Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Blok terugmelding: 2 of 3 delen?

Gestart door Edwinboersma woensdag 15 maart 2017, 15:45:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ik ben bezig met plannen van het aanleggen van blokken met bezetmelding, die ik aan de DR4088GND van Digikeijs wil aansluiten. Uiteindelijk wil ik het aansluiten op een Ecos II, maar vooralsnog zit ik nog in het leerproces.

Ik ga voor massadetectie en snap ondertussen hoe je een contactrails maakt. Maar een vraag die onbeantwoord blijft -zelfs na het lezen van enige websites- is, of het middendeel van het blok (dus tussen de inrij- en stopdeel) ook bedraad moet worden en of ik daar dus ook alle verbindingen tussen de railstaven moet doorknippen. Dat lijkt me namelijk nog al veel werk. Of "snapt" de Ecos dat het blok bezet is, zolang het stopdeel niet is bereikt en niet verlaten is (want dat lijkt me het meest logische)?

Waar wordt het echt goed uitgelegd?

Gr.,
Edwin
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
mijn keuze :
blok in 1 richting : lange inrit en korte stopsectie
blok in 2 richtingen : korte inrit - tussendeel - korte uitrit (waarbij korte=stopsectie afhankelijk van richting).

In een 1 richtingsblok dus 2 melders en in beide richtingen 3 melders.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ben den Hollander
gast

Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Een blok op de vrije baan, ongeacht of er in één of twee richtingen wordt gereden heeft genoeg aan twee melders, één aan het begin en één aan het eind. Het stuk er tussen doet er niet toe.

Gr, Ben.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Nou zie je: toch weer twee meningen.... Ik word langzaam gestoord....

En in een station dan wel 3 melders?

@robbie103: de bedoeling is om iTrain te gebruiken.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ben den Hollander
gast

Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ik heb in sommige stationblokken 7 melders. Nodig om op verschillende plekken langs het perron te stoppen.

Maar maak een proefbaantje en ga het zelf ontdekken. En kom je er niet uit stel een vervolg vraag.

Gr, Ben.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ik rij op mijn baan enkel in 1 richting en bij mij is ieder blok verdeeld in twee secties, het hele blok fungeert als inrijmelder en aan het einde zit een stopmelder. Op die manier wordt het hele blok gedetecteerd en dat heeft me al meerdere keren botsingen bespaart met achter gebleven rijtuigen/wagons.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Citaat van: robbie103 op woensdag 15 maart 2017, 16:22:43
@citaat Dat is, iig bij koploper, niet nodig.

Misschien niet strikt noodzakelijk maar als je in de bouwfase zit is het wel raadzaam om het dan wel zo te doen. Het is de meest betrouwbare oplossing. Op mijn vorige baan deed ik het met vitrulele melders maar heb er nu bewust voor gekozen om langs het perron meerdere hardwarematige melders te maken. Niet omdat het moet maar omdat het kan  :D
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ben den Hollander
gast

Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Helemaal geen melders kan ook, niet omdat het moet maar omdat het kan........ :D



Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Is daar niet 1 echte melder gebruikt?? Koploper moet toch weten wanneer de trein het blok inrijdt? vanaf dat punt kan natuurlijk alles o.b.v. tijd en/of gereden afstand dus dan heb je in principe geen verdere melders meer nodig.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ben den Hollander
gast

Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
De teller start op de laatste melder van het vorig blok.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
A zo, dat kan natuurlijk ook  :thumbup:
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ik ga dan wel met stroomdetectie werken maar zoals al eerder gezegd:
-1 richting 2 melders
-2 richtingen 3 melders
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Beste Edwin,

De Ecos snapt het wel, een inrij en een stopmelder, maar ik beveel je wel aan om in ieder geval ook het tussenliggende deel te knippen/isoleren en tijdelijk aan te sluiten op de railsmassa.

Mocht je in de toekomst naar een systeem willen wat continue detectie het "lekkerste" vindt, dan hoef je alleen dat middendeel maar aan te sluiten op een meldeenheid.

Groet, Anne W
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Gewoon alles knippen, lijkt veel werk maar is zo gebeurt.

Weet niet of je met de pc gaat rijden. Met iTrain kun je iig met 1 melder beide kanten op rijden. Wel is het zo dat meer melders meer mogelijkheden geeft en iTrain nauwkeuriger kan berekenen waar een loc zich in een blok bevind. Dus advies: meer dan 1 melder tenzij het een heel korte blok is.

Deel het blok gewoon in het aantal melders dat je gebruik en in de iTrain geef jij aan waar een loc moet gaan remmen en stoppen.

Met Koploper heb ik te weinig ervaring om daarover iets uit te leggen.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Misschien niet helemaal van toepassing in dit topic, maar wat doen jullie of moet je doen met een stuk spoor (circa 10 rails) waarin niets gebeurt ? Het is alleen een verbinding tussen 2 blokken. Plaats je daar ook een (1) melder  (voor detectie) of heb je op zo een stuk ook minimaal 2 melders nodig (rij met koploper). En maakt het nog uit als zo een stuk zichtbaar is of niet (schaduwstation).

Gr.
Dick
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Beste Dick,

Daar kan ik als niet gebruiker van een PC gebaseerd systeem niet zeggen, maar ik denk wel dat je iets aan moet sluiten om "losse wagen" detectie te hebben.

Overigens zou ik in mijn systeem van zo'n lang stuk wel een blok maken met één of twee melders, dat versnelt de voortgang van de rijwegen er achter.

Groet, Anne W
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Een enkele rail of nog korter tussen twee wissels hoef je niet aan een melder te hangen. Reken in jou geval de 10cm bij de lengte van de één van de twee wissels en geef die wissel die lengte.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
 @citaat Dat zeg ik, geen blok van maken en dus geen melder. Lengte van de korte rail toevoegen aan de lengte van de wissel. Dit kan in de eigenschappen van de wissel ingesteld worden. (iig bij iTrain en koploper)
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Hi Rob,

Dat is juist de vraag. Wat is het voordeel hiervan ?  Of het nadeel om er geen blok van te maken ? Ik wil niet stoppen of afremmen in dit stuk, maar alleen gebruiken om in het volgende blok te komen. En dit stuk gaat 2 kanten op bereden worden.

@Barry, betreft 10 stuks rails, dus geen klein stukje.

Gr.
Dick
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Excuus verkeerd gelezen 8)

Oké, 10 railstukken van gemiddelde lengte is al gauw 180cm. Er kan dus een trein van aardige lengte in stoppen, dus maak er wel een blok van. In iTrain en koploper heb je de keuze om in te stellen dat er wel of geen trein in dat blok mag stoppen.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ik ben nu druk bezig met de laatste fase van het aanleggen van mijn baantje dat al jaren in aanbouw is.
Crail, massadetectie en hoofdzakelijk 1 richting. Recent de knoop doorgehakt tgv iTrain.
In de de paar 2 richting sporen heb ik drie melders gemaakt, voor het overige twee.
Stel blok van 10 rails: sectie 1 acht rails en sectie 2 (stopmelder) 2 railtjes.
Ik ga nu zeer binnenkort de zichtlaag definitief leggen en doe daar hetzelfde.
Toch maak ik meteen maar bij deze blokken 3 melders. Bij een blok van 10 rails:
inrijmelder 2 rails, middenstuk 6 rails en stopmelder 2 rails. Het rijgedrag daar is van belang,
in de schaduwstations vind ik minder spannend zolang er maar geen botsingen komen.
Voordeel is dat alhoewel ik inrij en stop melddraadjes aan elkaar knoop, ik dan wel heel
makkelijk kan switchen naar 3 melders mocht ik dit ooit wenselijk vinden.
Bij het aanleggen klein beetje meer werk, hopelijk nooit nodig, maar groot gemak indien ooit...

Arnold
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Beter bij de aanleg een melder te veel dan te weinig. Lange blokken (+2 meter) heb ik 3 melders .
Kortere 2 , en bij 3 stukken rail tussen 2 wissels 1 melder.

Maar wel alles knippen voor een volledige detectie om een aanrijding te voorkomen.
Doe je dit niet , dan denk ik dat je later spijt krijg , want het knippen is toch het werk niet ( vind het nog leuk werk ook bij c-rail )....
Je wilt immers zoveel mogelijk alles toch beveiligd hebben.

Als je vind dat je niet alles hoeft te knippen moet je eens een proefbaantje maken , met deel geknipte en een deel ongeknipte rail rijden (zoek de verschillen).
Ik denk dat je dan het verschil goed kunt zien als je er een tijdje mee rijd. Ik denk zo dat je daarna snel de kniptang (bij c-rail) er bij haalt.

Maar doe lekker wat je zelf het beste vind , en zorg dat je later er geen spijt van krijg.
Kijk ook is bv bij een ander.....hoe hij het heeft.
Hoef je namelijk zelf het wiel niet meer uit te vinden. En kun jezelf je keuze maken. 

Mvg: Alex
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
 @citaat Volledig mee eens! Beter is idd om alles te knippen dan zit je altijd goed. Achteraf wordt het lastig en zal je moeten gaan slopen.

Vaak hoor ik dat men het te veel werk vind. Als men dat vind dan hebben ze voor de verkeerde hobby gekozen. Bij het bouwen van een modelbaan is een goede basis erg belangrijk!

Wbt verdeling van de melders in een blok is het voor iTrain 4 gebruikers lekker makkelijk. Deel het blok in letterlijk in het aantal melders. Dus evenlange melders ipv bijv 2 railstukken voor inrij en stopmelder en 6 railstukken voor remmelder. In iTrain 4 kun je zelf aangeven waar een trein moet gaan remmen en moet stoppen.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Goedemorgen,

hetgeen waar ik een beetje mee zit, is de definitie of indeling van de blokken.
Ik ga sowieso de rails knippen, das geen probleem. Maar omdat er op genoemd spoor/traject geen acties plaatsvinden behalve rijden, heb ik moeite om delen te benoemen als inrijsectie en stopsectie. Aangezien ik toch nog in testfase zit, denk ik dat het beste is om te testen met 1 bzm, 2 bzm en 3 bzm in genoemd blok. Ik moet sowieso de mogelijkheden en onmogelijkheden testen van koploper. Ik moet zeggen, dat hoe verder je erin vertrikt raakt, hoe leuker het wordt. Ik zal tzt mijn bevindingen delen, moet nog een bouw topic starten.

Het knippen vd rail is niet vervelend, mits je wel het juiste knipmateriaal gebruikt.

Gr.,
Dick
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ben den Hollander
gast

Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Citaat van: Dick op donderdag 16 maart 2017, 09:23:52

hetgeen waar ik een beetje mee zit, is de definitie of indeling van de blokken.


Hou dan vast aan de vuistregel dat je langste trein in een blok moet passen en dat er op de vrije baan niet gestopt hoeft te worden, hooguit uit noodzaak net als in het grootbedrijf.

Jouw stuk spoor van 10 rails kan een blok worden als het handig is voor de doorstroming (sneller het vorig blok vrijgeven). Evengoed kun je het stuk spoor onderdeel van de wisselstraat laten zijn als doorstroming minder van belang is.

Het 2 of 3 melders per blok verhaal vind ik onzinnig voor de vrije baan, het werkt gewoon goed op een melder aan het begin en het eind van het blok.

Gr, Ben.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ik ga dit gewoon testen, sowieso alle railsen knippen ivm volledige detectie. En wie weet wat er uit voort komt mbt variatie op de baan. Baat het niet, schaadt het niet.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Is "losse wagen" detectie uit de mode aan het raken, ben ik blij want mijn systeem kent dat niet.

Twee vuistregels (uitzonderingen bevestigen de regel)

Een trein mag net zo lang zijn als het kortste blok waarin hij mag stoppen

Het aantal blokken bepaalt het aantal treinen = het aantal blokken min 1

Groet, Anne W
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
ik ben volop bezig met het plaatsen van terugmelders -ca 150 stuks op 180 lopende meters k rail
vroeger op mijn vorige baan  had ik 3 melders -1 inrij - 1 rem/roodmelder - 1 aankomst/stopmelder
nu laat ik de inrij melder weg en verplaats die naar de rem melder - deze wordt dan rem/inrij/rood-melder
waarom - omdat  het dikwijls gebeurde dat er bij het inrijden van het blok wissels op het verkeerde moment   (bij lange treinen)omgegooid werden met de nodige ontsporingen - ik ken niets van computer gestuurde banen (raptor fan) maar ik kan me wel voorstellen dat het vrij ingewikkeld moet zijn om met 3 meldpunten alles te programmeren ivm het omgooien van wissels - misschien een verkeerde conclusie
( ps ik wil geen computerscherm aan mijn treintafel- daarom de raptor)
Anne heeft gelijk- een trein mag niet stoppen in een tekort blok
groeten Jan 
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Beste Jan,

Alleen snap ik niet erg wat jij de Raptor met de inrijmelding liet doen, ik denk aan aankomstmeldingen....

Groet, Anne W
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Ben den Hollander
gast

Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Citaat van: JanHaagdorens op zondag 19 maart 2017, 23:04:14

....misschien een verkeerde conclusie

Anne heeft gelijk- een trein mag niet stoppen in een tekort blok


Inderdaad een verkeerde conclusie. :)

En over het niet mogen stoppen in een te kort blok: ook dit is niet correct. Er zijn legio voorbeelden in het grootbedrijf dat treinen stoppen in 2 blokken. Ga eens op een middelgroot station met A/B sporen kijken zoals bijvoorbeeld Den Bosch:



Gr, Ben.
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Beste Anne
bij mij was het zo dat bij een 5 tal blokken inrijden soms wissels werden omgegooid met ontsporingen als gevolg -  de inrij melders heb ik toen verplaatst naar rem melder - probleem was opgelost
de inrij melder was alleen bedoeld om de trein te melden , verder geen instructies gegeven , ik ga nog eens even de gebruiksaanwijzing bestuderen
groet Jan
Citaat van: Anne W op zondag 19 maart 2017, 23:34:13
Beste Jan,

Alleen snap ik niet erg wat jij de Raptor met de inrijmelding liet doen, ik denk aan aankomstmeldingen....

Groet, Anne W
groet Jan
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Blok terugmelding: 2 of 3 delen?
Beste Ben,

Zoals gezegd bevestigen uitzonderingen de regel en bij uitzonderingen horen dan ook extra maatregelen, het voordeel van het begrijpen hoe je baan werkt en hoe je systeem daar mee omgaat is dat je geen erge moeite hoeft te doen om te weten welke extra maatregel je moet nemen.

Beste Jan,

Ik kan dan toch geen andere conclusie trekken dat die ìnrijmelders door jou toch als aankomstmelders zijn ingevoerd, heb je module 21, aankomst melders gescheiden van stopmelders geactiveerd?, in dat geval moet je vaak de aankomstmelder apart invoeren, ook als het dezelfde melder is als de stopmelder.

Groet, Anne W