Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond

Gestart door Ludo1957 maandag 20 maart 2017, 17:51:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Aloha modelspoorfans  :)

Hierbij de eerste proefresultaten van mijn eerste stapjes naar een zelfgemaakte achtergrond voor mijn Goforitz-baan waarvan de bouw tijdelijk stil ligt omdat mijn in het jaar 2000 bij een scooter-ongeval verbrijzelde knie het even (?) laat afweten zodat trappenlopen geen optie is.

** Mogelijks is dit onderwerp al elders op dit forum aan bod gekomen, maar dat is niet na te gaan omdat de zoek-functie verwijderd is **

Deze eerste probeersels zijn nog in de "ruwbouw-fase" waarvan de verfijning en de detaillering ongetwijfeld nog vele uren hobby-plezier zullen vergen :)

Dit proefprojectje beoogt een zelfgemaakte en betaalbare achtergrond van 340 cm breed x 35 cm hoog die met behulp van een standaard-kleurenprinter zal afgedrukt worden op 24 pagina's sneldrogend fotopapier van A4-formaat die samengekleefd worden op de muur of op een lichtgewicht paneel van hout of kunststof.
De keuze voor fotopapier heeft enkel te maken met een in januari gevoerde Aldi-promotie à +- 6 Euri per pak van 50 pagina's. Stevig printpapier van kartonkwaliteit kan wellicht net zo goed.Gewoon standaardpapier van 80 g lijkt mij niet aangewezen (mogelijke vervorming bij het verlijmen).
Het is de bedoeling om de achtergrond tbv perspectief en dieptezicht aan te vullen met enkele op de voorgrond geplaatste gebouwen in half-reliëf. Daartoe wordt tussen de sporen en de achtergrond een vrije ruimte voorzien van ruim 14 cm breed. Ik ben momenteel bezig met de nodige aanpassingen van het sporenplan.

Gebruikte software:
Alle onderdelen van de achtergrond zijn samengevoegd met het gratis beeldbewerkingsprogramma GIMP waarin je met lagen kan werken (met nagenoeg dezelfde mogelijkheden als bv het peperdure Adobe Photoshop).
MS Publisher (onderdeel MS Office) werd gebruikt voor het afdrukken en voor het hier en daar handmatig toevoegen van perspectief.

Gebruikt beeldmateriaal:
- uitsluitend licentievrije afbeeldingen (=zonder auteursrechten) geplukt van het www (o.a. panoramafoto's)
- zelfgemaakte foto's (o.a. van een Faller-stadspoort en van onze plaatselijke parochiekerk)
- zelfgemaakte scans (o.a. losse voorgevel Faller-appartement) + met MS Publisher toegevoegd tekenperspectief).

Time is (no) money:
Als redelijk ervaren "GIMP'er" ben ik zowat 8 uur bezig geweest om een redelijk toonbare achtergrond te fabriceren.

Have fun!
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
-Ludo:
Ziet er werkelijk schitterend uit,  :thumbup:
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
ZO HE ........  :thumbup: :thumbup: :thumbup: helemaal met Jørg eens.

Echt schitterend.

Mvg: Alex
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Beste Ludo,

Het perspectief van de poorttoren op de eerste foto is tegengesteld aan alles wat er achter staat, daarnaast lijken me de flats in verhouding met het kasteel wat te klein, of het kasteel te groot, geldt ook voor de kerk.

Succes, groet, Anne W
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
@Anne:
Dat heb je goed gezien.
Ik heb gewoon een aantal foto's van gebouwen met verschillende perspectieven op de achtergrond "geplakt" om te zien wat het natuurlijkst oogt en zonder veel rekening te houden met onderlinge verhoudingen.

Tot dusver ben ikzelf enkel (vrij)  tevreden over de samenvoeging van:
- het heuvellandschap (een samenvoeging van 4 Britse panorama-foto's)
- de zelf gefotografeerde lucht
- het (Nederlands) kasteel met software-matig bijgebouwde toren
- enkele in de verte gesitueerde huizen (niet als bijlage toegevoegd / volgt later)

Wellicht kunnen de onderlinge verhoudingen beter gerespecteerd worden door een hogere achtergrond te maken - in 't vervolg wordt de hoogte opgetrokken van 35 naar maximum 55 cm. Nog hoger zou m.i. tot gevolg hebben dat de achtergrond de modelbaan gaat domineren, wat niet de bedoeling kan zijn.
Foto's van volledige voor- en/of zijgevels in hetzelfde perspectief zijn niet zo eenvoudig te vinden en licentievrije exemplaren zijn nog een stuk zeldzamer.
De beste en snelste oplossing lijkt mij om zelf te fotograferen waardoor tevens de licentie-toestanden definitief uitgerangeerd worden.
Eerst wat kennis opdoen over het samenstellen van landschapsfoto's in combinatie met gebouwen, verhoudingen en perspectieven kan zeker geen kwaad.

Wordt vervolgd :-)
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Heel interessant ook voor mijn eigen baan.

groet
Harald
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
-Ludo,
Het is mij ineens opgevallen, dat jij reeds met de scenery bezig bent geweest! Althans een eigengemaakte voorstelling van de achtergrond! Nou, ik moet zeggen, jij bent al aardig ver gevorderd. Leuk, hoor, die zelfgemaakte exemplaren. Heel knap gedaan!
Vanaf nu ga jij mij niet meer 'ontlopen'!  :thumbup:
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Iedereen van harte bedankt voor de al dan niet kritische commentaar  :)
Momenteel ben ik volop doende met het realiseren van volgend stappenplan  dat  "perspectief-foutjes" moet voorkomen:
- bouwen van 5 kartonnen huizenrijen met verschillende hoogte,breedte en diepte op basis van enkele ingescande modelgevels (nog 3 rijen te gaan)
- bouw van een kartonnen schaalmodel van onze dorpskerk
- uittekenen van een "modelstad-grondplan" op ware grootte (combinatie van voornoemde huizenrijen & kerk) met een aantal bestaande schaalgebouwen
- vertaling van het grondplan naar enkele diorama's van 1,70 m breed (= halve achtergrondbreedte)
- fotograferen van de verschillende diorama's vanop dezelfde hoogte (mijn ooghoogte rechtstaand) onder dezelfde hoek (schuin van bovenaf)
- softwarematig (dmv GIMP) combineren van de gefotografeerde diorama's tot 1 coherent ogende achtergrond van 3,40 m breed x 0,5 m hoog
- softwarematig verdoezelen van kopie-effecten door gefotografeerde gevels te diversifiëren qua (steen)motief, kleur, deuren, ramen, e.d.m.
- proefafdrukken maken van de volledige achtergrond op standaardpapier DIN-A4 en -A3 van 80g
Al bij al een hoop werk voor de boeg.
Resultaten met mogelijkheid tot downloaden in pdf-formaat volgen van zodra beschikbaar  :)

* De originele t.b.v. de achtergrond gemaakte kartonnen bouwsels krijgen natuurlijk elders op de baan een plaatsje*  :D
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
-Ludo,
Veel belovend en ik kijk uit naar de resultaten!  8)
:thumbup: :thumbup:
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Ludo,

ziet er goed uit :thumbup:
het zal je wel heel wat inkt en papier gaan kosten, maar daar heb je dan wel iets moois voor in de plaats

ik ga dit zeker blijven volgen, ben benieuwd hoe het straks op je baan zal gaan schitteren
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
@Kelderspoorder:
Zo'n massa's inkt en papier zal het nu ook weer niet gaan kosten hoor  :)
Proefdrukken blijft bewust beperkt tot enkele fragmentjes in grijstinten, op lage resolutie en in een wit landschap
De definitieve achtergrond wordt afdrukt in doordeweekse standaard-kwaliteit.

De mogelijkheid om het eindresultaat extra te fixeren met een laagje mat (spuitbus)vernis, wordt overwogen.
Als test ga ik deze avond een stukje kleurenprint met vernis behandelen. Benieuwd hoe dat er binnen enkele dagen gaat uitzien  8o.

To be continued  :)
Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond * 3D-rekwisieten << check!>>*
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond * 3D-rekwisieten << check!>>*
Hallo mede-forumluitjes,  :)
Citeer[...] stappenplan [...]
- bouwen van 5 kartonnen huizenrijen met verschillende hoogte,breedte en diepte op basis van enkele ingescande modelgevels (nog 3 rijen te gaan) [...]
Hierbij een impressie van 4 kartonnen huizenrijen die binnenkort in diverse posities en combinaties gaan poseren voor de achtergrond.
Het zijn er uiteindelijk 6 geworden i.p.v. 5 (in mijn enthousiasme heb ik niet echt geteld  :D  - foto's van rij 5 & 6 volgen nog).
De foto's tonen telkens de voor- & achterkant van dezelfde huizenrij.
Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond * Foto's huizenrij 5 en 6*
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond * Foto's huizenrij 5 en 6*
Hierbij rij 5 en 6  :)
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
Lid sinds: 2013

Jong blijven om ouder worden niet op te merken!

offline
Re: Zelfgemaakte modelbaan-achtergrond
-Ludo,
Ik moet het nog wel even tot mij door laten werken. Maar wat ik tot nu toe heb gezien, is dat jij daar behoorlijk wat werk aan hebt gehad. Erg nauwkeurig gewerkt! Ik zal het verder gaan bestuderen! Ondertussen zal ik de nog geplaatste op- en aanmerkingen doornemen.  8)
:thumbup: