Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

probleem met bezet melder

Gestart door Meine dinsdag 14 maart 2017, 22:44:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
probleem met bezet melder
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
probleem met bezet melder
Mijn 4e bezetmelder geeft met enige regelmaat op alle poorten bezet. Dit doet hij op mijn ecos en ook in koploper en Itrain.

Met veel rommelen aan de diverse aansluitingen wil hij soms weer "gewoon" doen.

ik dacht dat ik het probleem opgelost had. (ik had bij de vierde melder de "aarde" / nul ook aangesloten. Deze is nu 2 maanden eraf. echter het probleem begint opnieuw.

Het is de tweede LTD S88 in de rij:

Gezien vanaf de ecos: S88 S88 LTD LTD LTD S88 LTD.

is er iemand die dit ook gehad heeft en een oplossing weet?

Meine

Re: probleem met bezet melder
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: probleem met bezet melder
Meine,

Hoe heb je de decoders doorverbonden?
Met de stadaard-kabel of met een netwerkkabel?

Henk
Re: probleem met bezet melder
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleem met bezet melder
Beide. De LTD Is met UDP verbonden de andere met de flatkabel.
Re: probleem met bezet melder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem met bezet melder
Beste Meine,

Klinkt als een losse draad in je kabel of een slecht/kapot soldeerkontakt op de S88 print, wellicht eens wat proberen met een andere kabel en de soldeerkontakten op de print even doormeten.

Er hoeft maar één verbinding gemaakt te worden tussen de S88 massa en de railmassa, meer verbindingen kan aardlussen geven met rare verschijnselen, daarnaast moet je railmassa keihard zijn, dus geen slechte verbindingen, is ook na te meten.

Groet, Anne W
Re: probleem met bezet melder
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleem met bezet melder
Citaat van: Anne W op woensdag 15 maart 2017, 13:58:31
Klinkt als een losse draad in je kabel of een slecht/kapot soldeerkontakt op de S88 print.

Anne,
Als het een losse draad zou zijn, zou de andere S88 ers (5,6 en 7) toch ook alles bezet moeten houden? (zeg ik met mijn boeren verstand  :P)
Ik heb in het verleden al eens met een vergrootglas alle verbindingen / soldeerpunten bekeken. (niet doorgemeten. Hoe moet dat?) daar was op het oog niks mis mee.

Citaat van: Anne W op woensdag 15 maart 2017, 13:58:31
meer verbindingen kan aardlussen geven met rare verschijnselen, daarnaast moet je railmassa keihard zijn

Ik heb alleen op de eerst S88 de railmassa zitten. Deze is via een verdeelblok aangesloten.

Ik weet niet wat je bedoeld met dat de railmassa keihard moet zijn.

Meine
Re: probleem met bezet melder
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleem met bezet melder
Ik heb de bedrading even los getrokken en weer vast gezet.
Hij heeft de bezetmelders waar geen treinen op staan vrij.

Zodra vervolgens de bezetmelder bezet is, blijft deze bezet (wordt niet meer vrijgegeven)

Meine
Re: probleem met bezet melder
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: probleem met bezet melder
Hallo Meine,

probeer van de diverse componenten het defect uit te sluiten, zelf wel eens een hardnekkig probleem gehad, als in de volgende S88 1 melder bezet was ging het goed, maar was er geen 1 bezet had ik een verschuiving in de s88 reeks te zitten, deze bleek later in een losse component van de S88 ervoor te zitten.

Draai kabels om cq. verwissel kabels. Controleer de klemverbindingen van de standaard Flatcable ik heb er zelf ooit 1 slechte aansluiting gesoldeerd, en deze werkt al vele jaren probleemloos.
Sla S88 4 over, door 5 op 3 aan te sluiten.
Sla S88 3 over etc.

met vriendelijke groet,

Walter

Re: probleem met bezet melder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem met bezet melder
Beste Meine,

Slechte solderingen op een print kun je vinden door één pen van je universeelmeter (op weerstand) op het printeilandje te houden en de andere pen op een deel aan de andere kant.

Verder is er vast wel een S88 "kenner" die je kan vertellen wat er fout is als alle meldingen van een tussenliggende meldeenheid actief zijn, ik kan me één ding voorstellen: het register wordt niet gereset.

Nu valt me nog een controle maatregel te binnen, zet je universeelmeter op DC en meet of je op één van de meldrailstukken van die meldeenheid, een spanning van ca. 5 volt meet.

Groet, Anne W
Re: probleem met bezet melder
Hallo Meine,

Als de eerste drie modules wel gewoon werken, de vierde niet en volgende drie modules weer wel goed kijk dan eerste eens naar een slechte soldeerverbinding op de 4e modules.


Mvg,
Peter
Re: probleem met bezet melder
-Meine:
Heb je het aantal modules op je centrale ingegeven?
Re: probleem met bezet melder
Citaat van: Jørg op woensdag 15 maart 2017, 22:07:44
Heb je het aantal modules op je centrale ingegeven?
Stel dat Meine 1 module te weinig op de centrale zou hebben ingegeven dan nog valt er in het midden niet zomaar even een module weg.


Mvg,
Peter
Re: probleem met bezet melder
Je zegt dat als je de 4e module loshaalt dat ie daarna wel de huidige situatie weergeeft.

Verander dan eens de status van een melder. Trein erop of ergens een eraf.
Even opnieuw kabel los.  Krijg je dan de veranderde situatie te zien?

Het lijkt erop dat je module zijn uitgangen  niet reset en opnieuw inleest.
Lijkt me dan een probleem in je decoder.
Of een slechte verbinding in de connector.

Mvg, Robin

edit: Ik zie nu dat Anne die conclusie ook al had getrokken.Sorry voor de dubbele post.
Re: probleem met bezet melder
Wat schrijft Meine,

Citaat van: Meine op dinsdag 14 maart 2017, 22:44:27
Het is de tweede LTD S88 in de rij:
Gezien vanaf de ecos: S88 S88 LTD LTD LTD S88 LTD.
En
Citaat van: Meine op woensdag 15 maart 2017, 20:09:54
Als het een losse draad zou zijn, zou de andere S88 ers (5,6 en 7) toch ook alles bezet moeten houden? (zeg ik met mijn boeren verstand  :P)
Dus Module 1 t/m 3 werken goed, module 4 werkt niet goed en de modules 5 t/m 7 werken ook goed.
Zoals Anne al aan geeft, het reset gedeelte van module 4 werkt niet goed.


Mvg,
Peter
Re: probleem met bezet melder
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: probleem met bezet melder
Klinkt logisch. Wordt nog een probleempje om deze uit te bouwen. (Verkeerde bouwwijze :P) leergeld heet dat.....

Ik ga dit weekend een poging wagen. Iedereen bedankt voor het antwoord.

Meine
Re: probleem met bezet melder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: probleem met bezet melder
Beste Meine,

Controleer eerst, voordat je de boel sloopt, even of je een spanning van 5 volt meet op je geïsoleerde railstukken, zo ja, dan is er inderdaad iets kapot in/naar de ic's, zo niet, maak een draadje los en meet dan even op dat draadje of je 5 volt meet, zo nee, dan is er iets "los" in de 5 volt voeding naar de geïsoleerde railstukken.

Hij moet er dan in ieder geval onderuit, overigens zijn de ic's gewoon te koop, ik heb pas weer een (Edits) eenheid gebouwd, het is oude en simpele techniek.

Groet, Anne W
Re: probleem met bezet melder
Als het een probleem met de reset is, waar alles op wijst, dan is hoogstwaarschijnlijk de transistor op de module defect. Heel erg veel verder hoef je niet te zoeken, behalve dan kijken of er een slechte soldeer verbinding is bij de transistor en de basis weerstand van de transistor.

Groetjes
Probleem met bezet melder (opgelost)
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Probleem met bezet melder (opgelost)
Gevonden!  :P

Eindelijk de moet gehad om de "vervelende" bezet melder te demonteren en een nieuwe (uit Dortmund) erin te zetten. Direct de diode truc toegepast.

Bij de Ltd S88 was het 15de contact van de 4044 niet (goed) gesoldeerd. Dat is vermoedelijk de oorzaak geweest.

Ik weet niet of dit ook overeenkomt met het probleem van het schuifregister.

Op de baan kan weer gereden worden.  :)

Meine
Re: probleem met bezet melder
Beste Walter,,
Na eindeloos zoeken zie ik bij jou een gelijkaardig probleem. Kan je me AUB wat meer informatie geven over de "verschuiving". Ik heb iets gelijkaardigs en ben bijna ten einde raad.
Bedankt en vriendelijke groeten,
Raoul

Quote:
probeer van de diverse componenten het defect uit te sluiten, zelf wel eens een hardnekkig probleem gehad, als in de volgende S88 1 melder bezet was ging het goed, maar was er geen 1 bezet had ik een verschuiving in de s88 reeks te zitten, deze bleek later in een losse component van de S88 ervoor te zitten.
Unquote