Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin wagon systeem Talbot

Gestart door 151 104-7 zaterdag 11 maart 2017, 13:35:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin wagon systeem Talbot
Zie de foto's van een Marklin systeem talbot goederenwagon. Dit model zat decennia's in het leveringsprogramma en de meeste van ons zullen hem wel herkennen.

Wat ik wil vragen betreft de koppeling. Het lijkt op een voorloper van de Relex-koppeling. Zoals te zien is de sluit-lip echter veel breder dan bij de Relex-koppeling. Wanneer de koppeling via een ontkoppelrail wordt geopend kantelt de sluitlip eerst enkele milimeters naar voren om vervolgens, samen met het trekoog, boven de trekhaak te worden getild. Je kan dat op de foto niet goed zien maar die beweging ziet er heel fraai uit.

Zijn er op het forum mensen die deze koppeling kennen er hier iets over kunnen vertellen?
Wanneer werden ze geproduceerd? Is dit zeldzaam? Wie heeft er nog meer rollend materieel met deze koppelingen?
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Die koppeling was tot ergens eind jaren vijftig in gebruik.
Ik heb hier een Auto transportwagen uit 1957 die dezelfde koppelingen heeft.
Mijn Schotterwagen dateerd uit 1961 en die heeft al de smallere sluitlip.
Uit welk jaar is jouw schotterwagen?
Dit staat gedrukt op één van de witte zijklepjes van het doosje, waarvan de laatste vier cijfers het jaar van productie aangeven, dus bijv ..... 04 57 sh.
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Hallo,

deze wagon is de 315/1 later 4610 gefabriceerd in 1956, het koppelingtype is model 6A, vanaf 1957 is hij met de meer bekende Relex koppeling uitgerust.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Marklin wagon systeem Talbot
@Ad en Walther,

Bedankt dat jullie mijn vraag konden beantwoorden  :thumbup: Volgens mij wisten niet zo heel veel mensen het antwoord :O.

Eind jaren 50 dus. Tot 1957 om precies te zijn en daarmee is hij dus minstens 60 jaar oud! De wagon is in bijna nieuwstaat. Mankeert echt niets aan maar de OVP ontbreekt helaas alleen wel. Ik weet dus niet het exacte jaartal.

OK. Het koppelingstype heeft de naam A6.

Heeft deze wagon nog een in geld uit te drukken verzamelwaarde?
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Jan,

Deze wagens blinken uit in robuustheid, maar zijn door hun bodem van zinkspuitgietwerk wel zwaar.
Ik vind ze wel leuk om te zien, beetje nostalgie denk ik.
De waarde van je wagen zal minder zijn door het ontbreken van de doos.
Zonder doos in deze staat ongeveer ?10,- á ?15,-.
Met doos in nieuwstaat ongeveer ?20,- á ?25,- maar hangt ook af van wat de gek ervoor geeft.
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin wagon systeem Talbot
De Koll van 2015 geeft voor de eerste versie van de 4610.1 uit 1956 met de breede voorontkoppeling (type 6) ? 80 in nieuwstaat met verpakking aan.
Daarna volgt in 1957 type 4610.2 met de bekende koppeling van het type 7. Deze en de 2 opvolgende andere typen staan voor ? 15,- nw met ovp.

M.v.g.
Marcel
Re: Marklin wagon systeem Talbot
OK Marcel,

80 Euro is leuk geld voor zo'n wagon.  :roll:
Denk je dat ik de mijne, zonder OVP, dan voor 50 Euro van de hand zou kunnen doen of zijn die prijzen in de Koll catalogus wat al te veel aan de hoge kant?
Wat is een reele prijs om hem van de hand te doen?
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Het blijft altijd wat een gek er voor geeft.
En een verzamelaar wil hem ook graag met doos (wel de juiste versie) voor een vriendelijk prijsje.
Persoonlijk zou ik niet veel meer dan 8 euro voor dit type wagen betalen, uitgezonderd die van jou voor ca 20-25. Maar dan wil ik hem ook met doos.
Maar die van jou is pas interessant voor een verzamelaar als hij alle versies verzameld. Want dan is er de extra prikkel om iets compleet te krijgen.

Koll prijzen worden bepaald op veilingen.
Maar daar zitten altijd mensen met een redelijk goed gevulde portemonnee.
Dus het is niet altijd realistich.

Je kan ook een zoekopdracht zetten op E-bay, en kijken naar de gedane verkopen. Bijvoorbeeld:
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=M%C3%A4rklin%204610&LH_Complete=1&LH_Sold=1&rt=nc&_trksid=p2045573.m1684

Hier wordt er één aangeboden:
http://www.ebay.de/itm/Marklin-315-1-4610-Schotterwagen-neuw-Ork-von-1956-breite-Vorentkupplung-/232264114634?hash=item36140521ca:g:fiQAAOSw32lYv9ZU

M.v.g.
Marcel
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Ik had ook richt prijzen gezien van ?50,- voor een Nieuw exemplaar in nette doos, maar op ebay doen ze veel minder, vandaar dat ik veel lager dan die ?80,- zit. ?80,- lijkt me echt veel te veel. Koll's Katalog ziet ze volgens mij een beetje vliegen. ;)
Re: Marklin wagon systeem Talbot
Ok, type 6 is dus best wel redelijk zeldzaam maar zonder OVP zal je dus niet snel een koper vinden voor veel meer dan 15 Euro :?

Helaas, na die verkoop zal ik dus toch nog even moeten doorsparen voor mijn Zwitserse Krokodil  :warning: