Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo

Gestart door Stefanius zaterdag 18 maart 2017, 21:50:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Omdat ik een dergelijke beveiliging ook op andere spanningsbronnen wil toepassen (op de modelbaan uiteraard), was ik benieuwd wat de benaming is van de beveiliging die in de 32VA trafo zit?
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
geen flauw idee hoe het werkt, laat staan hoe het heet en vergeet vooral dat je dat ergens zou kunnen kopen.
Je zult het zelf moeten maken.
Legio voorbeelden zijn ervan te vinden, ze hebben bijna allemaal hetzelfde probleem, het zijn geen beveiligingen maar stroom-begrenzingen.
Ze beperken de hoeveelheid stroom die erdoorheen kan (al dan niet instelbaar) en bij een kortsluiting gaat er dan ook niet meer doorheen, maar de kortsluiting blijft en de vraag is of je dat doorhebt.
Waarschijnlijk wil je dit helemaal niet, je wilt kunnen zien dat er wat is gebeurd, de spanning wegvalt (wel zo veilig) en dat je iets moet doen (buiten de kortsluiting verhelpen) om de boel weer aan de gang te krijgen. Zoiets heet een elektronische zekering.
Van zoiets heb ik wel een schema, is instelbaar, haalt de spanning eraf, er gaat een ledje branden en met een reset-knopje zet je hem weer terug.
Ik weet niet hoe ik dat schema (pdf) hier moet posten, maar als je je email adres in je profiel zet kan ik het mailen
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Zet een automatische zekering  tussen de trafo en de baan en er is beveiliging.
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Of een autolamp 12v/45Watt in serie...
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
vele mogelijkheden, zei ik al, TS heeft niet aangegeven of hij die "andere spanningsbronnen" ook wil gebruiken om er treinen op te laten rijden.
@Jørg : waar vind ik bv een automatische zekering van 1,5 A die ook bij 1,5 A, bv 12 V gelijkstroom uitklapt?
@Wim: ja, als pure kortsluitbeveiliging perfect, laat je er een flinke loc op rijden met wat verlichte wagons, begint die lamp al op te gloeien, logisch, maar nu weet je nog niet of dit normaal is of dat er iets kapot is.

Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
bedankt voor het zoeken, als je even filtert op "automaat", zie je dat de kleinste al 5A is
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Hallo Stefanius,

In de oude blauwe trafo?s werd gebruik gemaakt van een bimetal resettable fuse
In de moderne witte trafo?s kom je een PPTC-Polyfuse tegen.


Mvg,
Peter
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Deze vind je bij Treinelektronica: http://www.velleman.eu/products/list/?country=nl&lang=nl&id=349885&page=2, staat ook vaak in Houten.

Is ook iets wat niet helemaal uitschakelt, wil je dat dan moet je naar glaszekeringen

Groet, Anne W
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Dank voor de reacties. Ik wilde er een gelijkstroomvoeding (laptopvoeding) mee beveiligen. Deze voeding is dan voor het schakelen van gelijkstroom relais en ledjes. Ik zou hier graag een niet-destructieve beveiliging op willen hebben die zichzelf weer hersteld na een kortsluiting. Het mechanisme zoals ik voorstelde zou daarom perfect zijn.
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Daar kan je gewoon 220 volt automaten voor gebruiken. Een automaat van 2 amp gaat bij 12 v ook gewoon uit als er 2 amp door gaat. de karakteristieken even niet meegerekend. een B karakteristiek kan geloof ik 7 keer zijn waarde kortstondig en een continuestroom van 1.7 keer kebben.
een zelfherstellende geeft het risico van inschakelen terwijl er nog kortsluiting is
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
@peterzoetermeer, ik vind dat schema ook interessant
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
en zo zijn we weer terug bij af.
De meeste kant en klare voedingen zijn wel kortsluit beveiligd, dat wil zeggen, ze beveiligen zichzelf en niet je schakelingetje dat erachter zit en zodoende alles wat die voeding kan leveren voor z'n kiezen krijgt, gevolg: schade tot affikken, mogelijk zelfs brand.
Hetzelfde voor de meeste zekeringen, loopt de stroomsterkte langzaam op, zal de waarde wel aardig kloppen, heb je ineens kortsluiting, kan de stroomsterkte veel hoger zijn, met gevolg: zie boven.
PPTC kwam ook al langs, leuk product, heeft de eigenschap de stroomsterkte zodanig terug te regelen dat hij nog net in geleiding blijft, deze beperkt dus de stroomsterkte. Bij echte korstsluiting blokkeert dit ding, prachtig, totdat hij afgekoeld is en dat gaat pas na het afschaken van de stroom. Zeer nuttig om je voeding te beschermen.
Het schakelingetje waar ik het over had heeft deze nadelen niet.
Een nadeel wel, hij is supersnel, voor relatief lage waarden wel bruikbaar, maar als je bv veel of grote condensatoren hebt, kan de oplaadstroom van deze de beveiliging al afschakelen.
@Roberd, stuur je een PM
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
ptc moet zichzelf opwarmen om effect te geven... en dat kan lang duren, ik wil die fet in die eindtrap niet zijn
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Niks mis mee met die FET in de eindtrap.

Mvg,
Peter
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
een fictieve fet in een fictieve eindtrap waar een kortsluiting achter zit die door een pptc moet worden begrensd/onderbroken
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Eindtrappen hebben allemaal stroombegrenzingen, anders sta je binnen de kortste keren tot aan je knieen in de defecte transistoren....
Een transistor gaat veel sneller kapot dan een zekering of ptc-zekering.

De eventuele zekeringen dienen alleen tot beveiliging van de schakeling, om de vervolgschade in te perken en de veiligheid te verhogen :)
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Tja, is gemakkelijk gezwam voor ons en de 3000 ofzo anderen hebben er misschien ook helemaal niks aan  :mrgreen:
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
ik zou het eerder een luchtig topic noemen
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Citaat van: robbie103 op maandag 20 maart 2017, 18:05:05
Welke FET hebben jullie het eigenlijk over ? Kan in dit draadje nergens specifieke apparatuur vinden die beschermd moet worden.

Hetgeen wat beschermd moet worden is dat de boel niet affikt als ik onverhoopt sluiting maak met die laptopvoeding. Ik rijd analoog dus ben niet direct benauwd over een chipset die een opstootje krijgt. Een traditionele smeltzekering is wellicht wat onhandig, maar een bimetaal die zichzelf hersteld na een paar seconden is op zich prima (zoals ik in mijn oorspronkelijke vraag al aangaf: Ik ben benieuwd of dat type beveiliging los te kopen is en wat de naam is van die schakeling zodat ik daarop kan zoeken ;) )
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Citaat van: robbie103 op woensdag 22 maart 2017, 12:16:51
PTC, of (atomatische)zekering. Is al gezegd. Toen kwam er een heleboel ruis tussendoor.

Excuus, dat had ik even gemist. Bedankt voor het antwoord en meedenken.
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
En een bimetaal is zoon beetje de traagste beveiliging die je kan hebben, dat ding wat peterzoetermeer opvoert is goed
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
En hoe vind je die dan?
https://www.distrelec.nl/search?q=zekeringen+PCT

Of is er een betere manier voor?
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
hier zou ik maar niets uit kiezen, de opgegeven specificaties klopt echt niets van
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Citaat van: Anne W op zondag 19 maart 2017, 15:17:19
Deze vind je bij Treinelektronica: http://www.velleman.eu/products/list/?country=nl&lang=nl&id=349885&page=2, staat ook vaak in Houten.

I see !
(overheen gekeken)
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Praktijkvoorbeeld:

Een PCA voor een niet nader te noemen bedrijf gefrabriceerd, kreeg ik binnen ter reparatie.
Op de printplaat zat een lichtnetaansluiting met een PTC-zekering en daar achter een (ingegoten) schakelende voeding.
(Deze voeding was zeer laagohmig aan de ingang, dus defect)
De PTC-zekering was helemaal uitgebrand, met zwarte vlekken op de printplaat.
Tegen beter weten in alleen die PTC vervangen: de nieuwe PTC was binnen no-time ook weer totaal verbrand en met veel vuurverschijnselen.
Dat zijn toch geen zaken die je zou willen  8o

De PTC-zekering is dus geen deugdelijke vervanging voor een glaszekering op de plaats waar je het lichtnet aan sluit.
Tis maar dat je het weet......

Op de uitgang van een trafo is het een ander verhaal; de trafo zelf biedt enige bescherming tegen te hoge stroom vanwege zijn maximale vermogen:
De kern kan gewoon niet meer vermogen transformeren.

grv Huub
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Dat ding veranderd niet als een soort gaszekering. De bedoeling van de PTC is om de voeding tegen overcurrent te beveiligen en de gebruiker de gelegenheid te geven om de overcurrent te verminderen dan wel voeding uit te schakelen. Zoals Huub al aangeeft kan de PTC door een te lange overcurrent ook onherstelbaar vernield worden.


Mvg,
Peter
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Weet je het verschil tussen een glaszekering en een PTC ?.


Mvg,
Peter
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Wat gaan we ermee winnen?
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
ik heb nog niet eens vraag 1 beantwoord
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Citaat van: Freak op woensdag 22 maart 2017, 20:58:04
Weet je het verschil tussen een glaszekering en een PTC ?.


Mvg,
Peter

ik ga er voor: Een PTC brandt uiteindelijk aan de buitenkant door en een glaszekering vrijwel meteen aan de binnenkant
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Wat voor kortsluitingsbeveiliging zit er in de (moderne) witte 32VA trafo
LDT gebruikt de door mij genoemde autofuses in zijn boosters en Anne W heeft vanaf zijn 10 A Edits boosters 4 secties in bedrijf die elk een 2,5 Autofuse hebben, geen problemen.

Groet, Anne W