Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

de baan van Kelderspoorder: De nieuwe treintafel

Gestart door Kelderspoorder maandag 20 maart 2017, 20:06:34

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat Ik heb daar niet het antwoord op Tom. Check de fabrikant, zij verkopen die dingen.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: iTom op maandag 20 augustus 2018, 12:10:39
Hmmmm, versie verschil was mij ontgaan maar mijn aandrijving in de tunnel had het na 3 jaar trouwe dienst ook begeven terwijl er in die tijd ook al sprake was van een verbeterde versie.

Ik denk dat er heel veel meer wisselaandrijvingen in Nederland en België zonder eindschakelaars worden gebruikt  dan met.

Tja aansprakelijk of deelgenoot zijn heb je al snel als je iemand wil helpen, nu maar hopen dat onze lieve heer genade met me heeft en er niets zal gebeuren.

¨have mercy on me¨

Tom,
we zullen maar hopen dat er niets zal gebeuren,
en ja wie heeft er een andere oplossing?
de aandrijving die het als eerst heeft begeven is zelfs de laatste nieuwe aandrijving die ik gekocht heb, want deze zat reeds ingebouwd in de wissel zelf,
en dat is ongeveer 1,5 jaar geleden dus zo een lang leven hebben ze niet beschoren  >:-D

Ben,

ik ga het eens voorleggen bij M*  ben benieuwd hoe ze hierop gaan reageren, als ze al zouden reageren

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Voor brandgevaar zou ik niet zo bang zijn, mijn eindschakelaars zijn buiten werking gesteld, ik heb het nu 2 maal gehad dat de afschakelopdracht de decoder niet bereikte, wat resulteerde in gesmolten magneetspoelen, een kapotte eindtransistor en daardoor een kortsluiting.

Overigens is het zo geweest dat als je met een kapotte aandrijving bij de winkelier kwam je gratis een nieuwe aandrijving kreeg, of dat nu nog zo is, weet ik niet, ik heb nu twee wissels waarvan ik de eindafschakeling als test heb laten zitten.

Groet, Anne W
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Daarom gebruik ik DCC decoders... Die schakelen ook af zonder afschakelopdracht.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat @citaat Bijzonder, gewag doen van gesmolten spoelen en dan roepen dat je je geen zorgen hoeft te maken. :D :D En dat in een omgeving van hout, plastic, piepschuim enz.. ;)

Een alternatieve beveiliging vind je hier: http://zugkraft-stucki.blogspot.com/2014/12/marklin-weichenantriebe-problemlosung.html
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Voor problemen zou ik ook niet zo bang zijn. Mijn eindschakelaars zitten er nog steeds op en tot dusver ook geen problemen. In mijn beleving teveel doemdenkerij. Ik geef het gewoon het voordeel van de twijfel. Ze zullen heus wel duizenden keren getest zijn. De tijd, die je besteedt aan het mollen van goed spul besteed ik liever aan andere zaken, zoals het monteren van een trekhaak van onze Volvo XC90
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Even een reactie langs mijn kant ook.
Ik heb de eerste serie wisselaandrijving heb deze al meer dan 18 jaar heb er nog nooit een stuk gehad, komt dit omdat ik manueel schakel. Schakelkastjes want ik lees dat iedereen die ombouwd terwijl er nog zijn die zoals ik, gewoon schakel niet digitaal dus ik lees rustig mee hier.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat @citaat @citaat Ben, bedankt voor de link, wellicht dat het momenteel een oplossing is om het probleem van de ondeugdelijke aandrijvingen van Märklin te overbruggen.
Het is eigenlijk wel een schande dat een dergelijk wereldmerk nog steeds niet in staat is om het euvel op te lossen.

@citaat @citaat Gerrit, zolang ze blijven werken is het prima, dat was ook ooit mijn gedacht met de wissels welke minder goed bereikbaar waren op mijn baantje St. Barbara in Allgau maar uiteindelijk heeft het tot 2 keer toe er voor gezorgd dat de zaag er in moest omdat het wissel op de bijna onbereikbare plaats dienst weigerde.
Als je dat voor lief neemt dan zeg ik, niks aan doen,m gewoon wachten op de dag dat een wissel maar één kant op gaat.
Dan krijg je vanzelf deze plaatjes. Helaas heb ik geen plaatjes van ondeugdelijk gemonteerde trekhaken op een Volvo X90  :) maar kan me de gevolgen er van wel indenken. >:-D









Gelukkig heb ik later alles weer kunnen herstellen.


Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat Peterke, in jouw geval niks mis mee, gewoon zo laten.
Het probleem is alleen als wissels digitaal worden geschakeld en daar moeten we en de fabrikant in het bijzonder zeker aandacht aan besteden.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat @citaat: De trekhaak is deugdelijk gemonteerd en de verlichting van de trailer brandt, alsof het kerst is. >:-D Sorry, Fred, voor het afdwalen.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Als een wissel onbereikbaar is, zou je kunnen concluderen dat er sprake is van een ontwerpbeslissing die achteraf gezien misschien niet optimaal was. Volgens de wet van Murphy gaan namelijk alleen wisselaandrijvingen op onbereikbare plaatsen stuk.

Mvrgr
Robert

P.s. Murphy was een optimist.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Voor de wat minder technisch geschoolden: de isolatielak om de draden van de wisselspoelen smelt relatief makkelijk.

Op ons bekende buurforum is ooit iemand een discussie begonnen over welke decoders en centrales zorgen voor de afschakelopdrachten, er zijn, zoals met nagenoeg alles in modelspoorland, veel mogelijkheden, echter die discussie is gestrand in een bekende "buurforum" ruzie.

Dus simpel zeggen dat DCC zorgt voor een automatische afschakeling lijkt me geen correcte uitspraak.

Groet, Anne W
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Toch is dat weldegelijk een correcte uitspraak. Waar je bij Motorola altijd een inschakel en uitschakelopdracht krijgt, dat is nou eenmaal de aard van het protocol, is het bij DCC een vrijblijvende mogelijkheid omdat dit zo is vastgelegd in de protocolstandaard. Het mag, maar hoeft niet. Märklin bouwt onder andere haar eindafschakelaars in de aandrijvingen van de wissels omdat er een geringe kans is dat het Motorola uitschakelpakket verloren gaat (bijvoorbeeld door kortsluiting en een daarbij horende noodstop).

Een voorbeeldje: Ik heb voor het tapijt en tafelrijden een tiental rails aangepakt en omgebouwd tot afschakelrails. Of liever gezegd, inschakelrails. Een decoder en relais ingebouwd. Normaal is het relais geopend, maar wordt hij aangeroepen, dan sluit hij en wordt het achterliggende baanvak van rijspanning voorzien. Zo kunnen mensen veilig hun treintjes op of van de rails halen zonder kortsluting, maar kan je ook veilig je treinen wegzetten zonder risico dat een verkeerde rijopdracht zorgt voor spooktreinen. Dit heb ik al diverse keren probleemloos gebruikt bij het Tischbahnen in Duitsland. Daar sturen we met een Intellibox Loconet systeem, voorzien van draadloze sturing per Daisy en her en der nog loconet koppelingen aan de computers. Ik heb in de decoders de interne timer naar 60 of 90 seconde getrokken. Daarna schakelt hij weer uit. Of eerder, als ik zelf weer op rood hang (maar dan schakel ik feitelijk de andere uitgang). Toen ik deze rails voor het eerst ingebouwd had in een baan met mijn CS3 eraan, waren ze onbruikbaar. Na veel mitsen en maren bleef het relais enkele seconden bekrachtigd. Te kort natuurlijk om een trein er knap af te rijden. Ik heb deze decoders opnieuw moeten programmeren en daarbij de door de centrale verstuurde uitschakelopdracht zo moeten laten behandelen, dat deze genegeerd wordt en alleen de interne timer en de opdracht voor de andere uitgang leidend zijn.

Conclusie: de IB&co stuurt geen uitschakelpakket mee met een DCC opdracht, de CS3 doet dat wel.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Laurent

en wat gebeurd er als de CS2/3 in DCC modus laat werken? Heb je dan ook geen uitschakelsignaal?

Luc
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Misschien een idee om over dit onderwerp een nieuw draadje te laten starten met als onderwerp bijvoorbeeld: Wel of niet eindschakelaars verwijderen uit wisselaandrijvingen en ervaringen?
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: lucdiels op woensdag 22 augustus 2018, 02:41:07
Laurent

en wat gebeurd er als de CS2/3 in DCC modus laat werken? Heb je dan ook geen uitschakelsignaal?

Luc
Op 3 wissels en een handje eerste generatie Märklin profi seinen na, draai ik mijn accessoires volledig op DCC. Zo ook mijn schakel rails. Mijn CS3 draait, net als de IB, gewoon multiprotocol.

Groet,
Laurent
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 22 augustus 2018, 08:51:47
Misschien een idee om over dit onderwerp een nieuw draadje te laten starten met als onderwerp bijvoorbeeld: Wel of niet eindschakelaars verwijderen uit wisselaandrijvingen en ervaringen?

Ja leuk, nog een draadje....... :D



Gr, Ben.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ben, je bent een topper. Misschien kan het moderatorenteam dit allemaal bundelen tot 1 draadje en alle overbodige zaken wissen. Wordt het forum weer een fractie 'to the point' voor dit onderwerp. Thx. :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ben :offtopic: :-*
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Gerrit-1959 op woensdag 22 augustus 2018, 16:48:12

Misschien kan het moderatorenteam dit allemaal bundelen tot 1 draadje en alle overbodige zaken wissen.


Feiten worden betwist als zijnde meningen. Wie slim is zoekt de rode draad in de hele discussie.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dag Spoorvrienden,

vandaag een dagje uit naar de beurs in Houten heeft weer wat spullen opgeleverd.
om gans de problematiek van de wisselaandrijvingen te vergeten heb ik al een eerste reeks van servo-switches gekocht voor de wissels die nu in de baan zitten en nog geen aandrijving hebben
zodat die straks ook kunnen aangestuurd worden door iTrain

en dan natuurlijk vele bekende mensen tegen het lijf gelopen, waarvan Trainhenk er eentje van was en met wie samen een bakkie koffie (nu was het voor mij dan een bakkie soep) wezen drinken en een gezellig gesprek hebben gehad

het was dus gewoon gezellig

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Citaat van: Laurent op woensdag 22 augustus 2018, 00:41:30
Een voorbeeldje: Ik heb voor het tapijt en tafelrijden een tiental rails aangepakt en omgebouwd tot afschakelrails. Of liever gezegd, inschakelrails. Een decoder en relais ingebouwd. Normaal is het relais geopend, maar wordt hij aangeroepen, dan sluit hij en wordt het achterliggende baanvak van rijspanning voorzien. Zo kunnen mensen veilig hun treintjes op of van de rails halen zonder kortsluting, maar kan je ook veilig je treinen wegzetten zonder risico dat een verkeerde rijopdracht zorgt voor spooktreinen.
(...)
Conclusie: de IB&co stuurt geen uitschakelpakket mee met een DCC opdracht, de CS3 doet dat wel.
Kijk, als iemand (Gerrit-1959) het heeft over een apart draadje beginnen, dan lijkt mij dit voorbeeld zich daar beter voor lenen dan eindafschakelingen in wisselaandrijvingen wel of niet verwijderen of overbruggen ...
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dag Iedereen,

de afgelopen dagen wat zitten rommelen met de servoswitch en wat servo motortjes

na wat testen en proberen heb ik toch al iets in beweging gekregen,
het zijn dan wel nog geen wissels, maar ik had nog iets moois gekregen van iTom,(waarvoor nog eens dank Tom)
en vond dat hier wel iets leuk mee kon gedaan worden, het is nog maar een testopstelling, en alles moet nog fijn afgesteld worden,
maar voor een eerste servo die ik werkende heb gekregen vind ik het toch wel redelijk goed geslaagd,
zie het filmpje en oordeel zelf



grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dag Freddy,

Oefening baart kunst.
Dat ziet er mooi uit.  je ziet wel dat het allemaal zo moeilijk niet is, gewoon de juiste materialen, een beetje proberen, heel veel VL**!!!!$$$$en en dan lukt het meestal wel.  :thumbup:
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ivan,

dit is ook dankzij enkele forumleden waar ik ten rade ben geweest
en er is idd veel VL*** bij geweest

naar al bij al het is me toch gelukt

grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Altijd leuk een beetje beweging op de baan Freddy. Welkom in de wereld van de servo. :)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dit zijn de leuke details op de modelbaan Freddy, fijn dat je erbij geholpen bent nu kan jij de opgedane kennis weer verder verspreiden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat Goe bezig naamgenoot .....  :D :D :D

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dat heb je weer mooi voor elkaar, uiteindelijk appeltje eitje, toch.
Misschien was ook een stukje filmen van de onderkant en aandrijving leuk en leerzaam geweest.
Je stomers hoeven nu in ieder geval niet droog te staan.  ;)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
altijd weer leuk om jullie reacties te lezen,

Ben,

dat heb ik altijd al bewonderd als er iets in beweging zit op een modelbaan, en nu ik het zelf kan toe passen is nog veel interessanter natuurlijk ;)

Peter,

zoals ik hierboven al schrijf aan Ben, het is altijd leuk iets in beweging te zien op een modelbaan buiten de treinen gerekend natuurlijk
en de opgedane kennis zal ik met plezier doorgeven, al is het nog maart heel beperkt , maar toch... :-)

Fredje, ( naamgenoot)

ik probeer mijn best te doen, en dit is een begin van de servo-wereld voor mij :)

Tom,

nou appeltje eitje, het heeft toch ff geduurd vooralsnog ik beweging kreeg in de juiste richting en draaicirkel
maar nu ik het onder de knie heb hoe het werkt, wordt het des te leuker om er mee verder te gaan

en hierbij zoals je gevraagd hebt, een kort filmpje van de onderkant gezien van de servo beweging, het is wel nog maar heel amateuristisch opgebouwd, moet het nog allemaal perfectioneren,
maar dat is voor als het onder de baan komt op de juiste plek ;)




grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hallo iedereen,

de afgelopen dagen toch maar eens wat tijd gemaakt om een wissel te voorzien van een servo aandrijving
en hierbij is het resultaat,

ik hoor of lees weer graag jullie reacties,


grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 :) Dat ziet er goed uit .... nieuwe versie van de 3D print ?

Groeten Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Fredje

dankjewel,

euh ja, dat is een nieuwe versie, vind deze eigenlijk wel beter dan met het vleugeltje, is ook makkelijker af te stellen :thumbup:

grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Knap stukje 3D werk.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
merciekes Tom,

zo zie je maar, met veel geduld krijg ik toch wel wat voor mekaar, >:-D
voor wie goed naar het filmpje heeft gekeken,
de basisplaat waar de servo op gemonteerd zit  is op een andere manier gemonteerd dan op het plaatje op het einde van het filmpje, hierdoor blijft het wissel aandrijfarm beter bereikbaar
is als test zo gemonteerd en werkt prima

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Dag Freddy,

Dat is knap werk.  Een servo monterenbij C-rail is blijkbaar een beetje eenvoudiger dan bij k-rails.
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Goed werk Freddy.  :)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Knap werk Freddy, de geprinte delen kunnen zou in de verkoop.

Wat mij altijd opvalt is het ratelende geluid wat een servo produceert, zijn er ook servo,s die dat niet hebben?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Ivan,

als je de benodigde onderdelen hebt, of zelf kan printen is het zeker veel gemakkelijker een servo te onderbouwen
bij een C-rail dan bij een K-rail

en dan zeker nu met de nieuwe versie met het tandwiel, dit is iets wat ook veel gemakkelijker laat afstellen dan met een vleugeltje

Ben,

merciekes,
ik ben er heel blij om dat het me gelukt is om de servo te kunnen onderbouwen, iets wat me een beter gevoel geeft dan de originele magneetaandrijving van M*

Peter,

dank je wel,
mocht je graag eens een setje hebben om zelf eens te proberen laat je maar iets weten ik bezorg het je graag
wat het ratelende geluid van de servo betreft,  er zullen zeer waarschijnlijk wel servo's bestaan die geen of weinig geluid maken
maar van een servo'tje van minder dan 2 euries kan je dat niet verwachten maar van de servo's van 40-45 euries mss wel
nu ik denk dat als deze straks onder de tafel zitten dat het geluid wat deze produceren ook wel best zal meevallen

ik hoop er vandaag zeker er eentje onder de tafel gemonteerd te krijgen

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 @citaat

Bedankt voor het aanbod Freddy, ik blijf voorlopig bij de Marklin aandrijvingen, servo,s zijn wel mooi maar ik heb nog zo,n 40 aandrijvingen liggen.

Ik ben wel benieuwd naar het geluid als hij gemonteerd zit.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Peter,

het aanbod blijft altijd nog wel gelden, :)
en hopelijk kan ik straks een nieuw filmpke maken als de servo onder de baan zit, en dan zullen we eens luisteren naar het geluid
hopelijk zal het minder zijn , alhoewel het nu ook niet zo storend is, op een filmpke lijkt het allemaal wel heel luid, maar dat is natuurlijk ook omdat je er pal bovenop zit met de micro van de camera

dus ff afwachten

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy

Dat heb je mooi geprint, wens je alvast veel succes met het inbouwen van je servo's  :)
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Beste naamgenoot ,

Het is bijna niet te horen dat deze onder de tafel hangt ... maakt zelfs veel minder geluid dan de magneet aandrijvingen .

Groeten Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hi Freddy,

Netjes gemaakt.

groet
Harald
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Peterke,

dankjewel,

het is altijd leuk als je zelf je eigen spulletjes kan printen
de eerste wissel is reeds voorzien op de baan met een servo zie het filmpje

Fredje,

zie onder, daar kan je het zelf eens horen, het valt best mee, de magneetaandrijving die maakt zeker zo veel geluid en zelfs iets meer, en dat is telkens een klik/klak, vind het geluid van een servo veel realistischer, zo is het in werkelijkheid ook, de wissel gaat langzaam heen en weer

Harald,

merciekes, we leren alle dagen weer wat bij, en het gaat steeds beter
ik heb er lang over gedaan om de juiste prints te maken die mij het best ogen en ook het beste resultaat geven
het resultaat is dan ook te zien in het filmpje



grts Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Het verschil in geluid is op de iPad niet waar te nemen maar zo,n microfoon kan een hoop oppikken.
Hij gaat wel mooi langzaam over  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
 :) Ik heb nu pas gezien dat je de servo houder omgekeerd hebt gemonteerd .... ik zet ze anders zie foto . Heb je minder kans dat de beugel naar beneden komt ...
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Peter,

straks als alles is aangekleed, dan is er ook al veel afgesloten waardoor het geluid sowieso al zal afnemen,
ik vind het niet echt storend, en de afstelling van de servo is ook gemakkelijk, je kan zo mooi de wissel op een mooie manier laten switchen

Fredje,

ja ik heb ze tegenovergesteld gezet dan wat de meeste doen, maar ik gebruik wel het afdekplaatje en dat doen de meeste dan weer niet en dan kan er de arm niet uitvallen, en dan kan je altijd aan de arm zonder de basisplaat los te maken
dus dat is weer ieder zijn manier van denken en doen

maar toch dank voor de opmerkzaamheid

grts Freddy
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Hey Naamgenoot ,

Ik heb de file van aangepast tandwieltje door gestuurd . Was een hele klus in Thinkercad maar het is me gelukt ... past nu perfect op de servo ,schroef zelfs niet meer nodig . File via mail gestuurd .

Groeten Freddy

Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: de baan van Kelderspoorder "Kelderbaan"
Freddy,

goed om te horen dat het je uiteindelijk toch gelukt, ik had vanmorgen ook ff geprobeerd in tinkercad, maar ik ben daar niet eigen mee
ik heb de mail ontvangen, eerst even avondeten door de keel, en dan ga ik het eens uitprinten en passen

alvast weer een dikke mercie voor het aanpassen

grts Freddy