Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212

Gestart door richendiesel zondag 12 maart 2017, 22:48:30

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Ik via Catawiki een Fleischmann loc (digitaal) voor marklin  gekocht. Ik heb hem op de rollerbank, en als ik hem op de 6021 aansluit werkt de loc en de verlichting. Met de CS1 (60212) krijg ik er geen leven in en de verlichting vertoont alleen wat zwak geknipper.
Wat kan dit zijn? met mijn andere locs heb ik hier geen last van.
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Ik vermoed dat de decoder mogelijk alleen naar MM luistert of op je CS staat MM uitgeschakeld.

Veel anders kan het volgens mij niet zijn.

Gr. Fred.
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Hallo Fred, bedankt voor je reactie. Waar staat MM voor en hoe kan ik dit aan of uit zetten op de CS1? Als MM voor Motorola staat is de enige mogelijkheid bij het invoeren Motorola 14,27 of 28 ??
vrgr.Rich
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
MM is een afkorting van Märklin-Motorola en dat slaat op een bepaalde component die door Motorola geproduceerd werd.
Hier is het ook de naam voor het protocol dat Märklin gebruikt.

Hier zijn echter twee versies van: MM1 en MM2, waarbij de tweede versie uitgebreid is met o.a. een richtingsbit.
Er wordt dus meer data naar de loc gestuurd.
Als je deze twee instellingen verwisselt, dan kan je problemen krijgen dat het niet werkt.
In de centrales moet je dus het correcte protocol kiezen.

grv Huub
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Hallo Fred,
ik heb het adres door de CS1 laten opzoeken wat betekent dat als deze het adres vind dat het dus een Delta decoder is, en ja hoor hij vind adres 10. Om er zeker van te zijn heb ik de Loc opgemaakt en ja hoor dipswitches, dus  Delta. Nu dacht ik dat de CS1 cq. 60212 overigens geupdate ook Delta aan kon sturen. Is dit ook zo???
Gr. Rich
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Hallo Huub,
Ik heb de loc opengemaakt en naar blijkt zit er een Marklin 6081 decoder in. Na enig googelen blijkt deze decoder speciaal ontwikkeld te zijn voor gelijkstroommotoren en wel volgens het Marklin Motorola 1 protocol. Het adres wordt ingegeven met dipswitches. De dipswitches deden me eerst denken aan Delta, maar dat blijkt dus niet zo. Voor zover ik weet zou de Marklin CS1 dit aan moeten kunnen. Ik heb het ook nog geprobeerd met een ander adres, maar helaas met de CS1 blijft de loc roerloos
gr Rich
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Hi Rich,

Was er even niet. 6081 zou een CS1 moeten herkennen, is inderdaad een decoder voor gelijkstroommotoren.

Decoder luistert naar Motorola 1 protocol. Ik denk dat de decoder is overleden, deze zijn ook best wel gevoelig voor externe factoren.

Als er veel "analoog" met een blauwe trafo mee is gereden kan hij zomaar kapot zijn.

Gr. Fred.
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Hoi Rich,

Probeer eens de dipswitches van je decoder eens heen en weer te halen, want de contacten zullen best met oxidatie te maken kunnen hebben.

Jouw decoder stamt voor elektronica begrippen nog uit de oerknal, en ook hier in de verzameling zal je nog van deze exemplaren vinden, die deze behandeling hebben onder gaan.
Stof en tijd doen hierbij een duit in het zakje, en wellicht wil je de lok ook eens op een ander adres zetten.

Kijk dan hier op deze link, om je adres te wijzigen of om het opnieuw in te stellen.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Citaat van: richendiesel op zondag 12 maart 2017, 22:48:30
als ik hem op de 6021 aansluit werkt de loc en de verlichting. Met de CS1 (60212) krijg ik er geen leven in en de verlichting vertoont alleen wat zwak geknipper.

Citaat van: Marklindak op woensdag 15 maart 2017, 21:39:04
Decoder luistert naar Motorola 1 protocol. Ik denk dat de decoder is overleden, deze zijn ook best wel gevoelig voor externe factoren.
Decoder overleden ?. Wel luisteren naar een 6021 maar niet naar een CS1 dan is de decoder niet defect maar heeft het meer te maken met de keuze van het protocol op de CS1.


Mvg,
Peter
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Leek mij ook niet logisch dat de decoder is overleden. De loc rijdt wel op de 6021. Of de CS1 goed staat ingesteld is volgens mij niet anders mogelijk daar de keuze niet anders is als Motorola.14, 27, 28 of FX 14. Dit is de enige keuze die je hebt. Ik vraag me af of het niet handiger is om er een nieuwe decoder in te zetten. Kan iemand mij zeggen welke decoder hiervoor geschikt is, let wel gelijkstroom loc op wisselstroom?
Gr. Rich
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Rich,

Een ESU lopi4 decoder is geschikt om in te bouwen. Rijeigenschappen worden direct beter.

Gr. Fred.
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Is de lok aangemaakt en de decoder goed gedefinieerd in het CS, als het CS denkt dat het een Motorola 2 of een DCC decoder is, gebeurt er niets.

Overigens is er bij mij een geval bekend van een Märklin kraan die het goed doet met een 6021 maar niet op de Raptor, zelfs niet nadat een speciaal stukje software geschreven is, die de centrale een 100% Motorola 1 signaal laat uitsturen, dus er zitten "geheimen" in oude decoders.

Groet, Anne W
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Is lopi 4 een afkorting van Esu LocPilot v.4? Zo ja dan kan ik dus een gewone Esu decoder gebruiken?
Gr. Rich
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Hoi Rich,
Als je plezier wilt hebben van je lok zul je er een nieuwe decoder in moeten zetten.
Zoals al is gezegd; jouw decoder is uit de begintijd van de digitalisering.
Hij verstaat alleen Motorola 1 formaat.
In dat format (digitale taal) werd een bit (signaal) meegestuurd waardoor de (lok)decoder wist dat de informatie voor de lok bedoelt was en niet voor wissels- of seindecoders.
Vreemd, maar behalve de 6021 kunnen de CS-en andere centrales dat niet meer versturen.
groet digibert
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Citaat van: richendiesel op donderdag 16 maart 2017, 12:53:53
Of de CS1 goed staat ingesteld is volgens mij niet anders mogelijk daar de keuze niet anders is als Motorola.14, 27, 28 of FX 14.
Hoi Rich,

Je verward de rijstappen met het railformat, die je in de CS 1 kunt wijzigen van DCC naar MM en wellicht op een mengbedrijf dus beide of alleen een van beide.
Rijstappen is dus weldegelijk iets anders dan de protocollen, en ik neem aan dat je weet waar je die kan zoeken?

Anders weet iemand het wel die wellicht ook met een CS 1 werkt (ik dus niet), en misschien staat er zelfs wel iets van op het forum ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Ik werk niet met een CS1 maar weet wel dat er geen DCC protocol aan boord is dus dat is snel klaar Hans. ;)

Het goede antwoord is overigens al gegeven door Digibert maar dat terzijde.

Gr, Ben.
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Hallo,

de Motorola 1 decoders, moeten in het CS1 op Motorola 14 ingesteld staan, en bedrading bruin en rood mag niet verwisseld zijn, een 6081 decoder is met een Cs1 normaal aan te sturen,

Controleer wel of het adres niet dubbel aanwezig is,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Citaat van: richendiesel op donderdag 16 maart 2017, 12:53:53
De loc rijdt wel op de 6021. Of de CS1 goed staat ingesteld is volgens mij niet anders mogelijk daar de keuze niet anders is als Motorola.14, 27, 28 of FX 14. Dit is de enige keuze die je hebt
Motorola 14, 27 en 28 wordt volgens het Motorola 2 uitgezonden. Motorola FX 14 wordt volgens het Motorola 1 uitgezonden. Reageert je Delta decoder niet op MM II neem dan Motorola FX 14. Hierop zou je Delta decoder moeten werken.

Citaat van: digibert op donderdag 16 maart 2017, 17:34:02
In dat format (digitale taal) werd een bit (signaal) meegestuurd waardoor de (lok)decoder wist dat de informatie voor de lok bedoelt was en niet voor wissels- of seindecoders.
Verschil tussen informatie tussen lok en wissel- seindecoders:
Wissel- seindecoder:  bit 1 t/m 4 trinair adres, bit 5 =  0 en bit 6 t/m 9 binair  subadres wisselspoel.
Lok decoder: bit 1 t/m 4 trinair lokadres,bit 5 = rijrichting, bit 6 t/m 9 binair rijsnelheid.
Verder verschil tussen beide is de baudrate.


Mvg,
Peter
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 16 maart 2017, 17:59:23
Ik werk niet met een CS1 maar weet wel dat er geen DCC protocol aan boord is dus dat is snel klaar Hans. ;)

Gr, Ben.
Hoi Ben,

Is dat ook het geval bij een CS 1 R?

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
Een CS1R heeft het DCC protocol aan boord, gebruik er zelf eentje.
Re: Fleischmann loc rijdt wel met Cs6021 en niet met Cs 60212
CS1: Mot 1, Mot 2 14/27 rijstappen en MFX
CS1R (= ECoS 1 en 2): DCC14/27/28/128 rijstappen, Mot 1, Mot 2 14/27/28 rijstappen, MFX , Selectrix + RailCom


Mvg,
Peter