Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog

Gestart door henri vrijdag 17 maart 2017, 18:50:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Beste forumleden,

Ik heb een vraag die waarschijnlijk al vaker ergens in dit forum is beantwoord. Ik heb een analoge marklinbaan en kan aan een hollandrail gelijkstroom locomotief komen. Hoe kan ik deze ombouwen naar mijn baan? Is dat een kwestie van sleper er onder zetten, een omschakelrelais inbouwen en een paar draadjes anders vast vastsolderen? Of komt er meer bij kijken?

Groet, Henri
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Citaat van: henri op vrijdag 17 maart 2017, 18:50:33
Is dat een kwestie van sleper er onder zetten, een omschakelrelais inbouwen en een paar draadjes anders vast vastsolderen?
Is het echt zo simpel? Ja, meestal wel.
Maar een enkele keer niet. En dat hangt van meerdere zaken af.

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=15164.0 2-rail -> 3-rail
staat helemaal bovenaan, en geeft al diverse info.

Belangrijk zijn 7 zaken:
1. type sleper
2. omschakelrelais (FRU vs. decoder)
3. stroomafname op de draaistellen
4. type rails: wielen van 2-rail naar 3-rail speelt vooral bij C-rails
5. railcode: code 100 wielen versus rp25 wielen (code 100 geeft zelden problemen)
6. type koppeling en kortkoppelingsmechanisme
7. wielafstand (14,0 versus 14,4 mm)

ad. 1: Sleper inbouw
Bij sommige locs (o.a. Mehano, soms Lima) is weinig ruimte voor sleper-inbouw.
Twee alternatieven: dunnere sleper of aanpassing ophanging.

Je merkt het meestal pas als je een sleper hebt geplaatst: als er te weinig ruimte onder het draaistel is, dan kan de sleper niet opveren bij het passeren van de binnenste spoorstaven op wissels. Dat betekent dat de loc blijft hangen, kortsluiting maakt of ontspoort. Je merkt dat dus pas tijdens de testrit op een wissel.

ad. 2: Omschakelrelais, FRU's versus decoders
Een 2-rail loc heeft een DC-motor. Vroeger bestonden er zogenaamde elektronische omschakelrelais. Later waren ze te koop als FRU ( Fahrt Richtungs Umschalter, o.i.d.). Deze elektronische bouwstenen schakelden de rijrichting om bij 22-30 vAC, zorgden voor licht (en lichtwissel), en lieten de loc rijden op wisselstroom (oftewel werkten tevens als gelijkrichter).

Zulke elektronische omschakelrelais zijn soms nog van forumleden over te nemen, maar nieuw zijn deze zgn FRU's niet meer leverbaar. Meestal zul je het advies krijgen een decoder in te bouwen, en deze op analoog in te stellen.

Let op: zodra je een decoder inbouwt, heb je een nieuw probleem op een ouderwetse analoge treinbaan: het gebruik van een blauwe trafo om de rijrichting om te schakelen. Een loc met decoder vereist meestal (hangt van de gevoeligheid van de decoder af) een witte trafo in plaats van een blauwe. Als je dus nog rijdt met oude trafo's, dan moet je of een FRU zoeken, of een nieuwe trafo.

Sinds de tijd van de digitalisering spreekt men meestal niet meer van omschakelrelais; feitelijk is het dat ook niet meer. Men beperkt die term tegenwoordig tot het relais dat Marklin inbouwde in haar analoge locs.

ad.  3: Draaistel stroomafname (massa):
Stroomafname op de wielen zit bij de meeste 2-rail locs met 1 stroomafnemer per draaistel (1 voor de plus, 1 voor de min). Handiger is om op beide draaistellen 2 stroomafnemers te monteren voor optimale massa; een loc passeert dan wissels en kruiswissels eenvoudiger. Wat vaker gedaan wordt, is van het 2e draaistel de wielen (assen) om te draaien om zo de massa aan te kunnen sluiten (en dat is dus iets anders).

ad. 4: Rails type
C-rails is gevoeliger voor afwijkende wielen (en met name de flenshoogte en flensbreedte dan M-rails of K-rails. Vooral testen op wissels (met name 3-weg en kruiswissel) moet uitwijzen of de wielen wegzakken in de puntstukken. Zo ja, dan moeten de 2-rail wielen vervangen door 3-rail wielen.
Dat wegzakken gebeurt vooral bij rp25-wielen. Als wielen code 100 compatible zijn, gebeurt dat zelden.
Amerikaanse modellen zijn extra gevoelig omdat ze een andere loopvlak wielbreedte hebben.

ad. 5: Rail code
Code 120 (M-rails), code 100 (K-rails), en code 83 (C-rails) maken uit voor de compatibiliteit van de wielen. RP25 wielen geven op alle 3 de railtypes problemen met wegzakken in de puntstukken.
Dat is op 2 manieren te verhelpen: of de wielen aanpassen, of de gleuven in de puntstukken opvullen met folie van een geringe dikte (b.v. 0,3 mm). Wat je doet, hangt af van het aantal afwijkende wielen op de baan. Voor 1 loc zul je eerder de wielen verwisselen, dan inlegkruisjes in de puntstukken aan brengen.

Bij locomotieven is het wisselen van wielen (2-rail -> 3-rail)  lastiger dan bij wagons en treinstellen.

ad. 6: Koppelingen
Bij koppelingen speelt de hoogte van de koppeling, het type koppeling en de wijze waarop de koppeling vast zit aan de opbouw, het draaistel of het chassis van de loc. Er valt niet iets eenduidigs over te zeggen, behalve dat zal blijken of het past of niet. Als het niet past, dan heb je een probleem.
Ik zou dat eerst testen voor ik aan een eventuele ombouw begin.  Problemen met koppelingen spelen vooral een rol bij oudere analoge locs zonder NEM-schacht. Als de loc wel NEM-schachten heeft, is alleen de juiste hoogte relevant (van wagonsleep of treinstellen).

ad. 7 Wielafstand
Er zijn wielpersjes in omloop. Daarmee kun je de afstand van de wielen op de as terug persen tot of oprekken tot 14,0 mm, zijnde de 3-rail maat. Tweerail wielen staan vaak op 14,3 tot 14,4 mm uiteen.
Of dat zo is merk je snel genoeg op een meegebogen wissel. Als de loc recht door het midden wil, en over de rails heen klimt om dat te bereiken, dan staan de wielen te ver uit elkaar.
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Zo te lezen vergeet je een ding dat er een gelijkstroom motor inzit.
Dus goedkoop decodertje erin en gewoon analoog gaan rijden.

groet
Harald
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Citaat van: Haradigi op vrijdag 17 maart 2017, 22:41:13
dat er een gelijkstroom motor inzit.
Ik geef toe dat voor alle duidelijkheid de DC-motor bij ad. 2 had kunnen staan.

Ware het niet dat wij analogen in de beginjaren '80 spraken van een omschakelrelais, en nog niet van een FRU (midden jaren '80). De FRU's waren de voorlopers van de decoder, zeg maar. Ze schakelden de rijrichting om, stuurden de DC-motor aan en zorgden voor de verlichting (en lichtwissel) van de loc.

Dat alles deed  het omschakelrelais ook, alleen die was groter. Ik heb er een zo groot als een luciferdoosje en 2x zo dik. Van HAG, speciaal voor de ombouw 2-rail ->3-rail. Ik zou nu zeggen: elektronisch antiek.

Maar voor alle duidelijkheid heb ik het vorige bericht aangepast (dan kan het zo de wiki in, na toevoeging van een aantal verwijzingen). En daarom is elke kritiek welkom, om dit proza leesbaarder te maken!!
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Citaat van: henri op vrijdag 17 maart 2017, 18:50:33

Ik heb een analoge marklinbaan en kan aan een hollandrail gelijkstroom locomotief komen. Hoe kan ik deze ombouwen naar mijn baan?


Het helpt als je aan geeft om welke lok het gaat, wellicht een 2400? Zo ja niet aan beginnen zou ik zeggen.

Gr, Ben.
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Geweldig, deze gedetailleerde instructies! Dank jullie wel. Maar als volkomen leek op dit gebied  vind ik het wel erg spannend en twijfel ik of ik er aan zou moeten beginnen. Het gaat overigens om een blauwe engel.
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 18 maart 2017, 09:02:25Het helpt als je aan geeft om welke lok het gaat, wellicht een 2400? Zo ja niet aan beginnen zou ik zeggen.

Gr, Ben.
Elke lok is om te bouwen het is aan de gene die de ombouw doet of het hem/haar waard is ;)
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Wat denk jij Mark Glaser, is het te doen zo'n Blauwe Engel en heb je nog ombouwtips? Hoe zou jij het aanpakken........?

Gr, Ben.
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: ombouwen gelijkstroom analoog naar 3rail wisselstroom analoog
Citaat van: henri op zaterdag 18 maart 2017, 09:47:02
blauwe engel.
Ben ook benieuw waarmee Mark komt.
Blauwe engel: is dat een DE1?

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=24818.0
Ik zou Dennis een mailtje of PB sturen, en vragen of hij iemand gevonden heeft, en of je zijn Blauwe engel een keertje mag bekijken.

Los daarvan denk ik dat als je op zoek gaat naar ombouwberichten je meteen de Rode duivel (DE2) mee kunt nemen in je zoektocht. En dan heb je misschien meteen een ombouwer gevonden die het voor je wil doen.