Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.

Gestart door paulH zondag 19 maart 2017, 11:15:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.

In mijn C-rails baanontwerp waar ik R1 radius wil vermijden wil ik toch gebruik maken van een paar gebogen wissel 24671/672.
De binnenboog van deze wissels hebben een R1 radius van één 24130. Voor en na de wissel wordt weer minimaal R2 radius gebruikt.

Ik heb diverse treinen (zoals TEE DE4 van Roco ,1313 van Rivarossi, DE2 van Artitec) welke een minimale boorstraal van R2 nodig hebben.

Zijn er leden die ervaring hebben met de genoemde gebogen wissels en met treinen met een minimale R2 (volgens fabrikant) nodig hebben?

m.v.g
Paul
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Niet aan beginnen is het advies.

Voorts heeft niet alleen de binnenboog van de 24671/672 de straal R1 maar ook de buitenboog. ;)

Gr, Ben.
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Mee eens.

Maar naast de ervaring dat een Roco Stoomloc gewoonweg eruit liep bij de R1 bochtwissel, bleek een marklin stoomloc hetzelfde effect op te leveren.

Ben nu zelf aan het kijken of het (financieel) haalbaar is om de nieuwe R3 bochtwissels in te passen. Dan heb je het mogelijke probleem buitengesloten.

Het is niet altijd een probleem, want zelfs mijn BigBoy heeft geen problemen met R1 bochtwissels (maar het staat niet echt heel mooi natuurlijk).

Groeten,

Jan
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Helaas,
Jan en Ben bedankt voor het advies
Een negatief advies is ook een advies.

De R3 wissels zijn voor mij niet echt een optie omdat deze te veel ruimte inneemt denk ik.
#Ben, dat ook de buitenbocht een R1 straal heeft dat wist ik niet, ik heb een goed gekeken en gezien dat je gelijk hebt.
Weer een reden om de wissel niet te gebruiken. :(

m.v.g.
Paul
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Als een Märklin lok uit de bochtwissel loopt, dan is er iets anders aan de hand, b.v. de wissels liggen niet recht of spanningsvrij of de aansluitende bochten liggen niet "in lijn".

Ook kan de wielafstand van de lok boven 14 mm staan

Märklin loks horen door R1 en meegbogen weissels te gaan, tenzij het expliciet anders vermeld wordt in de handleiding van de lok.

Groet, Anne W
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Buitenbocht van de meegebogen wissel R1 is het zelfde als een 24130 en 24077 aan elkaar ;)
Buitenbocht van de meegebogen wissel R3 is het zelfde als een 24330 en 24064 aan elkaar  ;) opzich is het een mooie wissel alleen die prijs lijkt nergens op :?
Een meegebogen R2 wissel zou trouwens ook wel handig zijn :D
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Beste Paul,

Ik heb zowel de d2 als de rivarossi, en bijna m'n hele baan is R1, met flink wat c-rail bochtwissels,
Maar nog nooit een ontsporing of anderzins gehad daar...
Grotere radius rijdt/staat wel mooier, dat wel
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Heren,
Bedankt voor uw reacties
De gebogen wissels had ik voor mijn schaduw station nodig.
Gezien dat dit station niet alleen in de schaduw ligt maar ook nog uit zicht is
Wil ik het risico niet nemen.
Marklin loks zouden geen problemen mogen hebben maar ik heb ook andere merken rijden.
Dus geen gebogen R1 wissels voor mij.

#Edward, bemoedigend is wel dat de D2 en de 1300 geen problemen op de R1 radius bij jou geeft.
Toch ga ik de R1 wissels niet gebruiken omdat ik het idee heb dat in de toekomst nog meer modeltreinen op papier de R1 radius niet aankunnen. Wellicht gaat een model daar in de praktijk zich hieraan  houden.

M.v.g
Paul
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Een boogwissel pakt niet altijd ruimtebesparend uit. Al helemaal niet in een schaduwstation waar het niet uitmaakt of treinen op een recht stuk rails staan of in een bocht. Als het goed is, dan zie je ze niet eens.
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Ondingen zijn het.
Nooit gebruiken
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Och, over de piko 55227 boogwissel R3/R4 ben ik heel tevreden, hoor.
Piko 55222 boogwissel R2/R3 is misschien een zorgenkindje, maar dat gaat ook nog wel.

Maar hoe kleiner de wisselhoek, en hoe groter de radius, hoe minder ruimte je ermee bespaart.

Het zijn meer die R1/R1 boogwissels (M- en C-rails)  en die R2/R2 boogwissels (k-rails) die zorgen baren.
Die zijn echt krap.
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Bij mij remt de TEE DE IV van Roco merkbaar af in de kwart bogen (met een R1 gebogen wissel).
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Geen lastgeregelde Decoder?

Of Analoog gebruik.
Re: Marklin gebogen wissels 24671/672 en locs met minimale R2 bochten.
Wèl lastgeregelde decoder + digitaal gebruik. De lastregeling is niet geheel toereikend om de wringing in de R1-bogen te compenseren.