opgedane kennis hier graag weer door
mocht je hier eens willen komen kijken , je bent hier altijd welkom
wie weet tot kijk...

grts Freddy

Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1306 Gepost op: zondag 30 september 2018, 13:14:40 »

Jammer van de afstand, het is altijd leuk om een medespoorder in je eigen regio te kennen voor snel met elkaar tips en tricks uit te wisselen.
Telkens ik op dit forum kom lezen, is het vaak zo onbegonnen werk, gezien de massale berichten, dus het is soms net de clou om op iets te vallen wat heel interessant is.
Zelf heb ik nog amper ervaring, dus kan zelf weinig aanbrengen. Ik hoop binnenkort zoveel van jullie allen geleerd te hebben dat ik dan ook meer dan 10% snap!
Dag Steamy J

Ik wil je adviseren om in ieder geval je woonplaats in je profiel te zetten en zo mogelijk nog verder aan te vullen.
Je komt dan makkelijker in contact met andere forumleden bij jou in de buurt.
Verder zijn er de stamtafels waarbij je je kunt aansluiten en waarbij je dus andere forumleden ontmoet en veel kunt leren.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1307 Gepost op: dinsdag 02 oktober 2018, 15:15:29 »

enkele dagen rust ( blessure aan de voet ) geeft wat tijd om aan de baan te werken

ik heb intussen het probleem ook verholpen met de instelling van de servo's
hoe ik het opgelost heb is moeilijk te verwoorden, maar het voornaamste is dat het weer allemaal werkt,
een handleiding goed lezen doet soms al wonderen

vandaag weer verder met de aansturingen en aansluitingen van de servo's
om straks alles netjes en duidelijk te overzien heb ik alles van een duidelijke nummering voorzien

als straks de modules onder de baan zitten is het toch handig om deze uit mekaar te kunnen houden en dan te weten van welke wissel hoort bij welke module



ook de servo's op de wissels hebben hun eigen nummer
zodat ik straks weer weet welke wissel op welke plaats ik ze moet terug leggen





grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

peterke33

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Non mi importa di me
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1308 Gepost op: dinsdag 02 oktober 2018, 17:39:40 »

Freddy

Ziet er netjes uit, ben benieuwd hoe de servo's jou bevallen  :)
Gelogd

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1309 Gepost op: zondag 07 oktober 2018, 12:31:29 »

Peter,

dankjewel,

de servo's vallen zeer goed mee, heb er inmiddels een 15 tal al onder de wissels gebouwd
nu is het weer even wachten op de printer, om de benodigde onderdelen te printen
verder gebruik ik de linkse montageplaat, dewelke de meeste onder ons wie deze vorm van servo bevestiging toepast die gebruikt de rechtse montage plaat.
met welke reden dat ik dit doe,
* ten eerste heb ik nog een aantal oude wissels waarvan de pennetjes waarin de schroefjes moeten zitten voor de montageplaat (of de wisselaandrijving van M*) zijn afgebroken en dus niet kan vast schroeven zet ik deze vast met dubbelzijdige plakband ( zie foto)
de rugzijde is een vlakke kant wat natuurlijk veel meer hechting geeft
* ik vind het gemakkelijker om de de onderdelen in elkaar te steken, want ik gebruik ook het afdekplaatje om de wissel-arm mee af te schermen
* de wissel-arm blijft zo ook altijd makkelijk bereikbaar
maar dat zijn allemaal mijn argumenten, een ander heeft er misschien weer andere redenen voor om de rechtse montage plaat te gebruiken






volgende zijn de nodige onderdelen:

1 montage plaat ( rechtse )
2 servohouder
3 wissel-arm
4 afdekplaatje wissel-arm



de montage plaat is op de foto een rechtse, de linkse had ik geen voorhanden, ( nog aan het printen)

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1310 Gepost op: zondag 07 oktober 2018, 12:38:18 »

misschien nog een tip voor wie met deze servo bevestigingsplaatjes werkt

 :idea: :idea: ik doe wat kaarsvet in de ruimte waar de wissel-arm door schuift
dan blijft het altijd netjes gesmeerd lopen  :idea: :idea:

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1311 Gepost op: zondag 07 oktober 2018, 22:02:19 »

 @citaat
Ik denk dat ik binnenkort maar eens langs moet komen om te zien of alles zo gesmeerd loopt.   :-) :-) :-)
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Robert

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • MrklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1312 Gepost op: zondag 07 oktober 2018, 22:35:58 »

Ik gebruik de reguliere Marklin wisselaandrijvingen (spoelen). Uiteraard met overbrugde eindschakelaars. Ik ben evenwel onder de indruk waarop de servo aandrijvingen aangebracht worden!

Mvrgr
Robert
Gelogd

Varekamp

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Licht zien aan het eind van de tunnel
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1313 Gepost op: zondag 07 oktober 2018, 22:41:40 »

Hoi Freddy,

Ziet er prachtig uit die servos onder je wissels  :thumbup:

Ik heb ook de ESU Servoswitch, ik vind ze prima werken. Wat heb jij al een profijt van je 3D printer, al die onderdelen voor de wissels printen is gewoonweg top.

Bedankt nog voor de tip om kaarsvet te gebruiken als smeermiddel. Ik zou wellicht gedacht hebben aan een druppie vaseline.

Succes met de overige wissels.

Groet Ronald  :)
Gelogd

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1314 Gepost op: maandag 08 oktober 2018, 19:06:51 »

Henk,

dat moet je zeker eens doen, je bent hier Van Harte welkom,
en dan kan je idd zie hoe gesmeerd het hier loopt ;)

Robert,

ik gebruik ook nog een aantal M* aandrijvingen, ook met verwijderde eindschakelingen maar die gaan op langere termijn allemaal vervangen worden
deze vorm van servo aandrijving ( model met het tandwiel ) is nog een vrijwel nieuwe uitvoering, ik weet niet of er nog iemand hier op het forum deze uitvoering gebruikt, met uitzondering van Fredje zwarte woud, hij heeft deze van mij doorgekregen
wel is er een ander model waarbij er gebruik gemaakt wordt van het vleugeltje ipv een tandwiel


Ronald,

dank voor de complimenten,
ik vind de ESU zeer gemakkelijk qua instellingen en ze werken inderdaad zeer goed, ik ben heel blij met mijn 3D printer
zeer handig nu om alle onderdelen netjes te printen alleen soms wat geduld hebben, het duurt toch wel even voor alle delen geprint zijn, maar het is hobby  en er is geen haast bij :)

kaarsvet is een ideaal smeermiddel, plakt niet en er blijft geen stof in plakken, ik zou geen vaseline aanraden want daar blijft allerhande stof en vuil in plakken

mocht je graag eens een montage setje voor een servo willen testen dan stuur me maar een PB-tje


grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1315 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2018, 09:29:07 »

Dag allemaal,

vandaag nog een extra dagje vrij, heb wat gezondheidsproblemen,
vorige week vrijdag bij mijn jaarlijkse controle bij de long en hart specialist werd er geconstateerd dat mijn bloeddruk vl te hoog was
iets waar ik toch al een tijdje mee zit te kampen
daarom draag ik nu een 24/24 u bloeddrukmeter om zo mijn bloeddruk voor een langere periode en om het halfuur te controleren
dus nu maar  :thumbup: :thumbup: dat het niet te ernstig is allemaal, straks moet ik terug op controle

ok nu terug naar de hobby

zoals Trainhenk  al in zijn topic schreef, Henk is in het weekend hier bij Kelderspoorder op bezoek geweest
Henk is een zeer aangename en toffe peer, we hebben heel wat tijd kunnen doorbrengen in de treinenkamer
ook hebben we heel wat info aan mekaar kunnen doorspelen
na heel wat kletsen werd er uiteindelijk de baan eens opgestart, euh ja, deze had ik de dag voorheen nog vlug terug rijklaar moeten maken want ik ben volop bezig met mijn servo's in te bouwen, en daarbij lagen natuurlijk nog heel wat wissels los van de baan
maar dat was allemaal tijdig weer in orde gekomen.
er moet natuurlijk nog veel in iTrain aangepast en ingesteld worden, maar er kunnen al wat treinen rijden
tot we op een gegeven moment een trein hadden die niet voldoende het blok binnen reed, hij bleef met de laatste wagon net nog een klein stukje op een wissel staan, waardoor dit een probleem gaf voor de volgende aankomende trein.
wat de oorzaak daarvan was of is werd ons niet duidelijk.
gisteren kreeg ik dan van Henk een tip wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn nl. de trein zou de stopmelder al bereikt hebben alvorens de trein volledig in het blok is. en dat heb ik eens gecontroleerd, en dat was ook zo, nu is het zo ik heb 2 melders per blok, dwz dat ik het blok ongeveer in 2 gelijke delen heb opgedeeld, zodat van welke kant ook de trein het blok inrijd de in en stopmelder altijd ongeveer het zelfde van lengte is.
nu heb ik intussen van iTom ook al wat feedback gekregen, want Tom heeft mijn tcd bestand en kan daarin perfect zien wat er wel en niet goed zit.
en daar zitten dus toch nog wel wat foutjes in, zoals bv de lok die niet geijkt is een vrijgave melder die staat aangevinkt in het befaamde blok en al dat soort zaken dat heeft invloed op het doen en laten van een trein
dus er is nog veel werk aan de winkel hier

ik weet wat mij nog allemaal te doen staat

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

JoBe

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1316 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2018, 09:37:23 »

 @citaat dag makker,
Hoop dat alles goed is met de gezondheid  :thumbup:

En Henk een toffe peer, wil lukken, jij woont in Peer  :D
Gelogd
Mvg, Johan

Tijdperk I-II Duitsland 1905-1938; Ecos 50210; Rosoft S88;

Mijn TESTBAAN !

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1317 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2018, 09:44:43 »

Johan,

over een uurtje moet ik terug bij de arts zijn,dus  :thumbup: :thumbup:

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1318 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2018, 10:34:01 »

Nog een aanvullende oplossing, als er een willekeurige trein een blok inrijd dan moet de loc zoals al aangegeven geijkt zijn en in Treinen worden samengesteld zodat iTrain weet hoelang de gehele trein is en of deze geheel gedetecteerd is en stuurstand heeft.
Nu heeft stuurstand niets te maken met het vroegtijdig stoppen. Stuurstand wil zeggen dat de trein ook achteruit een route mag vervolgen. Vinkje bij vrijgavemelder geeft het vorige blok en/of wissel bezet zolang de bezetmelder die als vrijgavemelder wordt aangevinkt aan staat. Een wagon die op het wissel blijft staan wil zeggen dat de trein niet ver genoeg het blok in staat, de trein moet wat de lengte betreft wel in het blok passen. Daarbij is het dus belangrijk dat alle lengtes goed worden ingevuld. Treinlengte, bloklengte, lengte bezetmelder. Indien de trein dan nog te vroeg stopt betekent niet dat de stopmelder te kort is maar eerder te lang. In het blok kan men dan gebruik maken van 2 mogelijkheden. Doorschuiven of gebruik posities. In het geval van doorschuiven betreft alle treinen, met gebruik positie kan je per trein instellen waar deze mag stoppen. Het laatste vraagt uiteraard om geijkte locs en juist samengestelde treincombinatie (lengte). Bij het ijken van een loc komt ook o.a. de terugmelderoffset om de hoek kijken. Dat is de afstand van de buffer tot aan het eerste wiel wat contact maakt met de bezetmelder. Bij de samenstelling van een trein met stuurstand is ook de terugmelderoffset van de laatste wagon belangrijk en wel om dezelfde reden als bij de loc. Bij het gebruik positie rijden is vervolgens ook nog de reactievertraging van de loc van belang, daarmee bepaal je hoe ver de loc mag/kan doorrijden of hoe vroeg deze mag/kan stoppen. Een veel gemaakte fout is dat men soms vergeet de lengte van een trein aan te passen als er een wagon bij komt of af gaat. Tevens dient men bij gebruik positie duidelijk in de stations-blokeigenschap onderin aan te geven waar het perron begint, hoelang het perron is en waar het gemiddelde van de trein moet stoppen. Ja, het is veel maar dan heb je ook wat  :-), het programma werkt nu eenmaal zo. Dit is o.a. zo gemaakt om met treinen te kunnen rangeren en wel zo dat uit een stam van bijv. 15 wagons gekozen kan worden om bijvoorbeeld wagons 8, 11 en 14 er tussenuit te rangeren waarbij alle wagons wel el.koppelingen moeten hebben.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 23 oktober 2018, 10:36:50 door iTom »
Gelogd
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 4 pro:Rosoft s88: h0
2e iTrain Fandag 2020

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1319 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2018, 16:53:27 »

intussen vandaag mijn eerste ijkingen gedaan van een aantal loks,
ik had dit dus nog niet gedaan, het was altijd maar van dat zal ik nog wel eens doen,
maar zoals Tom mij reeds eerder al eens zij,
met iTrain rijden is het zelfde als een appeltaart bakken
en dan doe je ook de appels in de taart alvorens je deze gaat bakken en niet achteraf

dus ben ik maar eens begonnen met het ijken, en dat gaat prima, ben wel nog even bij Tom ten rade gegaan met de vraag hoe start ik zo'n meting, en Tom gaf mij graag de uitleg, en inmiddels ben ik aan de vierde locomotief bezig met ijken

komt allemaal wel weer goed

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Degeluidsman

  • 3rail Events team
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • A member of the Duurstede Group
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1320 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2018, 17:05:03 »

Hoi Freddy,

Ik hoop dat je bloeddruk snel naar beneden gaat, lekker ontspannen en kijken naar treinen die geijkt worden.

Gewoon even het gas er vanaf de komende tijd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Gelogd

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1321 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2018, 17:59:19 »

Peter,

ik zal in de komende dagen de resultaten van de bloeddrukmetingen wel te horen krijgen van mijn huisarts
en dan weet ik ook weer wat mij te wachten staat, nog wat extra medicijnen zeker >:-D
intussen doe ik het wel wat rustiger, alleen het probleem is ik merk er zelf niets van, en dan is het niet altijd zo evident om er op te letten om het kalmer aan te doen
en ja zo naar treintjes kijken, als die geijkt worden is wel een rustgevend moment

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

h0_miessie

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Als het maar Zwitsers is.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1322 Gepost op: dinsdag 23 oktober 2018, 18:47:36 »

Ook een beetje op je eten letten lees zout gebruik.

Succes met het omlaag brengen van de bloeddruk Freddy. :thumbup:

Groet Michel
Gelogd
Michelstadt
YouTube
Peetoom v Carl

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1323 Gepost op: woensdag 24 oktober 2018, 15:10:03 »

Ik hoop dat je bloeddruk snel naar beneden gaat,

Dat moet wel lukken.
Ik ben weer weg en alles is heel gebleven.  >:-D >:-D
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

iVanDL

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1324 Gepost op: woensdag 24 oktober 2018, 23:56:37 »

Hey Freddy,

Wat lees ik nu???
Ik hoop dat alles knorde komt.  Wel opletten met de treinbaan. Ik heb de bijsluiter eens gelezen en n van de nevenwerkingen is een licht tot sterk verhoogde bloeddruk wanneer niet alle dingen lukken die je wil  :D

Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1325 Gepost op: vrijdag 26 oktober 2018, 18:17:57 »

 @citaat
We helpen Freddy wel en dan komt alles goed. :thumbup:
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1326 Gepost op: vrijdag 26 oktober 2018, 21:09:23 »

 @citaat :thumbup: :thumbup: :thumbup: @citaat
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1327 Gepost op: zaterdag 27 oktober 2018, 18:05:04 »

Dag allemaal,

vandaag weer eens iets nieuws gedaan,
aangezien de tijd van het jaar gaat het weer ook moeten inbinden, dus minder zon en meer regen
en dat is natuurlijk voor bepaalde ladingen op het spoorwegnet niet altijd ideaal
dus ben ik begonnen met het maken van dekzeilen voor over de goederen

hierbij een verslag van hoe ik dit heb aangepakt:

eerst een wagon uitkiezen



de wagon van lading voorzien



de wagon inpakken met krimpfolie voor de bescherming van de wagon



een papieren zakdoek over de wagon leggen en vast zetten met een rekkertje



de zakdoek drenken met verdunde houtlijm (20% verdund)



na dat alles droog is een tweede laag houtlijm aanbrengen (niet verdund)
alles weer laten drogen

de zakdoek zwart spuiten



als alles droog is kan voorzichtig de rekker losgemaakt worden en de gevormde zakdoek afnemen



de overtollige rand van de zakdoek afknippen ( de plaats waar de rekker zat is dan de kniplijn)

dan heb ik naar eigen wensen het zeil op kleur gebracht hiervoor heb ik gebruik gemaakt van pigmentpoeders

eerste foto is met een grijze tint de tweede met een roestbruine tint
 



verder heb ik nog wat andere tinten aangebracht naar eigen smaak
met als resultaat:





nog enkele sfeerfoto's















zo dat is het weer,
tot een volgende update

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1328 Gepost op: zaterdag 27 oktober 2018, 18:09:38 »

Hierbij nog even de nodige materialen die ik gebruikt heb









Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Ben den Hollander

  • Gast
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1329 Gepost op: zaterdag 27 oktober 2018, 19:31:12 »

Goed gedaan. En zelf doen is leuker dan kopen....... :)
Gelogd

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1330 Gepost op: zaterdag 27 oktober 2018, 20:06:04 »

 @citaat inderdaad Ben,

het is een plezante bezigheid, de volgende staat al weer te drogen

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1331 Gepost op: zondag 28 oktober 2018, 16:52:39 »

Dag Freddy,

Zier er goed uit!
Mooi resultaat.
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1332 Gepost op: donderdag 01 november 2018, 11:51:08 »

Dag iedereen,

een handige wagonlading is een lading die je makkelijk kan uitnemen
hiervoor heb ik iets leuks gevonden



grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

basjuh1981

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Den Haag Staatsspoor 1900
    • Testbaan "Die Sauerlandbahn"
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1333 Gepost op: donderdag 01 november 2018, 13:56:56 »

Slim om een magneet te gebruiken :thumbup:
Gelogd
K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Mijn YouTube-kanaal

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1334 Gepost op: donderdag 01 november 2018, 18:01:24 »

Dag Freddy,

Heb je nog iets van een metalen plaatje in de wagonlading gedaan?
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1335 Gepost op: donderdag 01 november 2018, 18:17:25 »

 @citaat  @citaat Lading ijzererts  :-)
Gelogd
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 4 pro:Rosoft s88: h0
2e iTrain Fandag 2020

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1336 Gepost op: donderdag 01 november 2018, 19:31:10 »

 Dank voor de complimenten,

op deze manier heb ik het gedaan:



enkele schroeven met een metalen ring in de vulling



houtlijm over strijken


fijne korrel over strooien




en als laatst een kleurtje geven, naar eigen goesting natuurlijk, ik heb zwart gebruikt , en op de fijne korrel geeft dit nu een mooi glinsterende kleur net alsof het ijzererts is

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Henkie penkie

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2018
  • treinbaan 1.0
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1337 Gepost op: vrijdag 02 november 2018, 10:34:40 »

Ik zit met verbazing te scrollen op uw forum en ik ben perplex wat u allemaal kan. Ik ben een beginnend digitaal marklin rijder en hou het dus nog simpel. Maar ik volg u wel steek er veel van op.
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1338 Gepost op: vrijdag 02 november 2018, 10:45:16 »

ik heb zwart gebruikt , en op de fijne korrel geeft dit nu een mooi glinsterende kleur net alsof het ijzererts is
Volgens mij(n bescheiden mening) is ijzerts roodbruin/roest van kleur.
Zie ook ===> klik
       en ===> klak
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1339 Gepost op: vrijdag 02 november 2018, 11:29:59 »

Henk, (HenkiePenkie)

Dankjewel voor de complimenten,
zelf ben ik ook maar een gewone mens, en van het digitale gebeuren sta ik ook nog ver onderaan de ladder  verder probeer ik zo van alles uit wat ik zie voorbij schieten op het www. het lukt niet altijd, of het is toch niet mijn ding, en verder wil ik mijn beperkte kennis hier wel met iedereen delen maar er zitten hier nog heel wat medeforummers waarvan ik ook nog heel veel kan leren.
wat ook altijd fijn is, is om er weer een volger bij te hebben trouwens heb ik gezien dat je nog maar heel recent ( enkele uurtjes) lid bent van deze mooie club, en bij deze heb jij er ook een volger erbij, ben benieuwd naar de ruimte die jij ter beschikking hebt en naar welk tijdperk jou voorkeur gaat.

Nobody,

jou bescheiden mening is meer dan terecht, op de foto is het iets minder zichtbaar, maar de werkelijkheid geeft een iets andere kleur, en zoals in je  2de link zie je toch ook wel veel verschillende kleuren ijzererts
dus komt het allemaal wel goed
het gesteente dat ik gebruikt heb is eigenlijk een soort van kwarts dat gebruikt wordt in steentapijt






iets wat ik straks ook ga gebruiken voor ballast, ik heb deze in verschillende kleuren ter beschikking hier

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

iVanDL

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1340 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 02:15:12 »

Hey Freddy,

Goed gevonden :thumbup:
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1341 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 10:48:58 »

De afgelopen dagen in iTrain nog wat zitten oefenen
ik heb inmiddels een aantal loks geijkt, maar kreeg steeds maar niet de juiste snelheid
nu wist ik wel dat er in de CV's heel wat in te stellen was of is. maar kreeg steeds niet het gewenste resultaat
de loks bleven eigenlijk ver onder hun snelheid rijden die ik voor ogen had
dus was ik maar eens op zoek gegaan wat de oorzaak zou zijn
het heeft met zovele factoren te maken

* de max snelheid die ingesteld staat op de lok
* de toegelaten snelheid in het blok
* en dan natuurlijk de snelheid van het type trein natuurlijk, en daar zat bij mij dus de knoop

maar na lang zoeken( wou het nu toch echt zelf wel eens uitzoeken waar de oorzaak zat) ipv een hulplijn in te schakelen heb ik het dus gevonden
nu kan er weer volop verder gegaan met alle blokken van de gewenste snelheden in te stellen
en de rest van de loks te gaan ijken

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

Fredje

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1342 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 11:11:52 »

Komt allemaal goed ... ik ondek nog alle dagen nieuwe dingen in Itrain , ook na veel jaren gebruik ervan . Fantastisch programma , beste update vond ik de Acties .... daar gaat meteen een wereld open van in te stellen functies van de loc . Probeer maar eens een geluidje in te stellen bij vertrek of aankomst in een station ....


 
Groeten Freddy

Gelogd
Systeem CS 2 + iTrain + HSI 88

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=44012.0

Kelderspoorder

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Ich praot thes idderen daag Limburgs.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1343 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 11:46:25 »

Fredje,

de functie "actie" vind ik ook geweldig, heb er al eens een beetje mee zitten spelen, en dan het op de klok rijden, is geweldig, als de baan onder spanning staat en er staan een aantal loks op die de actie "tijd "hebben ingesteld is het leuk om de treinen onverwacht eigenlijk te zien vertrekken

iTrain is gewoon een geweldig programma, en zeker naar mate je telkens weer iets hebt bijgeleerd wordt het steeds interessanter

grts Freddy
Gelogd
De kans is erg groot dat het licht aan het einde van de tunnel de koplichten zijn van een aankomende trein.

iVanDL

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1344 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 21:46:01 »

Dag Freddy,

Wanner je in de CV's duikt gaat er een hele wereld open.  Ik ben daar ook al eens geweest, maar er ligt nog een boel werk op de plank.
Voor het ijken is een testovaal wel beter dan een baan.  Maar weet wel n ding: het ijken van de lok is n ding.  Wanneer je er echter een sleep aanhangt wijzigen de rij-eigenschappen weer en zou je eigenlijk de sleep moeten herijken om het helemaal af te krijgen (dat gaat dan wel wat minder op een ovaal).

Blijven zoeken en proberen en dan lukt het wel en anders, n van de vele hulplijnen inschakelen.
Gelogd
Groeten,

Ivan De Laet

Je hebt beter spijt van dingen die mislukt zijn dan van dingen die je niet hebt geprobeerd.

Trainhenk

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2010
  • Marklin H0 + Intellibox + Ecos2 + iTrain
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1345 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 22:40:39 »

Ik ben een beginnend digitaal marklin rijder en hou het dus nog simpel. Maar ik volg u wel steek er veel van op.
Dag Henk,

Er is een stamtafel Flevoland.
Komen bijeen in Almere.
Heel gezellig en ontzettend leerzaam.
Je kun daar een in persoonlijke setting een hoop informatie krijgen.

Henk
Gelogd
Henk

De dingen simpel houden is vrij moeilijk.
De dingen moeilijk maken is daarentegen vrij simpel.
[De baan van Trainhenk]

Ben den Hollander

  • Gast
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1346 Gepost op: zondag 04 november 2018, 09:54:39 »


Maar weet wel n ding: het ijken van de lok is n ding.  Wanneer je er echter een sleep aanhangt wijzigen de rij-eigenschappen weer en zou je eigenlijk de sleep moeten herijken om het helemaal af te krijgen (dat gaat dan wel wat minder op een ovaal).


Dit is een fabeltje.


Voor het ijken is een testovaal wel beter dan een baan.


Dit ook trouwens, hoe kom je daar bij?
Gelogd

JoBe

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1347 Gepost op: zondag 04 november 2018, 10:19:16 »

 @citaat Dag Ben,

Dus, als je een lange sleep met wagons achter een lok hebt hangen heeft dit geen invloed volgens jou ? Ik zou kunnen begrijpen 5-6 wagons, maar als je een lengte hebt van 1.5-2.5m. Dan lijkt mij wat Ivan schrijft wel plausibel niet ?
Gelogd
Mvg, Johan

Tijdperk I-II Duitsland 1905-1938; Ecos 50210; Rosoft S88;

Mijn TESTBAAN !

iTom

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1348 Gepost op: zondag 04 november 2018, 11:09:58 »

 @citaat Alleen de loc's krijgen een snelheidsmeting (is het zelfde als ijken), zou me een bedoening worden zeg, iedere nieuwe treinsamenstelling opnieuw te moeten ijken. Stel er rijd een goederentrein met een sleep van 12 wagons aan de haak, die heb je dan zoals gedacht eerst geijkt. Dat duurt best wel ff als je op 28 of laat staan 126 stappen gaat ijken. Dan ga je er 6 wagons extra aan hangen, weer opnieuw ijken, dan haal je er weer 8 af, weer opnieuw ijken. Het plezier in de hobby gaat dan wel over want je bent meer bezig met snelheidsmetingen dan met rijden. Wat in iTrain wel gedaan moet worden is de lengte van treinsamenstelling in de tool Treinen aanpassen want dat is wel van belang.
« Laatst bewerkt op: zondag 04 november 2018, 11:17:43 door iTom »
Gelogd
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 4 pro:Rosoft s88: h0
2e iTrain Fandag 2020

JoBe

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
« Reactie #1349 Gepost op: zondag 04 november 2018, 12:04:43 »

 @citaat Dag Tom,

Bedankt voor de uitleg, lijkt inderdaad logisch zoals jij het uitlegt  :thumbup:
Gelogd
Mvg, Johan

Tijdperk I-II Duitsland 1905-1938; Ecos 50210; Rosoft S88;

Mijn TESTBAAN !
Pagina's: 1 ... 25 26 [27] 28 29 ... 40   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 1.979 seconden met 58 queries.