Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Locs instellen op CS3

Gestart door Kelderspoorder zondag 12 maart 2017, 17:16:20

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Locs instellen op CS3
Hey allemaal,

ik weet niet of ik hier op de juiste plaats zit maar ik probeer het toch maar, zit ik verkeerd, zet mijn vraag dan maar op het juiste topic,

schiet me niet af als het een stomme vraag is  :help:

ik heb nog enkele locs uit mijn beginfase van mijn opstart digitaal rijden, ik heb er geen bal verstand van van al die elektronica en de nasleep ervan. ik zit al enkele weken( maanden) te sukkelen om mijn treinen in te lezen op mijn (eerste CS) CS3 wat maar niet wil lukken :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:, het gaat om volgende locs:

BR74 uit startset 29177
BR03 stoomloc  uit startset 29845
BR 216 dieselloc uit startset 29845

waarschijnlijk zal het wel niet de juiste decoders zijn die hierin zitten zeker... :help:

als het wel zo zou zijn dan wil ik mij wel aansluiten voor deze workshop.
:idea: let wel, ik heb niet het volledig topic doorgelezen daar ben ik nog mee bezig
hopelijk dat er iemand is die mij kan verder helpen want ik zit met de handen in de haren
ik verneem het graag
Re: Locs instellen op CS3
DreiLeiter
gast

Re: Locs instellen op CS3
Dag Freddy:

Het is simpel zoekwerk met google en dat geeft je de volgende resultaten:

BR74 is een Delta Decoder. Handmatig loc invoeren, op internet wordt adres 78 genoemd. Maar dipswitches voor adressen instellen kan zorgen voor een ander adres!
BR03 en BR216 uit de set 29845>>  https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/29845/

Deze 2 locs dien je ook met dipswitches een adres toe te kennen.

De handleiding kun je ook vinden op de pagina die hierboven gelinkt is.


Mocht je locs met een FX decoder hebben dan zoek je (via Marklin) in de handleiding het adres op en meld je ook die handmatig aan op je je unit.


Your welcome,

Groet, Roland

Re: Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Locs instellen op CS3
Hoi Freddy,

Klik in de link van Roland op anleitung, en je vind daar de handleiding.

Mocht je er toch niet uitkomen dan kun je hier in deze link nog wat instellingen vinden voor het adres.

En als dat niet mocht baten, was je dan van plan je aan te melden voor de workshop van Harald en mij?

Dat zou ik alleen doen als de decoders die er nu in zitten geen leven meer vertonen, dus probeer eerst of je handmatig een lok kan invoeren, en sla die dan op een lokkaart op.

Dan hoef je de volgende keer maar enkel de lokkaart in de CS 3 te stoppen en je hebt je lok direct tot je beschikking.

Natuurlijk ben je vrij om je aan te melden, dus dat laten we aan jou over ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Locs instellen op CS3
Roland, Hans,

wat ik nog even wel zeggen is dat wanneer ik mijn mobil-station koppel aan de CS3 dan kan ik wel met de treinen rijden, zonder de mobil-station gebeurt er niets
en welke keuze met ik instellen MM of DCC
Re: Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Locs instellen op CS3
Hoi Freddy,

De decoders in jouw lok's zijn nog op MM uitgelegd, mits je ze niet zelf of een ander voor je heeft omgebouwd.

Kan je de loklijst uit je MS 2 niet doorseinen naar je CS 3, of laten overnemen door de CS 3?

Ken de CS 3 niet goed genoeg om daar iets over te zeggen daar ik een CS 2 heb, al leer ik gaandeweg ook wel dingen bij over de CS 3 ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2006

offline
Re: Locs instellen op CS3
Hans, Freddy
Een CS kan geen loklijst overnemen van een MS, omgekeerd wel dan staan alle loks van de CS-loklijst ter beschikking.
Wat wel kan is, als een lok wel rijdt op je MS, dat je de gegevens met je MS2 op een lokkaart zet.
Daarna de lokkaart in de CS en je gegevens worden in de CS-loklijst gezet.
Nog even ter aanvulling; de database is geen loklijst!!
gr digibert
Re: Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Locs instellen op CS3
@ Hans,

een CS2 heb ik niet, dit is mijn eerste CS
aan de loks is nooit omgebouwd geweest dus dat kan het probleem niet zijn

@ Digibert,

heb ik dan per lok een lokkaart nodig, of zijn die na het overzetten op de CS te wissen om dan andere lok gegevens op te zetten

Re: Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Locs instellen op CS3
Hoi Freddy,

De lokkaarten zijn voor 1 lok bestemd, schrijf je ze nog een keer dan zijn de gegevens van de vorige verloren gegaan.

Bij de CS 2 zaten een drietal lokkaarten bijgeleverd, met zo'n chipje erop, die je vermoedelijk ook bij je CS 3 zal vinden.

Heb deze vraag ooit bij Märklin neergelegd waarom die wel bijgevoegd zitten, en het antwoord was simpel:

Er zijn nog steeds oude decoders in verzamelingen aan te treffen, en die willen we ook met de CS 2/3 bedienen.

Als jouw lok's nog niet omgebouwd zijn, dan zijn het nog decoders voor het MM 2 format, en dus ook te bedienen met je CS 3.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Locs instellen op CS3
Hans,

jammer maar helaas bij de CS3 zat er geen enkel kaartje bij.

maar ja voor de prijs van 2.5?/st zal het nu ook wel niet een ramp zijn
ik ga dit sowieso wel uitproberen :idea:

alvast dank voor jullie tips  :thumbup:

Re: Locs instellen op CS3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Locs instellen op CS3
@Freddy,

Alle loks kun je handmatig instellen, zolang je het MM od DCC adres weet. De door jou genoemde loks hebben waarschijnlijk nog oudere decoders van Marklin.
Ook deze zouden in de database van de CS3 moeten staan. Je gebruikt dan dus de beschrijving "handmatig invoeren" op blz. 11 van de handleiding. Je kiest dan uiteraard MM decoder. Daarna kun je in de databank op bestelnummer of naam zoeken. Het icoontje voor de databank staat naast het keuzeveld voor decodertype.

John
Re: Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Locs instellen op CS3
John,

gisteren dan uiteindelijk de oude loks aan het rijden gekregen,

wel op een hele rare manier, nl: heb een nieuwe lok aangeschaft, "Marklin 36190" 
heb deze op de baan gezet en wordt onmiddellijk ingelezen en rijd, zet opnieuw een van de oude loks op de baan, bij deze gaan de frontlichten reeds aan, wat me een verbaasde blik gaf, volledig alle stappen opnieuw ingevoerd voor het inlezen van de lok, en plots doet hij het wel, alle andere loks ook meteen getest, en ja ze rijden allemaal met de CS3. en neen het is geen 1 aprilgrap.

is er iemand die dit kan verklaren?
Re: Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2010

offline
Re: Locs instellen op CS3
Ook hier exact hetzelfde probleem, geen enkele fx loc wordt uitgelezen of te programmeren(ja op het programmeerspoor)
Na het plaatsen van een MFX loc en deze te hebben uitgelezen werkt het wel, daarna kunnen FX locs uitgelezen of geprogrammeerd worden.
Lijkt mij een software probleem (een van de vele) in de CS3!
Re: Locs instellen op CS3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Locs instellen op CS3
Fx loks communiceren niet met welke centrale dan ook. Dus ook programmeren is eenrichting verkeer.

John
Re: Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2010

offline
Re: Locs instellen op CS3
Citaat van: VT601 op vrijdag 02 juni 2017, 18:46:49
Fx loks communiceren niet met welke centrale dan ook. Dus ook programmeren is eenrichting verkeer.

John

En hoe lees je dan oa het adres van de loc uit?
Re: Locs instellen op CS3
Ben den Hollander
gast

Re: Locs instellen op CS3
 @citaat Dat staat in het bijgeleverde boekje, ook wel genoemd de gebruiksaanwijzing. ;) Voorts maak je handmatig een lok aan met dat adres. Dat was ook het antwoord van DreiLeiter, helemaal aan het begin van dit topic.

Gr, Ben.
Re: Locs instellen op CS3
Lid sinds: 2010

offline
Re: Locs instellen op CS3
Ik wilde alleen melden dat ook ik precies dezelfde problemen met de CS3 heb dan Kelderspoor meldt.
Nadat een MFX loc zich heeft aangemeld, kunnen de adressen van FX locs weer gelezen en geschreven worden (en dat zonder gebruiksaanwijzing)